Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg under september 2018

Av Kvasthilda - 30 september 2018 14:41

Naaawww.... Hörde honom på radion i Evas bil häromveckan. De har nån nostalgikanal de lyssnar på i bilen. Hans musik gör mig alltid så lycklig.  Finaste underbaraste bästaste Kim Larsen. Nu tog cancern hans liv. Förbannade cancer. Vila i frid. 



Av Kvasthilda - 30 september 2018 09:00


Tema nr 273 Splash

273/365


-.



Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2018

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Av Kvasthilda - 29 september 2018 10:02

Förbereder det här då medan signaturen med Russ Conway klinkar fram. Han dog 2000 - i cancer, denna obarmhärtiga sjukdom. Se där. Wikipedia har en del matnyttig info. *paus för kryss*

Jamen, en knapp timme senare o snabbgenomgång. Då kör vi då. 


Vi började med en uppgift som nästan fyllde halva krysset. Nat King Cole sjöng om Those Lazy-Hazy-Crazy Days of Summer men på svenska gjorde Lill-Babs den med titeln Gröna granna sköna sanna sommar.  


S.O.S. Ja det kan kanske behövas efter den pärsen....? Lennart Clerwall spelade ABBAs låt. 


When spirits are calling my name hörde vi sen, med Roger Pontare som tävlade med den i Melodifestivalen 2000, fast på svenska. Den heter då När vindarna viskar mitt namn. Han kom sjua det året. 


Nästa uppgift gällde en opera. Den skrevs utifrån en verklig händelse. En fransk "tjänarinna" som blev anklagad för stöld. Hon dömdes och avrättades. Senare visade det sig att det var en skata som snott grejerna. Vi hörde Cabaletta ur Rossinis La gazza ladra, eller Den tjuvaktiga skatan


Mer ABBA, fast inte. Agnetha Fältskog sjöng den en gång i tiden, men idag var det Lennart Palm i Lerum som framförde Agnethas tårfyllda melodi, Jag skulle äga miljoner om tårar vore guld


O tårögda, det har Sanna Nielsens allra flesta Melodifestivalbidrag varit. Idel ballader. Den första tävlade hon med 2001 och den hette I går, i dag. Med mellanslag. Hon slutade på en tredje plats.

Igår
Någonting jag minns idag, är
Idag
Och finns. jag vet för jag är här
I en dröm som vingar bär
Igår
Visste inget om idag
Och den känsla som ett ord
En enda blick från dig
Blev allt ja, allt för mig

 

Imorgon är igår i dag
Min enda dröm den andas jag
Imorgon vill jag ge till dig
Som gav idag till mig
Idag är du för mig

För krysset skriver vi ett, som i årtalet. 


Sen traskar vi iväg ut i skog o mark, över berg och dalar. 

Vi gå över daggstänkta berg, fallera,
som lånat av smaragderna sin färg, fallera.
Och sorger ha vi inga, våra glada visor klinga
när vi gå över daggstänkta berg, fallera.


Vi ramlar ner i det ljuva åttiotalet efter det. Musikmässigt var det skoj i alla fall. I Won't Let The Sun Go Down On Me. Nik Kershaw. 1984 var året o jag hade slutat gymnasiet. 


Sen blev det en sån invecklad eldeman-grej, fast ändå inte. En fransk melodi, sjungen på finska men i alla språk handlar det om nåt, fast vi ska ha den engelska... Åkäjj. 

Somewhere beyond the sea
Somewhere waiting for me
My lover stands on golden sands
And watches the ships that go sailing

Vi plockar ur hela havet där. Sea


Roland Cedermark fick ta nästa uppgift. Pretty Belinda heter melodin. Ola Håkansson sjöng den på svenska, med en rak översättning. Söta Belinda. O just söt ska vi har till krysset. 


Mindre söt är Fulvia Fästing. Mikael Ramel sjöng pappas text om den vidrigaste av vidriga varelser. Melodin lånade han från Gubben Noak. Han var väl för alla djuren på jorden, så det kanske inte gjorde nåt? Fästingarna tycker jag han kunde låta drunkna. 


Vi avslutar med Inez som gjort covers på Roxettes låtar och dagens sista uppgift gällde Listen To Your Heart.

Listen to your heart when he's calling for you
Listen to your heart there's nothing else you can do

 

I don't know where you're going and I don't know why,
But listen to your heart before you tell him goodbye

Givetvis är de Per Gessle som skrivit den. 


O det var dagens fylleriöveningar. Blir inget annat då jag jobbar ikväll :) 



Av Kvasthilda - 29 september 2018 09:59

Yay! Jag har fyllt september månads 365-teman. O har några för oktober också. Skönt! 


Usch. Lyssnar på nyheterna o det pratas om tsunamin i Indonesien. Låg o chattade med en kille från Indonesien för en timme sen o medan vi pratade kom en news flash på mobilen om tsunamin. Han bor högre upp o är säker. Han sa att det var en "liten" tsunami. Förvisso, men inte desto mindre otäck med allt det innebär av framforsande havsvatten mot dåligt byggda hus. Många döda och skadade. 


Nu Melodikrysset. Live för omväxlings skull. Känns som att det var ett tag sen. 

Av Kvasthilda - 29 september 2018 09:00


Tema nr 240 Septembermåne

272/365


En suddig sådan, som det blir med en iPhone i händerna en mörk kväll. 

Tyvärr går det inte riktigt fram hur magiskt stor och rosa månen var igår.





Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2018

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Av Kvasthilda - 28 september 2018 21:05

Mamsens 85e födelsedag. Ringde henne idag o hon kvittrade o var jätteglad. Så skönt att höra. Älskade mamma ♥ 

Av Kvasthilda - 28 september 2018 09:00


Tema nr 305 Tinnar

271/365


Kärnan.



Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2018

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Av Kvasthilda - 27 september 2018 22:56

Det är antalet spelreklam som dök upp i 1 (ETT) reklamavbrott på 9an, det sista avbtottet i Stand Up Guys.

Nu är de uppe i sju, varav FEM kom innan reklamen ens kom igång, mellan filmen vi just avslutat och ett avsnitt av CSI. Åtta. Plus två. T-I-O.

Fy fan.

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< September 2018 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Skapa flashcards