Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg under november 2011

Av Kvasthilda - 30 november 2011 23:12


När jag klev ur loket vid stall var himlen full av norrsken. Var tvungen att plocka upp kameran o försöka fånga det. Nu såg jag inte ett skit o kunde inte ställa skärpan så varenda bild av de trettiotalet jag sköt av blev suddiga. SUPERsuddiga. *yech* Men i litet format ser man i alla fall vad det föreställer. (grön rök?)



Av Kvasthilda - 30 november 2011 16:41


.... julen braskar. Ja, så säger ett sån't där gammalt talesätt - från bondepraktikan? Hur som haver. Som Anders plaskar idag måste det braska som sjuttsingen i jul! Blött o eländigt. Det regnar regnar..... 


Hittade lite rött glitter idag. Fast något tjockare än jag hade velat ha. Dock är det det enda som går att få tag i om det ska vara rött i år. Köpte också ett gäng ursöta silverhjärtan med strasstenar i. Såg ut som reflexer. Urläckert. Glim o glam. Åsså var jag in på loppisen o hittade en burk. Ingen av de jag såg förra veckan men en annan kul burk. Lite trasig o rostig invändigt men urcharmig. Ren julburk! Kommer på bild så småningom. Antagligen i julkalendern

Tittade in på Röda Korset o köpte ett par jullöpare. Hemvävda dukar är så ombonat. För en tia styck kan man inte klaga. Åsså ett par Nora Roberts-romaner för en femma stycket. Eller vad det nu blev till slut. Jo, trettio pix totalt så en femma per inbunden bok. Inte helt fel. 

Tillbaks till det röda glittret då. Kanske omvärderar det för jag hittade strax efteråt en liten LED-slinga i helrött som kanske kan funka i stället. Batteridriven så inga sladdar som ska trassla sig runt grejer över bordet eller under dukar. Får se :)) 


Mitt tåg håller sig i tidtabellen. Har åtminstone gjort när jag tittade senast. En timme kvar då, lite drygt. Sen får vi se om jag jobbar i morgon. Måste kolla med op. De kör ju det där tåget varannan dag o det borde vara må-on-fre så inte torsdag alltså - om inget speciellt inträffar. Dvs om det kommer kvartsit från hamnen i Narvik. Tillsatsmedel till verken. 

Men idag är det gods som gäller. O nattsvart mörker. O ännu jävla svartare blir det med regntunga skyar o bortsmält snö. *suck* 


Nä, dags att tänka på refrängen. Packa ner Lapptoppen o plocka ihop. Drog av mig långkallingarna igen för man förgås av värmeslag här. Gick en kortis till loppisen mitt på dan o det blåste så jäkla kallt - nordanvindar med regntopping så jag gick tillbaks o vilade en stund innan jag drog på mig kallingarna o gav mig ut igen. Hade ju tänkt gå upp till kyrkan men det blev Mammons dalar istället. Hade velat se om de gjort någon adventsuppsättning i kyrkan men tiden räckte inte riktigt till. Snoozade lite för länge. 


Okidoki (Maken HATAR det uttrycket and I don't give a sheize). See ya later! 

Av Kvasthilda - 30 november 2011 09:14


Rätt skönt att tillbringa morgonen med Johan o Ellika. Visserligen pratar de om underliga pizzor men förutom det är det himla kul. Vaddå Julpiz


.... men va faaaaan..! Satt o uppdaterade det här - för som vanligt klipper Bloggplatsen av SMSen till nåt fjantigt twitterformat. Plötsligt laddade internet om o allt jag skrev försvann. Hade bara kvar att klicka "Spara inlägget" så var det borta. Pouf. Bara att börja om igen då. 

Skulle säga nåt typ: 

VARFÖR klipps meddelandena av?? Det ska rymmas fler tecken i ett SMS. Har gjort förr. Många fler. Jag bloggar. Inte twittrar. Faktiskt. VAR ÄR APPEN????? 

SMSet fortsatte såhär: 


..za?!? (som i Julpizza då) Med skinka, sill, prinskorv o rödbetssallad. Jisses. Det är en Quattro Stagioni på lapska då. De har ju åtta årstider. O julpizzan skapas i Arvidsjaur. 

