Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg under mars 2013

Av Kvasthilda - 31 mars 2013 22:38


Jag avskyr verkligen de här nattjobben. Somnade till för ett par timmar sen men vaknade igen här nu, för pigg för att somna om. Hjärnan ältar en massa saker o jag kan inte slappna av. Har en natt till med jobb innan jag får en ledig dag o det är inte nådigt mot en gammal kärring som jag. Påskkärring. *bah*


Av Kvasthilda - 31 mars 2013 18:22


Det som göms i snö...


Av Kvasthilda - 31 mars 2013 09:00


Tema nr 170 Laddar

90/365


Medan mobilen laddas o jag förbereder en uppladdning av bild till bloggen (enligt appen) laddar vi upp inför årets första riktiga vårmånad. I alla fall för resten av landet. Här dröjer det ett tag till innan vi har något som liknar det jag kallar vår, med kreosotdoft o fräknar på näsan. 



Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2013



Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Av Kvasthilda - 30 mars 2013 23:39


Ja, det blev en lång dag innan jag kunde sätta mig med krysset o lösa det. Lyssnar faktiskt i skrivande stund på första uppgiften.... Så jag börjar väl då. Kärlek och hjältar. 


Vi börjar i kärlekens tecken. Kärleksbrev som skrivs i sand. Lite förgängligt kanske. Love Letters in the Sand


På teven skjuts det vilt omkring i Dödligt Vapen 3. O andra uppgiften handlar om nåt i teven. "En programledare". Killen som har huvudskurkrollen i teven just nu är för länge sen utslängd ur snutklubben men In the Club, närmare bestämt klubben för melodifestivalprogramledare, ingår sedan årets mello, Danny Saucedo


För tredje uppgiften hör vi Bengt Staafs melodi Familjelycka på piano, utan text förstås. 

Nu har jag gjort en melodi som vi kan sjunga

den passar lika bra för snälla som för dumma
du är så söt när man ser spetsen på din tunga
ja, jag vill locka dej att älska och att sjunga

Vi plockar ur det lilla ordet söt, för det var vad hennes tunga enligt texten, är. 


En tjej som burit mellos vassaste skor o guldmick som gav accossiationer till nåt helt annat är Charlotte Perelli. Idag hörde vi hennes mellovinnarbidrag från 2008, Hero med Lenanrt Palm. 


Vi hoppar fram några år i Melodifestivalen och lyssnar till ett av fjolårets bidrag. Soldiers. Med lilla söta Ulrik Munther. Han kom på tredje plats med den. Vad blev han i år? Jo. Trea. 


Efter soldaternas frammarsch måste man nog riva ner o bygga nytt. Trettiofyran är en melodi som gjordes om varje skolavslutning i ungarnas skola när niorna gick ut. Varje klass fick sin egen låt. Stig Rolands spelade. 


Ifall husen står kvar utan att rivas då? Blir de gamla spökhus då? Vissa kanske. Om Ghost sjöng Amanda Jenssen. Hennes album heter Hymns for the Haunted

Lay them low low low,
they don’t know know know,
no more mercy, fever flows,
you can’t hurt me, I’m a ghost

Spooky! 


Heaven
I'm in heaven
And my heart beats
So that I can hardly speak
And I seem to find
The happiness I seek
When we're out together
Dancing cheek to cheek

Ur Irving Berlin's melodi plockar vi en go' kind


Åsså nåt helt annat. Eller inte. Gammalt o eeehh gammalt. ABBA innan de blev ABBA

I am just a girl, not the kind of woman men would like to meet
Just another girl no-one ever looks at in the street
But today, I can't believe it's true
When you smiled and whispered "i love you"
Darling I could see, I was meant to be your girl

Björn Ulvaeus och Benny Andersson skrev den förstås. 


Men efter det blev det nåt helt annat. Old Man Tucker. Lite country. Hillbilly country. Snusspottning. Eller tuggande.

Get out the way, Old Dan Tucker
You're too late to get your supper
Get out the way, Old Dan Tucker
You're too late to get your supper

The Boss. Bruce Springsteen. Ja, han var ju born in the USA


Vi stannar på landet. Amerikanska vischan. O tittar till Det lilla huset prärien. Serien som gjordesefter Laura Ingalls egna dagboksanteckningar. 


I serien om familjen Ingalls fanns i byn en handlare. Hans dotter med det ljusa, korkskruvslockiga håret hette Nellie. En liten illvillig tjej som alltid tyckte hon var förmer än de andra. Nellie hette Oleson i efternamn. En annan Nelly handlar nästa melodi om, Darling Nelly Grey. Evert Taube har skrivit en svensk text till denna och då handlade den om Den sköna Helen, (eller Flickan i Peru).  

Och min älskling i Peru
Jag är alltid ensam nu
Med min sorg min längtan och min melodi
Ingen sjunger nu som förr du sjöng för mig i Tapalque
Och min sköna, min älskade Helene


O med den kärleksförklaringen slutar jag dagens (nattens) kryssbloggande. Ska försöka att inte glömma ställa om klockan. Får ju en timmes mindre sömn inatt.... *gäsp* 


Av Kvasthilda - 30 mars 2013 09:00


Tema nr 28 Brygga

89/365


Det börjar bra, nästan intressant
Ja ja, men kanske lite välbekant
Vi bygger upp till bryggan min vän
men den kommer inte riktigt än
För vi har en halv vers kvar att köra
en repetition som man brukar göra
Vi bygger upp till bryggan igen
och här kommer den äntligen 


Eehhhh. Ja. I min bild syns...ehhh sju bryggor? Sex eller sju stycken. Lite svårt att se. Det kallas för brygga, den där balkliknande överbyggningen över järnvägsspåren. Ofta hänger man dit signaler, men på en station/driftplats är det lika ofta för att man ska ha nåt att fästa tråden i till varje spår. På utliggare. Nä, inte uteliggare. Den där grejen som håller tråden. Tråden? Ja, kontaktledningen då. 

Rombak stasjon med ett gammalt o "K-märkt" vattentorn. Det enda som finns kvar efter Ofotenbanan. 




Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2013



Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Av Kvasthilda - 30 mars 2013 02:08


Har inte Lapptoppen med mig den här svängen så Melodikrysset måste vänta till kvällen. Är hemma igen efter åtta i morgon (ikväll då vi passerat midnatt med drygt två timmar). Hade hunnit gott o väl i morgon men jag prioriterar sömnen den här helgen. Har några nattliga tåg att köra.
Sååå. Ni som väntar på Kryssinlägg får återkomma.
Ha en skön lördag om jag inte återkommer med nåt litet före det :)


Av Kvasthilda - 29 mars 2013 19:05


Det har varit en ooooerhört lång dag idag. Långfredagen har gjort skäl för namnet. Inte för att jag minns barndomens påstådda plåga gällande denna dag. Vi hade så sällan påskäggsjakt - om alls - hos oss. Denna in-föll ju på påskaftonen o det är klart, ungar väntar o väntar o väntar o fredagen är ju helgdag och i många hem är hela familjen samlad denna dag då mamma o pappa inte jobbar o barnen har lov.

Fast jag jobbar. Hela helgen. O vaknade vid nio i morse. O börjar inte jobba förrän efter tio. Ska strax krypa under täcket o försöka få mig lite sömn så det inte blir ett dryga tjugotimmarsdygn... 

O nä, kameran är inge' rolig. Den är för gammal o för avancerad för min trötta hjärna. Hoppas Tomas tar tillbaks femman. Tror jag beställer en billig 1000/1100 under tiden. De kostar inte skjortan o de är bra till dockporträttering. Till det andra kan det vara bra med en annan kamera men det får komma senare. Just nu behöver jag en för do(c)kumentation och 365an o till det senare duger tillome iPhönen. 

OK, Kudde.nu. 


Av Kvasthilda - 29 mars 2013 09:00


Tema nr 117 Hårprydnad

88/365


Apropå gårdagens damer. Ett par av dem bar hatt. Här är en hattmakare. En galen sådan. Egentligen är väl en hatt mer en huvudprydnad än en hårdito - men det det här galna håret blir det lite av den varan också!  The Mad Hatter. Den galne hattmakaren. Den glade, galne mannen i hatten är Johnny Depp ur Tim Burtons knas-version av Alice i Underlandet. 



Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2013



Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2013 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Skapa flashcards