Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg under januari 2017

Av Kvasthilda - 31 januari 2017 20:30

Huff. Två timmar kvar. Sen börjar mitt mardrömsskift. Gubben väckte mig före fan i morse så jag har varit vaken längre än jag önskar. Alltid kul när man vet att man inte får sova ordentligt under de två-tre timmar man har på sig att sova inatt. Somnar, vaknar, snurrar, somnar, vaknar, somnar, vaknar. Den där jävla fyllebristen att försöka vila på. Varma läskiga polyesterfiltar o en galonklädd dagbädd. Jag som avskyr att sova i allt som INTE är bomull. 


Av Kvasthilda - 31 januari 2017 09:00


Tema nr 318 Säsongsavslutning

31/365


(ser att det här temat också finns i två versioner, en del sån't i år... nr 286 heter Slut på säsongen...)

 

Tolka som man tolka vill :D Dotras butik reade ut julgodiset i början av förra veckan (bland mycket annat i deras för tillfället kaotiska butik - de bygger om) o vi passade på att köpa lite ischoklad. Den är inte alls lika god som hemgjord, men vi iddes inte göra nästan nåt godis till julen som just passerat. 



Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2017

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Av Kvasthilda - 30 januari 2017 13:58

*gäsp* Blev så trött så jag la mig en stund o vaknade av gnisslande lokbromsar. Befinner mig för dagen i Svappavaara. O ingen gubbe. Han var här förra veckan. O veckan därförinnan. Fröken Sevä har börjat jobba igen. Så skoj! De är tre tjejer här o jobbar med samma förnamn - två i samma lag. O de har alla tre efternamn på fyra bokstäver. Vad är oddsen för det? O i Kiruna fanns det en till. Men hon hade några fler bokstäver i sitt efternamn. 

En lång dag är det. Tre timmar kvar innan jag får åka hem.  Sov visst bort lite längre tid än jag trodde :) 

Dagen är grå. Grå grå grå. Solen sken när jag kom ner. Man blir så lycklig av den där stora gula bollen, men de hotade på radion i morse att deras snömoln skulle leta sig vidare. O delar av himlen är nog blå än. Ser att himlen är rosa i sydväst. Ingen snö ännu. 

Av Kvasthilda - 30 januari 2017 09:00


Tema nr 350 Virvlar

30/365


Runt, runt, runt, far den - snön. Yr omkring och bygger drivor där den fastnar.

Tycker du det vita är för vitt?

Det är så det känns när man kommer ut ur de mörka tunnlarna och möts av snön. 



Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2017

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Av Kvasthilda - 29 januari 2017 13:07

Intressanta rubriker va? Not. Maken kom in under förmiddagen o var sugen på nåt o det fick bli stekta ägg o han vill ha dem på rostat bröd så, så fick det bli. Nu är jag sugen på en kopp kaffe. Måste se om det finns nåt kvar i termosen. Gubben drog till Halt. Skulle dit igår kväll men han var på sjuttioårskalas o tidsoptimisten hann ju inte till stugan så Maken hoppade av det hela. Idag for han dock.

Mulet o grått. Vårkänslorna avtog. Aprilväder kanske? I januari... 

O barnbarnet ligger hemma med magsjuka. Han har varit kass i magen i flera dagar o kanske tur i oturen att han inte är avvänjd från blöjor än. I morse kräktes han ner hela vardagsrummet sa Dotra. Liten vän. 

Hans 'namne' har dött..... Ollivander. John Hurt dog igår. Gillar honom som Mr Ollivander. Harry Potter. O inatt såg jag honom i en annan roll. Som en sur och maktgalen kung i det gamla Grekland. Eller Rom. Eller var sjutton de nu var. Hercules o gänget. Nä, tacka vet jag Ollivander. Han var en duktig skådis. Mr Hurt. Inte Mr Ollivander :D 

O Lennart Nilsson dog igår också. En av våra mest kända fotografer. 


Saxat ur SJs 100-årsjubileumsbok. Fotona i boken togs av Lennart Nilsson. 


Av Kvasthilda - 29 januari 2017 09:00


Tema nr 122 Gästvänligt

29/365


O>   >O



Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2017

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Av Kvasthilda - 28 januari 2017 10:54

Lördag morgon igen. Veckorna rusar förbi här i en rasande fart. Ungefär som vindarna vi sett i vinter. Men januari har varit ovanligt varm och när jag kom hem från jobbet igår sprudlade vårkänslorna - o det är inte vanligt just i januari där vi bor! Plusgrader och takdropp. Upp o ner är världen. 


O vi börjar med dropp. Vad letar du? frågade Maken. SkärgårdsdoktornJa, just det. Halva Sverige har sett den. Hos oss är det så. Han har sett serien båda gångerna den visades, jag har bara sett ströavsnitt och scener här och där. Kanske skulle sätta mig på Öppet Arkiv o titta? Den finns ju där. Stefan Nilsson gjorde den fina musiken. 


Jan Malmsjö sen, Han var en Spelman på taket och sjöng den mest kända låten från musikalen; Om jag hade pengar

Om jag hade pengar, jabba dabba dibi dibi dibi dibi dibi daj
bara gå omkring och rabbadam; hela fickan full med guld..
Jobba när jag ville, jabi dabi dibi dibi dibi dibi dibi daj
om jag bara vore lite rik, rabbi dibbi dibb dabbi daj…
Jag skulle bygga mig ett jättestort hus,
precis här i hjärtat utav stan,
med koppartak och golv gjort av ädelträ
En trapp som går högt upp till tak
och ännu en som går ner, fast likadan
och sen en tredje trapp att skryta med


Lennart Palm tog oss ner för Stigen som går till Evert och där träffade vi Tomas Blank som ställde frågan, Känner du Fia Jansson

Vi går på stigen som går till Evert
Vi går på stigen som går till Evert
och vi ska dit å, ta oss en dramm
det klirrar muntert uti vår väska
när vi i solen går stigen fram


Efter det hörde vi en aria, hämtad ur Trollflöjten - Nattens Drottning.  


The Lodnicks tog oss in i en annan värld, Cornelis Vreeswijks. Somliga gå med trasiga skor, säg vad beror det på? Inatt såg jag delar av en film, Sanningen om katter och hundar där en av huvudpersonerna ville ha något av den andra. Ge mig något du burit. Hon rotade runt o slängde till slut ut....en sko... Ja, jösses. Den lilla parentesen tog mig bara till det faktum att vi bara skulle ha en av dem. 


O att gå utan skor - eller stövlar är inte alltid så kul, kanske. Som, sagt. Vädret har varit upp o ner och, på min senaste tripp till Narvik satt jag faktiskt o gnolade Regnet det bara öser ner... Regn. I januari?? Vi hörde en engelsk version idag. Den är lite snällare, Raindrops keeps falling on my head. Inget ösregn där. 


En animerad film från 2011. Ja. Böckerna är filmatiserade många gånger och Enhörningens hemlighet blev långfilm. Tintins Äventyr


Claes Jansson sjöng Hasse Alfredssons låt om blommiga falukorvar. Fast på engelska o då heter den I want a little hairy bat for lunch, mama. Något underligare än att vilja äta en blommig falukorv kanmantycka. Huvudpersonen i låten var petig med maten

Fläsk - har vi för ofta!
Lamm - smakar som kofta!
Biff med lök är riktigt läbbigt!
Jag vill ha blommig falukorv till lunch mamma!
Nåt annat vill jag inte ha!


Jukka Hovi spelade nåt helt annat efter det. Han undrade om Stina ville följa med honom till Kina, i en roddbåt. För att det alls ska gå, behövs ett par åror. Med en åra händer väl inget? 

Res med mej Stina, 

i en roddbåt till Kina,
de' går så lagom fort.


Jadu. Det börjar verka kärlek, banne mig. Claes-Göran Hederströms gamla slagdänga, nu i den rappa käften hos Linda. Inte Bengtzing, även om hon också spelat in den. Linda Rapp.  


Efter det fick vi en mer udda ljudillustration. Stig Järrel läste ett stycke ur Spöket på Canterville, av Oscar Wilde. Spöket låser vi in i kryssplanen. 


Vi slutar med ännu en filmlåt. E.M.D slutade med en bang när de spelade in den här till en film som släpptes till julen 2010 - Kung Caspian och skeppet Gryningen - med huvudtiteln Narnia. Det året vi flyttade till Kiruna visades just teveserien om Narnia i Jullovsmorgon. Filmerna har jag inte sett - än. 


Där slutar vi för idag. Nästa vecka är Melodikrysset live på Kulturens Hus i Luleå. De fyller tio år i år och Norrbottens-radion firar 40-årsjubileum. Där kommer inte jag att vara - har jobbhelg. 



Av Kvasthilda - 28 januari 2017 09:00


Tema nr 6 Andra sidan

28/365


Det finns en plats i Gällivare som heter Andra sidan... Det här är inte den. 
På andra sidan om skylten finns nåt annat som Andra sidan är en del av. Sverige. 



Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2017

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Januari 2017 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Skapa flashcards