Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg under december 2020

Av Kvasthilda - 26 december 2020 11:15

Ett till kryssinlägg som fastnat i limbo. Sorry 'bout that. Jag löste krysset i direktsändning, men fick så mycket att göra efter, så bloggandet bara försvann och då mina senaste månader varit lite si och så, är det lite svårt att hitta tillbaks till rutinerna. Så här fick jag ihop det denna senaste krysslördag. 


Vi börjar i det vi har här, Vinterland. En av Lalehs finaste melodier. 

Vinterland, jag ger dig mitt liv
Du gör mina tårar till glänsande is, till snö
Som barnen kan kasta, låt mig få vara ett blad
Ett oskrivet blad över en sjö


Något helt annat är The Age of Aquarious. En av The Shadows gitarrister, Hank Marwin spelade den ur musikalen Hair


Med en gnutta flax kan vi stanna kvar i musikalernas värld. Ja, Stefan Ljungkvist sjöng ur My Fair Lady. Han spelade där Alfred. P Doolittle, Elizas far och sopåkare


Ett helt annat yrke är vad bonnen Olsson har. Per Olsson han hade ju en bonnagård. Fast idag var det Old MacDonald had a farm vi hörde, då den spelades av Boston Pops. Vet inte riktigt hur Per stavas, med ä eller e... Jag skriver oftast ä av någon anledning. 


En av Darins vackraste melodier på det, En säng av rosor

Jag ska göra en säng av rosor
Jag ska tända varenda ljus
Jag ska spela den musiken
Som du alltid brukar sjunga


Ett litet genrebyte på det då. En namnlös dixielandgrupp spelade en melodi om en farkost. Eller en färd. Hur tog man sig fram? Genom att roMichael Row the Boat Ashore. Vi har hört den med Peter, Paul and Mary bland annat. 


Lasse Lönndahl sjöng om Tangokavaljeren av Jules Sylvain. Texten skrevs av Åke Söderblom. Även om texten är svår att hitta på Internet kan alla sjunga med. 

Får jag bli din tango-kavaljer,
blott för några timmar
och få en kyss och kanske fler,
och vad sen än sker,
aldrig mötas mer.


Vi tar oss till England och lyssnar på julmusik. 

Oh, it's Christmas time, mistletoe and wine
Children singing Christian rhyme
With logs on the fire and gifts on the tree
A time to rejoice in the good that we see

Cliff Richard. Den ligger givetvis i en av mina jullistor. 


O Eldeman gjorde en malmdamm-övergång där. Mistletoe and Wine har nämligen gjorts i duett av Carola och Christer Sjögren... Och han fick vara kvar för nästa uppgift, där vi tar oss ut på bal och dansar med fröken Rosa. Lotta Engberg sjöng hennes repliker och Christer Sjögren tog sig an Fritjof Anderssons. Evert Taube förstås. 


O det är det som gör livet värt att leva. Fortsättningen på Rosa o Fritjofs saga? Om den nu ledde till något. 

Det är det som är livet, 
som gör livet värt att leva
Allt det som betyder nåt
Det är stunderna vi delar

Att få känna kärlek, ha varann,
skratta, gråta, leva hand i hand, 
Då blir livet värt att leva
Livet värt att leva
Livet värt att leva

Ann-Louise Hansson. 


En Eldemandubbel på det, med helt olika budskap. Först en fin julmeodi, När juldagsmorgon glimmar var första halvan. Den har vi hört med Christer Sjögren och Vikingarna - också. 

Den andra heter Gotta Travel On och spelades i dixiestuk, han nämnde nog aldrig vem som spelade. På svenska gjorde Towa Carson den med titeln, Jag måste ge mig av


Vi håller oss kvar vid julen en stund till med White Christmas. Den har några verser men Nelson Eddy sjunger bara en. 

I'm dreaming of a white Christmas
With every Christmas card I write
May your days be merry and bright
And may all your Christmases be white


And may all your Christmases be white


O vi slutar med att vända blicken uppåt och sträcka händerna mot himlen. Petra Marklund, eller September som hon kallade sig då fick sin melodi av Jocke Berg, som en gång i tiden var gitarrist i Kent


O apropå händer. Håll dem rena. Håll avstånden. Det gäller ännu. Kanske vaccinet hjälper oss att få slut på det här eländet och att 2021 blir ett bättre och åtminstone Covid19-fritt år. Nästa sars tar väl vid, men jag hoppas verkligen folk har lärt sig något i år. 

Ta hand om varann! Gott Slut och med en förhoppning om ett bättre år, det som kommer. 



Av Kvasthilda - 19 december 2020 11:04

Jaha. Ska vi avsluta året med ett eller två melodikryss då? Har inte ens haft ork eller lust att skriva kryssblogg. Jag har löst krysset, med galen fördröjning under hela hösten, men inte haft den där känslan jag behöver för att skriva nåt. Nu, med 100% julkryss kan det bara bli positivt så vi kör. Så här fick jag ihop det idag. 


Love Actually är en av mina favoritfilmer i jul och en av alla melodier är när skolans musikklass ska spela upp All I Want for Christmas is You. Här med den mest kända versionen av alla - och en av hennes mest kända låtar, Mariah Carey


The Spotnicks. Jadu. En av Eldemans många gitarrgrupper. I jultema. Rudolf med röda mulen. Som är en renko...? Rentjurarna tappar hornen vintertid. Fast nu kallas den en kastrerad tjur (radion snurrar på efter att krysset slutat). 


Näste melodi kallade Eldeman en "ovanlig version". Tja, Gyllene Tiders beskrivning av 24 december är kanske inte superjulig eller ens kulig, men det finns nog de som känner igen sig i den, speciellt detta år. 

Jag stannar här i kylan
Hela natten, hör hur staden lever
Och hade stan vatt öppen
Så hade jag gått nånstans och druckit mej full


Vi tar oss till Wien och lyssnar till en vals. Skridskovals till det. The Skaters Walz. André Rieu med Johann Strauss orkester tog oss igenom valsens alla vindlingar på isen. 


Lill Lindfors berättar om Knalle jul och hans granar. Evert Taube har skrivit den.

Min lilla gran, så grön å fin,
Du luktar gott som terpentin!
Vill ingen ha dig
Får jag väl ta dig
Som rövat bort dig ur skogen din
Min lilla gran, så smal å ful
Kom ta en vals med Knalle Jul!
Här har du knallen
Med glada trallen
Å han har penningar å häst i skjul

"Vad är det som gör att vissa granar faktiskt bestämmer sig för att bli julgranar och andra bara är fula?"/Ernst


Det ser inte ut att bli det i år i större delen av landet. De flesta har inte ens sett solen i december, med alla grå moln som kastar ur sig lite snö, för att sedan dränkas i regnvatten. Vad? En vit jul förstås. White Christmas. Vi har snö överallt så här är det vitt - om inget hinner hända på den knappa vecka vi har kvar till jul. Var tog tiden vägen? Frank Schackfield spelade för oss. En ny bekantskap för mig i juletid. Nog föredrar jag klassikern med en annan Frank, Sinatra, eller kanske ännu hellre med Bing Crosby. 


Stilla natt. Idag på originalspråket, tyska. Stille Nacht. Ivan Rebroff sjöng med sin djupa basröst. 


Ett annat språk är samiska... Eldeman nämnde Luciamorgon som i år sändes från Jukkasjärvis hembygdsgård i snö och mörker. Nåja. Lite ljus såg vi. Det spelades in dagarna före Lucia och är ett av de mest uppskattade programmen hittills i Luciatid. Fantastiskt fint gjort. Vi hörde julsånger på samiska bland annat. Och även för krysset, med Katarina Rimpi. Hon sjöng Nu tändas tusen juleljus - som är en av de charmigaste texter sjungna av kirunaungar annars. Jag ler alltid när jag tänker på avkommornas julsånger i kyrkan under deras skolår. Alla dessa u-n uttalas på ett visst sätt i Kiruna. 


Leif Strand och Janne Schaffer lät meddela att Vi ska ställa till med en roliger dans. Så blev det. 


Nästa huvudfigur tog Miss Piggy i näven o försvann.

Våran gris han drog, har ni hört, en sån fuling
Men han trodde nog på ett liv efter julen
Javisst, han sa good bye och stack till Hawaii tillsammans med Miss Piggy
Ja, fläsket brann så han försvann, en mansgris, det var han!

Vår julskinka har rymt. Werner & Werner. Enkelt kryss med två likadana svar... Fast julkrysset är oftast lätt ifyllt. 


Inte ett julkryss värt namnet utan Jussi Björling och hans O Helga Natt. Den kallas även Adams julsång, då den skrevs av Adolphe Adam. 


Dagens kryss var lite enkelt för även sista uppgiften hade samma svar som den förra. Robbie Williams och Bryan Adams sjöng Christmas (Baby Come Home)

They're singing Deck The Halls
But it's not like Christmas at all
'Cause I remember when you were here
And all the fun we had last year

 

if there was a way
(Christmas) I'd hold back this tear
(Christmas) but it's Christmas day

 

please
(Please) please
(Please) please
(Please) please (please)

 

Baby please come home (please)
(Christmas) baby please come home
(Christmas) baby please come home
(Christmas) baby please come home (Christmas)
Oh yeah yeah

Lite svårt i år... 


O med det avslutar jag årets 100% Julkryss och plockar undan kartongerna till julkulor. Satte upp stora granen häromdagen. Håller tummarna att mobilen håller sig tyst ett tag till så jag kan försöka få tag i den där Galarian Mr Mime... Ha en bra helg! 


Håll avstånden och tvätta händerna. Hoppas ni får en fin jul! 



Av Kvasthilda - 18 december 2020 14:34

Ett kort inlägg då för att få igång kategorin (temalistan ligger där och väntar, men syns inte förrän den publiceras den 1 januari).  

Temalista för 2021 finns här

Av Kvasthilda - 18 december 2020 14:06

Fantasifulla rubriker i december. Blev ingen julkalender i år heller, vilket jag haft i flera år i bloggen. Ett riktigt skitår, detta. Kan bara hoppas nästa blir bättre. Har bestämt mig för att försöka ta tag i 365an igen. Nåt som (kanske) inspirerar mig. Kanske. Förhoppningsvis. Man har ingen aning om vad 2021 kommer att bjuda på, men vet inte om det kan bli SÅ mycket sämre än 2020. Jo, En del blir det. Får se hur länge Golfbrors styvson klarar livhanken. Han ska reparera huset som min bror o hans mor bodde i under så många år innan hon knall och fall dog för några år sen. Det var precis innan barnbarnet föddes så sju år sen i höstas. 

Sonen har fått lägenhet, men ligger i ofas med tiden. Han flyttar in i kussens lägenhet så länge den står på kusinen, vilket är till den sista februari. Själv har han inflyttning första mars. Förhoppningsvis blir det inget glapp där och han kanske får nycklarna tidigare. Alltid ett jävla tjorv. 

Nå, vi får se. 2020 ska avslutas först. Förhoppningsvis blir dessa två veckor helt OK. Har satt upp båda granarna, men behöver glitter till stora granen. Den står och glimmar i ögonvrån. Har elektriska ljus som just glimmar. Två förpackningar. Mycket ljus är det. 16x2, 32 AAA-batterier. Som håller en knapp vecka... 

Nå, de har ingen färdig logo för utmaningen nästa år, så får se hur jag gör med det då. Får skriva nåt fjant bara för att få igång kategorin. 

Får se om vi hörs igen före jul eller innan året är slut. 

Melodikrysset i morgon är 100% jul... Kanske blir kryssblogg. Har jour så vete fasen. Har jour just nu också, i tre o en halv timme till. Ska ta en sväng till Pigan på koopra o hämta upp lite goda adventskalendrar de säljer ut. Chokladkalendrarna drog på tre röda när de satte ner dem. 

Nånå. Hejpa- O glöm för fan inte. 


TVÄTTA HÄNDERNA. Eller som han sa Mark. Håll huvudet kallt, hjärtat varmt och händerna rena. O framför allt. HÅLL AVSTÅNDEN! 

Av Kvasthilda - 9 december 2020 13:58

Det är en mycket underligt år i år. Jag tappade kontakten med min inre fotograf och 365an tog bara stopp. Ingen inspiration. Ingenting. Har inte ens kryssbloggat på flera veckor. Det var länge det enda jag iddes göra, men även det tog stopp. Mycket av allt det här beror på turbulensen som pågått i och kring familjen och självklart det übertjocka filttäcke som lade sig över hela världen efter sportlovet i februari/mars och bara lyfts lite grann under sommaren. Vi hade planerat att stöpa ljus lördagen före första advent. Nä. Det bidde inget. Norr- och Västerbotten blev, i princip beordrade att inte resa nånstans och samma sak i Dalarna. Renée hade corona-säkrat stöpningen och öppnat upp sitt lilla rum också, där man normalt sett knappt får sätta foten. Varannan station om man inte är familj. Men Karins familj kunde inte heller resa och då vi redan hoppat av blev alltihop inställt. Sonen blev lite besviken, men vi har alla har full förståelse varför saker inte blir som man har tänkt sig i år. Vi hade begärt extra ledigt, både pigan o jag och fått beviljat. Allt för restid osv. Ongen skulle vara hos sin far, då han har skola och det är mammavecka. SysterYster hade fixat boende åt oss. Kan ju inte bo hos mor o far. Hon hittade en lägenhet i en bostadsrättsförening vi kunde hyra under vistelsen där. Vi kunde inte bo i Golfbrors hus, där Sonen bor. Bott. Bor än? 

Junior vet inte vad han ska göra då plastkussen ska ta över huset. Han äger ju halva kåken som det är, efter sin mor och har tänkt renovera den. De tänkte eventuellt kastbyta boende men det sa hyresvärden stopp för så då föll Junior mitt emellan stolarna igen... Men så har 'kussen' drabbats av cancer och jag känner igen förloppet och får det till att det är samma som kollegan hade. Lagom till semestern fick han vad de trodde var vattkoppor. Skoj. Not. Det var levern som inte fungerade som den skulle. Han blev gul. Har opererat flera gånger då cancern visade sin fula nuna. Han har fått komma ut från sjukhuset, men åkte in igen förra veckan. Livet är skit. Golfbror har fått positivt Covid19-svar på sitt prov. Mer skit. Fast han verkar må OK ändå. Har inte hört något och det är ju ett tag sen. 

Den här veckan är jag i stugan och har pyntat lite. Onödigt arbete då Maken är totalt ointresserad. Han kommer hem till jul. Jag jobbar. Eller skulle ha jobbat, men min semesteransökan gick igenom. Känner just nu att det hade varit skitsamma om jag jobbat eller inte. Nu får jag jobba i alla fall. Hemma. I köket. Som vanligt. 

 Äh. 2020 i ett nötskal. Skit med allt. 



Hoppas på nya tag efter nyår. 2021. Ett nytt år. Förhoppningsvis mer positivt. Fast kanske inte förrän till sommaren. Häck Väck vidriga Covid.  


Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2020 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Skapa flashcards