Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg under augusti 2020

Av Kvasthilda - 29 augusti 2020 11:08

Denna dag under nådens år 2020 började inte kul. Läste att Chadwick Boseman förlorat striden mot sin cancer, endast  42 år gammal. Wakanda Forever! 

Sen hände annat som gjorde att jag glömde kryssets första halva. Tog igen det i snabben o så här fick jag ihop det idag: 


Elisabeth Andreasson sjöng Klinga mina klockor ackompanjerad av Orsa spelmän. 

Klinga mina klockor var mitt hjärtas slag
Dunkla djupet i min källa
Virvlar i mitt vattendrag
Sväva som en svala över sommaräng
Öppna vida horisonter
Rör vid varje känslosträng


På det hörde vi Boten Anna, Basshunters låt i en karaokeversion. 

Jag känner en bot
Hon heter Anna. Anna heter hon
Och hon kan banna banna dig så hårt
Hon röjer upp I våran kanal
Jag vill berätta för dig att jag känner en bot
Som alltid vaktar alla som är här
Och som ser till att vi blir utan besvär
Det finns ingen take-over som lyckas
Kom ihåg att det är jag som känner en bot


Vem vet? Jo, Lisa Ekdahl som vann mitt hjärta när hon var med i Så mycket bättre!


Filmmusik på det, ur Life of Pi, den indiska killen som förliser tillsammans med en bengalisk tiger. Berättelsen om Pi är svenska namnet. Ang Li regisserade. 


De tog hand om varann. I mina händer är en låt av Patrik Isaksson och Anders Glenmark som vi hörde med Magnus Carlsson


Sen hörde vi någon uppmanas: Dansa min docka


Disneyfilm. Musik med Peter Jöback och Myrra Malmberg. De gjorde rollerna som Aladdin och Jasmine. En helt ny värld heter melodin de sjöng. 

En helt ny värld
(Överallt finns nåt mer)
Vi gör en upptäcktsfärd vi två
(Varje stund är en önskan)
Och jag ska fånga den, och spara den
Då väntar sen en helt ny värld med dig


Ivan Renliden satte sig vid sin flygel och spelade Dansa min docka. Nej, Vart ska du min lilla flicka?. För att se dockan dansa kanske? 


Sen hoppar vi in i tevearkiven o tittar på gamla humorprogram. De mixade in lottodragningen i programmet - därav namnet; Razzel som bland annat var värd till Mellon 1986 med Lennart Swan och Tommy Engstrand. Vi hörde lite korta skämt som illustration. 


Maritza Horn och Mynta på som berättade När skönheten kom till byn. Nils Ferlin skrev text, Lillebror Söderlundh musiken. 


Changes. Fina fina Changes. Ozzy och Kelly Osborne sjöng duett. 

We've shared the years
We've shared each day
I love you daddy
But I found my way

 

You know the world
Is an evil place?
My baby is grown now
She's found her way

2003. Mycket har ändrats sen dess! 


Vi slutar med En vals för piano, Chopin


O med det går jag ut i resten av denna lördag, för att jobba. Ha en fantastisk dag och kväll! 



Av Kvasthilda - 22 augusti 2020 10:01

Så blev det lördag igen. Sitter och väntar på att nyheterna ska sluta så krysset kommer igång. 

O där var alltihop slut igen så jag fortsätter. 


Vi började med Salem al Fakir och hans I'm So Happy. Den är signatur till Solsidan. En teveserie jag aldrig sett. 

I'm so happy, 'cause you are gone
You are gone, it makes me happy
I've been wating for so long
I thought this day would never come
When I could wave and say Good Bye


Vad jag har sett däremot är Superman: The Movie. John Williams skrev Superman Theme och annan musik till första filmen om Stålmannen


Därifrån tar vi oss till Sverige och Norrbotten. Jacob Hellman sjöng sin Vara vänner

Bara, bara
Vara vänner.
Tala om allt, vi kan väl
Tala om allt, men vi ska
Bara, bara
Vara vänner.
Tala om allt,
Vi kan väl
Tala om allt men vi ska

 

bara, bara, bara vara


Pygmé Jazz Band spelade Bä bä vita lamm. Lite ull kanske? 


Kom heter melodin Tina Ahlin sjöng. Allan Edwall skrev texten. 

Kom ska vi tycka om varandra
kom så får jag kärligt kyssa dig
strunt i dig själv och tänk på andra
och detta gäller inte minst om mig


Visslingskonstnär. Ja, han var väl det, Leo Eide. 


En helt annan konstnärssjäl var Josefin Nilsson. Hon sjöng att valar slutat sjunga och låt och text skrevs av radarparet Andersson/Ulvaeus. 

And I'll spend another night
Waiting for the morning light
Like so many nights before, 'til his key is in the door
I'm amazed at all his words
Soaring like the flight of birds
But the message they can bring
Is the flutter of a wing
Making ripples in an ocean
Where the whales have ceased to sing


Anders Eljas och Göteborgs symfonietta spelade en melodi om en stad. Här tog skallen slut, men kikade in på MTHW och där kom ju eken, som är smeknamn på Stockholm. 


Anna & Mej. Lalla Hansson gjorde en svensk version av Me and Bobby McGee


Lenanrt Palm i Lerum. Ja det var ett tag sen. Utan texten hörde vi: 

Det var en båt som sa till en annan
"va du va stilig. Vi borde borda varann
Gjorda för varann och köla lite grann
Som bara båtar kan."
Badda bam bam bam bam
Badda bam bam bam

Båtlåt av Robban Broberg. 


Berättande textmassor. Finaste Moa Lignell. Born to Be

It's funny how sometimes I sing
Without revealing anything
Let the music speak for me
I'm kind of tired of the way
I walk around in here all day
Unless I'm going out for drinks
I feel like combing out my hair tonight
Wake up with the morning light
Not in search for stories
And hit the day like it was meant for me
Be the one I'm born to be
Light up every corner


Sista uppgiften blev en Eldemandubbel med ord ur titlarna. Först ut var Ingmar Nordströms med Marie Fredrikssons Ännu doftar kärlek. Andra delen var Bollnäs Blås med Björn Skifs Vill du inte ha mina kyssar. Vi skriver in ännu och inte


O med det avslutar jag veckans krysserier. Håll huvudet kallt, hjärtat varmt och händerna rena! 



Av Kvasthilda - 15 augusti 2020 10:52

Lördag igen. Veckorna rusar förbi obönhörligt som ett godståg. Inte mina då. O med det sagt, ska jag ut o jobba strax så får se vad jag hinner skriva. Kanske får göra klart det här senare. Men för att börja då, så här fick jag ihop det idag: 


Jan Malmsjö inledde med en melodi ur musikalen Stoppa världen -jag vill kliva avBygga upp ett stort berg


Från hans berg tar vi oss till Rom med Dannys. Eller från Rom, kanske mer. Arrivedervci Roma


Frank Sinatra sjöng Love and Marriage och det är samma namn som teveserien har i USA, Våra  värsta år hette den i Sverige och handlar om den hopplöse skoförsäljaren Al Bundy och hans galna familj Peggy, Kelly och Bud. 


Frida tävlade i Mellon 2008 med Upp o hoppa

Upp och hoppa, ligg inte och dra dig
Du och jag måste fånga dagen
Upp och hoppa, ligg inte och dra dig
Du och jag måste leva nu


Mer Mello. Jan Johansen tävlade i Melodifestivalen 1995 med Se på mej. Idag sjöng han den på engelska, Another Night. Textförfattare var förstås Ingela Pling Forsman. 


En klassiker på det. Empire Brass spelade Kärleken till de tre apelsinerna

Stefan Demert skrev svensk text till Freight Train, o då blev det SJ SJ Gamle Vän. Fast idag var det en låt från hyllningskivan till AIK, och då skrev han om texten och titeln Gnaget Gnaget Gamle Vän


Det' mig, der står herude og banker på
Og be'r dig om at prøve at forstå
Jeg kyssede hende kun på hendes kind
Sig, at det' okay, og luk mig ind
Sig, det' okay, og luk mig ind
Jeg kyssede hende kun på hendes kind
Et kys på kinden, det' hva', der sker
Jeg lover, at der ikke skete mer'

Mannen utanför dörren är Thomas Helmig


Dana Dragomir spelade på sin panflöjt och det vi hörde var Send in the Clowns. Clowner skriver vi i krysset. 


Tomas Blanks och Göteborgs symfonietta tog sig an Bellman och Fredmans epistel nr 48. 

Solen glimmar blank och trind,
Vattnet likt en spegel;
Småningom upblåser vind
I de fallna segel;
Vimpeln sträcks, och med en år
Olle på en Höbåt står;
Kerstin ur Kajutan går,
Skjuter lås och regel.

Vi plockar en spegel ur texten i första versen av en himla massa som är brukligt när det kommer till Bellman... 


Mer Mello. Linda Bengtzing tävlade i år, detta konstiga 2020, med Alla mina sorger


En annan som sjöng, var King Louie i Djungelboken. Han sjöng till Mowgli och ville ju att han skulle lära honom göra eld. 

Vi hörde en del av texten ur Tintin och Solens Tempel, som handlar om inkakungens grav. 


Teddy Wilson till slut, som spelade When You're Smiling, sjöng gjorde Billie Holiday. 

Oh when you're smilin', keep on smilin'
The whole world smiles with you
Ah when you're laughin', keep on laughin'
The sun comes shinin' through


O vi går ut med ett leende va? Och säger fortsatt som Mark, Håll huvudet kallt, hjärtat varmt och händerna rena! 



Av Kvasthilda - 14 augusti 2020 21:59

Nej.
Ett nej är ett nej är ett nej är ett nej hur man än målar in det. Nej.

Av Kvasthilda - 9 augusti 2020 11:04

Besvärligt det där när man inte bloggar dagligdags längre. Vi var ute o letade guldfiskar i Pokémon mest hela dagen igår o när jag kom tillbaks till stugan hade jag glömt det. Drog igång kryssappen på mobilen och snabbgenomgången som dyker upp där när det  är klart - och löste det efter två snabba genomlyssningar. Så här ser då mitt förslag till lösning ut denna vecka i augusti (lyssnar om igen nu på hela programmet och konstaterar att Eldeman är på semester ännu. Nåja, även han ska väl ha fyra lagstadgade veckor). Vi håller som bäst på att packa för att resa vidare idag så jag får se vad jag hinner... 

Edit måndag. Hann inte mer än kopiera in min textfil... Så om igen. Så här ser mitt förslag ut i lördags: 


Vi börjar med en nöjestripp. Joyride med Roxette. Marie Fredriksson, den oförglömliga och Per Gessle, den fantastiska. 

She says, "hello, you fool, I love you
C'mon join the joyride"
Join the joyride


Sen en melodi utan text, men det var ju på en långsam båt till Kina. Eller tja. On a Slow Boat to China. Säger personen ja, får de baske mig ro dit. Fast för krysset blir det ror

Man får nog säga hej då för en lång tid om man ska ro ända till andra sidan jordklotet. Time to Say Goodbye.

Time to say goodbye
Paesi che non ho mai
Veduto e vissuto con te
Adesso sì, li vivrò, con te partirò
Su navi per mari che, io lo so
No, no, non esistono più
It's time to say goodbye

Sarah Brightman och Andrea Bocelli. 


Följer hon inte med får han bli ensam på sin roddbåtsrutt. Are You Lonesome Tonight? Eftersom det här inte var Elvis egen version får vi inte höra honom skratta - som Eldeman frågade efter med ett litet skratt... Hint. Hint. André Rieu med orkester spelade. 


Jag skulle säga att det är en dålig idé att ge sig ut i vilken roddbåt som helst om det inte är på en liten insjö nånstans. Ariana Grande sjöng om en annan Bad Idea. Producent och medkompositör är Max Martin, ett av våra svenska exportunder. 


Går allt bra och hon kanske följer med på den långa båttrippen - o deras förhållande överlever kanske nästa melodi spelas för dem. Mendehlssons Brudmarsch. Han heter Felix i förnamn. Visste du det? Var tvungen att googla det. Har nog hört det nån gång, men det är definitivt inte nåt som fastnat. 


O går det sen bra kanske storken kommer på besök. Vackra unga människor. Vacker var han inte, men oooh så fantastisk. Håller med Eldeman till hundra procent. Har alltid älskat Kim Larsen och hans Gasolin och Kjukken. De smukke unge mennesker är en av många favoritlåtar. 

Åh, de smukke unge mennesker
Pludselig er de stukket af
Som legesyge sommerfugle
Den allerførste sommerdag
Hva' det er, de vil med livet
Det ka' kun de selv forstå
Åh, de smukke unge mennesker
Gid de længe leve må


Morgnarna i en familj kan ju tillbringas vid frukostbordet med en kanna te. Eller tekanna då. Lite svårt med Tea for Two i en familj... Edmundo Ros orkester spelade. 


Sen tillbringar man lite tid tillsammans, Close to You. Rihanna. Hade jag skrivit in för länge sen. Hon är en av Eldemans ofta spelade artister. 


Grannen jobbar i gruvan. Tja. Fiktivt sett. Plockar malm (eller kol då...) så svetten lackar och ryggen pajar. Sixteen tons


Kanske det blir bättre framåt natten? Björn Skifs sjöng sin mellolåt på engelska idag. Fast i hans fall blev det ju tvärtom. Mardrömmar? 

No, I just can’t take it when the night comes
Livin’ with the memories of the good times
Days together, when you loved me
Gone forever, now I’m lonely


O somnar han, kanske han drömmer om Elin. Pepparn drog den gamla valsen. 

Elin i min dröm
Går ditt skratt mot skyn som en ballong
Du far I min famn och vinden drar en sång
Det blev aldrig vi
Men jag drömmer ändå drömmen
Drömmen om Elin
Och om en sommar en gång.


O där tog det slut för den här kryssveckan. Och ledigveckan. Och Semestern. Håll er friska! 



Av Kvasthilda - 1 augusti 2020 11:25

Strålande sol denna första lördag i augusti (va? vad hände?) och jag har inte ens varit utanför dörren än idag. Svårt kryss idag sa Eldeman. Tycker inte jag, "men det beror väl på ålder" sa avkommorna. Sant. O så fick jag ihop det idag: 


Sån't är Livet med Anne-Lie Rydé inledde dagens kryss. 


På det följde en artistsignaturmelodi. För det är den ju, Vill ni se en stjärna? kan inte annat än kopplas ihop med Zarah Leander.

Vill ni se en stjärna, se på mig
Ni får mycket gärna, se på mig
Tårar kan jag gjuta, blixtar kan jag skjuta
Jag är prima donna assoluta
Ingen man får göra, brud av mig
Se men inte röra, se på mig
Jag från nord till USA, vill en värld förtjusa
Så vill ni se en stjärna, se på mig

Fast idag var det Billy Vaughn med orkester som spelade. 


Baby Hurricane. Den är en av Vincent Pontares egna låtar. Annars skriver han till alla möjliga artister. 

Baby Hurricane I got you in my veins
Evergreen, you and me
We got everything here
Everywhere I go, you will follow
Beautiful, let it blow
We got everything here
They don't know, they know nothing
We got everything here babe


Sommartid är grillatid. Grilla Grilla Hela sommaren. Östen me resten. Sjöng gjorde Jens Kristensen. 


Skala banan. Denna något infantila melodi användes som signaturmelodi till teveserien om Familjen Addams


En av Eldemans favoritgrupper. Jag har alltid svårt att få ihop tanken med att han gillar Nirvana bland alla gamla stenkakor och Beatles och vad mer han nu spelar. Han är allätare. Smells Like Teen Spirit

And I forget just why I taste
Oh yeah, I guess it makes me smile
I found it hard, it's hard to find
Oh well, whatever, never mind


Hello, hello, hello, how low
Hello, hello, hello, how low
Hello, hello, hello, how low
Hello, hello, hello


Benny Andersson skrev en låt till sin fru när hon fyllde år - när o vad hon då fyllde. Födelsedagsvals till Mona


Mobbarlåt kallade sonen nästa melodi. Ingen vill veta var du köpt din tröja. Raymond och Marias underliga skapelse. Den handlar nog mer om personen bakom micken. Mobbig utifrån. Osynlig. 


Discodänga på finska med Vicky Rosti. Originalet This is It gjordes av Melba Moore.  


Discorytmer följdes av andra rytmer, I Got Rhythm.

I got rhythm and I got music, I got my man
Who could ask for anything more?
I've got daises in my very green pastures
I got my man
Who could ask for anything more?

Bröderna Gershwin skrev den, George och Ira. Den framfördes idag av Ragdolls. 


Never Should Have Let You Go hette nästa bidrag. Det gjordes av Hi-Five till filmerna om En värsting till syster, eller Sister Act som originalet heter, med Whoopi Goldberg i huvudrollen som Sister Mary Clarence. 


Vi slutar med en annan discodänga. Maria Johansson sjunger om att baka paj och sy kavaj, men i originalet är det Gloria Gaynor som säger "I Will Survuve".

Oh no, not I, I will survive
Oh, as long as I know how to love,
I know I'll stay alive
I've got all my life to live
And I've got all my love to give and I'll survive
I will survive


O med det avslutar jag dagens krysserier o far ut o letar gröna Mime och lite drakar. Kanske. Ha en bra dag! O glöm för all del inte: 

Håll hjärtat varmt, huvudet kallt och händerna rena! 



Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2020 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards