Kvasthildas Malmdamm

Direktlänk till inlägg 31 januari 2010

Fototriss 80 - På spåret

Av Kvasthilda - 31 januari 2010 16:35


För veckans Fototriss ska vi "på spåret". I mitt fall är det ju kanske självskrivet vad bilderna blir... Hade dock tänkt ta foton från Gällivare museum och modellerna de har där av Vitåfors anno 2005 och ännu äldre med ånglok, men bilderna är inte sådär superbra så jag vandrade runt i arkiven i stället och plockade slutligen ut en triss bilder från olika tillfällen.


 

Första bilden visar vårt äldsta lok. Eller vårt och vårt. MTABs. En Da från femtiotalet eller nåt. Alla elever får fara ut på en snabbtur en dag under lokutbildningen. Vår lokins och en kompis i bild. Vi fick möte med ett lastat malmtåg, där föraren åkte "linjekännedom". Han hade inte kört svappaspåret på länge.

(parentes, insen är far till en av killarna i Willy Clay Band som bubblade på Svensktoppen idag)

o guuu va' jag längtar till sommaren!


 

Möte i Kaisepakte med ett lastat malmtåg. Dm3 1217/1218 och fyrtiotvå lastade Fo50 ("fanoo", dvs nyvagnar) på kroken. Spåret jag står på går genom växeln som gick sönder häromdagen och möten kan inte genomföras här just nu.


 

På väg till stall med ett av våre Iore-lok, nr 106 och vad den nu satt ihop med för dagen. Tidig morgon, så solen håller precis på att gå upp. Stannade till för att lägga om skyddsväxeln bakom loket.


 ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~  


En bonusbild fotat i stall med gamlingen till vänster, vår Da 889. Bakom den står vår äldsta Dm3 1201/1202 och på spåret till höger står vårt nyaste lok, Iore 119/120 som invigdes häromdagen för att börja gå i trafik nån gång i februari.


 



Fler trissar här 


 



 
 
Flanören...

Flanören...

31 januari 2010 17:18

Du har substans i det här med att vara på spåret.
Jag är så fachinerad av järnväg och lok.
Inte minst malmtågen, det är några kilo som ska fram.
Mitt första jobb, som 14-åring, var att cykla runt intrenposten på NOHAB.
Där fick man möjlighet att följa lokens framväxt och när de kom ut i ljuset för leverans.
Tyvärr finns inte företaget kvar, där produceras bl.a hälften av de svenska långfilmerna idag.

http://www.nabbsjuan.bloggplatsen.se

 
Emma

Emma

31 januari 2010 17:29

De där malmtågen känner jag väl igen...jobbade X antal säsonger i Björkliden där det passerade runt 13 såna om dagen om jag inte minns helt fel. Fina bilder som väcker lite nostalgi hos mig, gillar särskilt den tredje bilden!

http://kortastunder.blogspot.com

 
Monica

Monica

31 januari 2010 18:12

En triss som visar riktig råstyrka, kul;-)

http://ingemix.bloggplatsen.se

 
ormbunke

ormbunke

31 januari 2010 18:20

Så kul att få se ett malmtåg.
Du som har vinter så länge på året trodde jag använde sparken ofta. Anita

http://blomfoton.blogspot.com/search/label/Torsdag

 
Erik "Semlan"

Erik "Semlan"

31 januari 2010 18:54

Tåg är härligt! Jag har åkt tur & retur från Kiruna till Narvik och sedan tillbaka ner till Luleå. Fin utsikt från tvåvåningsvagnen på "turisttåget". Innan dess tog familjen Inlandsbanan från Östersund till Gällivare, en intressant sommarsemester med mycket järnmalm och gruvor mm. Du har tydlig och vältäckande kunskap kring Malmbanan och vagnar och lok som trafikerar spåren. En trasig växel, hmm försenar det mycket i trafiken när en mötesplats inte kan användas? Järnmalmen ska ju fram fort. Nu i kylan verkar Luleå hamn lite stängd av isen, då är väl Narvik enda alternativet. Fast de har kanske också problem med isen en sådan här kall vinter?

http://erik56.blogg.se/2010/january/pa-sparet.html

 
Erik "Semlan"

Erik "Semlan"

31 januari 2010 18:57

Oj, glömde! Blev varse kirunagänget Willy Clay Band och hade ett inlägg för ett tag sedan. Förbaskat bra sväng i det gänget! Du verkar ha känningar, ska de besöka Stockholm på någon spelning nu under vinter/våren? Skulle vara väldigt skoj att se dem spela live!

