Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg under april 2011

Av Kvasthilda - 30 april 2011 21:53


Det snöar.


Av Kvasthilda - 30 april 2011 10:52


Sitter alltså i Boden och löser krysset på Lapptoppen idag som flera lördagar tidigare :)


Dagens kryss börjar med en ärkerysning. Som sagt. Den är INTE bättre på engelska. Jag hörde Helen Sjöholm på radion i morse i en mycket bättre låt. You are my man är förstås BAOs Du är min man. *yech*


Nä, vi tar lite semester i reser bort, till mitt eget Samarkand. Tror den heter I mitt eget Samarkand men vet inte exakt.


Sen får vi ta del av Martin Stenmarcks nyaste skiva. En låt av Keane, Everybody's Changing. Mmmmm.... Slår Helene o BAO när som helst. ALLTID.

You're gone from here
Soon you will disappear
Fading into beautiful light
'Cause everybody's changing
And I don't feel right


Man kan ju alltid tröstäta när saker inte går som man vill. Vi käkar nåt som Maken absolut inte kan. Gröna små äpplen. Ett äpple om dagen håller doktorn från magen. I Makens fall leder det snarare till en läkarbesök. Om han nu mot förmodan skulle äta upp den blir bara skrutten kvar. Eller skrott som Eldeman vill att vi ska skriva. I min bok heter det äppelSKRUTT men söderöver i landet (i mitt fall, söder om Dalarna) sägs det kanske mer skrott. Jag kände en katt en gång som hette Skråtten. Mantovanis orkester spelade för oss.

Gud gjorde ej gröna små äpplen,
det finns inga hav och finns inga öar
i så fall.
Då leker inga barn tafatt,
då finns det inga glada skratt,
då är solen kall.
Gud gjorde ej gröna små äpplen,
det finns inga berg och finns inga sjöar,
nej, tro mej på mitt ord.
Om inte det är kärlek så
då finns det ingen sån att få på denna jord.


Blixtar o dunder, magiska under. Nej, Slow talking woman var det ju. Med ELO eller Electric Light Orchestra om man skriver ut deras långa gruppnamn.


Max Gregers orkester spelar sedan och Eldeman lät helt lyrisk. Lyssnade lite till hans tidiga morgonprogram i morse men slog faktiskt över på P3 igen. Kände inte riktigt för månskensserenader o annat gammalt stenkakeglimmer. Moonlight Serenade.


Sen berättar han att det snart är dags för årets sommarturné. Om fjorton dagar är det öppet hus i Radio Västmanland i Västerås. Sommarturné. Här snöade det i morse. Eller snarare i Kiruna o delar av vägen ner mot Boden. En kompis premiär-badade i havet igår. Sverige är ett avlångt land!


Nåja. Vi avslutar första halvan med nytt från en grupp vars ena föräldrahalva gör samma sak som de... Ehhhhh... Ja, spelar i dansband. Äh. Arvingarna med en låt från deras nionde album... NIO?? Livet är underbart.

Solen strålar in på min balkong
Och jag visslar på en sång
E lite kär
Sommarn e här

 

Jag försöker fånga dagen
Fastän den e grå...
Livet går upp och ner
Men om du ler
Blir din varda' ljus ändå

Nej, sommaren ÄR inte här. Än. Men med ett leende kanske vi kan svälja det ändå :)


Efter lokalnyheterna fick vi oss tilldelade en melodi av en pianist, artist, låtskrivare o textförfattare o allt vad han nu presenterade henne som, Anna Ternheim. Hon kan själv, Make it on my own.


Sen slår vi oss ner i tevesoffan en stund. Eller gjorde nån gång på sjuttiotalet. Tolstoys tegelsten Krig och fred filmatiserades till en miniserie av BBC och musiken gjordes av Carl Davis.

Hhhmmmm.... I genomgången (nästa vecka) pratar Eldeman om en serie med berättarröst av Hans Villius. Det var alltså En värld i krig och inte Krig och fred som jag trodde. Nåja. Krig var ju rätt i alla fall :) 


I krig o kärlek är allt tillåtet heter det ju... Nästa melodi var helt instrumental men jag antar att de flesta hörde den med just Barbra Streisands kärleksfulla ord. Francis Goya spelade Woman in Love på sin gitarr.


På nästa uppgift trodde jag eventuellt skulle svaras Marwin, vilket hade varit helt OK men nu blev det Martin, inte som i Stenmarck utan mjukare skogsunderlag i form av Ljung. Ratataa hämtat ur en film med delvis samma namn, Ratataa eller The Staffan Stolle Story från 1956 med mycket musik av Povel Ramel som också var med i filmen.


Vi slutar med ett dalaband. Mando Diao (där kom O-et i skrotten) med sin Gloria.


O nu har halva denna dagen gått. Jag börjar om igen om ett par timmar. Kanske skulle ta en promenad före det?


Av Kvasthilda - 30 april 2011 10:11


NEEEEJ! Finns skiten på engelska också???


Av Kvasthilda - 30 april 2011 09:00


Tema nr 21 Bladlös
122/365

Än står pelarasparna helt bladlösa i vårsolen. Snart nog rasslar det av tusen och åter tusen blad och löv i dess lövkronor. Hur man nu kan kalla det för lövkrona när hela trädet är en enda kakofoni av - så småningom - lövbehängda grenar och kvistar.




Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2011 hos akson



Av Kvasthilda - 30 april 2011 07:38


Usch o fy. Det borde vara lagbrott att behöva kliva upp före två på natten för att gå o jobba. O dessutom vakna till en vit värld. Att det snöar i april i Kiruna är inget konstigt. Inte heller i maj eller ens i juni. Jag behöver inte gilla det för det.

Väckte Maken som surt gormade "KOM HIT. LÄS DINA SMS!" Jahaja. Bad Lillkullen om skjuts igår ifall han kunde. Hans planer var att festa igår så jag förberedde Maken på tidig taxirörelse. Han hade skickat ett mess o meddelat att han inte tänkte parta så taxin fanns mig tillgodo om jag behövde detta. Kunde ju inte JAG VETA HELLER! Om man läser smsen slocknar de från displayen i iPhönen.... Sådeså.

Maken fick vända på sig o somna om o Lillkullen hämtade upp mig medan flick-vännen/icke flickvännen-hur-fan-de-nu-har-det slog runt på annat håll - utan jacka o handväska. Man upphör aldrig att förundras. FAN DET VAR JU KALLT INATT!!!! Klä på er, skitungar. Arton år? Who cares när de beter sig som fjortisar. Skitungar. Åsså dras hon med en hiskelig förkylning i eviga tider igen sen. Konstigt.


En kollega till mig såg sin första nalle inatt - o körde över den. Fjärren gav mig specialuppdrag att hålla koll.... "Efter en björn?" frågade jag i hans andnings-uppehåll.

"Ja, hur kunde du veta det??" Djungeltelegrafen, aka Facebook....

Såg inte ett spår av björnen men den kanske låg precis på samma ställe som den där älgen var - som faktiskt rörde på sig. Vet inte. Får höra med nästa kollega som anländer hotellet när som helst - om hon inte redan kommit - ifall hon såg den. Frukost strax. "Många tjejer ute" sa fjärren. "Ja, bara tjejer"... "Nånä, JAG är kille, sådeså" svarade han. "Jojo", sa jag, "Tillome i Vaken med P3 & P4 har bara tjejer inatt".

Hade gärna velat se den där björnen. Inte för att den är skadad eller död, men för att se hur stor en björn ÄR egentligen. O bara för att SE en.... Nä, blev två hysteriska älgar i stället som boxades med viltstängslet för att ta sig ut när otäcka tåget dundrade förbi.


Kanske ska gå o se om frukosten är på G.

Melodikryss senare.

Go'Morron!

NU, börjar det vara morgon o inte nattotta....


Av Kvasthilda - 29 april 2011 15:39


Hon hade namnsdag häromdagen. Igår stod det Ture & Tyra i almanackan :)

Yra Tyrväder. Nej, Tyra Yrväder.



Lilla tyrisen som blev livrädd när Husse Halt kom förbi. Hon var jätteivrig att titta på hundarna utanför fönstret men jag tog henne o öppnade dörren - o där kom Tarzan rusande o skrämde halvt ihjäl henne. Jisses vad rädd hon blev, stackarn. Hon har ju bara träffat en jycke mindre än henne själv (nästan, en chihuahua) innan och Tarzan var lite föööör ivrig. Tyra hoppade en halvmeter i famnen o rev mig nåt kopiöst. Stackars liten. Traumatiskt.... Neo bryr sig nästan inte alls om hundarna men han har träffat stora hundar förr.


Av Kvasthilda - 29 april 2011 09:00


Tema nr 205 Olika fokus
121/365

Hade väl kunnat välja ett annat foto då jag har så många goa på henne, men inga av dem är tagna i år och passar således inte i min utmaning här och nu. Bilden har lite olika fokus, med skärpan på "hon".... En kär vän. Hon flyttade från stan för många år sen men vi håller kontakten via cyberspace, om än något långt mellan gångerna. Vi har lite olika fokus på livet, hon o jag. Hennes liv är fyllt av fart och fläkt och ett evigt möbelskumpande. Jag är statisk men jobbar å andra sidan som en galning under dygnets alla timmar, veckan runt, år ut o år in. Åren går och i hennes fall har det gått ett till idag. Grattis på födelsedagen min kära, goa vän med ett av sajbervärldens mysigaste alter egon, Persilja Dillkvist!

 


Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2011 hos akson



Av Kvasthilda - 29 april 2011 06:53


Sitter i svappis och är svintrött. Aptrött. Helt slut. Ögonen ramlar nästan ihop av sig själva. Isch.

Utanför fönstret dundrar dieseln o de har snart tömt mitt tåg. Vad kan det vara kvar? Sådär en åtta vagnar? Tio?

Sen ska det lastas. Då jag av nån anledning hade kort tåg får jag ett kort med mig hem också.

Funderar å om jag ska gå ut i husvagnen o sova en stund. Saken är den att jag börjar nästa skift strax efter två inatt. Sover jag nu kommer jag väl aldrig att somna ikväll inför den svängen. Boden. Ännu en lördag.

Fan vet hur man ska göra.

Go'MORRon.


Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< April 2011 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Skapa flashcards