Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg under februari 2021

Av Kvasthilda - 28 februari 2021 09:00


Tema nr 339 Uppradat

59/365


Christian Erikssons förgyllda bronsskulpturer, här på kyrkans södra sida, föreställer Ödmjukhet, Kärlek, Sorg, Svårmod och Andakt. Vinkeln blir lite knepig - i den vinkeln... Kiruna kyrka har tolv figurer totalt, med fem på norra sidan och två på framsidan. 



Temalista 


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2021 

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Av Kvasthilda - 27 februari 2021 22:51

Löste krysset med vissa problem idag. På hemväg med en ickefungerande FM-radio i mitt lok - och med tunnlar och halvkass täckning i fjällen var det inte optimalt att lyssna via mobilappen heller. Tog mig igenom det hela i alla fall och detta är vad jag kom fram till idag... 


Vi började långt från mina hemtrakter. Första melodin var Charlotte Perelli med The Girl ur 2012 års Mello. Fatta det? Tolv?? Frågan gällde var hon är född. Ja, men det kan väl ingen missa? Hovmantorp i Småland


Från Hovmantorp tar vi oss till Överby och lyssnar till Carl Antons vals, med just det namnet, Överbyvals

En vals med alla måsarna
Uppe på Överbyberg
Och Vindö strömmar blommar av segel
Och båtar i färg
Kom hit, här bjuder mamma på blåbär
Med socker och kylskåpskall fil
Skogen syns långt idag
Och vattnet minst ett par mil


En trippel på det som jag gissade svaren på redan innan han sagt ens halva frågan. Givetvis var magkänslan korrekt. Ur årets fantastiska säsong av Så Mycket Bättre hörde vi Helen Sjöholms version av Jacob Hellmans Hon har ett sätt, som hos Helen givetvis blev Han har ett sätt


På det fick vi lite filmmusik, av Cole Porter. Hans True Love som i filmen High Society sjöngs av Bing Crosby och Grace Kelly.

While I give to you and you give to me
True love, true love
So on and on it will always be
True love, true love

Wayne Kings orkester spelade. 


Sen kom en sån där galen fråga som min pappa alltid drog när vi passerade hagar med kor i Rättvik. Hur många kor är det i hagen? Räkna benen och dela med fyra... Hur många damer är det i visan och hur många händer har de? Skeriv med romerska siffror. Madre mia. Jaj, vi hade Tre små gummor som gick till marknaden uti Nora (spara den till en annan gång) och tillsammans har de ju sex händer som alltså blir VI. Och det illustrerades av en massa händer också, i en gitarrgrupp vid namn The Vikings. 


Viking var han inte, men levde för länge sen. Hans musik blir aldrig gammal av någon anledning. Kära syster hörde vi idag med Hootenanny Singers och bakom text och musik stod Carl Michael Bellman


Halvtid och radiokontaktsläpp... 


Hans Ek och Gävlesymfonikerna spelade en melodi som är en sådan. Ett sådant? Ja, Brevet från Lillan. En melodi är ett brev. Jodu. I melodikryss är allt möjligt. 


Vi tar oss tillbaks till Mello 2010 och hör Stop. Jag såg henne i Andra Chansen 2008, då hade hon precis varit med i IDOL... visst var det så? Jo. "Hon" är Sibel


Tänk om jag hade en liten liten apa
um-pa, um-pa, falle-ralle-ra
Tänk vad folket skulle stå och gapa,
um-pa, um-pa, falle-ralle-ra

 

Inte på mig men på min lilla apa
um-pa, um-pa, falle-ralle-ra
Inte på mig men på min lilla apa
um-pa, um-pa, falle-ralle-ra

Vi skriver liten i krysset. 


Nästa artist hade de flesta säkert redan skrivit in i krysset. Maken har haft besök i veckan och en kväll innan de for till fjälls tittade vi på teve o såg Benjamin's. Ett snack och matlagningsprogram där Benjamin Ingrosso bjuder in vänner. En av hans gäster var Thomas Stenström, ett relativt nytt stjärnskott på vår svenska musikhimmel. Han frågade idag om det fanns nån annan


Vi drar Jorden Runt på 80 Dagar efter det. Och hade man nu verkligen fått resa skulle X antal tullar passeras under vägen. En gammal uppgift och ett gammalt svar. 


Och ett annat gammalt program är En himla många program. Galenskaparna och After Shaves teveproduktion. De sjöng här Sill ur ett av avsnitten. Sill är en svensk Galenskapsversion av Still. Knas. 


Klockan är snart midnatt när jag skriver klart detta. Har inte sett Mello ikväll, utan hoppas få en chans att se det i morgon. Har jour så kanske... Men nu måste jag krypa under täcket för gruset i ögonen gör sig verkligen hört... Känt. 



Av Kvasthilda - 27 februari 2021 09:00


Tema nr 333 Två av fyra

58/365


Kiruna kyrkas klocktorn, ritat av Gustaf Wickman.

En sida i sol, en sida i skugga - o likadant på andra sidan. 



Temalista 


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2021 

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Av Kvasthilda - 26 februari 2021 09:00


Tema nr 143 Inzoomad

57/365


Inte den bästa av kameror, en iPhone.




Temalista 


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2021 

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Av Kvasthilda - 25 februari 2021 09:00


Tema nr 100 Guldljus

56/365


Kiruna kyrka.



Temalista 


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2021 

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

*

Av Kvasthilda - 24 februari 2021 09:29

Men för helvete. Lägg ner. Nån gång. Sluta. 

Av Kvasthilda - 24 februari 2021 09:00


Tema nr 263 Redo för avfärd

55/365


Gubben o kompisen Mia är redo för några dagar i skogen/fjället. De ska ut på skoteräventyr. Jag jobbar. 



Temalista 


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2021 

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Av Kvasthilda - 23 februari 2021 09:00


Tema nr 254 Port

54/365


Lapporten. Gåsdalen.



Temalista 


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2021 

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2021 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Skapa flashcards