Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg under juni 2021

Av Kvasthilda - 29 juni 2021 17:47

Så kom då dagen. Den dagen man säger farväl till en förälder. Hade hoppats den skulle dröja till senare i höst och att jag skulle hinna ner och krama om pappa en gång till. Störstebror reste hem från USA förra veckan för att bland annat åka hem och samtala en del med pappa. Han visste att pappa var dålig. Lillebror ringde mig för nån vecka sen och sa att han var grå och att jag skulle försöka ta mig hem. Jag ringde pappa i torsdags, då han fyllde 88 år. Det var Golfbror som svarade och han sa att han o mor satt på trappen o tittade på när en ambulans kom för att hämta pappa. Han hade ramlat på betongplattorna. Tack o lov inte i den hemska trappen, utan på plan mark. Tyvärr föll han så illa att det blev operation av höften och Störstebror hann inte upp till Falun från Skåne, där han mellanlandat över natten, innan pappa hamnade på lasarettet. Dagen efter operationen var syskonen hos pappa och lät oss två som inte kunde vara på plats, vara med via mobilsamtal. De fick komma in till pappa allihop. Var skönt att få se pappa och höra alla samtala omkring honom.  

Operationen, som läkaren inte trodde pappa skulle klara då han hade väldigt låg kroppstemperatur och blodtryck, drog allt liv ur min gamle far. Strax före 6 i morse, tisdag morgon drog han sitt sista andetag. Familjen hann inte dit på morgonen. Så ledsamt. Fyra av syskonen var där med mamma och sonen för att ta farväl. 

Just nu vet jag inte vad som pågår. Har inte pratat med någon idag - annat än via Messenger i morse. Får se när det blir begravning. Hur länge Störstebror stannar i Sverige. Han hade returresa på onsdag (i morgon).

Undrar var far ska jordfästas? Kanske det blir vid Skogskyrkogården i Falun. Det är väldigt fin plats. Hans familj ligger i Sveg, men där har vi inga rötter kvar idag. 


Älskade pappa. Vila i frid. 

1933-06-24 - 2021-06-29

♥ 

Mor o far fick 70 år tillsammans.

♥ 

Av Kvasthilda - 26 juni 2021 12:18

Inte den bästa lördagen i mitt liv, men jag vill passa på att skriva medan jag fortfarande kan. Min far ligger på lasarettet och har bara timmar kvar som det låter. Jag är alldeles för långt bort för att hinna till honom alls. 

Så här fick jag ihop krysset idag, denna, annars soliga midsommardag. 


Inte ett moln så långt ögat kan nå, sjunger Tomas Ledin, vilket är en sanning med modifikation, Men sommaren ÄR kort där jag bor. 


I natt jag drömde, något som jag aldrig drömt förut.
Jag drömde det var fred på jord, och alla krig var slut.

Cornelis skrev den svenska dröm-texten från ett amerikanskt original. 


Nästa melodi handlade om den långa och sköna Donau-floden, illustrerat av Berlinerfilharmonikerna under ledning av Herbert von Karajan. 


Sen blev det 70/80-talsnostalgi i ett potpurri med Boney M. Rivers of Babylon, Daddy Cool, Sunny, Ma Baker mm. 


Vals i Furusund skrevs av Evert Taube och sjöngs idag av Mats Paulson. 


Sen nämnde Eldeman något om en dokumentär om Roy Andersson. Nä, den har jag inte sett. Benny Andersson skrev musiken till några av hans filmer, bland annat just denna, Sånger från andra våningen.  


Jag håller i dig så du nästan blöder
Men du har sagt att det är helt okej
Ja, du förstår mig det som jag behöver
Är vara nära dig

 

Får jag gömma mig hos dig ett tag?
Tills allt känns lite bättre

 

Så if I lose my mind och vill hoppa från balkongen
Kommer du fånga mig då?
Vi kan dra nånstans och bara dansa med vår ångest
Kan inte ångra nåt ändå

Lose My Mind, Myra Granberg. 


Lite Wagner på det. Nibelungens ring heter det stora verket, ur vilken vi hörde ett stycke ur första delen, Rhenguldet


Nobody puts Baby in a corner. Nä, Jennifer Grey spelade rollen som "Baby" i Dirty Dancing, ur vilken vi hörde den enda åten alla kan och kopplar till den, I've had a Time of my Life


Var bor du lilla råtta?

I din hatt...


Robert Broberg vill inte att sommar'n ska ta slut. Inte jag heller. Tar gärna juni året om. 


O vi slutade med Help Yourself med Tom Jones. 

Just help yourself to my lips, to my arms
Just say the word and they're yours
Just help yourself to the love in my heart
Your smile has opened up the door
The greatest wealth that exists in the world
Could never buy what I can give
Just help yourself to my lips, to my arms
And then let's really start to live


Nu ska jag sätta mig och vänta på samtal. De kommer. Pappsen. Mitt hjärta blöder. Kram på er. Ta hand om varann! 



Av Kvasthilda - 25 juni 2021 22:43

Pappa är sjuk. Jättesjuk. Han ramlade och slog sig igår. På sin 88e födelsedag. Nu ligger han på sjukhuset och jag vet inte ens om han överlever natten. Ska opereras inatt för sin höftskada han ådrog sig och han är så klen. Så långt borta. Störstebror är hemma från USA, just för att träffa pappa - anlände för ett par dagar sen och de fick komma in till honom en stund idag, Lillebror, SysterYster, Störstebror o Mamma. Golfbror var upptagen på annat håll och Storebror är kvar i hufvudstaden. Jag är orolig. Semester i augusti. AUGUSTI. Älskade pappa. Älskade, älskade pappa. Jag är SÅÅÅÅ nära att sjukskriva mig o fara ner. Omöjligt att få ledigt. Jag har ont i själen. Mitt hjärta blöder. 

Av Kvasthilda - 19 juni 2021 11:04

Lyssnat i direktsändning idag. Ute skiner solen och allt är grönt. Smörbollarna blommar. Kiruna har exploderat i grönska. Hann med att plocka lite späda björklöv till en snaps jag ska testa. Endera står den kort tid och blir mild, eller så står den i veckor eller månader och blir en essens. Får se hur vi gör, om vi testar en halvers till midsommar. Men det är då det. Nu är det kryss. Så här blev det idag. 


Galenskaparna och Aftershave hyllade Bengt Erik Grahn till musiken från Village Peoples Y.M.C.A


BAO spelade Födelsedagsvals till Mona och Annie såg fram mot morgondagen i Tomorrow. Eldemandubbel. En av två. Inte dubblar för det hade vi fler av idag. 


Vi tar nästa dubbel på en gång. M.A Numminen massakrerade Lena Phs låt och ja, Det gör ont...


En av de mer sällan spelade klassiska kompositörerna. Debussys finstämmiga Clair de Lune som givetvis beskriver månsken


En sommar för inte så längesen, hade vi ingen sommar. Fick ett minne av Facebook på en snötäckt bil. Det var detta datum 2014. Sonja Aldén å andra sidan sjöng om Sommaren för länge sen

Då va nyss å ändå längesen
Vandrar stigen upp å hem igen
Den sommaren lever ännu i mig
Å visst händer det att jag än tänker på dig
Å sommaren som aldrig sa nej

 

Den sommaren förändrade mig
Den sommaren jag träffade dig


Unga amerikaner, kan bara hoppas de lär sig något. Young Americans. David Bowie, den fantastiska. Skivan fick jag av min bror när han flyttade hemifrån. Igår gick han i pension. Tiden går! 


En dag... Ja. Doris Day på det, som undrade hur livet skulle bli och alla, inklusive hon själv svarade att det som sker, det sker. Que sera, sera.

Que sera, sera
Whatever will be, will be
The future's not ours to see
Que sera, sera
What will be, will be
Que sera, sera

Den är visst hämtad ut en Hitchcook-film. Är inte så bevandrad i dem. 


Nåt jag däremot sett mer av, är James Bond. Vi hörde en instrumental version av Goldfinger och musiken skrevs av John Barry


Än dröjer det innan det blir som nästa melodi beskriver. Festköer genom hela trappen. Veronica Maggio hälsar var och en Välkommen in

Du, jag slänger ner en nyckel ifrån fönstret i köket
Jag bor fyra trappor upp och du är välkommen in
Massa skor i hela hallen, folk vid fläkten som röker
Det är fest hos mig i kväll och hela världen är min

 

Oh-oh, sång på sång
Det ekar över hela staden
Åh, nått stort på gång
För det är kö från gatan upp till hallen


Lite lättare då att genomföra Dansen på Sunnanö, även om det kanske rekommenderas att dansa med sin egen partner.

Där går en dans på Sunnanö
Där dansar Rönnerdal
Med lilla Eva Liljebäck
På pensionatets bal
Och genom fönstren strömmar in
Från skärgårdsnattens sval
Doft av syrener och jasmin
I pensionatets sal
Doft av syrener och jasmin
I pensionatets sal

Bröderna Ferm spelade utan texten. 


Inga deprimerande sånger tack. Sad Songs (They Say So Much). Men de är bra att ha. O det tog Elton John fasta på. 


Sen fick vi - i ännu en Eldemandubbel - musiken från ett par svenska "kollegor till Bond"... Ehh. Nja. Typ. Hamilton och Beck. Den ene är också en agent, men den andre en poliskommissarie. Född 1922. Beck fyller hundra år nästa år... 


Så. Nu ska jag ladda ryggsäcken och ge mig iväg ut på jobb. En spruta avklarad. Skönt att det är på G, men det innebär inte att det är fritt fram. Ta det lugnt därute i sommaren! 



-

Av Kvasthilda - 18 juni 2021 12:56

Nu får du ge dig. 
Du sysslar med våldtäkt. Översitterier. Psykiska hot. Hur fan kan du ens intala dig själv att det du gör är av kärlek till någon? Det är mobbing. Psykisk utpressning. Psykisk utmattning. Psykisk misshandel. Dominans. Härskarteknik.
Ta en rejäl titt i spegeln. En djup titt. Analysera varenda handling de senaste åren. Tänk dig in i om någon gjort samma sak mot dig. Sluta. Det räcker. För länge sen. 

Ring en psykolog. Annars behöver vi alla det. 

Av Kvasthilda - 12 juni 2021 22:05

Lördag. Är i stugan och löste krysset i direktsändning på förmiddagen, men har inte hunnit blogga alls idag. O detta trots att det regnat ordentligt större delen av dagen. Först nu visar sig solen, bland höga moln. Mina liljekonvaljer blommar. 


Även en blomma är en melodi av Anders Glenmark som Frida sjungit in. 

Även en blomma
En människa som jag
Vill leva varje dag
I djupa andetag


Thorleifs sjöng ett potpurri av Simon and Garfunkel med Mrs Robinson och annat. Garfunkel heter Art i förnamn så vi tar det också. 


Hemvärnets musikkår i Borås illustrerade nästa uppgift och frågan lydde, Vad står han på? Sin post får man förmoda. Jag kan inte tyska och när jag söker svenska texten till Lili Marleen (vilket jag förmodar att det faktiskt var?), står det inget om nån soldat på sin post.  

Något helt annat. Mello 2013. CopaCaBanana... 

Manar, uppmanar, från Luleå till Ystad
Så kom och få visum på Kärleksambassad
En riktig karnevala med zumba och lambada
Hissa din fi fana, go Copaca banana

 

Copa Copacabanana
Copacabanana, Copacabanana
Copa Copacabanana
Copacabanana, Copacabanana

 

Mer konfetti och mera dans
Det blir en svettig gul allians

Sean Banan förstås. 

Vi byter genre igen och får oss till livs lite kärlek per telefon via en Jules Sylvainmelodi, fast utan texten Ulla Billquist har sjungit in enligt Eldeman. Vad melodin heter har jag ingen aning, men det var iofs ointressant för krysset. Vi söker något man gjorde förr, via en telefonistväxel, ett namnanrop

Aey, aey, aey, aey
Take this waltz, take this waltz
With its, I'll never forget you, you know

Valsen serverades av Leonard Cohen.  


Men fiskarna i haven
Och fåglarna på taken
Människor i husen
Tänder alla ljus
För jag kan inte se
För jag kan inte flyga
Och jag kan inte dyka
Jag kan bara blunda
Och lägga mig igen
Och hoppas att du kommer hem

Idde Schultz. 


Det är väl lite tidigt för nästa melodi, Höstvisa, men den är så fantastisk. Tove Jansson skrev ju texten, men musiken stod Erna Tauro för. 


Dominique, nique, nique
S'en allait tout simplement
Routier, pauvre et chantant
En tous chemins, en tous lieux
Il ne parle que du Bon Dieu
Il ne parle que du Bon Dieu

Det spelades in av Soeur Sourire, eller Den sjungande nunnan som hon kallades i Sverige. Hon tillhörde Dominikanorden, som melodin troligen handlar om. Min franska är inte riktigt uptodate.  


Leif Bloms spelade något vi skulle förknippa med romersk mytologi. Amor, kärleksguden. Heter melodin Amor Amor? Lite osäker där. 


Vad jag inte är osäker på är dock titeln på musikalen vi hörde öppningsnumret Hello från, Book of Mormon


Vi slutar i Mellon 2011, Sebastian Karlsson. 

You’d always gone through, you’d always stayed true
When no one else would
You’d die for my sins, you’d fix everything
When no one else could


O med det stänger jag veckans kryssblogg. Nästa gång har jag fått min första spruta och avkommorna kan begära vaccin. Skönt! 



Av Kvasthilda - 6 juni 2021 18:44

Man har inte många minuter till övers när man jobbar vissa helger. Krysset läste jag i realtid men har inte haft en chans att sitta ner med kryssblogg förrän idag, söndag. O så fick jag ihop krysset denna vecka: 


Oh Mama var först ut. De som ropade på mamma var systrarna Päivärinta, Lili & Susie. 


Vi hade Kristina från Duvemåla förra veckan, som byggde på Utvandrarsviten av Moberg. Idag spelades en annan utvandrarvisa, Emigrantvisan, eller Vi sålde våra hemman. Vi satt just och pratade om detta i stugan för nån vecka sedan. Makens farbror, eller makens mammas farbror och hans bror såldes och blev tvungna att resa till Amerika. Makalöst att det förekom i Sverige, men det var fattigdom som ledde folk till ett hopp om nytt liv på andra sidan Atlanten. Många kom aldrig hem, det gjorde "Farbror Oskar". Och hämnades på gubben som sålde honom, som samtidigt stal det enda pojken hade, sin mammas ring som han höll i sin hårt knutna hand. Gubben såg att pojken höll i något och bände upp näven på honom och sålde även ringen. Jag har hört berättas att han letade upp gubben och gav honom stryk när han återvände. Det var många som aldrig satte sin fot i Sverige igen. Ja, lite allvarligare kallade han det, Eldeman. Så var det. För krysset ska vi ha emigrerar


Tommy Nilsson har också bott utomlands i många år, men återvände hem från Frankrike. Han sjöng sin Someday som han tävlade med i Mello 1989, fast då på svenska, En dag


Kalle Lundborg tog sig an Astrid Lindgren och Idas sommarvisa. Sommar har vi. Äntligen! Såpass att jag gick ut o plockade lite björkknoppar igår efter jobbet o la i sprit för att göra en midsommarsnaps. Ska stå i fem veckor så det där med midsommar får bli nåt annat. Det är lite olika när björkarna slår ut, i södra delar av landet hinner man förmodligen få det klart till midsommar. 


Försommar. Det doftar kärlek det. Pingsten var väl sisådär i hela landet, men nu är det finfint. Och kärleken är stark till fantastiska Marie Fredriksson. 

För ännu doftar kärlek
Och hoppet blir till tro
Ännu blåser vindar
Som stillar sig till ro


Det skiljer dock lite i temperatur och underlag. En kompis håller till i Riksgränsen och de har tillbringat Nationaldagen på skidor i solskenet. Höga berg och djupa dalar. Så är det. 


I goda vänners lag. FRIENDS har ju varit på tapeten och många blev nog besvikna när deras stora återkomst blev lite snack. Jag har inte sett det, men det är vad jag hört. Alla väntade sig Vänner tjugo år senare (nåja, nästan) men det blev mest minnesanteckningar från återträffen, vänner emellan. De sägs ju vara det, trots allt. Vi hörde I'll Be There For You med The Rembrandts, signaturmelodin till den högt älskade teveserien.

I'll be there for you
(When the rain starts to pour)
I'll be there for you
(Like I've been there before)
I'll be there for you
('Cause you're there for me too)

Så älskad att jag konstant hör det i Newkids låt Starkare

Men sen drog jag ett skämt och fick dra det igen
Och tänkte hur kan hon inte fatta
Hon gjorde allting rätt men när vi kolla på Friends
Så var hon tyst där vi bruka skratta


Sen hamnade vi i Disneys värld. Jag trodde först att stycket kunde vara hämntat ur Fantasia, som bygger på riktiga kompositörers musik, men det här var nåt helt annat. Bibbidi-Bobbidi-Bach. Eller Bibbidi Bobbidi Boo i Bachtoner. Musiken lät inte alls som den gjorde i Askungen, men jag tror det är någon form av hyllningsmusik till de stora kompositörerna. 


Något helt annat och totalt påhittat är Matz Stefanz med Lailaz, ett revyband med z på alla rätta ställena i gruppnamnet. De tog Stigen till Evert och den brukar vi ju höra med Stefan Ljungqvists mörka röst.

Jag går på stigen som går till Evert
Och jag ska dit och ta mig en dramm
Det klirrar muntert uti min väska
När jag i solen går stigen fram

Text och musik stod Eddie Meduza för. 


Sweet dreams are made of this
Who am I to disagree?
I've traveled the world and the seven seas
Everybody's lookin' for something

Eurythmics med Annie Lennox i spetsen. 


Sen den ljuvligt vackra Cavatina av John Williams. Den var ljudfilt till den betydligt läskigare filmen Deer Hunter


I vi slutar i sommaren igen. Vikinger sjöng på tyska. Fast egentligen är det ju Vikingarna med Christer Sjögren i spetsen och de spelade den fina Du är min sommar Marie


O som sagt. Vi går ut i sommaren och hoppas det håller i sig ett tag till. Tyvärr jobbar jag denna fantastiska vecka vi haft - och har ännu en dryg vecka till min första spruta. Snart så. Men därifrån till att vi är av med det här eländet... oj, det dröjer. 



Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
<<< Juni 2021 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Skapa flashcards