Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg under februari 2023

Av Kvasthilda - 28 februari 2023 09:00


Tema nr 121 Järnhjul

59/365


Ett par gamla hjul från en harv blev "ben" till vår brygga i stugan. Enkelt att rulla ut hela bryggan i sjön, när den dagen kommer. Måste givetvis stadgas med något så de inte kommer i rull, där de står på sjöbotten i sommar. 



Temalista 


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2023 

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Av Kvasthilda - 27 februari 2023 14:19

Hur kan man ens inte veta vad en snippa är? När nyheten kom igår att ett gäng korkade lagmän friat en gubbe för våldtäkt på en TIOÅRING pga att de inte kunde klargöra vad en SNIPPA är?!????????, blev hela internet överbelastat av hashtagen #JagVetVadEnSnippaÄr. Vem fan vet inte det?? Snippan och Snoppen. Det är en film. En snopp vet alla gubbar vad det är. Det är ingen liten del av pojkars, killars, mäns, gubbjävlars underliv. Det är hela snorren, kuken, penisen, PetterNiklas eller vad du nu vill kalla den. Men en SNIPPA?? Det är exakt samma sak - fast på tjejer. Gubbjävlar. O vad var de, 68? 62 i genomsnittsålder?? Mot en tioåring som lärt sig vad en snippa är, kanske genom föräldrar, kanske genom just den filmen jag nämnde. Va fan. Säger det igen. GUBBJÄVLAR



Av Kvasthilda - 27 februari 2023 09:00


Tema nr 353 Väntar

58/365


Boben står och väntar på att någon ska leka med den. Den fick vänta förgäves den här gången. 



Temalista 


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2023 

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Av Kvasthilda - 26 februari 2023 09:00


Tema nr 291 Så vitt jag kan se

57/365


... är världen grå? Gråblå? Fick lite olika ljus under dagen. Här, mitt på dagen blev bilderna grå. Någon timme senare blev de blå. Det snöar. Snöade. Massor. Hela dagen vräkte snön ner - och gav med garanti snörök för hemresan dagen efter. 



Temalista 


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2023 

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Av Kvasthilda - 25 februari 2023 11:00

Ett fördaterat, men försenat kryssinlägg. Har egentligen inte tid att skriva nu heller, men får ta den stunden då. Har jobbat hela dagen och fick sitta still bakom en röd signal under hela tiden krysset pågick - och en stor del av efterföljande radioprogram också. Lite si och så med radiokontakten, så rätt var det var bröt det, mitt i ledtråds- och frågegivningen. Så här fick jag i alla fall ihop det till slut: 


Vi startade med en ljuslockig flicka från förra seklets första halva. Shirley Temple sjöng Polly-Wolly-Doodle

Fare thee well, Fare thee well,
Fare thee well my fairy fay
For I’m going to Lou’siana For to see my Susyanna
Sing Polly wolly doodle all the day


Vi klev in i en duett med Susanne Alfvengren och Micke Rickfors, Som stormen river öppet hav

Som stormen river öppet
hav, så möts vi här i natt.
Två vilsna skepp på väg i
kvav, söker morgonen få fatt.
Där vi når vårt mål till slut,
och jag somnar i din famn,

när vinden ebbat ut.


Därifrån tar vi oss upp på ett tak tillsammans med Jan Malmsjö. Han önskade sig så gärna en säck pengar. Om jag hade pengar ur Spelman på taket


Hov1 stod för nästa ljudillustration, med Ensammast i hela världen. Usch ja. Hela titeln går ju i moll


Vi hoppar raskt över till något gladare, Säg det med ett leende där Ulla Billquist sjöng. Hon kommer från Eslöv i Skåne. 


That keeps me searchin' for a heart of gold
And I'm getting old
Keeps me searchin' for a heart of gold
And I'm getting old

Neil Young


Första halvlek slutade med en melodi framförd på samiska. På svenska heter den Gubben Noak. Gissar i alla fall att vi stavar namnet noak, då hon nämnde "stava den som vi gör idag"..? 


Casanova är nog omsjungen mer än en gång, här hörde vi Elisa Lindström. Hon tävlade i Mello 2014 med den men blev utslagen i första deltävlingen som gick av stapeln i Malmö (precis som årets sista är ikväll). 


Nat King Cole spelade för nästa kryssadress. Han bjöd på en kopp te. Tea for two. Utan sång. 


En liten mix av ett par låtar, Got to Go och Electric. Sjöng gjorde Leila K (med Rob'n Raz). Vi skriver hennes initialer. LK. Lite som min arbetsgivare då... 


Sen blev det pök på bästa sändningstid. Men just nu är epadunk rätt poppis. Å andra sidan är Ronny o Ragge inte direkt epaynglingar utan tillhör föregående generation bilburen ungdom, raggare. Rara, söta Anna.  


Nästa låt kom ur filmen En del av mitt hjärta som bygger på Tomas Ledin gedigna låtskatt (han fyller år idag, förresten! GRATTIS!). 

Nu är jag helt galen, galen i dig
I ditt himmelska leende, i ditt skratt
Helt galen, galen i dig
Ja, att vara förälskad, det måste kännas så här

Hon som sjöng den, heter Shima Niavarani och kommer ursprungligen från Iran


I think I'll wake you now and hold you
Tell you again the things I've told you
Behold I give you the morning
I give you the day

Tom Paxton sjöng sin I Give You the Morning, men vi sökte ett ord ur svenska titeln. Fred Åkerström har gjort en översättning och det blev Jag ger dig min morgon


Dagens krysserier slutade med ett gäng tjejer. Vi måste höja våra röster. Just den versionen är hämtad från albumet Sånger om kvinnor, så vi skriver in dem i krysset då. 


O med det säger jag tack för idag. Ids jag, lägger jag till lullull senare... Nu hinner jag precis leta fram Melodifestivalen. Ha en skön lördagskväll. Jag jobbar i ottan i morgon igen, så det blir Mello o Go'natt. 

En efterlyssning... Nej, Annika, inte fjorton låtar. Fjorton svar. Tretton låtar. Det var en dubbel också. 



Av Kvasthilda - 25 februari 2023 09:00


Tema nr 110 I trädet

56/365


Våra träd har massor med skägglav... 



Temalista 


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2023 

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Av Kvasthilda - 24 februari 2023 09:37

Skitdag. Skitvecka. Skitår. Maken ringde tidigt i morse och jag hörde direkt att något hänt. Han hade ingen röst och det tog en stund innan han kunde berätta vad som tyngde honom. En av hans arbetskamrater har genomgått en hjärtoperation, kommit hem, men blivit akut sjuk och dog igår. En av hans bästa kompisar. Igen. Han skulle fylla år på måndag. 49. 

Kan vi få lite lugn och ro och det får flyta på i månader utan att något händer? Snälla?? 

Av Kvasthilda - 24 februari 2023 09:00


Tema nr 56 Fastbunden

55/365


Frizco sitter fast i mattes koppel.



Temalista 


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2023 

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28
<<< Februari 2023 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards