Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg under augusti 2021

Av Kvasthilda - 28 augusti 2021 11:13

Har ett halvt öra i radion, där det pratas om kvinnors plats i fotohistorien. Bah. Alla fotografer är män. 


Vi börjar dagens kryss med en kvinna i alla fall. Nanne Grönwall med sin Håll om mig

Att vår värld behöver ha
Mera kärlek varje dag
Det vet både jag och du,
Låt oss börja här och nu

 

Så håll om mej
Släpp inte taget om mej
Är som förhäxad av dig
Åh, jag vill ha dig
Kom och håll om mig nu


Trollkarlens lärling skrevs av Paul Dukas 1897 och det stycket var en av ljudmattorna i Disneys första Fantasia-film, där Musse Pigg spelar just en trollkarlslärling. Det är en av filmerna det tog mig längst tid att få tag i av Disneyklassikerna på DVD. Förutom Snövit som kostade en halv förmögenhet under några år, då den släpptes i så liten upplaga. Många såldes inte i Sverige under flertalet år och första Fantasia var en av dem. År 2000 gjordes en ny version och den heter just Fantasia 2000


Himlen är röd, havet är svart. Det säger Anders Glenmark i sin Vacker


På havet utspelar sig nästa melodi också. Stig Olins En gång jag seglar i hamn börjar med Liten blir stor, drömmer och tror... Pajala-Hasse spelade dragspel. 


Vi tar oss ut i den hälsingska skogarna tillsammans med Snoddas. Han hette egentligen Gösta Nordgren och melodin Skogsflanören

Jag vill inte bli montör, fast jag vet nog hur man gör.
Ej gravör och ej kassör, nej jag är en skogsflanör.
Som vill vara fri och fiska dag och natt.
När morgon gryr och jag till skogs så glad i sinn' beger mej...


Om man tar på sig nästa lilla plagg o går ut i skogen vill det nog till att man badat i mygg- och fästingmedel först. Vi hörde Johanna Virtanen sjunga en finsk skiva. Det var dock inte svårt att höra och sjunga med i originalet - eller Lill-Babs svenska text, Itsy Bitsy Teeny Weeny Yellow Polka Dot Bikini.... 


Inte nog med att du kan bli biten, du kan göra illa dig på utstickande kvistar och grenar. Bäst att ha plåster tillgängligt. First Aid Kit. Så heter duon som sjöng bröderna Gärdestads Kom ge mig världen för nästa uppgift. 

Kom ge mig världen
Kom ge mig fred
Kom sänk ditt huvud
Och lägg dig ner
Kom ge mig kroppen
Kom ge mig allt som du har
Och jag ska stanna kvar


Fullt krig pågår mot mygg och andra oknytt - knott... En värld i krig heter den brittiska teveserien vi hörde musiken ur för nästa kryssadress. 


Vi söker en månad. Behöver inte gå så långt för att hitta rätt. Vi har augusti månads sista kryss och det kan förekomma en och annan kräftskiva i helgen. Från 1938 hämtade eldeman Alla tiders kräftskiva av Sigvard Hallgren.  


Augusti hela månaden lång. Dag ut och dag in. Sommarsemster... Bah. Hela dagarna, hela nätterna heter Markus Krunegårds låt. 

Hela dagarna hela nätterna
Alla timmarna skenar tankarna
Under nätterna över dagarna
Genom timmarna flyger tankarna

 

På dig
Jag ser bara dig
Jag tänker på dig
Jag ser bara dig


Det var en gång, en marknad i Nora. Dit gick tre små gummor. Några andra som trampaded runt på stadornas gator var ett gäng som sa Vi äro musikanter. På sätt och viss två siffror. 3 i arabiska siffror (ja, det är arabiska siffror), men vi skriver ju tre, med bokstäver, icke arabiska. Inte heller romerska siffror som blir VI för 6, eller sex. 


Tre tecken är det i sista upppgiften. O sex för den delen. WIZEX sångerska handlar det om. En gång i tiden hette sångerskan i det som senare blev WIZEX Git Elfwing, idag heter hon Git Persson. Inte så vanligt namn och därmed rätt intressant. Lite gammalt, lite nytt hette melodin, lite passande då :) 


O med det tråkiga skämtet, eller vad det då är, avslutar jag veckans kryss. Håll er friska! Jag har åkt på en jobbig förkylning som inte släpper. SysterYster hade ett rör Acetylcystein och jag känner att skulle ha tagit reda på den... Bästa slemlösaren. Host o nys. 