http://erik56.blogg.se/2010/january/pa-sparet.html

 
sinneskatten

sinneskatten

31 januari 2010 19:00

Precis så ska tågen se ut, kom och tänka på när min pappa som är 87 år var ung.
Då gick man till nio tåget som kvälls happening!

http://sinneskatten.blogspot.com

 
Ingen bild

Kvasthilda

31 januari 2010 19:18

Nog kör de malm även till Luleå. Antar att isbrytarna har det de gör. Under tiden lossas väl malmen på nån form av upplag (om det är så at inga båtar tar sig dit). Vet inte. Jag har varit till Sandskär en gång o då lossades det direkt på båt.

Erik, du har möjligtvis inte ett facebook-konto? Willy Clay har en fangrupp där. De har en egen hemsida också. Kika in där. De är ju på turné just nu vet jag. Tror de nyss varit i Stockholm. Har inte stenkoll på det där :-)

 
Marie Carpe Diem

Marie Carpe Diem

31 januari 2010 19:21

Härliga spår!!! Kvälls bilden är min favorit. Ljuset från tåget och den vackra himlen.

http://www.carpediemmie.blogspot.com

 
Ingen bild

Kvasthilda

31 januari 2010 19:27

Just ja Erik, möten var det ja :-) Njae, det blir lite omstuvningar i tidtabellen om en driftplats inte kan användas. Nu kan inte Kaisepakte användas ändå om exempelvis långtåg ska mötas då spåren är för korta. Ett långtåg kan möta ett vanligt men då måste endera korta tåget stå på driftplatsen, eller långtåget vänta utanför tills det korta kommit in. ("långtåg" är 68 Fo50-vagnar, o ett "kort" är 42 Fo50- eller 52 UAD-vagnar)

 
Hasse A    Norge

Hasse A Norge

31 januari 2010 19:57

Morrn.

Är det många tjejer som kör tåg?
Du verkar i alla fall vara intresserad.
Det blir en del "intern-lingo"
Kul att se dina bilder.

Hade bra.
Hasse A

http://08-i-exil.blogspot.com

 
Ingen bild

Kvasthilda

31 januari 2010 20:27

Kiruna är mest jämlika i landet. Av nära sextio förare är vi tretton tjejer. Gällivare o Boden har en tjej var, som kör malmtåg.

 
Jah Hollis

Jah Hollis

1 februari 2010 00:54

Det var ju ett tema som var som gjort för dig. Jag gillar speciellt soluppgångsbilden.

http://jahhollis.blogspot.com

 
Pialotta

Pialotta

1 februari 2010 14:31

Kul att se ett av de äldsta tågen.. minnen dyker upp.. visst var det något visst att åka där med vattenkaraff/glas och medhavd smörgåspaket;-)
Din trea så härlig bild:-)

http://caffepaus.blogg.se/2010/february/fototrissp

 
Tintin Belisida

Tintin Belisida

4 februari 2010 21:41

Du får verkligen väldigt mycket "djup" i dina tågbilder, trean är häftigast med så stämningsfullt ljus.

http://elisannw.bloggplatsen.se

 
Tintin Belisida

Tintin Belisida

5 februari 2010 11:46

Det var väl förresten i fredags som Kiruna var med i På spåret. Intressant var det onekligen och jag hade lärt mig ett och annat.

http://elisannw.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kvasthilda - Lördag 27 april 10:53


Mmm. I väntan på?rå:

Av Kvasthilda - Lördag 27 april 10:35


Ahh. Bloggen är tillbaks. Den låg nere igår och så även idag på morgonen. Jag befinner mig på en plats där kryssblogg inte låter sig göras. H A D E kunnat ta med mig Lapptoppen men det blev så hastigt och lustigt och den var inte det enda jag ?kunde...

Av Kvasthilda - Lördag 27 april 09:00


  Eget tema nr 20 Tussilago 118/366         Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Fredag 26 april 09:00


  Tema nr 3 Alldeles nyss 117/366   ... klev jag ur mitt lok och lämnade det för lossning av det jag för dagen hade med mig i vagnarna.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommenter...

Av Kvasthilda - Torsdag 25 april 09:00


  Tema nr 91 Genomgående 116/366   -.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2010 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards