Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg under februari 2020

ahh

Av Kvasthilda - 29 februari 2020 19:38

... Ikapp. För februari. Hade ett annat foto i tanken för ett av temaämnena men va fn... För att få bilderna på rätt sidan månadsskiftet fick det bli som det blev. Tur att man har sett lite efter järnvägen de senaste dagarna. 

Nä. Duscha. Förbereda sig för Mello. Sedan för jobb. Huff. Hade gärna sovit hemma en natt i stället för att tillbringa en större del av den på ovan nämnda järnväg. Jävla apskift. 

Av Kvasthilda - 29 februari 2020 16:12

Mellan tåg. Bokstavligen. Elva timmars vila hemma innan jag ska ut på nästa tur inatt igen. Dagens kryss löstes i loket på väg hem, penna o papper och en semla. 


Vi började på andra sidan jorden. En konsert med Elvis. Something hämtades ur hans Aloha from Hawaii som direktsändes över hela världen via satellit. Maffigt. För krysset ska vi ha den, satelliten.

Something in the way she moves
Attracts me like no other lover
Something in the way she moves me
I don't want to leave her now
You know I believe and how

George Harrison skrev den.


Vågskvalpet fortsatte in i nästa melodi. De flesta resor av dena här kategorin gick väl till Mallorca o kanske Kanarieöarna. Lasse Åberg gjorde film om hela solresekonceptet i Sällskapsresan. Undrar just jhur det ser ut med solresor just nu, med tanke på vad som händer överallt med detta Coronavirus. 


...And I'm so sad
Like a good book
I can't put this day back
A sorta fairytale with you
A sorta fairytale with you

Tori Amos


Vi tar oss ut på havet igen, med Malmösymfonins blåsorkester. De spelade Albertina för oss. Pumpa läns! 


Mello på det. Hon tävlar i år igen och är en av favoriterna, Anna Bergendahl. För dagens kryss hörde vi hennes bidrag från förra året, Ashes to Ashes


Hon är ingen fattig trubadur. Den sjöngs av Edvard Person i nån gammal film, o han sjöng förstås på skånska. Som jag funderade vad som skulle in på den kryssadressen. 

Du kan ingenting ta med dig dit du går,
nej, du kan ingenting ta med dig dit du går.
Du behöver inga penningar när du vid porten står
för du kan ingenting ta med dig dit du går.


Efter lokalnyheterna fick vi veta att det minsann är "Leap Year" i år. En kvinna hade skrivit in o undrat om det gick att få in "ringar" i krysset idag. Nopes. 


Efter det ickefrieriet fick jag en smärre huvudvärk. Skottår. Skjut mig. Mello. Helt OK. En grupp. Helt OK. Men inte DEN gruppen. Eller snarare den sångaren. *rys* Jag menar, En blick och nånting händööörrr?? Lasse Stefanz. 


Nä. Över till nåt helt annat. Fast svågern gav mig en flaska med deras namn på för ett par somrar sen. Eller var det i fjol? Strunt samma. 

Hvila vid denna källa,
Vår lilla Frukost vi framställa:
Rödt Vin med Pimpinella
Och en nyss skuten Beccasin.
Klang hvad Buteljer, Ulla!
I våra Korgar öfverstfulla,
Tömda i gräset rulla,
Och känn hvad ångan dunstar fin,
Ditt middags Vin
Sku vi ur krusen hälla,
Med glättig min.
Hvila vid denna källa,
Hör våra Valdthorns klang Cousine.
Valdthornens klang Cousine.

Fredmans Epistel nr 82. Och vi tar oss lite vin. Eller inte. 


Lite för mycket av den varan så kanske man behöver en Doctor Doctor. Så heter melodin Elin Lanto tävlade med i Mellon 2010. Samma år Eric Saade vann. Tiden går. 


Och tid tar det att ta sig över Atlanten utan vingar. Fröken Greta tog sig över meddelset segelbåt. Vi hörde Sailing och för att komma nånstans i en sådan behöver man just segel. Och lite vind då. 


Vi slutar dagens resa i Norrtälje. En låt som Stikkan Anderson skrev en gång i tiden. Åse Kleveland sjöng in den 1966. 


Vi åker inte till Norrtälje ikväll, utan till Eskilstuna. Där går Andra Chansen av stapeln ikväll o de sista bidragen till nästa veckas final ska utses. Jag hinner se det innan jag drar till jobbet igen. 



Av Kvasthilda - 29 februari 2020 09:00


Tema nr 145 Järnring

60/366


Fast tja. En är i brons och en i silver.
En står för kvinnligt och en för manligt. 
En står för koppar och en står för järn. 
Från gruvstad till gruvstad.


Idag är den den 29 februari och den dagen kvinnorna kan fria... (även om det nu ändrats för åratal sen). 
Har du sett filmen Leap Year? 



Temalista 


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

 

365 Foton 2020 

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Av Kvasthilda - 28 februari 2020 17:27

Skrutt. Åkte på jobb. Hade jag ju kunnat räkna ut om jag läst gamla dagorder. Det bästa av allt? Jag får PRECIS elva timmars vila. På dagen i morgon. Yay. Hoppas skallen o ryggen håller. Känns inte skitkul just nu. 

Av Kvasthilda - 28 februari 2020 13:02

Sitter o lyssnar på radion o det pratas konstant om corona. Själv har jag huvudvärk. Är snorig. Hostar lite. Och nojjorna sätter igång. Man börjar ju fundera vad man gjort de senaste dagarna ifall det skulle vara nåt annat än en vanlig vinterflunsa. Vem har man träffat? Vad har man gjort? Ifall det är corona, vem har man smittat? Träffar ju aldrig folk, men gårdagen var proppad av folk o så var det ju fortbildningen i måndags. Varför träffar man altid mest folk när man inte är på topp? Eller är det för att man träffat alla dessa människor man inte är på topp idag? Vet inte hur lång inkubationen är. Har jour inatt och det känns inget vidare ifall man åker ut på nåt skit. Det blåser så man vet aldrig vad som händer. Eller så ligger nån annan med influensa. Nä. Positiva tankar. *mental klangskål* 

Av Kvasthilda - 28 februari 2020 09:00


Tema nr 59 Där nere

59/366


... fanns en gång ett samhälle. Längst in i Rombaksbotn var det en liten by med butiker och fik/salon - tänk som en stad mitt i vilda västern. Det mest nödvändiga för att överleva. 
Dimman och snötäcket ligger tätt över hela dalgången. 



Temalista 


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

 

365 Foton 2020 

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Av Kvasthilda - 27 februari 2020 22:15

Sitter o väntar på att mitt bromsprov ska bli klart. Borde vara vilken sekund som helst nu. Fick jojoschema idag. Hade planerat att ta med mig Lapptoppen för att dona lite med foton ikväll, men det blev att passa hem o hämta ner ett nytt tåg innan jag får ta hem detta som jag "bara" skulle ha. 

Hittade inte strömkabeln till Lapptppen heller o ringde Dotra o gnällde högt. Kastade en blick på golvet under skrivbordet - o där låg den ju! Hade glömt lägga tillbaks den i ryggsäcken före jul, när jag använde den bärbara när skärmen var pajko... Nu behövde jag ju inte ens ha den med mig... Jaja., bromsprovet är klart. Bara att åka hem igen då. 

Av Kvasthilda - 27 februari 2020 09:00


Tema nr 31 Bra färdsätt

58/366


Cold Rescue 2020 på G. Hur ska man frakta en hel bataljon bandvagnar - om inte på tågvagnar? 



Temalista 


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

 

365 Foton 2020 

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29
<<< Februari 2020 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Skapa flashcards