Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg under juli 2022

Av Kvasthilda - 31 juli 2022 09:00


Tema nr 310 Tiden rinner iväg

212/365


-.



Temalista 


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2022 

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Av Kvasthilda - 30 juli 2022 11:22

Lördag. Melodikrysset. Micke Cederberg. Fick ihop det så här idag. Knappt. Med en flock Annor i krysset gick det vägen i alla fall. 


Vi hörde en duett med Meat Loaf och Cher i Dead Ringer

I don't know who you are or what you do
Or where you go when you're not around
I don't know anything about you, baby
But you're everything I'm dreaming of
I don't know who you are
But you're a real dead ringer for love
A real dead ringer for love


Sen hängde jag dåligt med, men fick ihop nåt om Swedish Hall of Fame. Folkmusik. Tack vare MTWH på Facebook listade jag ut att det var Merit Hemmingson som efterfrågades. Hade troligen fått in det senare ändå, med alla andra bokstäver, men hjärnan var inte med mig alls. Många trodde hon skulle bli President av Jämtland efter Ewert Ljusberg, men det jobbet gick till Ewa Röse. Nog så god kandidat hon också, men de där tvättäkta jamtli-folken verkar tunnats ut. 

Merit Hemmingson är (bland annat) känd för att "poppa upp" musik av annat slag - än just popmusik. 


Första Anna ut var hon som skulle stanna

Anna, du kan väl stanna hemma hos mej
Månen och grammofonen frestar den ej
Vinet och apelsinet det har jag köpt åt dej
Så lilla Anna, åh lilla Anna,
Du kan väl stanna här hos mej


Boten Anna å andra sidan nästlar sig in. Basshunters låt fick en holländsk text för dagens illustration. Bröderna Ko? 


Ewa Roos sjöng en av Andrew Walters melodier, Afton på Solvik


Så fort Micke nämnde fantasy och åttiotal i samma mening gick tanken ögonblickligen till The Neverending Story, och visst var det den låten, med Limahl. Den oändliga historien är svenska namnet. Förstås. 

Rhymes that keep their secrets
Will unfold behind the clouds
And there upon a rainbow
Is the answer to a never-ending story
(Ah...)


Vi hoppar tillbaks i tiden och ser en film från förr. Doris Day gjorde Que Sera Sera till filmen med samma undertitel. Den är annars The Man Who Knew Too Much och svenska titeln är en rak översättning av det, Mannen som visste för mycket


Dagens tredje Anna då. Med efternamnet Bergendahl. Hon sjöng en låt från nya singeln, Demons and Dreams

So just tell me all about your demons
Keepin' you awake through seasons, bringing you down
They can't survive in bright daylight
And you'll be gettin' on fine without 'em
Then tell me all about you dreamin'
The ones that are too big for speakin', never a sound
They come to life in bright daylight
Wouldn't be gettin' on fine without 'em


Sen fick vi en eldemansk ledtråd - även om jag nästan missade den då jag glömde bort att höja ljudet på radion efter att jag efterlyssnade på gamla uppgifter från dagen, under nyhetsavbrottet... Vi hörde John Lennon med Imagine - och hans fru är ju med i videon till den låten, Yoko Ono. Vi skriver hennes efternamn i kryssplanen. 

Nittonhundrasjuttioett? Jösses. 


Lite nytt och lite gammalt. Nygammal vals tävlade i Melodifestivalen för en herrans massa år sen, då med Svante Thuresson och Lill Lindfors. Idag hade Svante en annan dam med sig. Gissar att det var Ulla Hallin. Som en parentes kan nämnas att även Merit Hemmingson spelat in den. Men Micke måste hålla isär ESC och Mello. Svante och Lill vann Mello. Inte ESC. 


Vi fortsätter med det temat, lite gammalt och en del nytt. Ison & Fille tolkade Svenbertil i Så Mycket Bättre för några år sen.  

Morgonen den kommer redan, vad händer sedan? Det finns inget av den kvar
Hon är care i storstaden, hon kallar mig för mister big, min lowest sayin jag är super main. Mellan oss, det är super crisp
Bakom ratten det är hon som styr, hennes lukt iskall det är potatis frys
Min center hon är bra screen, botmedel girl, kom ge mig min medicin
Hon är min punkt slut, finito, cachay, comprendo amigo?
Nej dom hör mig inte...
Hon är min mannen real talk, hon är den jag vill ha, våran grej är one hundred

Nu har jag fått den jag vill ha, nu nu nu nu, fått den jag vill ha (ha!)
Nu har jag fått den jag vill ha, nu nu nu nu, fått den jag vill ha (ha!)

Ja. Rappare är ett folk och de bor i ett främmande land. 


Sen fick vi vad jag ser utanför fönstret idag. 

I sommarens soliga dagar,
vi gå genom skogar och hagar,
på färdens besvär ingen klagar,
Vi sjunga var vi gå, hallå, hallå.


Vi slutar med en tjeckisk sångare, Karel Gott. Han sjöng ett riktigt gammalt örhänge. As Time Goes By


O med det säger jag tack o gonatt. Nej. Hej, hopp i lingonskogen. Hjortronmyren. Det finns visst mycket hjortron i år. 


Av Kvasthilda - 30 juli 2022 09:00


Tema nr 26 Bortskämd

211/365


En liten skatfamilj höll sig området kring sonens hem under min semester. Skatungen hoppade omkring på marken och ropade på mat. Fullt flygfärdig var den och satt ibland på taknocken på grannhuset där mamma och pappa kom med mat. 




Temalista 


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2022 

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Av Kvasthilda - 29 juli 2022 09:00


Tema nr 155 Kullerstenar

210/365


-.



Temalista 


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2022 

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Av Kvasthilda - 28 juli 2022 09:00


Tema nr 94 Förutsättningarna är olika

209/365


I Faluns minsta bostadshus med ett rum och spis i ett hörn, bodde Bult Karl Erik med sin fru och sex barn vid förra sekelskiftet. Huset är under 10kvm och byggdes troligen under 1600-talet. 



Temalista 


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2022 

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Av Kvasthilda - 27 juli 2022 09:00


Tema nr 96 Gathörn

208/365


-.





Temalista 


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2022 

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Av Kvasthilda - 26 juli 2022 09:00


Tema nr 216 Pittoresk stadsmiljö

207/365


-.



Temalista 


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2022 

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Av Kvasthilda - 25 juli 2022 09:00


Eget tema nr 24 Förlaga

206/365


Creutz lave är en av de mest kända byggnaderna på området vid Falu gruva. I Svärdsjö ska ett nytt bostads-kvarter byggas och ett av husen är helt klart inspirerat av Creutz lave. Fancy värre. 






Temalista 


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2022 

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Juli 2022 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards