För veckans Fototriss ska vi "på spåret". I mitt fall är det ju kanske självskrivet vad bilderna blir... Hade dock tänkt ta foton från Gällivare museum och modellerna de har där av Vitåfors anno 2005 och ännu äldre med ånglok, men bilderna är inte sådär superbra så jag vandrade runt i arkiven i stället och plockade slutligen ut en triss bilder från olika tillfällen.

Första bilden visar vårt äldsta lok. Eller vårt och vårt. MTABs. En Da från femtiotalet eller nåt. Alla elever får fara ut på en snabbtur en dag under lokutbildningen. Vår lokins och en kompis i bild. Vi fick möte med ett lastat malmtåg, där föraren åkte "linjekännedom". Han hade inte kört svappaspåret på länge.
(parentes, insen är far till en av killarna i Willy Clay Band som bubblade på Svensktoppen idag)
o guuu va' jag längtar till sommaren!

Möte i Kaisepakte med ett lastat malmtåg. Dm3 1217/1218 och fyrtiotvå lastade Fo50 ("fanoo", dvs nyvagnar) på kroken. Spåret jag står på går genom växeln som gick sönder häromdagen och möten kan inte genomföras här just nu.

På väg till stall med ett av våre Iore-lok, nr 106 och vad den nu satt ihop med för dagen. Tidig morgon, så solen håller precis på att gå upp. Stannade till för att lägga om skyddsväxeln bakom loket.
~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~
En bonusbild fotat i stall med gamlingen till vänster, vår Da 889. Bakom den står vår äldsta Dm3 1201/1202 och på spåret till höger står vårt nyaste lok, Iore 119/120 som invigdes häromdagen för att börja gå i trafik nån gång i februari.
Fler trissar här
Flanören...
31 januari 2010 17:18
Du har substans i det här med att vara på spåret.
Jag är så fachinerad av järnväg och lok.
Inte minst malmtågen, det är några kilo som ska fram.
Mitt första jobb, som 14-åring, var att cykla runt intrenposten på NOHAB.
Där fick man möjlighet att följa lokens framväxt och när de kom ut i ljuset för leverans.
Tyvärr finns inte företaget kvar, där produceras bl.a hälften av de svenska långfilmerna idag.
http://www.nabbsjuan.bloggplatsen.se
Emma
31 januari 2010 17:29
De där malmtågen känner jag väl igen...jobbade X antal säsonger i Björkliden där det passerade runt 13 såna om dagen om jag inte minns helt fel. Fina bilder som väcker lite nostalgi hos mig, gillar särskilt den tredje bilden!
http://kortastunder.blogspot.com
Erik "Semlan"
31 januari 2010 18:54
Tåg är härligt! Jag har åkt tur & retur från Kiruna till Narvik och sedan tillbaka ner till Luleå. Fin utsikt från tvåvåningsvagnen på "turisttåget". Innan dess tog familjen Inlandsbanan från Östersund till Gällivare, en intressant sommarsemester med mycket järnmalm och gruvor mm. Du har tydlig och vältäckande kunskap kring Malmbanan och vagnar och lok som trafikerar spåren. En trasig växel, hmm försenar det mycket i trafiken när en mötesplats inte kan användas? Järnmalmen ska ju fram fort. Nu i kylan verkar Luleå hamn lite stängd av isen, då är väl Narvik enda alternativet. Fast de har kanske också problem med isen en sådan här kall vinter?
http://erik56.blogg.se/2010/january/pa-sparet.html
Erik "Semlan"
31 januari 2010 18:57
Oj, glömde! Blev varse kirunagänget Willy Clay Band och hade ett inlägg för ett tag sedan. Förbaskat bra sväng i det gänget! Du verkar ha känningar, ska de besöka Stockholm på någon spelning nu under vinter/våren? Skulle vara väldigt skoj att se dem spela live!
http://erik56.blogg.se/2010/january/pa-sparet.html
Kvasthilda
31 januari 2010 19:18
Nog kör de malm även till Luleå. Antar att isbrytarna har det de gör. Under tiden lossas väl malmen på nån form av upplag (om det är så at inga båtar tar sig dit). Vet inte. Jag har varit till Sandskär en gång o då lossades det direkt på båt.
Erik, du har möjligtvis inte ett facebook-konto? Willy Clay har en fangrupp där. De har en egen hemsida också. Kika in där. De är ju på turné just nu vet jag. Tror de nyss varit i Stockholm. Har inte stenkoll på det där :-)
Kvasthilda
31 januari 2010 19:27
Just ja Erik, möten var det ja :-) Njae, det blir lite omstuvningar i tidtabellen om en driftplats inte kan användas. Nu kan inte Kaisepakte användas ändå om exempelvis långtåg ska mötas då spåren är för korta. Ett långtåg kan möta ett vanligt men då måste endera korta tåget stå på driftplatsen, eller långtåget vänta utanför tills det korta kommit in. ("långtåg" är 68 Fo50-vagnar, o ett "kort" är 42 Fo50- eller 52 UAD-vagnar)
Hasse A Norge
31 januari 2010 19:57
Morrn.
Är det många tjejer som kör tåg?
Du verkar i alla fall vara intresserad.
Det blir en del "intern-lingo"
Kul att se dina bilder.
Hade bra.
Hasse A
http://08-i-exil.blogspot.com
Kvasthilda
31 januari 2010 20:27
Kiruna är mest jämlika i landet. Av nära sextio förare är vi tretton tjejer. Gällivare o Boden har en tjej var, som kör malmtåg.