Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg under december 2018

Av Kvasthilda - 31 december 2018 10:29

Yay! Målet är nått för i år. 365an är avklarad. Ska bara skicka in en notis till tjejerna som håller i det också. I morgon är det nya tag o jag fortsätter lägga upp den kl 9 varje morgon. Det betyder att mitt första inlägg blir sent, eftersom jag jobbar inatt. 


Däremot är det evinnerligt irriterande att det sista 2018 bjuder mig på, är en dunderförkylning i vardande. Lagom till man börjar med ett treveckors arbetspass. Böh. 


Hungrig. Lite frunch då kanske? Lat morgon. Kaffet har puttrat klart i alla fall. 

Av Kvasthilda - 31 december 2018 09:00


Tema nr 138 Klart!

365/365


Ännu en fantastisk komposition med underbar skärpa och ljuset på rätt ställe... 

Eller inte. Men min 365a för 2018 är klar. Slut. Färdigt. Klart! 



Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2018

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Av Kvasthilda - 30 december 2018 12:43

Det sjunger på sista versen. Sista dagen av ledigheten och snart slutet på året. Maken drog till Knuttes stuga för att mysa med honom över nyår... Jag jobbar ju så det spelar ingen roll. Nyår är inte så riksviktigt för mig. Nyårsmiddagar planeras in i minsta detalj på annat håll. Frågor ställs på Facebook. Tips? Vad ska ni äta? Vad kan man laga? Nä. Har haft en stor nyårsmiddag. Nej, två under hela min livstid. Eller kanske mamma ordnade med nåt när vi var små, det minns jag inte. Har ju i princip alltid sovit när tolvslaget kommit. Men jag har själv lagat två middagar till nyår. Ett år bjöd vi in en granne o käkade tjäder, eller orre. DET minns jag inte. Tror det var den stora svarta. Mowahahaaa. Det är de bägge två, men den största av dem. Tjäder. Pottigratäng. Nån laxmacka till förrätt och lingonglögg. Efterrätt var säkert nån glass med rostade nötter i hjortronlikör och chinuskisås. Och ett braskande kallt tolvslag där andra grannar smällde raketer. Det är det slut med snart. Skönt. Bra att inte folk kan skjuta ut ögon på varann med dessa raketer. Det kommer garanterat att skjutas raketer av olika slag ändå, inklusive de förbjudna på pinne (som kan dra iväg åt vilket jävla håll som helst, därav förbudet). Däremot förstår jag inte folks oerhörda kränkthet över detta. "Snart får man väl inte ens gå o skita" skrev nån idiot som kommentar om detta förbud. Sociala medier är inte bara av godo. Mycket skit frodas där. Och sprids med raketfart... :p 

I år blir det inget speciellt. I nyårsmatsväg. Gammal julmat kanske. Eller gröt. Lär äta nåt innan jag åker o jobbar i alla fall, vad det än blir. 

Gott slut! 

Av Kvasthilda - 30 december 2018 09:00


Tema nr 155 Körsbärsblommor

364/365


Körsbärsblommor är Japans nationalblomma nummer ett. Iofs vet jag inte om de har en nationalblomma, men just körsbärsblomman och dess korta blomningstid är en av de största japanska sevärdheterna. Vem kan inte låta bli att älska den där blomman som färgar hela världen rosa? Många kimonos bär just körsbärsblommor som dekorationer i tyget och jag har två Barbiedockor med just körsbärsblommor invävt i "sidenet". 

I morgon är årets sista dag hos oss (o då jag har ett annat tema vikt för det, tar jag det här idag). De här dockorna heter Oshogatsu Barbie och det betyder Gott Nytt År - så Gott Nytt fotoår på er! 



Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2018

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Av Kvasthilda - 29 december 2018 21:23

Så blev det lördag igen och årets sista Melodikryss. Jag har inte hunnit skriva nåt förrän nu. Fullspäckad dag, med barn och barnbarn. O en del annat. 


Vi började med musik av Henry Mancini och sång av hans dotter Monica. Det var signaturmelodin ur Törnfåglarna. Teveserien om den åldrande prästen som förälskade sig i en ung tjej. Nåja, han åldrades ju under seriens gång, men var rätt mycket äldre än henne. Just nu hör jag en svärdfajt från teven. Jack Sparrow springer omkring o härjar. Richard Chamberlain som spelade Father Ralph de Bricassart har gjort en hel del musketörfilmer. Ett par gånger var han en av musketörerna, en annan gång prinsen i järnmasken. Nåja. Det var en parentes. 


Mer vacker musik. Höstvisa skrevs av Erna Tauro. Musiken alltså. Det var bara den vi hörde idag. Texten skrevs ju av Tove Jansson. 


Nästa låt spelades av Sten & Stanley, men jag hörde bara Bruce Willis. Han har gjort en skön version av Under the Boardwalk. Sten Nilsson o grabbarna sjöng på svenska, o de höll till Nere i hamnen. Hittar ingen text på den. 


Ted Ström stod för nästa musikillustration. Eller ja. Han skrev låten som var signatur till Tre kärlekar, en teveserie jag inte sett, som visades kring 1989. 


På det lite ny julmusik av Elisa Lindström, Nu glittrar trädens kronor


O tro't eller ej. Fågeldansen hamnade i krysset igen. Två gånger samma månad...! 


Efter nyheterna hörde vi en melodi som var med i den första svenska tecknade långfilmen. Det har gjorts filmer innan men 1976 gjorde Olof Thunbergh filmen om Agaton Sax. Vår alldeles egen detektiv som har en väldig likhet med Agato... Agatha Christies Poirot. 


Leopold sjöng sen i duett med Josepha(?).

Det måste vara underbart
Denna dag för första gången jag
vill hjärtat lätta på det rätta
Var jag till er var gång när solen ler
här i min dagbok skrivit ner

Det måste vara underbart
att helt din kärlek vinna
Tyvärr dock ödet mig bespart
att denna lycka finna

Rösten till Leopold, kyparen på Värdshuset Vita Hästen hör till Max Hansen. 


Sen något otippat. Bach på banjo.... Roger McGuinn höll i strängarna. 


Vad du än ser
vart du än går
finns du alltid kvar hos mig ändå
vem du än blir
hur du än mår
ska jag alltid lyckas
att förstå

Lisa Nilsson tolkade Niklas Strömstedt. Så mycket bättre. Eller? Fantastisk version. 


Swanee!
How I love you, how I love!
My dear ol' Swanee
I'd give the world to be
Among the folks in
D-I-X-I-E-ven now My mammy's
Waiting for me
Praying for me
Down by the Swanee
The folks up north will see me no more
When I go to the Swanee Shore!

Ja, nere vid hamnen, Eller hur det nu var. Swanee sjöngs av Al Jolson,  "The World's Greatest Entertainer", som han kallade sig själv. 


En annan man, liten på jorden, men rätt stor i sinne, är Magnus Uggla. Lennart Palm spelade hans Jag mår illa


O vi slutar med Adèle som sänder all sin kärlek till den som vill ta emot den. Eller snarare hoppas exet kommer att behandla den nya bättre... Send all my love

Send my love to your new lover
Treat her better
We've gotta let go of all of our ghosts
We both know we ain't kids no more
Send my love to your new lover
Treat her better
We've gotta let go of all of our ghosts
We both know we ain't kids no more


O det var det det. Gott slut och Gott Nytt X-år! 



Av Kvasthilda - 29 december 2018 09:00


Tema nr 323 Urna

363/365


-.



Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2018

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Av Kvasthilda - 28 december 2018 22:29

...kommer bästa kommentaren.


"I  am no man!!"

Av Kvasthilda - 28 december 2018 12:02

Inte ute, där är himlen hög och klar och vansinnigt vacker med rosa o gula slöjor. Ljuset är blått. Solen återvänder i en inte allför avlägsen framtid. 

Men inne i sinn... där är det lågtryck. Min bil. Blir vansinnig. Så arg och frustrerad. Den andra bilen klarade sig utan skråmor. Min gamla pärla är dömd att skrotas. Fast den rullar utan problem. O inte ska besiktigas förrän till sommaren. Depressionsanfall. I hate this shit. 

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< December 2018 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Skapa flashcards