Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg under september 2011

Av Kvasthilda - 30 september 2011 09:15


Pratade med Kära Mor häromdagen o hon hade i sin tur pratat med sin bror. Han berättade att det ska till att avverkas i våra skogar i Härjedalen. Om det nu var på vår mark eller nåt grannmarkområde vet jag inte. Hur som haver. Min morbror är en riktig naturmupp. Lillebror - som råkar vara namne till Morbror o jag har varit på 4H-läger med honom i Skåne (Höör) för en herrans massa år sedan. Han och hans hustru var mycket involverade i 4H-verksamheten och höll alltid på med nånting. Läger o promenader och annat. 

Hur som haver. Skogen. Han tog sig en tur ut i skogen för han visste att i området som ska avverkas fanns en riktigt rar orkidée. En av tre växtplatser i landet tyckte jag Mamma sa (min mamma sa.... hoppsan, blev lite Orup där). 

I samma veva träffade Morbror på en annan entusiast som ville fara ut o titta på blomstrena. Sagt o gjort. Han i sin tur knatade runt i skogen o hittade visst inte mindre är T J U G O olika orkidéer mer eller mindre rödlistade. Det blir nog ingen avverkning där. Helt orörd skog. Den är inte ens gallrad utan växer vild o vacker. Om nu inte skogsbolaget vilket-fan-det-nu-var, inte gör som de brukar o far ut o skördar hejvilt o sedan säger Oooops.... 


Av Kvasthilda - 30 september 2011 09:00


Tema nr 326 Urskog
275/365

Ett ensamt träd gör väl ingen urskog men trädet i sig är urgammalt.


Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2011 hos akson



Av Kvasthilda - 29 september 2011 22:33


Vaknade i morse till en härlig morgon efter en betydligt mycket sämre natt. Snor o snörvel. Täppt i näsan - o snorig. Samtidigt. Morgonen lovade däremot kunna utvecklas till en riktigt bra dag. Tog mig så småningom iväg med mitt tåg med snoken ställd mot Boden och en lång hotelldag. Efter nån mil började det - regna. Nähäääää... I radion intervjuade Johan Winblad en kvinna i Puottaure som skötte väderstationen där sedan fyrtio år. Hon berättade att september 2011 varit den nederbördsrikaste månaden under dessa fyrtio år med sina - vad sa hon - 230mm? Hon har inte noterat EN månad under dessa år över 200 mm... Inte undra på att det är överblött o sunkigt i markerna överallt. Blött Blött Blött. 

Kom till Boden o la mig o sov. Helt slut. Förkyld som fan. Lillkullen kom hem från Falun med en rejäl förkylning i bagaget. Denna förkylning har förökat sig o skingrat sig o spritt sig till familjens övriga medlemmar. Maken har varit hemma hela veckan med dunderförkylning. O nu är det alltså min tur. Just nu, just hemkommen igen är jag snorig med en blixtrande huvudvärk o sur mage på köpet. Nyser som en galning. Hemresan har gått i gröt. Dimma H E L A vägen från Boden till strax norr om Gällivare. Där öppnade sig plöstligt världen till en stjärnklar himmel. En himmelens massa stjärnor. Många Många är de. Många fler än de som syns i stan. O över Kiruna hängde ett norrsken. Fantastiskt. 

Norrskenet försvann innan jag kom till stan. Det K A N ha varit ljuset från stan men det var för stort o utbrett för det. Atchjoooo. 

Snor. Snörvel. 

Tog mig hem till slut i alla fall och funderar nu starkt på att sjukskriva mig över helgen. Tyypikst att det bara är OB-tid. Men det vete fan om jag pallar med två gällivareturer på raken. Om jag varit frisk hade det gjort betydligt mindre att inte få sova som man borde men med den här jävla förkylningen i skallen.... Behöver all sömn jag kan få för att bli frisk. Fan. 


Tog en sväng på Boden city idag. Köpte värmeljus. Killen (en i ett brödrapar om jag förstått det rätt) har tjatat om dessa vämeljus sen de fick dem o jag måste ju prova. Åtta timmars brinntid. Med garanterad släckmöjlighet o omtändning vid behov. Högre än vanliga värmeljuskoppar. En dryg tum höga är de. Ett par kanelljus fick också följa med hem. Votiveljus. Tittade på ljuskoppar också men vi har så många. Finns så mycket fint! 

Köpte ett par nya BHar på Kapp-Ahl också. I like XLNT. 

Åsså en apotekssväng. Näsdroppar, surmagepiller, värktabletter. O Bafucin. Har dock knaprat Läkerol på vägen hem. 

Köpte en skink- o kalkonsallad med en burk dressing i. Gott-gotti-gott-gott. Brukar köpa salladen med kräftstjärtar men den här var mycket bättre! Me like. Maken muttrade när jag kom hem. Har du ätit vitlök idag? Jopps. Dressingen var en vit variant med pressad vitlök i. Ska väl jaga iväg basilluskerna? Eller kanske bara Maken? 

Såg också en sur kille på promenad med en snygg tjej. En fyrbent tjej. En råttistik om jag såg rätt. Rottweiler alltså. Smal o smäcker. Hon gick ett halvt steg före husse hela tiden vilket fick honom att oavbrutet rycka tillbaks henne. Hon backade in bakom men gick snart ikapp o om igen. Dock kom hon inte så långt för hon var ju trots allt kopplad. Jag tyckte hon skötte sig jättebra men husse var tydligen av annan åsikt. Hon såg ut att försöka göra husse till lags hela tiden men hade väl lite snabbare ben än honom. Nåja. 

Får se hur fan jag gör i morgon nu då. Beror på om jag får sova inatt. Å andra idan är det en svappistur på schemat o de är inte sådär jääääättejobbiga. En kväll i husvagnen. FÅr väl ta datorn med mig o lite filmer. Teveserier. Ska titta ikapp True Blood. Eller Blue Bloods. Eller Vampire Diaries som just börjat en ny säsong. Eller nåt annat. Massor att göra :) Fast det var det där med norrmannen. Är ju en norsk som tar över mitt tåg o det är alltid så J Ä V L A besvärligt att få tag i dem. Ta en taxi. Ta dig till tåget på ett bra sätt - o INTE med bilen. Men först ska man hitta dem. 

*bah* 

Av Kvasthilda - 29 september 2011 17:15


Sex laxar i en laxask..

Släng dig i väggen! Testa det här istället: 


Tre häxor tittar på tre Swatch klockor, vilken häxa tittar på vilken Swatch klocka?


Svårt? Njaeee..... 

Men ta nu det hela på engelska............ 


Three witches watch three Swatch watches, which witch watch which Swatch watch? 


Ja, det var ju inte så svårt.... eller? För dom som har "gått fortsättningskursen" tar vi en annan variant på samma tema.  


Tre könsopererade häxor tittar på tre Swatch klockknappar, vilken könsopererad häxa tittar på vilken Swatch klockknapp? 


Nämen hallååååå!! På engelska sa jag!! 


Three switched witches watch three Swatch watch switches, which switched witch watch which Swatch watch switch?


Av Kvasthilda - 29 september 2011 17:05


Ja, tiden gör det. Rinner iväg. Nu har jag reklam i bloggen igen. arrrggghhh.... Dags att betala för ett halvår - eller år igen då. 

Av Kvasthilda - 29 september 2011 09:00


Tema nr 125 Kalas
274/365

Kråkan fyllde år häromdagen o vi hade ett litet tårtkalas :) Tyckte tårtan kidsen gjorde var lite roligare än den bild jag fotade i höstas för ämnet. O dessutom var tårtan suveränt god med chokladbottnar varvat med vanliga, chokladmousse, blåbär o vaniljkräm under gräddtäcket, toppat med överbliven chokladmousse och maränger. Smarrigt. O väldigt kalasigt :)  





Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2011 hos akson


Av Kvasthilda - 28 september 2011 10:36


...ringa mamma idag kanske. Min lilla mamma fyller år idag. Lilla är hon idag för med åldern har hon krympt. Hon har alltid varit längre än jag men nu är hon kortare med sin krumma rygg. 

Puss o kram på min Mamma :) 


Av Kvasthilda - 28 september 2011 09:00


Tema nr 109 I min trädgård
273/365

En sanning med modifikation. Jag har ingen trädgård. Min mor har en trädgård. Detta är inte hennes - heller. Hon gillar dock blått o glas o trädgårdsplanering så idag, på hennes födelsedag, lägger jag in en trädgårdsbild med en ögonblicksbild från ett tillfälle när jag stannade till o gick tillbaks en bit för att fotografera en kvarterskyrka. Mitt emot fanns denna charmiga trädgård!



Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2011 hos akson



Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< September 2011 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Skapa flashcards