Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg under maj 2010

Av Kvasthilda - 31 maj 2010 23:34

 

"Vår" Konsumbutik...

2010-05-31 19:59, Rån, Kiruna

Rån Coop Konsum, Norrmalm, KIRUNA.

En yngre man kom in i butiken och tillgrep en summa pengar. Mannen bar rånarluva och var beväpnad med kätting. Ingen i personalen kom till skada.

Polis är på plats och tar upp anmälan.

Organisation

Polismyndigheten i Norrbotten
 
Av Kvasthilda - 31 maj 2010 17:14


Läste nånstans att Clintan fyller år idag. GRATTIS gamle man. Clint Eastwood blir hela 80 år idag. Still going strong.



En man som slutade vara strong igår, nej i förrgår var Dennis Hopper. Maken frågade häromdagen om jag visste ifall Dennis fortfarande var vid liv. Ingen aning. Sökte och ja. Inga noteringar om dödsfall. Igår stack gubben in näsan i köket, där jag satt o läste och meddelade att Hopper gått bort. Nu har han alltså slutat sitt långa skådespelarliv efter att ha fajtats mot cancer i prostatan.

Såg honom i teve häromdagen i Speed, med Sandra Bullock och Keanu Reeves.



En annan man som snart fyller sina modiga sjuttio är Robban. Robert Karl Oskar Broberg. Zero. Många har namnen varit under åren. O många är de underfundiga texterna han skrivit.

Barnprogram i teve. Jag minns hans fyrkantiga robot som vi fick se på teve när vi gick i skolan som barn. Om en dryg månad fyller han alltså sjuttio. Sjuttio pigga år.



Av Kvasthilda - 31 maj 2010 16:22


Midnight Sun is here. We don't get any darkness at all for a month. Can be hard to get kids to go to sleep at night :-)

The ground looks a bit dark here, but that's due to the light in the sun :-)

It hovers over the mountains. Lovely night!


Photo taken @ 11.15PM, May 28


Mellow Yellow Monday



Av Kvasthilda - 31 maj 2010 15:10


In i arkiven. Det är enda stället där man kanske, kanske kan hitta nåt av alla roliga detaljer Hedwig hittar på. Kiruna är fortfarande inte den mest upphetsande husstad att titta på arkitektoriskt. Den är alldeles för ung och det är för mycket rena linjer. Måste nog x antal mil söderut för att hitta en stad där det kan finnas utsmyckningar av olika slag, men jag har en vag känsla av det måste till ännu mer "södriga" stadskärnor än mina närmaste "storstäder" för det...


Hittade ett hus från vår "skolresa" till Göteborg - för FYRA år sen. Jisses, tiden går... Önskar att jag hade möjlighet att flänga runt lite o fota. I sommar blir det förhoppningsvis mer fotande med annat i bakhuvudet. Med ett par större minneskort och nya fräscha batterier kan det kanske blir nåt att stoppa i arkiven för framtida teman :-)

Veckans tema är konsoler och det här huset har en del av den varan. Inte många, men de finns där!


Har ingen aning om vad det är för hus vi tittar på här, men det kanske hugade Göteborgsresenärer - eller innevånare vet. OK, en snabb CSI-enhancning (NOT) av bilden och en snabb-Googling säger mig att det är Stora Nygatan 25, vilket innebär Jensen Gymnasium vid Kungsportsplatsen. Fotat från Paddan i kanalen med allt vad det innebär av motljus o knepiga vinklar.

(Klicka på bilden för något större bilder, högerklicka o öppna nytt fönster/ny flik för ännu lite större)


Jensen Gymnasium, Gbg




 



~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~


Veckans Husutmaning


Av Kvasthilda - 31 maj 2010 13:30


Ännu ett sammanträffande.... Igår var det prickigt i Trissen och som av en händelse fotade jag en massa svartvita prickar... Därför gör jag nåt helt annat för det här temat :-) Några vyer över Torne Träsk en tidig morgon när solen precis gått upp bakom bergskanterna. Bilderna är inte så där färgrika och alltid kontrastrika i original heller, men jag valde att spara dem i svartvitt idag. Isen ligger kvar på sjön än, även om den inte är landbunden längre.





Bilderna i original:



~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

Kika på andra svarta & vita bilder här:



Av Kvasthilda - 31 maj 2010 09:00



Tema nr 344 Vår

155/365


Midnattssolen är ju här och med dess ankomst smäller det till i markerna även i våra breddgrader. Den blommande våren är jättesen här, jämfört med resten av landet och det Kirunaborna kallar vår, är snarare vårvintern med uteliv på pimpelsjöar med skoter och skidor. Men nu är den här. Vår-våren. Det här är en liten trädgårdsruta på gräsmattan som en tidigare innehavare av vår lägenhet skapat.

Nu är den VÅR....Mwahahahahaaa...

Jag kommer antagligen att fota den här täppan under de andra årstiderna också så får ni se vad som döljer sig under löven och de torra fjolårsväxterna. Man anar att det börjar grönska och det är faktiskt växter på väg upp. Bilden är fotad för några dagar sedan och det borde redan vid dagens publicering, synas vad det så småningom ska bli.



 


Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2010 hos akson



Av Kvasthilda - 30 maj 2010 22:23


Snart är den till ända. Känns som om det är NU. Är lite trött. Sov så dåligt inatt och uppe med tuppen i morse. På min resa norrut fick jag ett samtal som sa att mitt tåg hem var ställt pga lokskada. Haffade en förare i björkis o liftade med honom hem. Har fått mig till livs, X antal historier idag. Föraren är pensionär och jobbar extra på timlön. Han har upplvet mycket i sina da'r.


När jag kom hem tog Maken med mig till butiken o köpte ett par Mors Dags-presenter. Mums. Kirunapraliner. En ask med tjugofem OLIKA praliner. De smälter på tungan.

Sen slängde jag in lite strips i ugnen, gjorde en grönsaksgratäng åt Gubben åsså grillade han några hela fläskfiléer. MumsMums. Rackarns vad gott.



Nu känns det som om det är dags att ta en Nora Roberts med sig till sängen. Eller eventuellt skita helt i det o bara gå o sova. Ledig dag i morrn. Telefonen DÖÖÖÖR. Blir inga extraskift här just nu. Nej.


Av Kvasthilda - 30 maj 2010 22:10



Fotat idag 19.15


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

Bildligt Talat v22



Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Maj 2010 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Skapa flashcards