Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg under mars 2012

Av Kvasthilda - 31 mars 2012 21:55


Det har pratats om grekiska idag. I krysset vill säga. Hon må vara född i Sverige, Helena, eller Elena som hennes namn uttalas, men hennes föräldrar är greker. 

Hörde just en annan grek i teven. Fast han är född i Egypten - av grekiska föräldrar. Han är med i nån reklam. Har inte hört Demis Roussos på evigheter men hans låt Forever and ever var en av mina favoriter när jag växte upp. Fatta det? 

Känner igen skivomslaget här... Hade nog den där skivan i en av drickabackarna.... 



Av Kvasthilda - 31 mars 2012 13:30


Var ett tag sen jag visade en rosa lördagsbild men idag blir det en :) 

Eller två. 



--



Av Kvasthilda - 31 mars 2012 13:08


Kära Farmor. Grattis på namnsdagen :) 


Det sägs att det snöar idag. Jag har inte sett en snöflinga - än. Häromdagen snöade det hela vägen mellan Kiruna o Rombak men inget i Narvik. Idag har vi sol. Himlen börjar klogga igen av moln ser jag, men än skiner den gula himlakroppen o snön bländar, malmdamm till trots. Beror delvis på snön som föll häromdagen men det där dammet tar över rätt snart igen. 


Kråkan har tappat ännu en vän. Willow har flyttat till sina alldeles egna videskogar. Nu har vi bara Kamikaze kvar av mössen. Kaise som hon kallas. Syrran gav upp någon gång under natten. Kråkan hittade henne igår när hon städade akvariet o tyckte hon såg hängig ut. Kom ihåg att hon nästan inte sett henne på några dagar. Inatt gav hon upp o somnade för gott. Hon slipper ha ont i alla fall. Ett drygt år har de bott hos oss

Av Kvasthilda - 31 mars 2012 10:55


Vinterns sista dag idag - sägs det. Hör o läser att det snöar i andra delar av landet - fast inte hos oss :) Det blåser o solen strålar från, en kanske inte helt klarblå himmel men man ser mycket av det blå. 


Har min textfil från förra veckan på Lapptoppen så jag kan inte komplettera det jag missade förra veckan men det är noterat att det var Tigers som spelade om Thores plättar och inte alls jazzgruppen Telstars. 


Dagens fanfar var som hämtad ur tornerspel. Krysset blev inget stångande o bråkande utan rätt rakt på. Iofs är det också vad man pysslar med i tornerspel. Nåväl. Nu kööör vi!


Lennart Palm i Lerum öppnade med första ledtråden idag. Den önskades i Ring så spelar vi sista timmen före krysset i morse, fast då i originalet, med Eddie Meduza. Evert.  

Vi går på stigen som går till Evert
och vi ska dit å, ta oss en dramm
det klirrar muntert uti vår väska
när vi i solen går stigen fram


Kanske han var på väg dit, Thorsten? Snubblade på stigen? Jag reser mig igen. Inte första gången jag hör den efter att Mellon slutat men det var premiär för krysset i alla fall. För min del hade gärna herr Flinck fått trassla in sig i blåbärsriset ett tag till. Revolutionsorkestern hjälpte honom upp antar jag. Nåja, man kan inte gilla allt. Kanske den växer men just nu vill jag inte ta till mig den! 


Så fick vi oss lite Offenbach igen då. Kryssets nya Beatles? CanCan ur Orfeus i Underjorden


Underjorden. Den undre världen. Det är där de rör sig, de som fortfarande handlar med det vi söker sen. För helt utrotat är inte eländet med elfenbenshandeln. Man kunde ju önska sig det. Baby Elephant Walk skulle leda oss till det betarna är gjorda av. Cincinatti Pops spelade. 


Green Green Grass of Home. Curt Borkman fick illustrera en Tom Jones-melodi den här veckan. Jan Malmsjö har sjungit den på svenska och då heter den En sång en gång för länge sen


En annan sång för länge sen sjöngs av Edvard Persson. En melodi i filmen Kalle på spången som sedan blivit som en nationalsång för Skåne, Jag har bott vid en landsväg. Nåt annat från förr spelade, The Vikings... 


Han drömmer om att vara Chris Isaak, spela bas som McCartney o dansa som Bryan Ferry, varför förstår jag inte, för han är urcharmig alldeles som sig själv, Daniel Karlsson eller The Moniker. I want to be Chris Isaak ur årets mello. 


En annan som tävlade i årets mello var mannen som förra gången älskade hela Europa medan han i år nöjde sig med att vilja bli gammal med Lotta Engberg, kanske under augustis klara månsken. Christer Sjögren sjöng idag Lena Phs Månsken i augusti på engelska, som då heter Crying in the Moonlight


Mer väder. Blixtar o dunder, magiska under. Så börjar The Herreys vinnarlåt från ESC 1984, Diggiloo diggiley. Vem gör, eller åtminstone ser, inte deras handrörelser framför sig när man hör den låten? Kårspexet trallade. 


En annan svenska som vann ESC tjugoett år senare, fast för Grekland, var Helena Paparizou. My number 1 heter låten o ett blev ju alltså hennes placering med låten hon - inte sjöng på grekiska


Sen vet jag inte vad melodin heter, ska googla lite o se vad jag hittar men jag antar att det handlar om Noaks ark på nåt sätt. Vi ska bygga nåt, säger Eldeman. Jodå, Svante Thuresson har sjungit in den. Bland andra. 

De e dags att bygga Noaks ark
Bara segla bort till en strand
Du å jag å gamla Noaks ark
Vi seglar till ett annat land


En båt kan behövas om man ska ta sig till en ö, om inte ön är så stor som Island. Då kan man ta flyget. Little RIchard's Tutti Frutti serverades på isländska. Vet inte om innehållet ändrades men språket är rena rotvälskan. 


Vi slutar på hemmaplan. Nåja, inte för mig då men i alla fall i Svea rike o i Kungliga Hufvudstaden. Från Djursholm till Danvikstull. Ja, apropå Lena Ph tidigare, fick hennes vapendragare o kollega vara med som kompositör sist i krysset idag. Orup

Från Djursholm till Danvikstull, via broarna i Gamla Stan,
har jag irrat full i tusen mörka dar.
Från Blåsut till Jakobsberg, för dina unga läppars färg,
har jag irrat full, vid min Gud.
Vem ska ta hand om denna obrukbara spillra av en man?
Åh, ta mig hem. Ta mig dit jag kan få sova mig hel igen.


Men här ska det inte sovas - än. Framåt kvällen då eftersom jag ska upp i ottan igen o jobba. 

Av Kvasthilda - 31 mars 2012 09:00


Tema nr 135 Kom ihåg

91/365


I mina funderingar på temafoton satt jag o klurade på vad jag skulle fota - o vad jag eventuellt hade fotat redan.... o kom på att det kunde ju bli ett tema i sig; Kom ihåg. Dvs kom ihåg vad du har fotat och kom ihåg vad du ska fota... osv. O framför allt... Kom ihåg att:
Morgondagen är inte alltid vad den ser ut att vara. Alla nyheter är inte sanna! 



Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2012


Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Av Kvasthilda - 30 mars 2012 20:58


Alla känner fredagslugnet idag. Kompisar. Här är det väl ungefär som vanligt. O inte minst för att det är min arbetshelg. Psf ringde mig på eftermiddagen såg jag. Pratade med Op tidigare o de skulle eventuellt ställa mitt tåg. Ringde dem igen nu och det var så. O det var nog antagligen det Psf skulle meddela. Dock behöver ju inte jag svara i telefonen innan mitt skift börjar. Än en gång.... 

O det var väl ett evinnerligt tjat om Titanic. Bloggplatsens reklambanner visar reklam för filmen i 3D stup i minuten. En av de där breda bannerreklamerna. Den som gör att skrivfönstret hoppar upp o ner. Eller stannar nere när reklamrutan en gång är laddad. 

Men inte ett ljud om appen ännu. 

Jaha. En o en halv timme till då. 22.27 börjar jag. Jour. Om inget annat inträffar. Åsså drar vi ihop arbetstiden o plockar bort alla trekvartar som vi inte jobbar i timmen så klumpar vi ihop jourtiden till ett kortare pass. Slutar väl vid... ehhh fyra? Eller nåt sånt. På söndag morgon blir det svappis. Var ett tag sen! Låter som om de får igång ruljansen igen i morrn efter stoppet. 

Nåja, det är då det. 


Av Kvasthilda - 30 mars 2012 09:00


Tema nr 176 Marknad

90/365


Blixtvisit på marknaden i Luleå. Var på stan i ett helt annat ärende häromveckan o passade på att skjuta av några bilder på en del av kommersen. 



Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2012


Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Av Kvasthilda - 29 mars 2012 15:59


... ja dagens 365a då. Har letat efter Frejas appelsin sjokolade men inte hittat nån. Så OK, har varit in på EN matvarubutik o jag tror inte det var den jag hittade den i senast. Passerar den jag tror det är senare ikväll o kanske tittar in för att se om det finns nån. Är så vansinnigt sugen på just den apelsinchokladen.... Gott Gott Gott. 


Annars fick jag ett par små klasar vindruvor av Inger på hotellet att smaska på. De är lite sura men goda i alla fall. Läskande. Stora vindruvor.


Tänkte ta en fotosväng runt stan men ids inte. Idag när solen skiner. Just därför. Man är inte riktigt klädd för en soldag i Narvik. För varmt - eller för kallt. Med eller utan ytterjackan. Med eller utan långkallingar. 

O de där evinnerliga kängorna. Kameran har fått jobba i alla fall idag. 


Luktar bensin här. Eller olja. O det värsta är att det är jag som avger denna oerhört irriterande och huvudvärksframkallande lukt. Trampade i en vattenpöl - modell innanhav i morse. Försökte välja var jag skulle gå o tog fel väg mellan "hyllorna" på sjb o trampade igenom isen där jag gick. Djupt vatten. Kände att det sipprade in i skon efter ett par steg men iddes inte vända om o gå tillbaks. "Fan, är ju redan blöt så..." Hade kanske varit en idé annars. I den enorma vattenpölen måste en halv tank ha legat o lurat under isytan för satan i gatan vad skorna luktar. Skosnörena är stela av den där regnbågsskimrande smörjan. Vackert på vatten men luktar skit. 


Var riktigt skitväder uppe i fjällen. Såg inget i princip från Kiruna till Björnfjell men nere i Narvik strålar solen o himlen är blå. 


Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2012 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Skapa flashcards