Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg under januari 2020

Av Kvasthilda - 31 januari 2020 15:33

Då är Pigan med bil igen. Så skönt. Hennes far fastnade bakom en lastbil på E10, men det var ordnat efter en knapp halvtimme så han kunde fortsätta hemåt. Hon, i sin tur körde ner gammelaset som får stå hos oss tills vi kan byta däck på den. Får se vad dess öde blir. Men nu har hon tagit sig till jobbet i alla fall. 

Får se om vi kan låna ongen nån dag i helgen - hmmm. Funkar nog bara på lördag. Nån timme kanske? Morfar saknar honom. Jag jobbar till pigan börjar så för min skull blir det inget, men för morfars. Vi får se. Kastade iväg en fråga till barnets far. Hade jag kommit ihåg det, hade jag kunnat hämta honom på skolan idag ju. Å andra sidan var morfar lite trött efter resan i snömodden. 

Gubben beställde nåt köttigt till middag. Älgsteken är klar, men den behöver nåt mer till. Kokade gröt också för steken inte skulle hinna bli kvar innan pigan börjar jobba o för att det skulle finnas lite frukost åt gubben i morr'n ifall han så önskade. Blev vår middag i stället. Får fixa nåt till steken i morgon. Potatisgratäng? Pommes? Klyftpotatis? Nåt gott ska det väl kunna bli. 

Nå. Får se om det blir jobb i morgon. Ska det där tåget gå nån dag i veckan så är det under mitt skift. 

Av Kvasthilda - 31 januari 2020 09:00


Tema nr 318 Tillträde förbjudet

31/366


Luna får inte vara på bordet. Jag hörde något som lät o funderade vad hon slet i. Hon är fenomenal på att slita bitar ur kartonger. Gick in i köket o där var hon. Mitt på bordet. Hon hoppade ner förstås när jag kom men medan jag gick o hämtade kameran klev hon upp igen o snusade på kartongen. Hon hade rivit ner, vad jag nu hade liggande ovanpå adventskalendern. Man kan se hennes riv- o bithål i plasten. Buse. Men inte så konstigt. Det är en kattkalender fullproppad av godisbitar vilken katt som helst hade blivit galen av. Catnip. Kattmynta. Köpte en på efter-julrea för att ge henne en godbit nån gång ibland. Vad ju inte meningen att hon skulle förse sig själv, den busen. 



Flyttade lådan. Men det hjälpte ju inte. Catniplukten var nog kvar där... 


Vaddå? Jag har inte gjort nåt?? 


Stora bitar!   



Temalista 


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

 

365 Foton 2020 

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Av Kvasthilda - 30 januari 2020 12:03

Äntligen. Gubben ringde för nån timme sen. Det blev bilaffär, så nu är han på väg norröver med Pigans nya bil. Nyast av allas våra :D Skönt. Han beställde nån köttbit till middag i morgon. Får gräva fram en älgstek o hitta på nåt då. Blir bra. Skulle bara behöva städa ur kylen efter all julmat. Har bara inte pallat ta itu med det. Får bli ett fall för morgondagen. Idag väntar en fantastisk kväll i svappiskuren.

Har sett färdigt Titans så jag får väl hitta på nåt annat då. Väntar in nya böcker så tills dess blir det såna jag inte läst innan, inte riktigt kommit överens med, eller redan läst. Har en Nora Roberts i väskan, men har en känsla av att jag redan läst det. Harlequin kör repris på repris som Kanal5 ungefär. Nytt omslag bara, som gör en förvirrad. Vissa böcker kan jag läsa om o om o om o om igen. Som Harry Potter, Twilight eller 50 Shades of Grey (även om vissa fraseringar är lite väl tjatiga). Andra blir jag bara NÄÄÄÄ. inte nu igen... Tar ett par kapitel ibland innan jag inser att "skit, den har jag läst". O ändå har Nora Roberts rätt bra spridning, även i kiosklitteraturen. Med böckerna om Eve Dallas är slut för nu. Vet inte när hon släpper nästa. Nån gång under 2020. Skulle ha letat fram alla klanen McGregor-böckerna o försökt sortera dem i endera kronologisk ordning, eller som hon skrivit dem. Tror det var lite rockad i ordningen. Eller så är det bara hur Harlequin gett ut dem. De har ju en kronologisk läsordning, i tid. Den första har jag läst. Som säkert inte är den första, då barnen och barnbarnen är med i början o slutet. Det är en tillbakablick på klanens start. O den handlar om skottar, inte irländare som hon annars har en förkärlek för. Vet bara inte riktigt var första uppsättningen böcker är. Skulle behöva alla för att se om nån saknas. De har getts ut i minst två omgångar hos Harlequin. Repriser. Repriser. 


Av Kvasthilda - 30 januari 2020 09:00


Tema nr 365 Övergångsställe

30/366


En gångviadukt över nya E10.



Temalista 


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

 

365 Foton 2020 

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Av Kvasthilda - 29 januari 2020 15:23

Är det någon som hör nånting om vad folket på bloggplatsen sysslar med? Någon där måste ju ha en lön eftersom bloggarna fortfarande existerar? Nån måste ju betala servrar och internet o allt vad det är. Kan ju inte gå på helautomatik. Ungefär som nåns gamla granne som ligger död i månader och år utan att någon reagerar - för att de har alla räkningar på auto och de som inte är automatiserade går till kronofogden som försöker ringa dem men aldrig får tag i dem. Så länge hyror och andra räkningar är betalda, flyter livet på ändå. Eller det omkring som är livet, medan personen ligger död. Är det vad som hänt med Bloggplatsen? Bloggagratis? De styr fortfarande allt med flash. Bilderna laddas upp med flash. Ska vi inte kunna lägga upp bilder alls? 

Av Kvasthilda - 29 januari 2020 15:02

Rapporterna om corona fortsätter. Läskigt. Dock var väl sars-viruset värre i utbredning? Olika länder far o hämtar hem sina landsmän, men vad innebär det för spridning av viruset? Ta dem till nån stängd plats långt från alla andra. Eller åtminstone separat från folk. Karantän. Ordentligt. 

Andra o mer närstående rapporter oroar mig in i själen. Varför? BACKA. Stäng av. Sluta. Varför är det tiotusen procent på eller lika många av? Gå en gyllene medelväg och lyssna på henne, kanske? Knäcker man henne fullständigt, vad blir då kvar efteråt? Hon tynar bort. Försvinner. Kropp o själ förtvinar. Jag trodde allt hade löst sig. Det gick att prata med varann. Äntligen. Alla knutar löstes upp. Nu är de hårdare än nånsin. O det gör ont i mig. Så ont. Finns inget jag kan göra. Älskade. 

Av Kvasthilda - 29 januari 2020 09:00


Tema nr 258 Sedd från ovan

29/366


-.



Temalista 


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

 

365 Foton 2020 

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Av Kvasthilda - 28 januari 2020 21:06

Jyllandsposten har gjort det igen. Fått en stor nation mot sig för en satirbild de postat i tidningen. Den här gången har de hela Kina mot sig för en teckning. En helt röd fyrkant med gula virus i ena hörnet. En lite om"skrivning" av den kinesiska flaggan. Förra gången var det Mohammed de nidade. Ja,vad säger man? Satir är satir. Lättstötthet och kränkningar är ett tecken i tiden. Från alla håll. Den som gör satiren o den som utsätts för den. 

O med det i åtanke är det rätt olustigt, det som händer efter Girjasdomen. Mycket skitsnack och fula påhopp. Världen är full av idioter. 


Däremot hade jag en mycket trevlig man med mig som passåkare igår kväll. En norsk sådan. Sista turen för honom. Nu har han gått i pension. Mindre trevligt var själva tågframföringen. Jäklar vad det slirade. Det snöade, o blåste. Framför allt var det snödrev på spåret och det gick helt omöjligt sakta från Kopparåsen upp mot Vassijaure. Till saken hör att det är en 40-nedsättning där och vi tappade all fart. Sandboxarna var säkert tomma innan vi kom upp o putsbromsen fick jobba hårt. Tre minuter.. Jojo... Det skrek i hjulen o loket vibrerade. Hopplöst. Ökade pådraget o det skrek eller vibrerade, minskade pådraget igen. Upp o ner. Hela vägen. Det roliga i kråksången var att på hemvägen fick jag en tjugonersättning däremellan. Hade det varit igår hade vi aldrig kommit upp till VJ. Från 40 ner till 15. Hade varit omöjligt från 20. Var nog jäkligt på hemvägen med en massa kvartsit i lasten. Fantastisk tur. Men jag kom både fram o tillbaks. O fick sova däremellan. Det blåste så det gick höga vågor längst in i Rombaksbotn. På tvären över fjorden! Helt hysteriskt. O snödrev ja. Enorma drivor vi sprängde. Slog igen rutan helt. Tackolov bara snö i dem, då det är snö som driver ut på spåret från omgivningarna. Men så lagom kul att vara helt blind en stund. O en ren fick sätta livet till. Den såg jag, men korkskallen sprang givetvis mitt i spåret - framför loket i stället för från spåret. Usch. O en örn såg jag idag. DET är däremot alltid kul. 


Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Januari 2020 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Skapa flashcards