Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg under december 2019

Av Kvasthilda - 31 december 2019 13:12

Årets sista dag. Svamlar runt o förbereder för middag i eftermiddag. Kan inte säga ikväll, men det kan ju bli lite halvsent. Sonen ska bjuda på inbakad filé och hjortronpanacotta idag. Försöker byta ut det julröda mot lite mindre juligt, men det går sådär. Alla dukar och o andra glittriga grejer har mystiskt gått o gömt sig. Förmodligen på samma ställe som elljusen sonen köpte åt mig i fjol som jag skulle ha till takkronan. Eller inte. De ligger nån annanstans. Men väl gömda. 

Tragglade mig igenom Grimm till slut. Hade gärna sett ett par avsnitt till, med avkommorna. Ungefär som alla andra serier som får en bokstavligen offspring i nån annan serie. 

Fastnade i Ian och Nikkis instagrams.... De är så fantastiska tillsammans. Båda har varit vampyrer. Sökte namnet till spin-offen på Vampire Diaries. Legacies heter den. Har inte sett klart vare sig den ena eller börjat på den andra ännu. Tror jag tar The Witcher sen. Kanske. 

Av Kvasthilda - 31 december 2019 09:00


Tema nr 299 Till slut

365/365


... har vi nått årets sista dag. Med denna bild är jag i mål i år. 


Till slut stod några av husen i Fjällbyn klara för inflyttning. De två till höger är bebodda sen mitten av november, medan de två till vänster inte är riktigt klara för inflyttning ännu. Någon (byggherrarna) har placerat adventsstakar i fönstren över jul. Den här bilden är tagen tidigare i vinter så det syns ju inte här. Men det är mysigt att de faktiskt gjort det. Inte i alla lägenheter, men i ett fönster här och där i huset. 



Temalista 


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2019

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Av Kvasthilda - 30 december 2019 11:28

Hoppsan, Tur jag fångade upp det. Har använt samma tema två gånger i min 365a. Ett eget tema! Bytte namn på den ena o tur att det inte fanns ett likadant temaämne under året. Gick ju bra ändå. 


Tog bort. Nä. Gömde gårdagens inlägg. En av mina närstående blir så arg när jag skriver vissa saker, men jag har försökt förklara att hen inte kan ta ansvar för MINA tankar och åsikter. O kan inte den saken gäller heller ta det JAG säger utan att gå till just hen och spy galla, står det för dennes problem. Dock jävligt synd att det ska behöva drabba MIN älskade. Ta det med källan i stället för att kasta mer skit på den som inte behöver. 

Av Kvasthilda - 30 december 2019 09:00


Tema nr 167 Livet är skönt...

364/365


Och vi har världens häftigaste kontorsutsikt. Inte just idag, men vissa dagar på året. 
Min 365a är klar. I morgon läggs sista bilden ut för i år och jag är Done och Done. 



Temalista 


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2019

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Av Kvasthilda - 29 december 2019 09:00


Tema nr 173 Längtan

363/365


Man längtar efter ljuset den här tiden på året. Kanske inte precis i jul och nyårstider, när alla juleljus fortfarande lyser, men polarnatten är lång och kall. Och blå. 



Temalista 


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2019

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Av Kvasthilda - 28 december 2019 11:00

Lördag förmiddag och krysset är klappat och klart. Maken är ute o kör skoter med kompisen och proppen har gått till garaget. En fin morgon... *bah* Sonen kommer idag o jag eller hans syster hämtar honom. Får väl starta bilen kall en gång då. Inte hela världen, men nåt måste göras åt den där säkringen, innan det går en på Gubben också. 


When the Spirits are Calling My Name. Vi började med Roger Pontare på engelska. Svenska titeln var När vindarna viskar mitt namn. Här är det Carola-vindar, dvs stormdito som drar fram i fjällen. 


Krakel Spektakel språkar med Kusin Vitamin. Krakels röst gjordes av Lars Ekborg, frk Vitamin Yvonne Lombard och det hela skrevs av Lennart Hellsing


Ada har legat med papeljotter i natt
Och satt extra rött på kinden
Hon vart och hämtat sin lilla ljusblåa hatt
Ur en påes uppå vinden
Beda har köpt sig en känning på Grand Bazar
Ryggen är nästan bar
Prislappen sitter kvar
Bägge har tisslat och tasslat mest hela dan
Ja, vad är det som viskas på stan? Jo:

 

Engelska flottan har siktats vid Vinga!
Oh boy, oh boy, oh boy
Tusen små sailors som vi ska betvinga
Oh boy, oh boy, oh boy
Då ska vi fröjdas på Liseberg
Med Charlie, Bill och Tom
Dom sätter alltid en särskild färg
Och språket, ja det klarar dom
Tänk att få segla med engelsk konvoj
Oh boy, oh boy, oh boy

Många namn är det, men för oss räcker det första. Ada. Göteborgsmusiken och Tonfeskarna spelade. Skojfriska göteborgare... 


En av mina gamla favoriter på det. Leo Sayer med sin When I Need You. Underbart. 


I just wanna be loved by you.... Betty Boop. Nä, men Marilyn Monroe. Eller Norma Jean Baker. Eller Mortenson. Kärt barn har många namn. Och det stavas Jeane ibland. Men det ryms inte i krysset idag. 


Love, love me do
You know I love you
I'll always be true
So please, love me do
Whoa, love me do

The Beatles, fast utan text. 


På det hör vi en polonaise av Chopin. Han har gjort ett stycke som kiallas Polonaise-Fantasie op. 61 men om detta var den, har jag ingen aning. 


Kärlek och smärta. Celine Dion med My Heart Will Go On. Den var ledmotiv i filmen om Titanic och dess undergång sen de kört på ett isberg. Den filmen vill man ju inte se, sa mamma. Man vet ju hur den slutar. Bah. Vi skriver isen i krysset. 


James Gallway spelar John Denver, Annie's song


När det är sol och vår,
och man är sjutton år,
är det så lite man förstår.
Och alla flickor små,
bör låsas inne då,
när vintern går mot sol och vår.

Inger Berggren var en av de som sjöng den 1962. 


Lerum Konsert Band (spelar Lennart där?) gav oss en anmodan att Säg' det med ett leende. Fast texten stavas oftast med j: 

Säj det med ett leende,
och med en glimt i ögonvrån.
Och ha överseende,
om någon trampar dej på tån.
Var som ett solsken i april,
och vänd den glada sidan till,
Ja, säj det med ett leende,
och med en glimt i ögonvrån.


Den andra delen i veckans Eldemandubbel var en födelsedagssång. Ja, må hon leva uti hundrade år! 


Till sist då, i år kom han, mannen, myten, legenden. Lennart Palm i Lerum. Han spelade Paul Simons You Can Call Me Al

O med det var sagan Al, för i år. Nästa kryss företar sig år 2020. Väl mött! Gott Slut och Gott Nytt! 



Av Kvasthilda - 28 december 2019 09:00


Tema nr 285 Stimmigt

362/365


Underbara, ljuvliga. Det blir lätt stimmigt när den här klanen ska dra av sina sedvanliga midsommarfamiljefoton. I år var inte pappa eller lillebror med, men mamma o alla systrarna. Kärlek. 



Temalista 


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2019

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Av Kvasthilda - 27 december 2019 23:35

Just nu, den om ringen. Man ledsnar aldrig på att ser Sagan om Ringen. Never. Ever. O framför allt inte Eowyns kommentar, "I am no man!". Nä. Det är hon inte. 

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< December 2019 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Skapa flashcards