Av Kvasthilda - 26 augusti 2021 10:22

Det har nu gått nästan en vecka sen pappas begravning. Det var en jättefin ceremoni, även om jag har lite svårt att ta in att pappa var reducerad till aska i en urna. Hela sommaren har varit overklig på ett eller annat sätt. Men det var fantastiskt att få träffa alla syskonen och syskonbarn. Vi saknade två kusiner, vår äldsta dotter och en yngre kusin till dem.

Vi hade dessutom underbart väder med strålande sol mot knallblå himmel. Skönt efter alla regniga dagar innan. 

Pappa har nu fått sin sista vila ♥ 


 -

 -

-

 -

 -

-

Av Kvasthilda - 23 augusti 2021 19:25

Nu daterar jag inte om det här inlägget, utan det får hamna där det är. Har inte hunnit kryssa med musik alls i helgen pga begravning och en dagsresa norrut under lördagen. Idag har jag skickat hem dotra o barnbarnet så nu finns lite tid över att skriva kryssblogg. Så här ser min lösning ut den här (nåja, förra) veckan: 


Vi börjar i en midsommarnatts dröm tillsammans med Tomas Ledin. 

När vinden hörs över fjärran
Som ett förnöjsamt andetag
Och vi sitter här i evigheten
Inför ännu än morgondag

 

Ja, då höjer vi våra tomma glas
För ljusa nätter, för kommande kalas
Då skålar vi för sommaren
För våra vänner, för kärleken
För lyckan att få finnas till
Tänk att sitta här med dig tätt intill
Här i resterna av en midsommaraftons dröm


Andra stjärnan från höger. Det är där man hittar de borttappade pojkarna. Jesse McCartney sjöng The Second Star To The Right ur Disneyfilmen om Peter Pan


Och en stjärna blev hon. Över en natt. Eller inte ens det. Under de sex minuter hela hennes framträdande tog i Britans Got Talent. Hon, ett troll från ett litet kluster av byar i Skottland charmade hela världen med sin stora dröm. I Dreamed a Dream sjöng hon, ur Lés Miserables. Hon....? Susan Boyle förstås.  

I dreamed a dream in times gone by
When hope was high and life worth living
I dreamed, that love would never die
I dreamed that God would be forgiving
Then I was young and unafraid
And dreams were made and used and wasted
There was no ransom to be paid
No song unsung, no wine untasted

Jag var tvungen att leta fram hennes framträdande igen. Det gör mig såååå lycklig!

 

Alla skrattade åt hennes dröm att bli lika stor som Elaine Paige. O tro't eller ej. Drömmar kan slå in. Bästa Elaine har sjungit med Susan Boyle på scen. Dock inte i musikalen Piaf, varifrån Elaines kryssbidrag The Accordionist kom. 


Walter Sholz spelade trumpet så änglarna grät. Ave Maria


Sen mindes vi åter sommaren 1969 med Bryan Adams. 

Standin' on your mama's porch
You told me that you'd wait forever
Oh and when you held my hand
I knew that it was now or never
Those were the best days of my life

 

Back in the summer of '69


Sommaren fortsatte efter nyhetsuppehållet. Sommarsmurfar är ett stående sommarinslag i krysset och originalet av Gyllene Tider är ju Sommartider.  

Sommarsmurfar, hej hej, sommarsmurfar
Smurfar och grillar på någon strand
Små, små blåa tår i solvarm sand
Sommarsmurfar, hej hej, sommarsmurfar
Smurfar dom håller varandra i hand (uhuhuh)
Det är allas smurfars sommarland


BAO på det med Bennys Födelsedagsvals till hustrun Mona


Vara vänner var Jacob Hellmans stora genombrottslåt. Många år senare var han med i Så mycket bättre där Ana Diaz tolkade hans låt och gjorde den, om möjligt ännu bättre. 


Mer sommarlåtar. Sitter i stugan och skriver och här är det höst. Kallt o läskigt. Idas sommarvisa börjar med Du ska inte tro det blir sommar.... förrän nästa år. Läskig jazzmusik med Anders Widmark. 


Searching My Soul var en av många låtar i teveserien Ally McBeal. Eller ja, Den var ju signaturmelodin. I serien förekom en massa andra låtar av diverse artister och skådespelarna stannade upp och funderade.

I've been searchin' my soul tonight
I know there's so much more to life
Now I know I can shine a light
Everything gonna be alright
I've been searchin' my soul tonight
Don't wanna be alone in life
Now I know I can shine a light
To find my way back home
Baby I've been holding back now my whole life
I've decided to move on now
Gonna leave all my worries behind

Signaturmelodin gjordes av Vonda Shepard


Gunnar Sandevärn avslutade veckans kryss med Violen från Flen.

Allt kan ni begära, av det litterära,
ja allting av Parnassens fenomen.
Men praktisk romantik, eller erotik,
finns ej hos Violen från Flen.
Tag i stället för er, av små bokprimörer,
ta' småvarmt från den Bonnierska buffén.
Bildning och kultur, verkligt rara djur,
får ni av Violen från Flen.

Den skrevs av Ulf Peder Olrog. 


O med den lilla karamellen avslutar jag detta krysseri. 



Mx

Av Kvasthilda - 23 augusti 2021 14:02

Några dagar sent. Har varit bortrest för begravning och många mil i ryggen innan jag landar i stugan. Sista semesterveckan. MelloX kommer.

Av Kvasthilda - 14 augusti 2021 11:04

Så lägger vi ännu en lördag och Melodikrysset till handlingarna. Eller ja, inte hela dagen, utan bara kryssdelen. Dagen har förhoppningsvis lite kvar att erbjuda. Inte mycket sol, då himlen är tung av grått vadd. Eldeman  har semester ännu, liksom jag. 


Denna lördags kryss började med det jag är omgiven av. Sovande i mitt fall. Arvingarna är trötta idag. Sonen har jobbat natt. De andra två ska jag försöka skaka liv i strax. Tänker inte alls gå hem. Ja, det var Arvingarnas låt, från Mellon i år. 


Gunnar Wiklund tänkte hand i hand genom livet, han. Fast med Nils Dacke. 

Vi ska gå hand i hand
genom livet du och jag.
Om det händer ibland
att vi lessnar någon dag.
Ska vi trösta varann.
Det är så det ska va.
Vi ska gå hand i hand, du och jag.


Samma dag som Elvis. Det var då Pernilla Anderssons pappa dog. Och det är ett par dagar från idag. 16 augusti. Elvis 1977 och 'pappa' 2019. 


Arctic Philharmonic Orchestra är från norska Bodø och de spelade ett stycke ur baletten Svansjön för oss. 


Prinsessan i baletten kunde inte gå annat än under nätterna, då hon tillbringade dagarna som svan. Sluta aldrig gå är en melodi av Sonja Aldén som hon tävlade i Mellon med i fjol. 

Du sluta aldrig gå
Våga lita på
De kommer leda fram till slut
Åh du det kanske tar en tid
Innan ljuset tagit vid
Innan det leder ända ut
Åh du
Ta ett steg I taget
För nu


En melodi som alla bör känna igen. Ja, kanske inte helt i den "karaoke"-versionen Eldeman spelade för oss, men Du gamla du fria tillhör folksjälen. Eller inte. Det var en diskussion om påtår häromdagen. En ung kille som jobbade på kafé hade ingen aning om vad en påtår är. Låter helt galet. Lattegenerationen har ett helt annat språk, vilket i sin tur en ung lärare påpekade och höll ett långt föredrag om äldre generationers inskränkthet. Hmmm.... Nåväl. Nationalsången slutar med Jag vill leva, jag vill dö i Norden


Mer Mello. Eric Saade tävlade i år med sin Every Minute och kom på fjärde plats. 


Apropå Elvis då. Las Vegas International Philharmonic spelade Elvis för oss. Are You Lonesome Tonight?

Are you lonesome tonight?
Do you miss me tonight?
Are you sorry we drifted apart?
Does your memory stray
To a bright summer day
When I kissed you and called you sweetheart?


Nästa melodi var tysk och en, folk tyckte/trodde/pratade om att Eldeman kunde haft med förra veckan i stället för Nina & Kim, 99 Luftballons med Nena


Engelska, tyska o sen franska. La Voix med Malena Ernman tävlade i mellon 2009. Ikaros spelade för oss. Nio till krysset. 


Det måste vara underbart hämtat ur Vita Hästen. Som Leopold hörde vi Max Hansen, i en duett med Evy Tibell. 

Det måste vara underbart
att helt din kärlek vinna
Tyvärr dock ödet mig bespart
att denna lycka finna

Åt dig mitt hjärta har jag givit
min vackra dröm du blivit
Kanske förlåter du mig
när du hör att jag älskar dig


Det är sommar. Än. Vikingarna sjunger i imperfekt, Det var sommar. Nej. Sommar vill vi ha. Minst två veckor till. Eller som kompisen sa. Kan vi inte ha juni alla månader? Ja tack. 


Bah. Nåja. Nu går vi ut i denna lördagen. Eevee-nt i PokémonGO. Hela helgen. Sonen är ledig idag så det blir säkert en skön kväll med grill och bastu/bad"tunna" hos SysterYster. Ha en skön helg! Och som alltid. Håll avstånden. Tänk på varann. 



Av Kvasthilda - 7 augusti 2021 16:15

Det har gått många timmar sen jag löste krysset, men mycket annat pågår och det är svårt att hitta tiden att kryssblogga :) GULD! Igen. Fotbollen gick åt håvete och ett silver är surt för tjejerna, men att bli nr 2 av alla lag som täclat är helt OK. Dock tycker jag att straffsparkar är ett jäkla sätt att vinna på. O lite så blev det idag, i laghoppningen. Men de gjorde en fantastisk omhoppning och fick sekunderna på sin sida, eller Peders sida :) 

Såhär drog jag ihop det idag: 


Nina & Kim var först ut med Om du vågar och vill (tror jag, tappade låttiteln efter vägen). 


Vi går vidare med Oh Mein Papa, under trumpetande av Arne Lamberth och en barnkör som sjöng på svenska (delvis, titeln är ju inte svensk). 


Tonfeskarna är från Göteborg - kan inte vara nåt annat med det namnet (nå, västkusten i alla fall) och de spaldade nåt annat übergöteborgskt, Oh boy, oh boy, oh boy, där Ada sover med pippalätter, ehh papiljotter.  


På det fick vi lite TAKiDA. Inte så lite det. In Spite of Everything. "Nyligen sedda på Allsång på Skansen". Ja, för den som sett det i sommar. 

You hear the whispers
It's almost like a lullaby
Soon to die

 

In spite of everything
We're alive
We shouldn't be fine
But won't you let us die?
And did you ever think
That it's time
To say our goodbyes
Won't let us die?


Den som såg det i soffan hemmavid kanske hade en skål Popcorn i knäet. Förgyllt med lite smält smör. Hot Butter heter gruppen som spelade den omisskännliga melodin som enligt Eldeman "alltid var i radion". 


Något vi väntar på här är regnet. Vår vattenbrunn har nog så lite vatten... Får vara utan under helgen och diska i sjövatten. Dricksdito håller grannarna med. Regnet är en melodi av och med Melissa Horn


Anna, du kan väl stanna hemma hos mej
Månen och grammofonen frestar den ej
Vinet och apelsinet det har jag köpt åt dej
Så lilla Anna, åh lilla Anna,
Du kan väl stanna här hos mej

Vi sparar en Anna till krysset. 


Fred Åkerström på det. Han sjöng Fimpen och Tändstickan av Ruben Nilson


Nästa melodi är norsk, skriven av Alf Prøysen, men vår underbara Birgitta Andersson gjorde Teskjekjerringa för svensk teve och framför allt Julkalender. Gumman som blev liten som en tesked. Teskedsgumman på svenska. 


Heartbreaker var nästa uppdragsgivare och vi sökte en amerikansk sångerska, Pat Benatar. Hon har varit med länge. Länge. 

You're a heartbreaker
Dream maker, love taker
Don't you mess around with me
You're a heartbreaker
Dream maker, love taker
Don't you mess around, no, no, no


På det en Eldemandubbel. Ett par ABBA-låtar, den ena engelsk, den andra instrumental. Vi sökte delar av titeln. I do, I do, I do, I do, I do gjordes även på svenska och då hördes i stället texten Om och om och om och om igen. Den instrumentala melodin heter samma sak på de flesta språk och det var S.O.S


Vi slutar i en thriller från Hollywood. En gammal melodi (1959), Sea of Love, som också gav titeln till filmen trettio år senare, där Al Pacino gjorde huvudrollen. 

Come with me my love
To the sea
The sea of love
I want to tell you
How much I love you


O med det avslutar jag veckans kryss. Nu har vi en medaljchans kvar. Damernas handboll. De ska spela mot Norge. Voj Voj. O norska gränsen öppnades i måndags (midnatt) och har nu stängts igen. Fanatastiskt. Jädra pandemi. Den tar aldrig slut. 



Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2021 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards