Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg under juli 2010

Av Kvasthilda - 31 juli 2010 10:04


Go*morron. Kryssmorron.

Vad jag gillar det namnet. Påskallavik. En av förra veckans vinnare kom därifrån.

Vädret är sådär idag. Mulet o grått. Blåsigt.


Får se hur jag lyckas med det här idag nu då.


Vi börjar tufft. En trippel.... Ett dansband med en poplåt. Byns enda blondin med ett av landets bästa dansband. Populära Sven-Ingvars. Niklas Strömstedt skrev den en gång.


Efter goa Sven-Erik får vi ingen röst alls men en låt som ger mig rysningar. Tack o lov instrumentalt men jag hör i alla fall bara rösten på ickiga Olle Jönsson i Lasse Stefanz, De sista ljuva åren. Sen spelar det ingen roll att Christina Lindberg är med o sjunger.


Över till nåt heeelt annat. Unga Martin sjunger sin You are so Yeah Yeah, Wow Wow o för krysset ska vi ha två ord - ur svenska titeln. Simpelt. Samma ord. Du är så yeah yeah.....


Sen följde en melodi som ger många i min generation ett leende på läpparna och ett ord i munnen, "Fäääärdig!". Den användes som signaturmelodi till Beppes Godnattstund, Johann Sebastian Bachs Air, eller Air on the G string som väl hela titeln är? Hela titeln air? Mwahahahaa. Cellisten Julian Lloyd Webber spelade idag. Han är lillebror till Andrew. Så nu vet ni det.


Efter det kom nåt som jag inte har en aaaning om vad det är. Gammal svensk film och musik hämtad ur den med två sjungande skådisar från tiden. Måste ha varit sextiotal eller så. Min gissning är i alla fall att det är Christina Schollin som sjunger. Mannen låter som Ingvar Kjellson men det kan ha varit Jarl Kulle lika gärna, som Christina gjorde många filmer med. Mina sökningar ger mig inte så mycket idag. Får vänta in de andra kryssproffsen som vet mer om den här eran. "En riktig svensk fimklassiker"... Tja, Änglar finns dom? kanske? Vet inte.


Efter den sånginsatsen följde det å andra sidan något mycket välkänt. BBC Symphony Orchestra under ledning av Sir Charles Groves framför Land of Hope and Glory, en del av Pomp and Circumstance. Den är MAFFIG. Edward Elgar heter kompositören som stod bakom den.


Sist före nyheterna kommer en vacker illustration till ett ord som inte finns i radions onlinekryssplan. De har bara missat att sätta siffran i rutan :-) Charlie Chaplin's Smile ger förstås le till kryssets saknade v17. Jag älskar den här melodin. Och filmen den var med i, Moderna tider.


Efter nyhetspausen far vi till mina hemtrakter. Nästan. Dalarna i alla fall. Kalle Moraeus och delar av hans Orsa Spelmanslag gör hans fantastiska Underbart. Igen. Må vara att den spelas ofta men den är så bra.


Så går vi på bio o ser Holly Hunter, Sam Neill och en ung Anna Paquin i The Piano, eller Pianot som svenska titeln var. Längesen jag såg den! Kanske skulle gräva fram den ur gömmorna, tror vi har den på VHS....! Eller kanske jag struntar i det.... Man kan nog se bättre filmer på mobilen idag än vad en VHS klarar av...


O denna Povel Ramel. Hur vill du bli hågkommen? Minnas går inte att böja. Då gör vi ett eget ord. Munnas.

"Som en studsig sockerboll av glada visor spunnen,

så vill jag man ska minnas mig

just så vill jag bli munnen."

Konditori förgätmigej med the Real Group. Plinnnnngg!


Ännu en instrumental melodi följer. Vi hör Bob Dylans Hey Mr Tambourine Man? James Lasts orkester spelade hur som helst. (redigerat. Var VISST den :-) )


Så hem till koftornas rike. En svensk grupp. And then you kissed me med Cardigans.


Vi avslutar svenskt också. En ny solokille som tidigare varit medlem i hiphopduon Snook. Han startade även Maskinen en gång i tiden, som var på Kirunafestivalen o blurpade, eller rappade eller vad de nu sysslar med. Sa ju att det inte är my cup of tea. Dock kan jag lyssna på Oskar Linnros som popartist. En söt låt. Från och med du. Han var tydligen med i Allsången på Skansen häromveckan. Såg jag inte. Har knappt sett Allsången alls i sommar.


Jaja, med sedvanligt letande (Christina Schollin var besvärlig, ja inte hon men att hitta filmen, vilket jag ju inte gjort än) och infogooglande och lite fejsbokande emellan har det tagit en dryg timme extra att skriva klart det här.

Nu är det gjort.


Ha en bra lördag!


Av Kvasthilda - 31 juli 2010 09:00


Tema nr 245 Rusningstrafik

213/365


Kikade ut genom hallfönstret en eftermiddag när solen sken... Snacka om rusningstrafik! En enorm svärm av otäcka varelser snurrade runt därute. Mygg och svida i en kakofoni av rörelser. *rys*



Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2010 hos akson



Av Kvasthilda - 31 juli 2010 01:00


Jag har postat några bilder av den här vyn redan men jag kan aldrig se mig mätt på den fantastiska rosa himlen mot de blå bergen. Torneträsk i en av de vackraste årstiderna. Solen har ju börjat sjunka under horizonten igen och precis innan den är på väg att komma upp ger den himlen och sjön dess rosa färg.



Mitt tema: Rosa lördag


Av Kvasthilda - 31 juli 2010 00:17


Mmmmmm. Har just sett en av mina absoluta favoritfilmer med Tom Cruise. Det har varit Tom Cruise-vecka på 4+ o de har visat mina Topp-Tre Cruisefilmer. Top Gun. Collateral och Mission Impossible II. Tvåan klår de andra MI-arna med hästlängder. Mmmmmmmmmmmmmm.


Nästa vecka är det väl Heath Ledger? E-pigans andrefavvoskådis - efter Johnny Depp....


Av Kvasthilda - 30 juli 2010 18:22


Hoppsan, Ledighetskommittén noterar just att min semester faktiskt inletts! Jippie! Nu dröjer det en månad innan man få se de här vyerna igen... Fast då blir det inte de HÄR vyerna. Då blir det samma berg o samma vatten men med helt andra förutsättningar. Ett helt annat ljus och helt andra färger. De här fotona togs en dag när himlen var klarblå utan ett endaste moln och natten var magisk när solen gömde sig bakom bergen i fjärran. De skapar helt fantastiska färger och tiden som utspelar sig mellan ett par veckor innan och ett par veckor efter midnattssolens få veckor är helt magisk. Speciellt nattetid. Dagtid är det ju som vilken sommardag som helst, men nattetid. Mmmm. Fast det vill till att det inte är knökfullt av moln på himlen som inte släpper igenom något av solens magiska strålar och ljus.


   


~ Klarblå himmel över Loussavaara, fotat vid halvniosnåret på kvällen.

~ Vy mot fjällen i nordväst.

~ Kebnekajse sett från järnvägen.


Några rosa foton har jag redan delat med mig av (och en rosablå bild kommer i morgon så de skippar jag här). Himlens färger varierade. Här håller solen som bäst på att stiga och den blå natthimlen har bytts mot en rosaaprikos färg i nordväst. Mot sydost var himlen och Torneträsk helt rosa mot blå berg. Solen går upp i öster? Nja, inte riktigt. Här är det i norr.  


   


   

Torneträsk, småsjöar och myrmarker i nattljus

Min blå (& rosa) måndag.

Samma natt.




Vy över Loussasjön mot LKAB. Sjön var nästan spegelblank. Tidigt på morgonen.


Av Kvasthilda - 30 juli 2010 17:59


FIck ett par bilder över efter Tema Fredag och när de ändå är fixade kan jag ju slänga upp dem. De här bilderna är från stora scenen, Kebnescenen. Varför den kallas så, syns i andra bilden med festivalbannern.

Sonen var med o plockade ner stora scenen efter festivalen. Jag såg på fejjan att de behövde hjälp o pojken fick skjuts av sin far till stan o var med o tog ner den största scenen under festivalens historia. Vet inte hur han får betalt än, verkar vara lite si o så med det...?



Kirunavaara i bakgrunden. Scenen under uppbyggnad. Det är onsdag och klockan är halvåtta. På kvällen.




Stora Kebnescenen. Kebnekajse syns långt därborta i bakgrunden och midnattssolens sken lyser på stolparna som håller upp scentaket - och bannern. Det är lördag, klockan är här 23.50 och vi väntar på att Kent ska inta scenen.



Av Kvasthilda - 30 juli 2010 14:16


... o jag har semester om en dryg timme. Enofyrtio kvar av jouren. Finns inget de kan ge mig längre så man går väl säker.... Eller? Peppar Peppar, tvi tvi tvi.


Det regnar o det är svart som i graven. Lite varannandagsväder här. Har tänt några värmeljus, mest för stämningen o doftens skull. Vaniljljus. Undrar om man ska ta en tur förbi IKEA när jag åker ner för att fylla på förrådet inför hösten? SysterYster ville hämta mig i Gävle o det tackar man väl inte nej till? Kommer ju visserligen dit i ottan, men med gott sällskap o eventuellt ett öppet fik nånstans ska väl morgonen dra förbi till öppningsdags? Annars har jag beställt biljetter till Falun. Gillar den lilla tågresan mellan Gävle o Falun. Man får se andra delar av bygden och bland annat baksidan av stålverket i Hofors med alla vackra tegelbyggnader. Järnvägen har en avstickare in på området och man passerar precis utanför. Från riksvägen ser man bara upplaget med alla rör o skrot som ligger överallt. O en o annan lastare som far omkring.


E-pigan ringde igår o längtar hem. Mest efter Lillkullen kanmantänka. Hon har ju kommit in på gymnasiet i Falun men vet inte hur hon ska göra. När livet i stan börjar se ljust ut för henne ska hon flytta? Distansförhållanden fungerar men det är inte superenkelt. Om båda vill, funkar det. Längtan kan bli outhärdlig men det går. Jag har haft x antal distansförhållanden i mitt liv så jag vet att det funkar. Med Maken har jag det jämnt. Han har ju semester just nu och är borta sedan några veckor. Nog funkar det. Jag jobbar ju som en galning, men det funkade även när jag var arbetslös o gick hemma. Man får tänka att det är ett tillfälligt tillstånd. Det är liksom sista chansen för henne nu. Sen blir det att söka sig in på Folkhögskolan. Än så länge går det ju. Man vet ju inte med sittande regering. Häck väck med vuxenstudier. KomVux, vad är det?? Det SKA man ha klarat av i grundskolan. Skitstövlar. Pigan är ju inte korkad. Bara jävligt skoltrött. O har varit i flera herrans år. Hon har haft världens bästa SYO i gymnasiet som stöttat o hjälpt henne så gott det nu gått. Står bara Lillkullen på hennes sida ska det väl lösa sig. Hon är i alla fall bland släkt OM hon börjar. Upprop redan den 16e... Här i Kiruna är det en vecka senare.

Får se hur vi gör med hemresan av kottisarna. Det är ju fan inte gratis heller. Om klimpen åker hem själv? Om pigan ska hem o vända? Om hon bara åker hem o skiter i platsen på Lugnetgymnasiet? Kanske inte är så lätt för en Kiruna-"unge" heller att börja på en skola i en annan landsdel. Förhoppningsvis är "ungarna" där vuxna o tar det där med dialekter o annat på rätt sätt. Hon är ju äldre än dem. Man vet aldrig. Livet är inte enkelt. På nåt sätt. Önskar bara att det nån gång ska lösa sig för ärdet.

Att de en dag får ett bra liv. Ett tryggt o bra liv.


Av Kvasthilda - 30 juli 2010 13:16


Gravkapellet vid kyrkogården i Gällivare. Vi stannade till där i våras för att fota lite och kyrkfönster är ofta symmetriska. Jag försökte dessutom ta några symmetriska foton på kapellet men en besökare (eller vaktmästare) hade parkerat sin bil mitt framför ingången. Det finns en parkering en bit nedanför kapellet så endera hade han/hin (hoppsan... kanske inte rätt figur att koppla ihop med en kyrkbyggnad. "hon" ska det förstås vara!) mycket att bära eller så var det ren o skär lathet. I vägen stod den i alla fall, bilen. Så ofta är vi inte där....

Nåja, det blev några bilder av den och dess söta fönster. Här är det samma två foton, lite olika beskurna. Bilden från baksidan (det man ser när man kommer till kyrkogården) är fotat lite på sniskan så symmetrin där är lite si o så, men jag vinklade närbilden något :-) Nåja, sluta tjattra nu Kvastis...





~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

Veckans fönster



Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Juli 2010 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Skapa flashcards