Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg under september 2021

Av Kvasthilda - 26 september 2021 11:51

Melodikryssblogg, ett dygn senare. Maken ringde mig en halvtimme innan krysset igår och jag sa att radion snurrade redan. Dock kom annat emellan så jag hann inte lösa det förrän i snabben. Sen satte jag mig i bilen och åkte till honom i stugan... Men nu ska det finnas lite tid att blogga lite också. 


Av längtan till dig. Janne Krantz skrev musiken som Åsa Jinder satte text till. Kajsastina Åkerström sjöng medan Åsa spelade på sin nyckelharpa i bakgrunden. 


Mats Paulson ja. Det var givet att han skulle dyka upp i något av de nästkommande programmen då han gick bort för en vecka sen. Barfotavisan utspelar sig mest troligt under sommaren, även om äldsta dotra går barfota hela vintern. I skor givetvis, men oftast strumplös. Gävle Symfoniorkseter spelare. 

Barfota utan strumpor och skor
ska jag vandra med dej
ut till sommarn där vindarna bor
till ros och förgätmigej.


Vi kan ha snöstormar även under sommarnätter. Johodå. Det händer. Men inte i år. Visserligen har snön lagt sig på fjälltopparna redan i augusti, men än hra inte vintern anlänt. Snowstorm gjorde sin Sommarnatt

Rosa lack och kromad list i '59 års modell
Jag öser på för fullt i stan som en 50-talsrebell
Jag sveper över landsvägar ja jag
sveper genom natten
Och tar det cool till Clarion's sound med en
säker hand på ratten.

 

Sommarnatt, när jag svävar fram i mörkret, aha
Sommarnatt, ger en skön highway feelin.
Sommarnatt, när jag glider fram på gatan, aha
Sommarnatt i min jättemaskin.


Leif Örnbåge (har inte kollat stavningen på det) spelade för nästa krysadresser. en fransk melodi.... jo, förvisso, men utan sång kan man väl lägga till vilket språk man vill? Vi sökte dock den engelska titeln idag: My Way


Jag reser mig igen... så hette ett underligt mellobidrag för några år sen. I Rise säger även Madonna

I rise, I rise
(Rise) I rise up above it, up above it
(I rise) I rise, I rise
(Rise) I rise up above it all
I managed to survive (B.S.)


Göteborgsmusikens brassextett på det. De tog sig en Dans Brännö Brygga


Vi hoppar runt i minnesarkiven och nu dök Hold the Line upp. Toto från 1978. Då gick jag i högstadiet. Hade en kompis som absolut inte ville höra deras Africa, för varje gång den spelades dog någon i hennes omkrets/släkt. 


Genrebyte. Alexander's Ragtime Band framfördes av ett gäng systrar och andra bröder. The Boswell Sisters ackompanjerades av bröderna Dorsey. Irwin Berlin. 


Underbara. Där kom jag in i köket till radion. Mitt i Jerry Williams Did I Tell You?. I doandet och bakgrundssångerna  mm hördes The Boppers.  


Sommar ja. Vi återvänder in i sommar'n som aldrig säger nej. Ni vet, den...

Är jag grå, är du sorgsen, är det höst?
Dina bröst är som svalor som häckar
Det är sommarn som bor i dig
Sommarn som gror i dig
Sommarn som ler i dig
Sommarn du ger åt mig
Du är sommarn som aldrig säger nej

Maltas mellobidrag nån gång i evigheten...Idag hörde vi paret som stod för musiken, Carl-Axel och Monica Dominique. Texten skrevs av Lars Forssell. 


Vi stannar till i Stockholm ett tag, med Orup

I Stockholm é jag född.
Där har jag min familj,
och jag hittar nästan överallt, men Stockholm har blivit kallt.


Dagens krysserier avslutades med "världens mest kända siugnaturmelodi". Troligen. Har varit i alla fall. Vem ler inte när man hör signaturen till Helan och Halvan? Oliver Hardy och Stan Laurel. Den heter visst Laurel & Hardy Theme eller Dance of the Cuckoos


O med den koko-låten avslutar jag detta idag. Världen återgår så sakteliga till det normala. Norge har öppnat och norrmännen gick all-in med galna fester. Idioter. Sverige öppnar också upp. Kirunafestivalen nästa år.... YAY! Om nu inget nytt händer i denna helvetespandemi. 


Av Kvasthilda - 23 september 2021 10:42

Men det var väl ett jävla skitår. 2020 existerar inte och 2021 kan jag stryka helt ur almanackan.
Kan vi få lite lugn och ro snart. Med allt.
Axeln gör ont som helvete, har fått fotsvamp för första gången i mitt liv.
Och i morse hittades min svägerska död i sin lägenhet. Hoppas hon äntligen fått ro nu, och gör sin kusin sällskap som gick bort häromdagen.
Gunilla Bergström och Ulf Nilsson är borta också. Barnboksförfattare. Mats Paulson med alla fina visor. Visa vid vindens ängar. 
Vila i frid.

Av Kvasthilda - 18 september 2021 11:31

Lördag morgon och jag sov lite för länge. Har vaknat kring åtta alla morgnar den här veckan så jag brydde mig inte om att ställa en väckarklocka. Asch då. Men löste krysset i andra halvan och snabben. Ett hjärnsläpp gjorde att ett namn blev helknasigt men det ordnade upp sig. 


Vi tog en långsam promenad genom Stockholm tillsammans med Edda Magnason. 


Hootenanny Singers tog sedan med oss ut "på landet" som nollåttorna säger. Vi hörde den sorgliga historien om Per Ols Per Erik av Dan Andersson


Hoffmans Äventyr stod i tur att berättas. Barcarolle spelades av en annan stor kompositörs orkester. André Rieu och hans Johann Straussorkester spelade Barcarolle och kompositören till den är Jacques Offenbach


R.E.M tappade sin religion. 

That's me in the corner
That's me in the spotlight
Losing my religion
Trying to keep up with you
And I don't know if I can do it
Oh no, I've said too much
I haven't said enough


Många är frågorna som ställs. I teven kördes "Är du bättre än en femteklassare?", i radion var det Vi i femman, till vilken vi hörde signaturen. Fem skriver vi i krysset. 


Fler siffror. Tusen och en natt. Charlotte Perelli, då Nilsson framförde sin ESC-låt från 99 på engelska, Take Me to Your Heaven


Sen kom det som gav mig totalt hjärnsläpp. Hur får jag ihop Andersson med Bellman? Men mycket handlar förvisso om Bellman men samlingen är Fredmans epistlar och inget annat. Fred Åkerström sjöng om Fader Bergström

Fader Bergström, stäm up och klinga
Öpna kråset för bröst och bringa
Vi ska dansa och vi ska svinga
I ditt glada hus
Låt oss ge våra små Mamseller
Vin och Sviskon och Carameller;
Pimpinella Mor Maja häller
Uti glas och krus...


Lennart Palm satte sig vid sin orgel med Gyllene Tiders Gå o fiska och det alla som fiskar önskar nog att det nappar

Jag går och fiskar (Oh, oh, oh)
Och tar en tyst minut
Åker ut, ut och fiskar (Oh, oh, oh)
En chans att andas in, andas ut


Vi stannar till i skogen där Lovis sjunger vaggvisa för sin älskade dotter Ronja. Som i Rövardotter. Den ska filmas om igen sägs det. Lena Nyman gjorde rollen som rövarmamman Lovis. Vargsången

Vargen ylar i nattens skog,
han vill men kan inte sova.
Hungern river hans vargabuk,
och det är kallt i hans stova.
Du varg, du varg, kom inte hit,
ungen min får du aldrig


Sonen gav mig nästa svar på några få takter då vi hörde Emmelie de Forest sjunga sitt vinnarbidrag från ESC-finalen som gick i Sverige 2013. Emmelie är från Danmark (med en fot i Sverige) och hennes vinnarbidrag heter Only Teardrops. Av glädje då? 


Gitarrgrupper. Eldeman och gitarrgrupper. Idag hade vi ett norskt band, vid namn Sunbeams med saxofon till gitarrerna. De spelade Povel Ramels melodi om kokosnöten som var svår att öppna... 

Far, jag kan inte få upp min kokosnöt
Nej, inte ens med nitroglycerin
Ty när jag hade laddat mycket omsorgsfullt och väl
Bortåt jag sprang och sen sa det pang
Men nöten den är hel


Och en sista gitarr på det. Last Guitar. Moa Lignell i en långmäld melodi med bara sin gitarr som komp. 


Såg en intervju med Magnus Uggla där Skavlan funderade lite över hans bacillskräck. Han har inte kramat fru och barn sen 2019. Typ. Magnus må vara i det totala yttersta lagret av folk med bacillskräck, men han har fortfrande en poäng. Så. Håll i. Håll ut. O med det säger jag tack för idag. 



Av Kvasthilda - 11 september 2021 16:40

Mycket skit som pågår runt omkring mig och det har tagit en stund att varva ner efter jobbet o ta itu med kryssbloggandet. Radion fungerade inte på mitt lok idag så jag var tvungen att ta det via mobilen. Funkade det med. Löste det hela i realtid i alla fall. Anders Eldeman berättade att Melodikryssbrickorna är slut! Naaej. Det är väl ungefär det enda jag vill ha. Kanske ett badlakan. Men det kräver ju att man dras som vinnare förstås. Samma leveransproblem som för allt annat. Båtar som fastnar och annat joller i spåren av Covid. Framåt slutet av oktober beräknas de anlända... *suck* Så här fick jag i alla fall ihop det idag. 


En klassiker i sitt slag? Ja, kanske det. Oops! I did it again! är ju en av Britney Spears första stora hitar. Har blivit några med åren. Tyvärr går alla pengarna ner i hennes fars fickor. Eller gjorde. Hoppas hon blir av med de där förmynderierna snart. 

Oops, I did it again
I played with your heart
Got lost in the game
Oh, baby, baby
Oops, you think I'm in love
That I'm sent from above
I'm not that innocent


En annan klassiker är Stig Olins Jag tror på sommaren. Det var en kanske något ovanlig version med popgitarr i händerna på Rolf Eriksson. 


Därifrån hoppar vi till dagens finska skiva ur vilken vi ska hitta en engelsk titel och översätta till svenska. Puh. Finska är inte min melodi så jag går rätt på titeln. Den engelska. The Beatles Here Comes the Sun. Vi skriver sol i krysset. Idag har den hållt mig sällskap - hela dagen. Lyser ännu från klarblkå himel. En fantastisk höstdag. För höst har vi. Med råge. Hette de Cliffters som spelade? Ja, med ett f. Var tvungen att googla. De kallas ett finskt rockband. Inte som Lordi då, utan melodirock. Se där. 


Då tar vi nåt helt annat. Snatterpinnarnas paradmarsch. Edvin Adolphson sjöng.

Ja här ser ni snatterpinnsgänget
som ilar från jobbet och flänget...

Så fick vi en eldemanspecial med den o söker hans son också för en dubbel. Olle då. 

Från en gammal låt till en sprillans ny. ABBA har gjort nya låtar ihop. Digitala videos, men de sjunger ju själva. Lite äldre röster idag, som givet är. Don't Shut Me Down blev vi uppmanade och musiken skrevs givetvis av Benny Andersson.

And now you see another me, I've been reloaded, yeah
I'm fired up, don't shut me down
I'm like a dream within a dream that's been decoded
I'm fired up, I'm hot, don't shut me down
I'm not the one you knew
I'm now and then combined
And I'm asking you to have an open mind (And I won't be the same)
I'm not the same this time around (Ooh)
I'm fired up, don't shut me down

Mycket ABBA i den låten. 


Något helt annat och likaledes svenskt i radion var nästa uppgift. Mossa mossa på er alla människobarn... 

Vi hörde signaturen till radioprogrammet och början på ett av dessa. Nicke Lilltroll


Efter nyhetspausen tog vi oss till västra USA och lyssnade till lite gitarr och sång med Eric Clapton. Från hans Unplugged-album kom denna, San Francisco Bay Blues.  1992... Tiden går! Men musik blir sällan gammal. 


Lite revyhistoria på det som han sa, Eldeman. Vi har varit Finland och nu hälsar vi på i vårt södra grannland. Danmark. Melodin var en vi nyligen hört, Itsy Bitsy Teeny Weeny Yellow Polka Dot Bikini... fast idag på danska. Dirch Passer hette han som sjöng. 


Du och jag. Den heter Help Yourself i sitt engelska original med Tom Jones. Svenska melodin hörde vi med Sten & Stanley. 

ja jag ska lova dig o lova dig o
lova dig att om du bara vill
så ska jag följa dig o följa dig
ja följa dig så länge du finns till

 

ja jag ska lova dig o lova dig o
lova dig att om du bara vill
så ska jag älska dig o älska dig
ja älska dig så länge du finns till


Vi går på Broadwaymusikal. Guys and Dolls. Från den hörde vi Barbra Streisand sjunga Luck be a Lady, som annars, bland andra Frank Sinatra gjort på film. 

An annan musikfylld film är The Rose, där Bette Midler spelar huvudrollen i filmen som sägs bygga på Janis Joplins liv. Anders Gustafsson spelade piano. 


Vi slutar i ännu en musikal, Mary Poppins. Den här gången från svenska musikalscenen där Mary framhåller att socker hjälper att få ner medicin. 


Solen skiner ännu och jag har en ledig kväll. Sverige öppnar upp. Kan bara hoppas det inte blir ännu ett bakslag för att folk ska klänga och hänga på varann. 


Av Kvasthilda - 4 september 2021 10:58

En lördag till har anlänt och ett kryss avslutat. Som vanligt var det en påse gott o blandat. Så här ser min lösning ut idag: 


Nordman startade dagens krysstramp med Vandraren

Vandraren har ingenstans att gå, när han kommit fram till slutet
Månen färgar alla skuggor blå, han är ensam kvar där ute
Långt där borta från en enslig gård, lyser värmen ut I natten
Väcker hungern I hans frusna kropp, som har levt på luft och vatten


Cindee Peters och Eddie Oliva sjöng i duetten Vara Vänner

Vara vänner
Är ändå det bästa av allt
Man behöver en vän
När det blåser hårt och kallt

 

Vara vänner
Betyder så mycket ändå
För en vän stannar kvar
När de andra bara går


Tror inte min mor hör till nästa kategori. Ibland vet hon inte ens att far är död och begravd. Vi hörde Zarah Leander sjunga Viljasången ur Den Glada Änkan


Under begravningen och i pappas dödsannons framhöll vi hans kärlek till dansen. Min make är noll och ingen vän av dansband, men en och annan sväng har man gjort på dansgolvet med pappa. Minns dock inte Vår sista dans. Det är så många år sen. Bengt Göran Thyr spelade BAOs låt utan sång. 


Vi tar oss från dansgolvet till en lada på Gotland, där Darin tolkade Magnus Uggla och hans Astrologen. Underbar låt i original, fantastisk i Darins tolkning, även om han inte gjorde om den just något. 

Du är den vackraste jag mött
Inte påmålad och falsk som andra
Du har väckt upp det jag trott va' dött
Och när du har mig, när jag tar dig
Min hungrande kropp får frid
Bortom all rum och tid

 

Då är du den finaste jag mött


En och annan sväng ja. Swing It, Magister'n! Charlie Norman gjorde den än mer svängig. 


Min hvita sidensko är en dikt av Gustaf Fröding. Torgny Björk tonsatte Frödings dikter och Cajsastina Åkerström spelade in ett album med bland annat denna som ingick i Frödings kåseri Flickprat 1892. 

...Och tala ej om törnet
och synderna och sorgen - 
jag sparkar undan släpet med 
min hvita sidensko. 


Vit var han inte, men han hette så, Barry White. Jag tänker alltid på Ally McBeal när jag hör hans You're The First, The Last, My Everything

Ahh, the first, my last, my everything
And the answer to all my dreams
You're my sun, my moon, my guiding star
My kind of wonderful, that's what you are
I know there's only, only one like you
There's no way, they could have made two
You're all I'm living for
Your love I'll keep for evermore
You're the first, you're the last, my everything


En annan färg är rosa. The Pink Panther tassade ut i radion med hjälp av Henry Mancini. 


Vi hoppar rakt in i barn- och ungdomsteve, från Flickprat till Killsnack. Toffelhjältarna. Solstollarna. Minns inte exakt i vilken av serierna Anna Book sjöng om killar. Per Dunsö och Ola Ström stod bakom serien som ingen glömmer. Ulla-Bella min sekreterare.... 

Killar, syrran snackar bara om killar
Och hon dillar helt kolossalt
Hon säger de är gulliga
Hon är nog lite knäpp i skallen
Som gillar och som kollar in alla killar
De förvillar henne totalt
Hon säger det känns underbart
Och att jag är för ung att förstå


Men jag kan dansa som vind
Jag kan brinna som eld
Jag kan flyga, flyga högt i det blå
Men hennes killsnack, killsnack kommer jag aldrig att gå på
(killsnack, killsnack kommer jag aldrig att gå på)


Solstollarna befann sig på en strand i Skåne. På en helt annan strand klev Bo Derek upp ur havet och förtrollade en hel värld, av framför allt män... Underneath the Mango Tree var en av melodierna ur första Bond-filmen, Dr No. Fast i den filmen var det Ursula Andress som klev upp ur havet. Jag tänker alltid på Bo Derek i samband med Dr No. Hon är klädd (avklädd?) som Ursula i nån video. 


Tiden går. Snart kommer Bondfilm nummer 007, nej 25. Fast det finns fler. Några inofficiella. Senaste filmen med Daniel Craig i huvudrollen heter No Time to Die. Detta tar mig till As Time Goes By som vi hörde med idel adel gamla gubbar. 


O med det har tiden gått för dagens kryss och jag ska ta en promenad. Kanske. Det blåser isvindar. Är kvar i stugan ännu och snorar ännu. Drygt. En gammal musikant har gått ur tiden. Mikis Theodorakis blev 96 år. En högaktningsfull ålder! Kan gissa att Eldeman lägger in det i något av kommande kryss. Kram på Er! 



Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2021 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards