Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg under juni 2013

Av Kvasthilda - 30 juni 2013 18:56


Föraren har vaknat upp o likaså kussen. Långt kvar än men det finns i alla fall hopp om livet. 

Av Kvasthilda - 30 juni 2013 14:47


Det är skört. Det där livet vi har fått oss till låns ett tag. I fredags hände det som inte får hända. Ett par unga människor kraschade med bilen. Voltade. De har överlevt. Än så länge. Båda ligger på intensiven med olika typer av skador. Jag hörde om det strax efter att det skedde. En av dem var Lindblommans kusin och allra, allra bästa vän här på jorden. Hennes mor ringde ungdomarna mitt i festivalyran och jag sprang på dem några få minuter efteråt. Ovissheten är hemsk. Att inte veta hur det har gått. Hur allvarligt skadade är de? Junior tog med sig sin Blomma och gick hem. Han återkom efter nån timme då han överlämnat tjejen i sin familjs sällskap. Kusinen ligger med krossade knän. Pojkvännen med trasiga tår. Och mycket, mycket mer. Båda två. Båda ligger nersövda. Hunden överlevde inte kraschen. Ett ögonblicks verk och hela livet kan ligga i spillror. För många fler än bara de direkt inblandade. De runt omkring lever och mår fysiskt bra, men vad händer med själen när den får sig en sån törn? Junior o Lindblomman tände ett ljus i Kyrkans tält för dem igår. Jag håller alla tummar jag har att det kommer att gå bra. Att de ska återvända till ett fysiskt liv. 



Av Kvasthilda - 30 juni 2013 09:00


Tema nr 221 Paket

181/365


En bil kommer lastat. Piketbil? Nä, paketbil. Det ryms ett o annat litet rött paket med vita snören i den här. Fast postens paket var ju gröna med tryckta vita snören. O här är alla paketen bruna. 



Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2013

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Av Kvasthilda - 29 juni 2013 10:52


Lördag morgon. Lördag förmiddag. Faktiskt. Efter en kväll med allsköns blandad musik och en kväll framför mig med detsamma lyssnar o löser jag idag MelloXet med precis detsamma. Blandad musik. Ingen av de vi hört här idag kommer att ha spelat på Kirunafestivalen när den är över. I år. 


ABBA. Underbara ABBA. Jag sjöng med i hela texten. Fast på engelska. De sjöng på spanska. Reina Danzante. Ja, Dancing Queen då. För krysset ser vi drottningen dansa. Upphovsmännen är förstås Björn och Benny. O vi väljer herr Andersson som så många gånger förr. 


Sen kan vi behöva få oss lite till livs. Den glade bagaren i San Remo förser oss förhoppningsvis med lite bröd. Ludvika musikkår spelade bagarmusik. 


Idas sommarvisa med Lill Lindfors. Du ska inte tro det blir sommar... Det är en underlig sommar vi har. Eller som ett annat av Astrids barn sa: Det är en regnig sommar år. Men inte så kall som deras också blev. Ida sjöng visan i filmen Nya hyss av Emil i Lönneberga. Han var full av dem. Hyssen. 


Åsså en klassiker som väl de flesta känner igen. Beethovens femma. Nä, inte filmen om den busiga Sankt Bernhardhunden och hans valpar, även om den hjälpte till att sätta Beethoven på kartan för många. Filharmonia Orchestra spelade. Vilken filharmonikerorkester var det sa du? 


Nåja. Med en gnutta flax klarar man väl nästa uppgift också. Ur My Fair Lady hörde vi Stanley Holloway framföra With a littl' bit o' luck


When I see your face
There's not a thing that I would change
'Cause you're amazing
Just the way you are

And when you smile
The whole world stops and stares for awhile
'Cause girl, you're amazing
Just the way you are

Bruno Mars. Mmmmm.... 


Vi fick lite Povel Ramel efter det. Underbart är kort. Sommaren är kort. Brukar den kunna vara. Sommaren var en torsdag sägs det ju i Kiruna. Har ingen aning hur denna sommar hittills varit. Den lilla sommartid jag tillbringat här har mest regnat bort. Var det Ingmar Nordströms som spelade? 


Från Bruno Mars till fruktmarsch. Ur den ryska operan Kärleken till de tre apelsinerna hörde vi marschen med samma namn. Eller åtminstone kopplas den till namnet på operan. Vi tar en av dem. En bapelsin gubbjävel. Nej. Jag menar. En apelsin. Punkt. 


Du följer väl med? Det frågade Lena Ph. 


Jag kan inte längre höra syrsor - det är trist
men det är en överkomlig brist
syrsans sång är inte någon oersättlig sång
men ändå, jag minns en gång

 

Det var då, det var en vår, jag var knappa sjutton år
och han var förstås min unge casanova
Han sa varmt och ömt, vad, det har jag glömt
men det var nå'nting han lova'

 

Evig kärlek, ja, jag tror att det var nåt så'nt han svor
Jag var drakens fånge han var sagans prins
liksom vaknad nyss utav prinsens kyss
Vi såg varann i ögonen och syrsor
sjöng sin serenad, jag minns att jag var glad
men det är också nästan allt jag minns

Vi fick höra Gunnar Sandevärn framföra den. Annars var det Zarah Leander som gjorde den. Lustans lekejer har också spelat in den. 


Gunnar spelades nog aldrig i nästa radioprogram. Lakejerna antagligen. Eldorado"Nattens nöjen och stjärnornas musik". Härliga Kjell Alinge. Isadora Juice heter den italienska sångerskan som spelades rätt mycket av Alinge i programmet, inte bara signaturmelodin. Framför allt hennes egen signaturmelodi, Isadora

 

Solen lyser här med sin frånvaro men Evert Taube har för alltid klistrat fast den på Orrbergets topp. Det är väl dit vi måste åka för att se den. Till Sjösala. Bröderna Ferm spelade Sjösala vals. Till krysset skjuter vi ner den där orren. 


Till de sälla jaktmarkerna. som i himmelen. Från Idas sommarvisa till Gabriellas sång. Helen Sjöholm. Stefan Nilsson och Py Bäckman skrev den. Ingmar Bordströms har också lagt den på en av alla sina Saxpartyplattor. Kanske får vara glad åt det lilla att vi fick höra Helen själv sjunga idag. 


O ikväll ska jag iväg o se YOHIO. Fast han står på scenen redan klockan sju.... Blir en låååång kväll ikväll. Blir Brokeback Mount... kass rygg ikväll med. Heartbreak Hotel. Och annat. Inte lika mycket Metal som Sabaton igår kväll. Men säkert lika varmt bland småtjejerna som bland deras eldkastare igår. 

Höres! Om inte syrsors sång så nåt annat. 

Av Kvasthilda - 29 juni 2013 09:00


Tema nr 35 Cirklar

180/365


Hittade ett fint dessertfat men kunde inte bestämma mig om jag ville köpa det (dem) eller inte. Än ligger de kvar i affären. Eller i skrivande stund. Det kan tänkas att jag ändrade mig. Lite fint att äta tårta på, i sommartid? Eller hur?


Redigerat idag: Jo, jag köpte dem. O plastglas till, i cerise, orange o hallonrött


Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2013

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Av Kvasthilda - 28 juni 2013 19:25


Strax är det dax. Ska iväg o se Darin live ikväll. O senare bli're Sabaton. Min Allra Käraste SysterYster hann aldrig fixa deras autografer. *putt* Kanske hinner senare men hon har inte riktigt lika mycket med dem att göra nu som förr. Får se. 

O den som lever får se. Om vädret håller. Eller ändrar sig. *TROR* det har slutat regna,. Tittar ut o anar lite droppar men det kan lika gärna vara sån't som faller från björkarnas grenar som nåt som kommer uppifrån. Tror o hoppas mer på det förra. 

Skor. Ett jävla problem. På festivalen kan man inte gå o vara fin. I alla fall inte idag. Min rygg kommer som alltid att ta stryk o vara ondare än fan i morrn. Fast ondare än Makens blir den aldrig. Han går dubbelvikt nu. AjAjOnt. 

Semesterns sista dag. Sista "riktiga" dag. Helgen är helg som alltid. PsfE ringde idag. Självklart. Hur gick det med körkortet? Jodå, tack bra. Hon har inte heller nåt. Eller heller. Nä. Hon har inget. Nåja. Får se vad hennes samtal leder till nu då.... Ointressant. "Kan du köra istf att åka pass?" *gosh* Får jag börja först? Vet inte var bilen är. Lite sådär abstrakt i periferin "i ett garage på Kiruna C". Jamenjaha. Hur funkar bilen då? Lätt för alla som faktiskt haft nåt med den att göra de senaste två åren. Det har inte jag. 


AAHHHH SOOOOOOOOLEN skiner!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! 


Nåja. Det blir ett fall för måndag.- Börjar jobba före fan. 05.nånting Halvsex? Vet inte. 

Nu bli're Darin. 

Av Kvasthilda - 28 juni 2013 09:00


Tema nr 283 Sommarregn

179/365


Ibland leder mulnandet o molnsamlandet till regn. Hällregn. 



Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2013

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Av Kvasthilda - 27 juni 2013 23:36


"Shoppingmonstret". Det var ett namn vi gav till en tjej jag gick en utbildning med en gång. Hon shoppade jämt. Gör hon än idag. Vi ses sällan IRL idag. Men jag är kompis med henne på Facebook. TheFacebook som han kallade det enligt filmen. Filmen om Mark. The Social Network. Har just sett klart den på teve. Justin Timberlake fanns med, i rollen som Sean Parker, Napsters grundare. Nätverket som inte blev alldeles för långlivat. Parker ja... Killen som spelade Mark's bästa polare o antagonist spelar Peter Parker i nya Spiderman. Så det kan bli. Åsså har vi ju Rooney Mara som spelar überduktig hacker i Millenniumfilmen. Den amerikanska. I The Social Network blir hon utsatt av Mark i en blogg. Där är det han som är hackern. 

Hade besök hos tandis på förmidda'n o bilen fungerade trots allt så jag for iväg o gjorde det jag skulle. Det misstänktes att batteriet var slut och ett nytt skulle inköpas. Barnafadern tittade in i bilen o fattade på en millisekund vad som var fel. Innerbelysningen hade stått på så bilen ville inte starta. En stunds batteriladdning hjälpte mot det. Å andra sidan är det inte helt underligt om bilen trots allt skulle ha tappat batterikraft med all stadskörning den får utstå. 

Shopping ja. For o hämtade upp Pigan med Magen sen. Vi skulle stanna till på Lindex och hämta upp ett paket på ICA. TjabbaTjenaHallå. Det blev många fler stopp. Lite babykläder på H&M, lite smycken o parfym på Kicks, ett smyckesstopp på Ur & Penn. En snabbis in på Apoteket ♡. Doc Morris har försvunnit från Galllerian. Se där. SEN gick vi till Lindex. VojVoj. 

Åsså hämta upp paketet på ICA. Adresserat till Dotra men egentligen mitt. Visste ju inte när det skulle hinna hit under min semester så jag tog det säkra före det osäkra o angav henne som adressat. Så nu har Ash flyttat in hos mig. Kråkans kommentar "Varför har han skägg?" Bra fråga. 

 

Acheron  

 

Ett par nya OPI: Den ljusrosa, I Theodora You, är med bara för att jag hade den som grund sen ett par dagar under glitterlacket. Köpte det före semestern. De andra är nya Minnie Mouse-lacker. Ett rött, Innie Minnie Mightie Bow och ett ofärgat glitterlack, Minnie Style. Confettin är silver/cerise/röd. 

 

 Skiiitsvårt att få glittret att följa med penseln o faktiskt stanna på naglarna. 

 

Skiiiitfula Cracklacker. De här har inhandlats för länge sen. Flera dagar sen. I Falun. Hysteriska färger men vad kan  egentligen gå fel med färg för femton spänn flaskan? Eller tre för trettio? Inte provat än. 

 

Näää. Inte köpa ett. Eller två. Med 70% rabatt kan man frossa lite. Anar ett tema i de här. Förutom det lilla smultronet då. För det är rött. 

 

 Mer färg var det i sockarna. Sucker for Sox. Nä. Sockar. Socks. 

 

 Hittade en parfym jag gilllar! Fyndade en sista presentlåda.  

 


Parfym? Jo. För fjällfolk. Den luktar faktiskt gott. O avskräcker mygg. 

 

 Vilken storlek ska man ha?? Kirunafestivalen har börjat ikväll. I morgon blir det Sabaton! O då behövs de här. 

 

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2013 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards