Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg under oktober 2015

Av Kvasthilda - 31 oktober 2015 10:50


Morr'n på er. Solen skiner från blå himmel här idag. Traktorn har precis varit i kvarteret med en skopa grus. Snorhalt på våra vägar. Dagens kryss då? Det här är vad jag fått fram idag. 


Vi började med en countryballad. På originalspråket, för omväxlings skull. Tom T Hall sjöng sin Old dogs, Children and Watermelon Wine. Hos oss var det Alf Robertson som gjorde den. Alf är, en annars återkommande kryssillustratör, inte sällan med just Hundar, ungar och hembryggt äppelvin


Man kan ju ha dessa med sig ut i spenaten också. Ta en filt o sätta sig på en plats Där björkarna susa. Sandor Hajosi spelade i countrystuk på sin gitarr. 


Maken klär sig helst i kamouflage. Det gör inte tjejen Per Gessle sjunger om. Loud Clothes

She puts on loud clothes
She looks like a ring-a-linga
Ram-a-lama joy
She puts on loud clothes
She talks when she walks
Blowing kisses through the noise


O Maken smyger helst runt i en tallskog i Norrbottens inland i jakten på skogens konung. På Skåneslätten är det svårare - där letas det mest rådjur. Magnus Johansson, den fantastiske, spelade på sin silvertrumpet Ulf Lundells Öppna Landskap


Nästa artist anade jag redan innan vi fick nån ledtråd, vem hon var. Inga hjälpbokstäver men jag kände ändå att det borde vara Molly. Jodå. Molly Sandén

White noise in my head
Burning ashes on the floor
Trouble in the air
I didn't sign up for this war

 

Let the fire in
All my demons from before
'Cause I'm not afraid
I'm ready to explode

 

Like a phoenix, like a phoenix
Like a phoenix, like a phoenix
Like a phoenix, like a phoenix
Gotta die to come alive

 

(Oh I-I-I'm) Falling just to rise
Fallling just to die
Gotta die to stay alive
(I-I-I'm) Burning just to burn
Burning to ignite
Gotta die to stay alive

 

Like a phoenix, like a phoenix
Like a phoenix, like a phoenix
Like a phoenix, like a phoenix
Gotta die to stay alive


Hon skulle ha åkt till Jämtland o plockat lite blommor i stället. Svårt den här årstiden, iofs... Hans Pålsson spelade ett stycke ur Peterson Bergers Frösöblomster


Östersund ligger ju i Jämtland o sägs vara Sveriges mittpunkt. Tror jag vad jag vill om. Herbert Goodwin spelade om ett väderstreck o jag har inte en susning vilken melodi det är men vi ska mot öster i alla fall. 


Mot väster däremot, flyttade Elisabeth Andreasson o gifte sig o heter numer Andreassen. Ännu längre västerut ligger Jackson som hon sjöng om tillsammans med Lee Hazelwood. 


Vi håller oss nere på västkusten en stund. En sån där eldemansk dubblé med två olika illustrationer för två adresser. O ett par adresser ska vi också ha. Dans på Brännö Brygga spelades av Göteborgsmusiken och i Sigtuna finns sextetten av blåsare som spelade om Den glade bagaren i San Remo


O sen gjorde han mig lite besviken - men ändå en självklar uppföljning av tidigare uppgift. Han hade ju kunnat leta fram en gammal Osmondsskiva, eller nåt med bara Donny o Marie. Nädå. Vi tar Mollys sambo i stället. Danny Saucedo.

Ohh, det brinner i bröstet, varje gång, varje gång du ser på mig
Ohh, det brister i rösten, varje gång, varje gång jag säger ditt namn
Hjärtat vill slå, men baby förlåt
Det brinner i bröstet, varje dag, snälla be mig inte stanna kvar,
snälla be mig inte stanna kvar


Bombalurina. Det är en karaktär i CATS. Det är även en popgrupp som gör om gamla låtar. Idag hörde vi Seven girls in the back seat. På svenska hade vi bland annat Kurtan som sjöng om sina Flickor bak i bilen. Eller det kanske var Damorkestern som sjöng merdan Kurtan styrde... Bombalurina blandar in gamla disco beat i låtarna också. 


Inte en bagare i San Remo men väl Barberaren i Sevilla. Malena Ernman sjöng ur Rossinis verk. 


Mer klassiskt. Man kan väl inte kalla det nåt annat. Tutta Rolf har gjort den. Ulla Billquist har gjort den. Så sa Helene Sjöholm när hon stod på scenen med BAO. En liten komposition av kompositören skyll sig själv, ehh Jules Sylvain.

Pepito han ger sin Pepita en röd liten ros
(Aj aj aj vilken röd liten ros)
O den säger mer än herr Petterssons ring i turkos
(Aj aj aj vilken ring i turkos)

Aj då. 


O med den jämförelsen kastar vi oss ut i lördagen. O vill man jämföra annat kan man ju alltid spana in Så Mycket Bättre ikväll. Jag har missat de två avsnitt som gått hittills. Får se om jag tar igen det idag. 


Av Kvasthilda - 31 oktober 2015 09:00


Tema nr 64 Farväl

304/365


Vi säger farväl till oktober idag. O här är jag så glad att renarna bestämde sig för att ta vägen ut i spenaten, snarare än mot järnvägen och mitt tåg. Jag ser gärna ändalykten på dem, när de far åt sidorna och inte på spåret. Bättre att jag säger farväl åt dem på det här viset än att de säger farväl åt livet. 



Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2015

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Av Kvasthilda - 30 oktober 2015 12:58


Kompisar o kollegor hade möte idag på morgonen. Jag hade en fundering på att försöka ta mig dit men anade att klockan tio skulle vara för tidigt för mig, efter nattjobb. O mycket riktigt. Blev så sen inatt o vaknade förvisso strax efter nio men orkade inte ens tänka tanken att kliva upp så jag somnade om - ett par gånger o klev upp först nära halvett! Helt slut. 


Träffade Masen i Bjørnfjell i alla fall :) Har inte sett honom sen juni eller nåt. Mötte även Robban i Straumsnes. Igår mötte jag Carola. Ingen av dem har jag pratat med sen i juni - eller tidigare. Inte sen bytet av arbetsgivare. Trist. 

Masen stod på BJF när jag kom dit. Funderade varför jag fick spår ett o det var förklaringen. De hade nåt växelbängel i Kopparåsen. *nähä, sällan??* Vi stod väl där ett par timmar innan det kom lys i tunnellen (hur fan stavar man tunnel på norsk? ). Fast nu är det ju rent tekniskt ett galleri o inte en tunnel, även om jag brukar benämna den riksgränstunneln. Åsså var det ljus, för det var ett svenskt tåg. En blondin. Anna? Beccis? O Masen fick ju köra före mig - gods går alltid före malm, o speciellt tomma malmtåg. O ARE är ju ett prioetttåg. 


Hade sällskap av den där månen hela natten. Inte helt cirkelrund. O äntligen fick jag se den där planetkonjunktionen! O det gick tillome att fånga Venus med mobilen! Eller är det Jupiter? Måsete kolla det där. Min stjärnapp har fått spatt o funkar inte. Den säger ju att planeterna ligger under horisonten - även när jag klart o tydligt ser dem långt över. Givetvis är det Venus. 


En mycket kass o oskarp mobilbild där man tydligt (nåja) ser Venus o Jupiter snett ovanför. Mars är för mörk för att alls synas. 


Enligt appen kan man idag se alla synliga planeter på "samma sida" av himlasfären. Saturnus, Merkurius (ligger intill stjärnan Spica i bilden), åsså de tre till höger, Mars, Venus och Jupiter. Jag tror ju inte att de syns, med solen där.... Himlen är för ljus för gemene man. Det ligger molnslöjor i vägen också ser jag. 


Idag lyssnar jag på Uggla i radion. O idag är han skön. Ibland blir jag så jäkla less på honom, men han tar ofta upp roliga ämnen. 

Av Kvasthilda - 30 oktober 2015 09:00


Tema nr 44 Fjäderdräkt

303/365


Satt o filosoferade lite o funderade. Gillade mönstret på det, under natten nylagda istäcket. Det ser till en viss del ut som fallna fjädrar. Hade kunnat stoppa det här fotot under Fantasi i stället, men nu blev det ett nytt. 



Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2015

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Av Kvasthilda - 29 oktober 2015 21:31


Jag vill se de där jäkla planeterna! De ligger precis i horisonten o under den dagtid. Maken säger att han sett dem på morgonen. Får hoppas jag ser dem i morron bitti innan jag lägger mig. Får ju inte stämpla ut förrän halvfyra eller nåt. Lär ju bli ett par timmars väntande. Det är tre planeter som ligger nära varann o en fjärde i närheten. Alla våra fyra närmaste planeter har samlat ihop sig. Mars, Venus och Jupiter på ett ställe o Merkurius ensam en bit ifrån, men alla på samma sida - nästan i samma stjärntecken - lejonet. O i en av dess fötter. Eller tassar då.

O innan jag for från stan ikväll visade sig månen från en av sina största sidor igen. Vaddå Supermåne när det var blodmåne? Den här var mycket större. Fast inte helt rund. Fullmånen är i regress igen. Provade fota den igår natt när jag kom hem o det gick väl sådär utan stativet. Glömde slänga det i skuffen igen.


Arrrggghhh..... Mitt tåg blev just färdigt. Fy fan om jag hade fått åka hem nu! Hade varit hemma före midnatt. Eller njae. Men inte vid tre!!! 


Av Kvasthilda - 29 oktober 2015 21:27


Sitter i Narvik o lyssnar på Hasse Aaro o hans Brottsplats Sverige. Just nu pratas det om bränder på flytkingförläggningarna. Blivande eller där det finns boende. Hur fan kan man ge sig på ett boende för ensamstående barn? Varför stampar folk omkring i medeltiden? Som han sa Hasse, Vill du bo i ett land där våldet tar över? O så är det ju nu. Terrorister.

Vidrigt är vad det är.

Av Kvasthilda - 29 oktober 2015 09:00


Tema nr 207 Nyklippt

302/365


Både pojken o hans Mommo är nyklippta...



Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2015

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Av Kvasthilda - 29 oktober 2015 00:45


En kvart kvar... *arrrrggggghhhhh*

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2015 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Skapa flashcards