Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg under april 2021

Av Kvasthilda - 24 april 2021 11:15

I väntan på jobb hinner jag kanske kryssblogga lite. Har löst det i direktsändning idag och måste ju säga att det inte var svårt alls idag. Försöker klura om nån enada uppgift var besvärlig, men nä, tror inte det. Får ta det med bloggandet isf :) Min lösning idag ser ut såhär. 


Vi börjar med att stanna världen en stund. Kan behövas en paus ibland. G.E.S. Låten som Miss Li gjorde i Så mycket bättre, utan refrängen. Killarna skrattade o sa, Tja, vad ska man med en refräng till? 


Ja, det är Vårat Gäng det... 


Inte jämförbart med något. Eller jo, hon kallades svenska Beyoncé. Agnes

Just love a little of me
You're home a little with me
Let me be you're all mine, all mine
Just came a little and me
You're home a little
Nothing can compare with you


I nästa uppgift värmde Thore Skogman upp Plättlaggen. Eller inte han, då vi inte fick höra den med sång, utan med elgitarrer, The Tigers.

Uti laggen ligger plättarna nu
Vi ska äta dem med sylt, kära du
Mera smör i laggen, spisen är het
Snurra på med vispen, tjockare smet
Den får inte vara klibbig och tunn
För se plättar ska smälta som smör i mun
Lite sylt och en plätt är en furstlig rätt
Man vill aldrig mer ha fläskkotlett

Vad laggen med garanti orsakar, är ett jädra os. 


Plättar, det är kärlek det. Man ska leva för varandra. Leif Loket Olsson


På det fick vi dagens första Bellman. Fredmans epistel 21

Så lunka vi så småningom
Från Bacchi buller och tumult,
När döden ropar: "Granne, kom,
Ditt timglas är nu fullt!"
Du gubbe, fäll din krycka ner —
Och du, du yngling, lyd min lag:
Den skönsta nymf som åt dig ler,
Inunder armen tag!
Tycker du att graven är för djup,
Nå, välan så tag dig då en sup,
Tag dig sen dito en, dito två, dito tre,
Så dör du nöjdare!

Nä, blir inga supar här idag, lördag eller inte. Jag jobbar. Krysset ville ha ordet vi ur första raden. 


Första tonen fick mig att le brett. Baccara. Jag vann deras LP i nån tävling när de var nyupptäckta och jag gick gissningsvis i högstadiet. Sexan eller sjuan måste det ha varit. 1977. 

Ooohh! Yes sir, I can boogie
But I need a certain song
I can boogie, boogie woogie all night long
Yes sir, I can boogie
If you stay, you can't go wrong
I can boogie, boogie woogie all night long

Tjejerna kom från Spanien


Københavns Jernbanedampgalop av Hans Christian Lumbye används som bakgrund när resan tar sin gång i På spåret. Andra gången idag jag hör det som svar på en fråga. Den var med i Ring så spelar vi i morse också. Missade ledtråden men tror det hade nåt med blodhundar att göra. Fast då hade deras första signaturmelodi som fråga. 


Jadu, det är Rena rama ding dång. Evorna Rydberg och Roos tävlade i årets Mello och det gick rätt bra för dem, fram till finalen i alla fall. Glädjepiller. 


Lite Taube i Spanien på det? Allt bakom oxar tio... Oxdragarsång. Och i Eldemansk ut-o-invändhet tar vi bort två oxar och åtta blir kvar. Kanske de skulle till marknaden. Eller slaktaren? Vem vet? Vad jag vet, är i alla fall att Tomas Blank dirigerade Göteborgs symfonietta över de spanska stäpperna. 


Ja, se nu vad du gjorde. Lite knasiga ledtrådar så blir det bra. 

'Cause now that you're gone, I'm number one
Boy, I should thank you for who I've become
Don't need no one, this girl's having fun
Watch me catch fire, yeah, look what you've done
Look what you've done
Look what you've done

Zara Larsson. 