Av Kvasthilda - 30 november 2011 09:00

Eget tema nr 19 Tindra
336/365

I morgon är det första december. Har det inte börjat tindra runt om i stugorna än sker det när som helst nu. 

Titta på lillskiten på fotona här. Visst tindrar det i hennes ögon när hon försöker sno ripvingen av husse? Massor av bus. Inte nog med det. Hon heter Tindra också. Yngsta medlemmen i Husse Halts lilla familj. 

Temalista

~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2011 hos akson



Av Kvasthilda - 30 november 2011 05:31



Jaha, då åker vi då. Strax. 

Bara Ture kommer. 

En sista Bodensväng på G. Med ARE. 

Av Kvasthilda - 29 november 2011 20:28


Har bakat en kaka idag igen. Det tog hela dagen att komma igång men nu är den klar. Tjejerna älskar den. Jag älskar den. Tant Kerstins potatisbakelse. Bakad i långpanna. Mums. Vanlig sockerkaksbotten (nåja, nästan) bredd med en vaniljsmörkräm och överströsslad med riven mandelmassa. Åsså lite kakao på det. 

Kråkan har ätit kanter. Maken har ätit fler kanter. Jag har ätit nån liten kantbit. Junior åt upp resten av kanterna. O kakorna ligger i frysen. Blev stora kakbitar. Isch. Får väl dela dem när de ska serveras. "Annars orkar man ju inte" sa Storpigan. Så kan det vara. 


I morgon går min sista Bodentur av stapeln. Hade en inritad i schemat nästa vecka också, men då har ju jag semester! Sen tar ett annat bolag över. Vilka var det nu? De där T-drivers ja. De fiskade personal hos oss men ingen var direkt intresserad av att gå över. Deras avtal verkar inte sådär jättekul. Nåja, säger inget om det. Vet inget. 


Tar kameran med mig. Har tänkt försöka göra ett besök i kyrkan i morgon. Har ju en låååång dag i Boden, fast börjar ett par timmar senare än vad jag brukar. Skönt med lite sovmorgon. Jag börjar ju inte förrän strax efter fem gubevars! 


Av Kvasthilda - 29 november 2011 09:00


Tema nr 277 Stilig
335/365

Det gäller att hålla tungan rätt i mun när man ska knyta en slipsknut utan vana. Fortfarande i resekläderna letade vi fram en sida på Internet för att hitta en slipsknut o fann en som knöt slipsarna precis som jag gjorde på åttiotalet. Då det var modernt med en smal skinnslips i vitt, svart eller rött. Jag hade en vit o en svart. Maken knyter här sin nya sidenslips inför julbordet. Rosenmönstrad i rött o svart. Riktigt stiligt! 


Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2011 hos akson


 

Av Kvasthilda - 28 november 2011 20:59


Det blåste ordentligt när jag var i Boden häromdagen. Tog kameran med mig när jag gick på stan. Björkar är nertagna i centrum. De gör visst så emellanåt. Plockar ner dem o planterar nya. Det såg lite trist ut på torget när alla stora träd var borta o allt som fanns kvar var låga stubbar o sågspån. Jag fotade en skulptur där tidigare i höst o hade svårt att hitta en bra vinkel med den stora björksamlingen bakom den. Nu gjorde inte ljuset skulpturen rätta så det blev inga bättre bilder fast träden var borta. 


Som en blomma på backen ser den ut, stubben efter björkstammarna. 





Glashala promenadvägar. Folk gick på gräsmattorna, med risk för fotledsskador på de frusna löven. 

Det blåste så mycket så vatten från nederbörden frös. Här hjälper nog inte ens dubbar under skorna! Fick hjälpa en gammal farbror som skulle ut och handla att ta sig fram. På sina håll gick det bra att gå men på andra såg det ut så här. Livsfarligt för vem som helst! Han hade tänkt ta rullatorn sa han men det var nog tur att han lämnade den hemma, annars hade nog risken funnits att han halkat åt ett håll o rullatorn farit åt ett annat med resultatet att han fått tugga lite asfalt... 

Här syns tydligt hur det blåser! 

De har jättefina blomsterarrangemang runt om i Boden. 

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< November 2011 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards