Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg under april 2022

Av Kvasthilda - 30 april 2022 21:54

Bloggar. Undrar om det är en utdöende art? Det finns vissa bloggar som klöser sig fast med liv och lem vid sajberspejs vindlingar och vrår, men många har lagt ner. För åratal sen. Vissa använder den som en dagbok. Det gjorde jag också men jag kunde inte skriva som jag vill om vad jag vill utan att nån la sig i, eller kastade skit på nån annan över det JAG skriver och tycker och tänker, där och då. Kan ju säga att inte mycket av det har ändrats. Önskar att folk kunde lära sig att umgås - ja, varför inte som folk? Det finns många som tror och tycker att livet kretsar kring dem allena och att de är universums centrum och alla andra kan dra åt helvete. Det är bättre att omfamna världen och livet och se saker från den ljusa sidan.

En av våra närstående har varit mobbad på jobbet med sjukskrivningar som följd o jag kan ju säga att det hade ALDRIG kunnat hända ostraffat på min arbetsplats. Det jobbas febrilt med människosyn och beteenden mot andra hos oss. Behandla andra som du vill bli behandlad själv. Jag förstår inte vad folk får ut av att förminska andra människor och ge dem vridna namn eller kalla dem allt möjligt. Får det dem att bli större? Nej. Inte på något sätt. Precis tvärtom faktiskt. Man ser hur små och obetydliga de är som behandlar andra på det sättet. Har aldrig gillat bullies och översittare. Psykisk misshandel. En bruten arm kan läka, men en bruten hjärna? Med ett brustet hjärta som följd? 

Kan bara hoppas vår vän får det lugnare på sitt nya jobb, utan alla översittare och mobbare som inte kan bete sig. För jävligt är det i alla fall, då jobbet i sig var ett favorityrke. 

Putin. Han förminskar ett helt folk. O kränker svenskt luftrum. 

Åt alla jävlar som inte kan behandla ALLA som medmänniskor. Sluta. Bara sluta. 

Av Kvasthilda - 30 april 2022 11:04

En lördag i stugan. Solen skiner så vacker på lillstugans altan, men det är kallt. Iskallt. Iskalla vindar. 


Oh Mama säger jag då, ge mig lite sommarvindar. Lili & Susie inledde dagen med deras discodänga från -87. 

Oh Mama igen. Tre av våra största gitarrister spelade för nästa kryssadress. Vi hörde Janne Schaffer, Stefan Blomkvist och Björn J:son Lindh med Ted och Kenneth Gärdestads Jag vill ha en egen måne


I'm a big, big girl
In a big, big world
It's not a big, big thing if you leave me
But I do, do feel that
I do, do will miss you much
Miss you much

Emilia


Svårt kallade Eldeman nästa uppgift. Tja, kan det ju vara om man inte har en dotter som älskar allt Johnny Depp företagit sig och han spelade huvudrollen i filmatiseringen av musikalen vi sökte. I London för många, många år sen fanns en frisör, nåja, fiktiv barberare som tog livet av vissa av sina kunder och skickade ner dem i källaren där de togs emot av grannfrun som ägde ett bageri/kafé. Där maldes de ner till ingrediensen i de köttfärspajer hon sålde under god förtjänst. Den blodige barberaren hette Sweeney Todd. Musiken hämtades ur filmen med Johnny Depp som Sweeney Todd och i rollen som Mrs Lovett såg vi den fantastiska Helena Bonham Carter. "Ja, nån hobby ska man ju ha", sa Eldeman. 


Here I go again on my own
Going down the only road I've ever known
Like a drifter I was born to walk alone
And I've made up my mind
I ain't wasting no more time

O det var en av Whitesnakes många ballader. 


Ingen tös är så vacker som granngårdens Emma
Men hon tycks ha svårt att sig riktigt bestämma
E de Kalle? E de Valle? E det Lars hon ska ha?
Ja, kanske det rentav e jag

Det sjöng Åke Grönberg. 


Apropå ballader... Efter nyhetsavbrottet hörde vi en melodi med en av de längsta titlar vi har på svenska. Roland Cedermark spelade Monday Morning som Cornelis skrev svensk text till med titeln Balladen om Herr Fredrik Åkare och den söta fröken Cecilia Lind. Puh. Det är jobbigt bara att skriva det! Vi plockar ut om till krysset. 


ABBA gjorde flera skivor på spanska och vi hörde här en av de mindre spelade låtarna, Al Andar

Como el mar y su creciente
Va la gente al andar
Como el viento y su corrida
Va la vida al andar
Como el sol a la mañana
Que reclama el andar
Atesoro el momento
Vivo y siento, es mi intento

Engelska originaltiteln till den var Move On


Nästa uppgift hörde vi utan text. New York Staff Band spelade The Beatles melodi All You Need is Love


Från New York (??) till Mosebacke. I radioprogrammet Mosebacke Monarki kunde vi höra Helmer Bryd bland många andra karaktärer. Idag sjöng han melodi utan prickar och ringar. Dvs texten "skrevs pa en engelsk skrivmaskin". 


Apropå Oh Mama. Den gavs ut 1987. Det var året nästa artist föddes! Darin sjöng sin Can't Stay Away

So what do I do if I can’t stay away?
I just keep on moving till you're next to me
What do I do if I can't stay away?
I can't help getting closer than we're meant to be
'Cause I can't stay away from you, no
I can't stay away
I can’t stay away from you, no
I can’t stay away


Vi slutade med en av de stora. Både filmhistoriskt och bokstavligen. Lazy Moon heter melodin som Oliver Hardy sjöng. 


Nu ska jag åka o köpa Allas Veckotidning innan butiken stänger. Byabutiker har inte öppet så länge. En kompis är med denna vecka :) 

Redigerat. Tidningen fanns inte... Maria säger att det är ett lotteri vilka tidningar de får. 



Av Kvasthilda - 30 april 2022 09:00


Tema nr 36 Cylinder

120/365


Maken visade upp sin nyaste leksak o jag tänkte direkt. Ooooh, fotoobjekt för Cylinder. Men nä. Det funkade inte. Alls. Vi försökte med allt möjligt, dotra o jag, men vi gav upp. Cylindern var alldeles för smal och lång (ha, en dm cirkus) så fokus o zoom var omöjligt. Så klickade det till hos henne efter x antal fotoförsök och hon hämtade nåt speciellt som vi använde... Pöörfäkt. En tom toarulle fick bli vår cylinder för temat. 


 -


Temalista 


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2022 

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Av Kvasthilda - 29 april 2022 09:00


Tema nr 149 Knähund

119/365


Dorran är en riktig knähund. Hon trivs att sitta i folks knän. Jag motar ner henne, men hon fick gärna sitta hos Dotra o Maken. Doris är lite frusen och har en egen väst - som hon dessutom bär när hon åker på skotern med husse. 




Temalista 


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2022 

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Av Kvasthilda - 28 april 2022 09:00


Tema nr 197 Märklig takvinkel

118/365


Eller..? Kanske inte så märklig. Men många. Vinklar. Och böjar. Spanade in många tak i Stockholm för temat, men hittade inget riktigt märkligt. Kanske taket på Wasa-museet då, men nä. Fick inga bra bilder där. 



Temalista 


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2022 

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Av Kvasthilda - 27 april 2022 09:00


Eget tema nr 17 Spetsar

117/365


Många spetsar är det...



Temalista 


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2022 

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Av Kvasthilda - 26 april 2022 09:00


Tema nr 217 Plats för flera

116/365


Som sagt. Lite halvdåligt planerade foton i "förbifarten". O lite mycket snö för att kunna undersöka bättre. "Pinnarna" bortanför bänkinstallationen gissar jag är ryggstöden på stolar kring en eldstad. Fin grillplats under vår, sommar och höst, för den som har tid att sitta där. 



Temalista 


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2022 

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Av Kvasthilda - 25 april 2022 09:00


Tema nr 218 Plats för två?

115/365


Man har då en vidunderlig utsikt över Kiruna och baksidan av LK-skrapan från sittbänkarna vid "akvariet". Jag hade lite ont om tid att undersöka dem när jag var upp o hälsade på vår Personalplanering före påsklovet, men hann dra av ett par mobilfoton utan planering. Hade jag haft mer tid och temalistan i huvudet skulle bilderna sett annorlunda ut. Får ta en tripp upp i sommar sen, när det är grönt och fint omkring. Tills dess har väl planeringen flyttat från glashuset på "berget", tillbaks till kontoren på Plan 12 som just nu renoveras.

Bänkarna är troligen tillverkade i magnetit och stål. Måste hitta tiden att undersöka dem bättre en annan gång. De är nästan mer konst än funktion, men det samsas fint. 



Temalista 


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2022 

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< April 2022 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards