Direktlänk till inlägg 22 februari 2013
Tema nr 157 Kontakt
53/365
Kontaktledning. Utan den och strömavtagarna funkar inte våra lok. Ellok. Dieselloken går var som helst men elloken kräver en kontaktledning. Kolslitskenorna på strömavtagarna kan slitas (därav namnet - slitskenor) och det tär på ledningen vilket i sin tur kan orsaka tågstopp om det vill sig riktigt illa. I kyla är grejerna känsliga och det slits ordentligt på materialet. Då är det lätt att kontaktledningen går av... Finns det ingen yttre ström till tågen tappar de strömmen invändigt och det blir kallt och mörkt. I våra trakter innebär det långa väntetider, då det helt enligt Murphy's lag händer mitt i ödemarken, långt från närmaste underhålls-station - och väg - och det tar tid att få ut folk som kan fixa felen. O då är det definitivt inte kul att sitta som passagerare i ett sån't här tåg. Eller att vara förare på detsamma. Värre än det, är att vara förare på ett godståg, där du inte har en själ att prata med. Mänsklig kontakt är minst lika viktigt och du är aldrig så ensam som när något oförhappandes händer. Blir det långvarigt måste man stänga av batteriet till loket och då funkar inte lokradion/telefonen heller. Då tappar man kontakten med hela omvärlden!
~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~
Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.
Jamen dåså. Har lite lullull att lägga till, men jag tror jag löste krysset till slut och så här ser mitt ut den här veckan: Han dök upp som Gubben i lådan. Eller nä. Har varit med ett tag före det. Daniel Adams-Ray. Jag tog en kula för dig...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | 2 | 3 | |||||||
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | |||
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | |||
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | |||
25 | 26 | 27 | 28 | ||||||
|