Vi slutar med Bellman och klurar ut vad Gubben Noak sysslade med. Han räddade en massa djur, men när han klev av båten med dem behövde de, o han något att äta så han odlade grödor av hjärtans lust. 


Här är det långt till odlingstider - om man inte har ett varmt växthus. Snön ligger ännu. Vinterdäck på bilen. Jodå. En lång resa till grannkommunen på isig och snörökig E10, häromdagen krävde vinterdäck. Det låg en lastbil i diket och när jag kom ner hörde jag om den och en till som stod "olämpligt" till i trafikradion. 

Stay Vigilante. Vaccinet börjar spridas, men än är det långt kvar. 



Av Kvasthilda - 20 april 2021 15:01

Nä, jag ger upp. Mitt fotoliv är alldeles för ointressant när jag inte kommer utanför dörren nånstans där jag brukar kunna röra mig i covid-fria tider. Alla mina promenader i Narvik som alstrar temabilder av allehanda slag. De existerar inte. Vi är inlåsta bakom staketet när vi kommer dit och en promenad är inte på kartan - även om jag undviker folk så långt det är möjligt. JAG vill inte bli sjuk. Träffar ingen på mina promenader. Går omvägar om jag ser nån. O om jag inte mötte nån i covidfria tider - hur är det då möjligt att jag skulle göra det nu? Får lägga 365an på vänt. Till nästa år igen då? Om jag inte går ner på halvtid och kommer igen senare under året. Föga troligt. 

Men med detta i åtanke tänker jag snart dela med mig av några av alla foton jag faktiskt tagit i vår, speciellt under påsken. Det blir ingen 365a av dem, för alla ska in i april och jag har hela mars att fylla först. Så skit i det. 

Jag hoppar av. Troligen. Igen. Jävla covid. 

Av Kvasthilda - 17 april 2021 12:15

Inlägg kommer....

Ja, hela dagen har nästan gått och klockan passerat åtta. Har varit ute i solen hela dagen - och det känns i ansiktet. Det drar lite i skinnet. Maken åkte norrut igår och har, efter förra årets erfarenhet av fjälluften i kombination med solen, köpt lite solskyddsfaktor. Undrens tid är inte förbi! De ska ut till fjäll i veckan och det gäller att vara förberedd. O därifrån går jag så tillbaks till dagens kryssblogg och hur jag klurade ut det idag. 


Vi började med Magnus Ugglas tolkning av Ola Magnells Påtalåten. Uggla ändrade texten lite för att passa bättre med sin egen rytm. Tänkte på Moa Lignell i samband med herr Magnell. De där namnen påminner ju lite om varann, och detta var en händelse som kanske inte såg ut som det... Mer om det senare. 


Våra värsta frostnätter är nog över nu. Mina sommardäck ligger på gubbens arbetsplats så ett däckbyte kommer nog inte att ske de närmaste veckorna... Huff. Frost ja. Vi hörde musik ur Disneys Frozen


På det ett saligt potpourri av käcka melodier. Tunna skivor, Slit och släng, Gulle dej, Lyckans Ost för att nämna några. Dessa och några till kommer ur Siw Malmkvists digra repertoar. 

Slit och släng din bästa Cadillac, slit och släng din fina båt
Slit och släng din toppen Bungalow det skrattar jag blott åt
Om du tycker du är skön när du förstör varenda peng
Så får det bli din egen business: fortsatt slit och släng!


Rena rama ding dång. Ja. Den gick ju till final med Siwan och Ewa Roos. Lille Musse ska tävla för oss i ESC. Everyway That I Can, det var en vinnarlåt från Turkiet. Sertab Erener tävlade och vann år 2000. 


Lennart Palm i Lerum tog oss med på stigen ner till Evert.

Jag går på stigen som går till Evert
Och hjärtat sjunger en glädjesång
Jag får väl gå här i några timmar
Jag är väl framme ikväll nån gång

Eddie Meduza skrev den. 


Far o son Neuman spelade gitarr och bad oss helt utan ord att vi skulle ta av oss skorna. 


Nyårsklockan skrevs en  gång i tiden av Alfred Tennyson - på engelska och vi hörde Anders de Wahl läsa den välkända svenska översättningen, redan 1937 - o då var det fyrtio år sen han läste den första gången!  


Sen plockade Eldeman fram en av sina otaliga finska skivor och vi skulle ha originaltiteln. Den gjorde Willie Nelson, On The Road Again

And I can't wait to get on the road again
On the road again
Goin' places that I've never been
Seein' things that I may never see again
And I can't wait to get on the road again


O där kom sedan Moa Lignell. Hon fick också vara med i krysset idag, med sin Born to Be


My, my, my, Delilah
Why, why, why, Delilah
So before they come to break down the door
Forgive me Delilah, I just couldn't take anymore

Tom Jones. 


Men om du stannar kvar
Och ger mig chansen
Så ska jag visa dig
Jag ber dig nu

 

Kom hem
Vi börjar om igen
Vi glömmer allt
Där ute är det så kallt
Kom hem
Försök på nytt igen
Jag ger dig allt
Om du vill vara min vän

Detta var en av Barbados hitlåtar och sångare var då Magnus Carlsson


Vi slutar med en karlakarl. Eller en amerikansk grupp som kallade sig Mr. Mister. Broken Wings heter deras låt. 

Take these broken wings
And learn to fly again, learn to live so free
When we hear the voices sing
The book of love will open up and let us in
Take these broken wings


O med detta avslutar jag så dagens kryssblogg. Hoppas ni har det bra och att vaccinet snart är allmänt utgivet. 



Av Kvasthilda - 10 april 2021 11:17

Efter en galen snövecka - vi fick ett par- tre decimeter häromdagen! - har jag nu löst Melodikrysset. Ska man lyckas få ihop kryssblogg i tid idag? Wowsa. Om inte folk stör mig på Messenger ska det nog funka. Så här fick jag ihop min kryssplan idag... 


Första flög vi över till New York. I alla fall i tanken. Covid säger fortfarande annat. För att vara säkra på rätt ställe repeterar vi det. New York, New York. Frank Sinatra. Förstås. 


Vi vänder raskt hemåt till roslagens famn och herr Rönnerdahl där han irrar runt på Sunnanö med Eva Liljebäck. Han tar dock upp fiolen i stället och låter henne dansa med Fänrik Rosenberg. 

Att ta är inte min musik
Nej fröken men att ge
Jag slösar men är ändå rik
Så länge jag kan se
Vad ser ni då herr Rönnerdal
Kanske min nya kjol
Ja den och kanske något mer
Ta hit en bra fiol
Ja den och kanske något mer
Ta hit en bra fiol

Postens saxofonkvintett spelade för oss. 


Förlåt heter nästa kryssbidrag och det stod Miss Li för. 

Är det för sent att be om ursäkt?
Är det för sent att lära sig?
För jag har övat framför spegeln
Nu vill jag säga det till dig

 

Kan du förlåta mig, fastän jag sårat dig?
Vet att jag borde sagt det här för länge sen

 

Är det för sent att be om ursäkt?
Är det för sent att lära sig?

 

Jag kommer aldrig såra dig igen


Sen blev förvirringen fullständig. Vilken stad? Calypsotoner ekade ut i etern. I allt detta kunde man dock skönja konturerna av Rom. Arriverderci Roma. På återseende. 



O danskarna sköt nog raketer och fyrverkerier 2000 när deras skurkband vann hela Eurovision. Olsen Brothers flög på kärlekens vingar. Fly on the Wings of Love. Stjerneskud. Stjärnskott. Så som de stjärnor de var och är.... lägger vi dem i krysset. Skurkband? Ja, Jönssonligan heter så i Danmark... Nästan. Lite långsökt, men det är det ofta i krysset... Och mina irrgångar. 


