Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg under december 2016

Av Kvasthilda - 31 december 2016 11:22

Väl mött i årets sista Melodikryss! Nyårsafton o man har väl annat att göra än att sitta parkerad i en skrivbordsstol, men det här ska också göras. Inte heller en tradition man ruckar på. Nyårsfirandet är inte lika viktigt. Har några ripor och en orre som ska stekas till middagen o det hinns. 


Årets sista kryss första uppgift... Jaja. Många befinner sig kanske där idag, med nyårslöften o allt. Vid en korsväg. Det var Håkan Hemlin med sitt Nordman


Vid en korsväg. En knutpunkt. Knutby? *bah* Hon kallades Kristi Brud en gång. Åsa M Waldau. Känns konstigt att ha henne i krysset, men det var ju inte hennes fel att den där pastorn gjorde det han gjorde... Jag ger dig allt heter hennes melodi. 


Vi lånar in Lennart Palm en stund. Han spelade Då tar vi tagelskjortan på. Eller munkkåpor som de bär. 

Då tar vi tagelskjortan på,
då tar vi tagelskjortan på
att man vill synda då och då,
det kan ju var och en förstå.
Själen den är ful och grå,
ända från hjässan och till tå
då är det skönt att gå med tagelskjortan på.


Wake up little Susie. Paul Simon och Art Garfunkel. 


Åsså går vi på musikal. Jag såg den i London 1980 under en skolresa. Inte den här versionen för Eija Kantola sjöng, på finska. Agnethas version på svenska är fin.

Vart skall min kärlek föra?
Säg vad kan jag väl göra?
Kan jag nå hans hjärta då?
När han såg på mig blev allt förbytt,
Jag är ej längre jag.

Elaine Paige har sjungit I don't know how to love him. Kommer givetvis ur musikalen Jesus Christ Superstar


De har väl gjort sig en fin slant allihop, till skillnad mot figurerna i själva musikalen. Roby Lakatos spelade något som kanske gjorde honom rik? Om jag hade pengar, eller If I were a rich man. En spelman på taket

Det hettar till. Ebba Grön o deras 800 grader är ett exempel på svensk punkrock


Så går vi på opera o ser Carmen. Eller lyssnar till ouvertyren i alla fall. Bayerns stadsorkester (ger mig inte på stavningen känner jag) under ledning av Giuseppe Sinopoli. 


Så mycket bättre. Årets sista bidrag därifrån kommer från förra årets serie. SvenBertil Taube tolkade Miriam Bryant så inget öga var torrt. Det var väl en lyckoträff att han valde den låten? Serendipity


Jag är ute när gumman min är inne. Ernst Rolf-schlager i en kort instrumental version. 


Sen blir det klassiskt så det förslår.

Heaven, I'm in heaven
And my heart beats so that I can hardly speak
And I seem to find the happiness I seek
When we're out together dancing cheek to cheek

Det gjorde Ella Fitzgerald men i filmen Top Hat var det Fred Astaire som sjöng till Ginger Roberts medan de dansade. 


Vi slutar med något helt annat. Lennart Palm i Lerum fick äran att ge oss sista uppgiften för i år. Hämtat ur serien om Ronny o Ragge hörde vi Rara söta Anna, fast utan grabbarnas snus- och pilsnerfyllda röster. 


O det var det. Vi hörs nästa år igen! Gott Slut och Gott Nytt 2017!



Av Kvasthilda - 31 december 2016 09:00


Tema nr 70 Framme

366/366


Så har jag då äntligen nått slutet av årets 365a. Det har varit slitit och besvärligt. Men likt bilden är jag framme. Framme i stugan där det har hänt lika mycket under året som gått. Gubben kikar fram runt hörnet på dasset som inte står kvar där idag. Bilden togs i mars och eftersom just den röda byggnaden inte finns kvar, fick jag inte grepp om hur bilden var tagen.... Hahahahaha! 90 grader mot vad jag trodde... Bilderna tagna före o efter den här gav mig svaret i alla fall. Bodan närmast i bild har fått en mörkare färg sedan dess.

Får se vad nästa år har att bjuda på, både kring stugan o i 365an. Väl mött! 


Wooohooooo! Jag är framme! 



Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2016

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Av Kvasthilda - 30 december 2016 10:27

Usch. Det närmar sig. Ett nytt år. O jag har knappt landat i den här julen. Jag avskyr verkligen att inte hinna med att få den där härliga julfriden och den varma känslan som julen för med sig. Skulle helst vara ledig hela december. Eller ha ett annat jobb just denna månad. Den knöliga skiftgång vi har, är definitivt inte snäll mot min inre julfrid. Att det sen i princip alltid är o blir kaos runt omkring hör inte dit. Just min egen julkänsla. Är ju inget kul att få den på annandagen. När julen liksom är över och alla andra börjar plocka ner sina fina julbelysningar. För det är deprimerande om nånting. 

Av Kvasthilda - 30 december 2016 09:00


Tema nr 218 Original

365/366


Färdigfiléad laxöring och röding i väntan på kryddor för gravning, enligt originalrecept från Ronny. Utprovat under många år innan det fulländats till perfektion. Salt, peppar, socker i "lagom mängd" o en massa dill. Jorsåsåatt.


 


Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2016

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Av Kvasthilda - 29 december 2016 11:56

OK, gräsänka ett par dagar igen. Luspen o Knutte drar i Gubben så det blir en skotertripp dit för honom. Har aldrig varit i deras stuga. Har aldrig varit i Husse Halts stuga heller. Vi har känt dem i över tjugo år o jag har inte satt min fot i endera stugan. Rätt fantastiskt. Många är de dagar o nätter o bastubad (ofta med snödopp efteråt) de haft där. 

Själv ska jag gå o bråka med vår matkällare som är allt annat än just det. Potatislåren är full med juldekorationer. Gott Slut.... Ja, kanske. 

Av Kvasthilda - 29 december 2016 10:58

Carrie Fisher dog ju häromdagen och inatt kom beskedet att hennes mor, Debbie Reynolds också förlorade kampen mot sin stroke hon fick bara några timmar efter att dottern dog. Debbie, som på sin tid bland annat gjorde Singing in the Rain. En vän till mig gjorde en fin bild, där de båda vandrar in bakom the veil - eller into the light... 


 Ett synnerligen underligt år. O folk blir inte yngre. 


Av Kvasthilda - 29 december 2016 09:00


Tema nr 14 Bekräfta

364/366


Några av årets julköttbullar av älg steks och avprovas för att se att de hållet måttet, i både smak och form. Nåja, det senare var mindre viktigt. Jag kan bekräfta att de var *helt OK* :) 



Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2016

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< December 2016 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Skapa flashcards