Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg under maj 2014

Av Kvasthilda - 31 maj 2014 11:22


Ännu ett lördagskryss lagt till handlingarna. Glömde att jag skulle göra ett inlägg också :) Fastnade i Facebook en stund. 


Jag känner inte så många Sarah. Hade en gammal granntant en gång som hette Sara. Hon var farmor till en klasskompis till mig och en rar gammal gumma. Hennes hemhjälper var oerhört trevliga och tog sig gott om tid att prata med alla och samtidigt stödja Sara i allt hon behövde. De bakade sockerkakor o annat. Så ser det inte ut idag. Nåja, Krysset var det. Om Sarah sjöng förstås Mauro Scocco. 


Marie Nordenmalm spelar orgel i Nora kyrka och idag fick hon illustrera nästa adress som var Underbart, Kalle Moraeus mellobidrag från 2010. 


Googlade om den där blåmålade båten men hittade inte den info jag sökte. Kan ju bero på att båten är grön. Matz Bladhs spelade om den i alla fall och det verb vi söker torde vara ror då. 


Ro Ro Ro till Fiskeskär. Finns det inte en textrad nånstans som säger så? Nå, ett fiskeskär kan ju vara nåns paradis. Om Paradise City where the girls are pretty rockade Guns n' Roses. O nä, de har bara en apostrof i sitt namn, även om man tar bort två bokstäver. 


I detta paradis kanske Engelska Parken ligger. Vem vet? Owe Thörnqvist tog ut oss på en rumba i parken. Hopp-chip-chi-bumba, hopp-chip-chi-bumba. Oj, vicken rumba! 


Georg Friedrich Händel. Nå, de gamla tonsättarna hänvisas oftast till med endast efternamn, så Händel då. Han skrev arian Lascia ch'io pianga till operan Rinaldo. Den fick ett uppsving när Bo Widerberg gjorde sin Lust och fägring stor, där Bosses son Johan spelade en ung och pilsk skoleleev och Marika Lagercrantz hans lärarinna Viola som inleder ett förbjudet förhållande i krigstider. 


Lasse Berghagen sa nog inte till Lennart Palm Låt mig få ge dig min sång, men Lennart spelade i alla fall den för oss. 


Förstod du det där? Texten i nästa melodi är också rätt svår att förstå. För mig. Min brorsdotter förstår nog mer av den, jobbande i Köpenhamn som hon är - o boende med en dansk. Sanne Salomonsens Hvis du forstod

Hvis du ku' se
Hvad du har gjort
Hvis du forstod
Hvor ondt det gør
Når det man troede var paradis
Det er koldt som is


Varg-Olle Nygren var en speedwayförare som ibland plockade upp mikrofonen o sjöng. Så gjorde han idag. Här går det undan i svängarna. Det var i alla fall en textrad! 


Går det för fort blir det en krasch. O kraschad kan man ju tycka att hon är, Miley Cyrus. Många skandaler kantar hennes liv på sistone. Wreckin' Ball är väl en av hennes mest kända låtar. O videon till den är skandalös också, skapad av en mycket dubiös man, Terry Richardson. 


Nä, tebax till Sverige. Fast vänta nu. Miley var ju i Stockholm igår? Jo, o gjorde succé med sin galna skandalösa show. Inkluderande Wreckin' Ball. Joråsåsatt. Men nä. Tillbaks till svenska myllan då. Evert Taube och hans Oxdragarsången, spelade av Göteborgs symfonietta. 

Allt bakom oxar tio från stadens sus och dus
jag reste klockan, mitt mål var Santa Cruz.
Med fyra ton på kärran, gitarren i min hand,
jag spelade för Herran och sjöng om Pampas land.

De där fyra tonnen skriver vi in i krysset. 


Åsså till nästa galning på scenen. Fattades bara Madonna idag för att det skulle vara komplett. Lady Gaga ville ha applåder. O det kan hon ju få. 

Give me the thing that I love
(turn the lights on)
Put your hands up, make em touch
(make it real loud)
Give me the thing that I love
(turn the lights on)
Put your hands up, make em touch
(make it real loud)


A-P-P-L-A-U-S-E
Make it real loud
Put your hands up, make em touch, touch
A-P-P-L-A-U-S-E
Make it real loud
Put your hands up, make em touch, touch


Med dessa applådåskor slutar så dagens kryssverkstad. 


Av Kvasthilda - 31 maj 2014 09:00


Tema nr 203 Njuta

151/365


Sommaren hittade till Narvik till slut också. Gommen fick sitt när sommarens första mjukglass avnjöts på torget medan ögat njöt av att se gamla fina bilar passerar på gatan utanför. De hade en utställning med gamla bilar förra veckan på By1ns centrala gator. 



Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2014

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

 

Av Kvasthilda - 30 maj 2014 09:49


Va fan är det för fel på iPhonen? "Det är bögarnas fel". Nä. "Det är bägarnas fel". Bögarna finns tydligen inte. Nu blir jag arg. Mer regnbågar åt folket. Fast bara fiktiva sådana. Solen skiner från klarblå himmel. Åt ena hållet. Andra riktningen säger nåt annat så det kanske blir en regnbåge innan dagen är över. Såvida det inte blir jämngrått. Nä. Kaffet är klart.

Av Kvasthilda - 30 maj 2014 09:00


Tema nr 20 Tomt

150/365


Helt slut. Tomt. Kaputt. Inte ett blad kvar. 



Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2014

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

 

Av Kvasthilda - 29 maj 2014 11:44


Lite gråare idag men sommarvärme. Snart exploderar det i träden??


Av Kvasthilda - 29 maj 2014 09:00


Tema nr 41 I baksätet

149/365




Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2014

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

 

Av Kvasthilda - 28 maj 2014 17:17


Idag har vi nog haft årets första sommardag i Kiruna. Termometern har visat 16 varma. Kirunaborna går man ur huse i t-shirt o kortbyxor! Själv har jag sovit bort halva dagen då jag jobbat hela natten. Så kan det gå. 


Av Kvasthilda - 28 maj 2014 09:00


Eget tema nr 19 Fotarbete

148/365


-.



Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2014

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

 

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2014 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Skapa flashcards