Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg under maj 2015

Av Kvasthilda - 31 maj 2015 20:59


Men jo, det var ju det..... Mors Dag. Den ena skickade en bild till sin mor/mormor med en go skitunge. Den andra ringde upp o sa att det låg en påse på ett ställe med en grej i till Mor. En hjärteask med choklad  

Den tredje sa knappt hej, utan gav däremot ett ilsket ögonkast för att modern satt i vägen framför spisen/diskbänken.... 

Joråsåatt. 

Min mor ringde jag häromdagen o pratade med så det är avklarat - om jag inte skulle hinna eller så idag. O hon var helt hemma med det. 

Av Kvasthilda - 31 maj 2015 20:31


Fy, vilket skitväder. Det är som jag känner mig ungefär. Regn o rusk. Trist o tråkigt. Deprimerande.  I Långträsk blir det bröllop till helgen o ingen av oss kan vara med. Vi lånar dock ut stugan till nattgäster som behöver sova. Får hoppas att de har vett att dra igång värmen i stugorna innan bara. PoC får fixa. 

I morgon börjar en ny turlista o det är genast fel i listorna. Vi har tagit över en del "norska" tåg o på dessa har vi tappat tid. *grrrr* 

O jag har noll o ingen inspiration att skriva. Sa ju det. Regndepp! Hade varit bättre med Johnny. 


Av Kvasthilda - 31 maj 2015 09:00


Tema nr 155 Krossat

151/365


-.



Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2015

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Av Kvasthilda - 30 maj 2015 12:09


En fantastisk lördag är det. Har varit lite upptagen med besök, både under och efter Melodikrysset men jag hann lösa det i alla fall. Att man sen kan diskutera viss stavning är en annan sak. 


Vi börjar dagen med att vandra med siktet högt, tillsammans med Salem Al Fakir, Keep on Walking. Melodifestivalen 2010. 

I was aiming for the sky,
ended up flat on the ground
But once again the sun is rising,
I better keep on walking
Keep on walking


Tillsammans med Ove Lind och bland annat en xylofon dansar vi kind mot kind i sagda himmel. 

Heaven, I'm in heaven
And my heart beats so that I can hardly speak
And I seem to find the happiness I seek
When we're out together dancing cheek to cheek


Söndagen är helig. Så helig var inte U2s låt Sunday, Bloody Sunday som vi hörde i någon närapå oidentifierbar version. Tre dagar senare i veckan kommer onsdag, så det skriver vi i krysset... Eldeman skojade till det lite o sa att vi hörde irländska toner. Jo... Bono o gubbarna är ju irländare. 


Från den gröna ön, till gröna omgivningar i Astrids Småland. Vi stannar till hos Emil i Lönneberga. Ur filmen hörde vi Alfreds egen visa, Jag e en fattig bonndräng. Fast idag stavar vi med d. Björn Gustafson spelade drängen Alfred, och en av Emils bästa vänner. Du o ja' Alfred! Gårdsmusikanterna spelade för oss. 


Vi betar av ännu en veckodag. Another Saturday Night. Andreas Weise. Cat Stevens har också gjort den en gång och det är mest hans röst jag hör till tonerna av melodin. 


Vi fortsätter ut i månens sken. Claire de Lune. Den skrevs av Claude Debussy till en dikt av Paul Verlaine från 1869 med samma namn. 


Sen skulle vi identifiera ett instrument. Ett piano spelade och så även en tuba. Vad musiken var som spelades, har jag ingen aning när jag skriver detta. 


Nästa melodi däremot, är välkänd. Cabaret med Liza Minelli. Musik och text skrevs av John Kander och Fred Ebb


Vi fortsätter bland stjärnor o andra himlakroppar, Stars and Midnight Blue. Fantastiska Enya. Tillbaks på Irland igen :) 

Time goes by
And the snow is drifting
Slowly in the sky
Cold, cold night

 

As you lie beside me
I can hear your heartbeat

 

You have lost yourself in dreaming
I have lost myself in you
Now we lie beneath the sky
Stars and midnight blue


Vi håller oss i det brittiska öriket en stund o lyssnar till en Beatleslåt spelad av Barock Chamber Orchestra. Mer mörka himlar och stjärnklara nätter. 

Bright are the stars that shine
Dark is the sky
I know this love of mine
Will never die
And I love her


Vi tar oss en svängom vid midnatt med Lasse Lönndahl. Han låg på Svensktoppen 1962 med sin Tango vid midnatt och blev listetta med denna. Lars och ett för krysset.


Orphei Drängar illustrerade nästa kryssfråga. Den handlade om Karl XII och skrevs av Esaias Tegnér. 


Nästa melodi har jag aldrig hört vad jag vet. Bob Merril skrev A Sweet Old Fashioned Girl och på svenska har bland annat Lill-Babs sjungit om En hemvävd stillsam tös. Det är ju bara i Sverige man kan säga tös. På norsk betyder det nåt helt annat o den som kallar en söt, norsk flicka för tös, riskerar nog att åka på en smäll. 


O med den kindsmällen avslutar vi dagens kryss. 


Av Kvasthilda - 30 maj 2015 09:00


Eget tema nr 23 Maj

150/365


Den 24 maj för att vara exakt. Det är ännu inte grönt i träden och snö ligger kvar på fjällen och fläckvis i skog o mark. 



Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2015

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Av Kvasthilda - 29 maj 2015 18:56


Många turer blir det. Kors o tvärs. Det man inte har i huvudet får tanken betala. Skulle köpa madrass till spjälsängen häromdagen men glömde bort det, vilket gjorde att ännu en sexmilsresa företogs - enkel väg. 

Har dessutom inhandlat just silkespapper o bubbelplast. För det glömde jag första svängen. Nu ska det paketera grejer. Maken ska börja riva i sommar o då måste allt vara välpaketerat. Skulle bara ha köpt en omgång flyttkartonger till! Av den mindre modellen. Har tre stora o de räcker nog inte långt. Framför allt blir det tungt. 

Fast de där tanktömningarna man företagit sig är kanske inte inte så deppiga egentligen, för åt det hållet är det sommar. Inte så mycket där jag befinner mig. Man anar att björkarna funderar på att kanske, eventuellt börja slå ut. Mer är det inte. Neråt kusten är det försommargrönt o superhärligt. Åsså hittade jag en sommardocka åt pigan. Har ju letat Summer överallt! Hittade två så jag fick rent välja! 

Får se om det blir nån tur till Dalarna i sommar. Med tanke på stugjobbet.... Fast det måste jag ju. Åka till Dalarna alltså. Gamlingarna blir inte precis yngre med åren. Maken får slåss med skogsmöss o sork... O spindlar. 

Varmt kallt varmt kallt. Host o snor. Maken har dragits med feber hela dagen idag. Eldar o öppnar dörr. Om vartannat. O myggen har anlänt. 

 

Av Kvasthilda - 29 maj 2015 09:00


Tema nr 252 Sjöfart

149/365


-.



Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2015

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Av Kvasthilda - 28 maj 2015 21:17


Förbannade huvudvärk. Även om mensen gett upp verkar cykeln leva vidare. Eller så är det glasögonen. EN mix kanske. Måste nog gå tillbaks o fixa ögonen igen. Jag är inte helt nöjd. Kussen hade trippelslipade glas - o hans glajjer var smalare än mina! Eller mindre. Eller hur man nu ska beskriva det. Jag har två par dubbelslipade. Ett par för nära håll o ett par vanliga för långt håll o vardagsanvändning. Inget av dem är hundra bra. 


Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2015 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Skapa flashcards