Irrgångar, det finns i gruvor. Hej hå, hej hå, vi till vår gruva gå. Dagens andra väldigt oväntade version. Shanghaikvartetten spelade Disney "som om Mozart hade skrivit det". Snövit och de sju dvärgarna


The Passover kan ju passa i påskatider... Annars är det en låt som gjordes av The Soundtrack of Our Lives, men idag hörde vi den med en helt annan röst. Och mer feminin än Ebbots... Little Jinder

'Cause somebody's waiting for you
Somebody's waiting for you
Yes, somebody's waiting for you
Someone is waiting for you

 

Accept the change for it's not so strange
You're not the only one in this world
Accept the change 'cause we're all insane


Sen fick vi ont i öronen. Allihop. Inte direkt Jussi Björlings version av Una furtina lagrima. Har googlat lite o ser att den kommer ur en operett som heter Kärleksdrycken. Fast här var den hämtad ur Ebba & Didrik och sjöngs av Kaj Husell som i sin tur spelades av Helge Skoog. Han kan nog bättre än så. Hoppas jag. 


Efter den upplevelsen fick vi något vackrare. En menuett ur en symfoni, sa han det? skriven 1795. Franz Joseph Haydn skrev bland annat Londonsymfonierna då. Kan det ha varit ur dem? Ingen aning just nu. Måste lyssna igen. Han har även skrivit en symfoni som senare landade i tyska nationalsången. Nu var det mindre viktigt då vi sdökte kompositören själv den här gången. 


just nu lämnar jag det åt sitt öde. O det leder mig till Right Now med Tomas Ledin. 

Det är så galet så man blir snurrig. Liksom Eldemandubblar.... O snurrar göra det i gammeldans. Nu vet inte jag om det var en hambo eller snoa, gissar på det senare då vi skulle bli yra allihop. 


Mor dansar hon, kanske i en snoa. Tina Ahlin sjöng Allan Edwalls melodi. 

Ingen annan rör sig när min mamma dansar
Mannen barnen katten alla tittar på
Flugorna i taket hela världen stannar
Bara mamma rör sig då


Vi slutar med en mardröm. Eller de är ju faktiskt snälla, Smurfarna. Vill ha dig i mörkret hos mig, Freestyles gamla dänga. Smurfarna sjöng givetvis nåt helt annat. 


O med det sätter jag stopp denna lördag. Tog mig "bara" 3,5 timme att skriva klart. Mycket som pockar på uppmärksamheten. Bäst att kopiera innan jag sparar. 

Och. Håll avstånden. Hoppas alla håller sig friska. Har varit hysteriska liftköer i påsk. Visserligen utomhus, men ändå. Vården går på knäna igen. 



Av Kvasthilda - 5 april 2021 10:08

Jag kommer aldrig till skott. 365an står still igen. Fotade en hel del i påskhelgen med förhoppningen att fylla listan lite, men får inte ihop fler än ett tiotal teman. Är så frustrerad. Kommer inte utanför dörren o huuur kul är det med snö snö snö snö snö... För nu snöar det igen. Kräksnöar. Har snöat sen innan vi kom hem igår kväll. Ett par dm lös snö ligger det överallt. Bara det inte blir stormvindar nu så det blir högvis med snödrivor överallt. Det är inte kul - o det ger fan ingen inspiration till att hitta roliga bilder. 

Man kommer inte utanför grinden i Narvik, annars brukar det vara en bra källa för mig att hitta fina o roliga motiv. En promenad runt By1 kan ge vad som helst att inspireras av. 

April april. Sedvanligt aprilväder. På andra håll kan det vara snöblandat regn, men inte här. Här är det snö. 

Vill inte ha ett fotolöst år till. Kanske får satsa på halvfart o få ihop 150 teman i stället. Fast det är inte lika kul. Alls. En bild om dagen. Fick ihop fyra(?) bilder i mars och en av dem vill jag byta ut efter påskens äventyr. O vi är inne i fler dagar i april nu, än de fyra. 

Eftermiddagen/kvällen ska spenderas i en kur i svappis o det ger fan ingen inspiration heller. En skitig bangård. Med fotoförbud. Bullskit. En växel är en växel är en växel var den än ligger. En stoppbock kan se olika ut beroende på var den står men har samma funktion överallt. Vagnarna står här o där längs linjen ibland, med eller utan vidhängande drivfordon. O de är också fritt villebråd ute i verkligheten. Ger inte heller inspiration.

Låst. Instängd. Covid. Snö. Bah. Jävla skit. And I hate this shit. 

Längtar efter sommar. Eller åtminstone en snöfri vår. 

Av Kvasthilda - 4 april 2021 08:39

Sådär, nästan ett dygn senare har jag några minuter över till kryssblogg. Löste det i direktsändning igår, men har varit upptagen. I väntan på att folk vaknar till liv passar jag på att blogga lite. Så här fick jag ihop det igår: 


Bröllopstider stundar. Nåja, en månd kvar i alla fall. Björn Skifs och Agnes sjöng för Kronprinsessan Victoria och Daniel för en massa år sen nu, When You Tell the World You're Mine

I'm blinded by your presence
In this moment that we're in
If God was to describe you
Where would he begin
Your colors blend together
And you become the light
If only you could see the way you shine
Darling, when you tell the world you're mine


Något mindre coolt, i mina öron är Cool Candys som tog oss fram i en grönmålad båt


Den båten var lite mindre än Titanic. Céline Dion sjöng sin fina My Heart Will Go On och vi skulle koppla melodin till en "orsak". Isen flödade nog i barerna, men det var ett jätteberg av is som till slut fällde Titanic under jungfruresan. 

Near, far, wherever you are
I believe that the heart does go on
Once more, you open the door
And you're here in my heart
And my heart will go on and on


The Washington Post Marsch fick vi höra sen. Och den som styr där är Joe Biden. Det var lite rörigt omkring mig när han avgav ledtråden och jag hade lite svårt att få ihop vad han pratade om, men förstod till slut att det var presidenten han sökte.  


Gitarren klingar. Och även hans röst. Jussi Björling. En ung sådan. Ellr då, inte helt känd i alla fall. 


Jussi var tenor men han var inte en av De tre tenorerna och Den tredje mannen är något helt annat. En film, och en bok. Valutan är Euro


Just Can't Get Enough... Depeche Mode. Det var inte igår. 

Just like a rainbow
You know you set me free
And I just can't get enough
And I just can't get enough


Men jag klarar inte många minuter i en karusell så det kan jag lätt få nog av. Karusellen. Där hade vi Andersson och Pettersson och Lundström o jag. Eller inte. 


Finaste Ronan Keating på det. When You Say Nothing At All. Hämtat ur Notting Hill.

En helt annan film var Fröken Chic. Sickan Carlsson och Hasse Ekman. 1959. 


Vi går några år framåt i tiden, rätt många. Sextio. 2019. Då tävlade Anna Bergendahl med Ashes to Ashes. Vi lägger också till nio i kryssplanen, efter sista siffran i årtalet. 


Brinner, händer det att det gör i Midsomer. Englands farligaste county. Folk dör som flugor. 1997 startade serien Midsomer Murders. Jag har många osedda säsonger ännu. Måste ta tag i det där nån gång. 


Kan inte jag få dig, ska ingen annan heller. Just nu ett tema i min verklighet. You Belong to Me sa Jerry Lee Lewis i dagens sista uppgift. 

Fly the ocean
In a silver plane
See the jungle
When it's wet with rain
Just remember till
You're home again
You belong to me


O med det avslutar jag detta och packar bilen. Tvätta händer. Hoppas vi alla får vaccin snart. 



Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2021 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Skapa flashcards