Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg under mars 2018

Av Kvasthilda - 31 mars 2018 19:00

Så hittade jag lite tid att skriva kryssblogg igen. Löste det i direktsändning, med viss svårighet med tunnlar och annat som var i vägen för radiovågorna. O med en viss rädsla för att kanske inte komma hem i rådig tid. De varnade för laviner i Abiskofjällen och jag höll allal tummar att jag skulle ta mig förbi Abisko innan nåt hände. De sa näst högsta graden, dvs 4 av 5... Voj. Nåja. Kom förbi oskadd :) Så här fick jag då ihop det idag: 


Under 90-talet gavs det ut några album med "Barbie & Ken" och en av låtarna var En vän är alltid en vän. Den skrevs om till Cyndi Laupers musik från hennes popdänga Girls Just Wanna Have Fun. Trodde jag skulle missa ledtråden helt då jag rullade in i Tunnel Nr 5. Dvs total radiotystnad. Ordnade sig. 


På det fick vi en barnvisa om en bonde. Vi skulle ha både engelska och svenska namnet på bonnen. Per Olsson han hade en bonnagård. Eller då Old Mac Donald had a farm.... E-I-E-I-O...


O där stod jag i Björkliden utan spår av Blåkulla. Trist. O Björkliden är ett svart hål. Tappade kontakten igen med P4. 


Vad är meningen med livet? Sonja Aldén


O sen söker vi en daterad yrkesbeteckning som han kallade det, Eldeman. Kungens lilla piga


Py Bäckman fick illustrera nästa kryssadress med frågan Vad gör tid med vårt liv?. Ja, tiden den går. O går. 


Sen kom en lång ledtråd med filmmusik. Vi åker till grannlandet i söder. Danny Kaye. Han spelade en "känd skandinav". Melodin handlar om huvudstaden men han föddes i en annan stad. O på vilken ö ligger den staden? Ja. Eldeman. Melodin är Wonderful Copenhagen. Kaye spelade H.C Andersen. Hans Christian föddes i Odense som ligger på Fyn


O under tiden lämnade jag Björkliden o rullade in i Nuoljatunneln o tappade än en gång all radiokontakt. Väl ute igen hörde jag Chicago o kollade planen... Hmmm. Fanns två platser där det kunde stå. Chansade på den ena - o det var ju rätt för det var gruppnamnet vi sökte. You're the Inspiration

Men sen kom en annan låt med Ove Linds kvartett.... O den handlade om en plats. Chicago, Chicago... Fantasi idag. Frank Sinatra har gjort den en gång. Med sång. 


Sjöng gjorde däremot Emilia. Hon tävlade i Mellon 2009 med You're My World. För krysset ska vi ha årtalets sista siffra, nio


Rose Room spelades av en jazzmusiker, på gitarr idag. Jean Reinhart som gick under namnet Django


Så mycket bättre 2013. En säsong jag inte sett mycket av. Det året sågs bland andra Ulf Dageby och Lill Lindfors. Lill sjöng Ulfs En dag på sjön


Lena Ph har tävlat X antal gånger i Mello. Lennart Palm spelade hennes bidrag från 1986, Kärleken är evig


O dagens Mellokryss slutade i en annan cover. Pierre Vangelis spelade Billie Jean av Michael Jackson. 


Fina Michael. Har hört en lång o fin dokumentär om Erik Fernström idag också. Jerry WIlliams. Vila i frid. Världen är fattigare. Igen. O kryssinlägget blev helt utan lullull idag. 



Av Kvasthilda - 31 mars 2018 10:07

De varnar för laviner i radion. Näst högsta nivå. O den högsta är en femma på skalan. Mamma Mia. Låt mig komma förbi Björkliden och Abisko... Det snöar helt galet mycket! 

Av Kvasthilda - 31 mars 2018 09:00


Tema nr 76 Färg och form

90/365


Som sagt, många färger är det. Det gäller bara att planera utifrån vilka ljusstakar man har. 



Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2018

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Av Kvasthilda - 30 mars 2018 18:15

Ja freda'n är lång. Galet lång. Långfredag. Good Friday heter det på engelska. Vad är det för bra med den? 

Som han säger Johan Glans; ~PR-byrån, har ni nåt bra tips på hur vi ska fira påsk? Jesus hängdes upp på ett träkors och dog en plågsam död. Sen uppstod han igen från dödens rike. ~Tjaaa. KYCKLINGAR! En massa kycklingar. O hönsfjädrar. O ägg.... 


Av Kvasthilda - 30 mars 2018 09:00


Tema nr 100 Handens verk

89/365


Har man svårt att välja, kan man alltid göra polkarandiga, eller tvåfärgade gröna.



Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2018

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Av Kvasthilda - 29 mars 2018 19:16

Sa(n)tana vad trött jag är! Helt slut. Kom ner sent till Narvik i morse pga ett par laviner tidigare under dagen. Hade ett tåg framför mig så jag maskade extra mycket för att vi båda skulle ta oss upp till Vassijaure. Norsken var extra sen pga lavinerna. O på det var det tiokörning nedanför Tøtta pga sagda laviner o i sin tur pga dessa är rasvarselanlegget ur funktion. O detta medför en hastighet om max 10 km/h. Inte helt lätt i nerförsbacke med 8000 ton i ryggen. Stöp i säng (efter att ha bäddat den o det är inte kul när man går på det som är kvar när ångorna dunstat). Somnade innan jag la ner huvudet. O vaknade alldeles för tidigt. Hade gärna sovit två timmar till, men det går ju inte med tågets avgångstid så det var bara att kliva upp, bädda ur sängen o dra igång kaffepannan. Gick i alla fall bättre att köra hem i solskenet. 

Men nu är det liksom slut ström. Soppatorsk. Griljerade en helgskinka o åt med lite coleslaw. Maken tittade på den o backade. För blöt för honom. Om ett par dagar kan han kanske äta den - om det är nåt kvar då. 

Nä, lite Lethal Weapon kanske, innan man svimmar här. 

Av Kvasthilda - 29 mars 2018 09:00


Tema nr 79 Färgrik

88/365


Jaha... Vad ska man välja nu då? Många färger är det. 



Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2018

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Av Kvasthilda - 28 mars 2018 15:00

Solen skiner o det är en galet vacker vårdag. Snart kommer jag ingenstans med min bil igen. Tog en kort sväng runt stan idag o tog över lite gym jag har en bit kvar till guld i. Åkte ut inom en timme från flera... Ett for jag tillbaks o tog över direkt igen. Står kvar där ännu ser jag. Våra Ingresspelare har jobbat hårt för att få nya stop o gym. Funkar bra! 

O dagen kommer att gå till att vänta. Vänta på jobb. Börjar före midnatt. O man är ju rätt slut i skallen fortfarande efter sommartidsomställningen. Konstigt att man blir trött tidigare. Jag menar, för några dagar sen var klockan alltså 20.00 när den idag är 21.00 o man är tröttare än vad man var för de få dagarna sen. Får inte ihop den räkningen. Iofs har man tappat en timmes sömn efter vägen men det gör man ju konstant i mitt jobb. 

Jaja. Ska väl fundera på middagen kanske. Köpte en helgskinka som ska griljeras, men vi kanske tar det på påskafton. Jag slutar mitt på da'n o är ledig under kvällen. Gubben går på beredskap på torsdag så det är inte säkert att han är hemma alls. 

O Pigans butik har långöppet hela påsken. Kommer inte hennes chef från Kiruna? Vet chefen inte att Kiruna DÖR till påsk?? ALLA är i fjällen? Det är bara pensionärer o alkisar hemma o inte fan är de uppe med tuppen. Vaddå 07-23?? ALLA dagar i påsk? Hennes gamla butik stänger 1700 på påskafton. Eller jo. Pensisarna är uppe med tuppen o alkisarna går o lägger sig sent men vad ska de göra däremellan? O de som har för mycket timmar ändå. Fattar inte. Lätt för chefen att sätta tiderna som inte jobbar. Mmm. Så kan det vara. Vansinnigt är ordet. 


Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2018 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Skapa flashcards