Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg under december 2012

Av Kvasthilda - 31 december 2012 21:31



Av Kvasthilda - 31 december 2012 09:00


Tema nr 272 Slut

366/365+1


Årets sista dag o här slutar årets 365a. Eller faktiskt 366a, då det varit ett år med en extra dag. 365+1. 

Min bild visar ett annat slut. Här tar spåret slut. Mitt i ingenstans. The end of the road. Railroad. Bilden togs i januari, för snart ett år sedan, när jag höll på med norgeutbildningen. 


Temalista



~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2012


Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

 

Av Kvasthilda - 30 december 2012 14:32


YraTyrväder. TYRANN! Inatt har hon fått spatt. Eller på morgonen. Hittills har granen fått vara ifred. *peppar peppar* men i morse fick hoin för sig att tugga julgranskulor. Eller trådarna de sitter i. #%&##%&!!!!%%&&#!! Varför i hela friden måste hon ge sig på alla trådar o snoddar hon ser????? Allt ska tuggas på. En form av "nattlig" protest mot den här tråkiga familjen hon bor hos som bara sover o sover o sover o sover. Tråååååkigt. Lek med mig. Sysselsätt mig. GE MIG MAAAAT! 

Simons katt. 



Av Kvasthilda - 30 december 2012 09:00


Eget tema nr 31 Kapsejsad

365/365


Under vandringen vid gårdagens nämnda träskmarker - mitt i vår svenska skärgård, vandrade vi vidare och jag fick ögonen på en liten kvarglömd båt... Leken gick överstyr och båten fick slagsida och övergavs på plats. 



Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2012


Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Av Kvasthilda - 29 december 2012 12:20


Bara några dagar kvar av detta år och ett sista melloX. Jag löste det via mobilen innan jag klev ur sängen i "morse" men har sedan läst lite grann innan jag ens började tänka tanken att kliva ur den varma o goa sängen. Utetempen står på -26 och vi har eldat värmeljus i flera dagar. Inte bara för mysfaktorn av ljus och dofter men även för värmen. 


Vi började snabbt idag. Och i fel ände. Med två kryssadresser :) Från en ny CD med "Nordic Guitars"..... Eldemans favoritinstrument, hämtades Vår sista dans

Håll mig en sista gång jag ber dig
som ingen annan fanns
jag kanske aldrig mer får se dig
det är vår sista dans

Fast det är klart. Det är ju årets sista kryss också. 


Jag är en man som gillar mus..... alltså julmus...(t). Gott Nytt Jul. Helt galet. Fast han är rätt skön. Sean Banan. 


André Castellanis orkester spelade om gårdagen för oss. Yesterday. Var ett tag sen vi hade Beatles i krysset. 


Det var igår det. Idag är en annan dag. En helt annan dag sjöng att Santa Claus comes tonight. Doris Day heter damen som berättade att tomten skulle komma idag. Fast, det var ju för flera dagar sen. Faktiskt.


En helt annan person sjungs det till sen. Eller spelas. På kyrkorgel. Kungsången. Ägnad Ers Majestät. 


Nä, då är det mycket bättre att höra Grymlings låt Mitt bästa för dig som Maja Ivarsson så förtjänstfullt framförde i teve. Just det avsnittet har jag sett. Har tänkt försöka titta ikapp dem men har inte riktigt hittat tiden att lägga sju gånger en dryg timme på det. 


Vore rätt skönt att kasta av sig skorna o bara njuta av deras uppträdanden. Eller hur? Få lite sand mellan tårna. Nä. Vi har bara kattsand här o det är fan inte skönt att få mellan tårna. Ta av dig skorna uppmanades vi av... tja säg det? 


Vi skuttar ut i nyårsvimlet o skålar ut slutet av året. Ja, vi kan ju inte önska nyår riktigt än. På Tivoli i Köpenhamn spelas den ofta, Champagnegaloppen av Hans Christian Lumbye. 


Efter det blev det julmusik. Have Yourself a Merry Little Christmas. Ett år till nästa gång. O jag tror tillome Junior o Lindblomman har öppnat sina paket som låg kvar under granen hos dem i väntan på att han skulle komma dit och öppna dem med henne - på en annan dag, Annandagen. Nåja. Julsången framfördes inte helt klockrent av Chris Martin som är frontfigur i Coldplay. Eldeman nämnde hans koppling till Hollywood och det är att karln är gift med Gwyneth Paltrow. 


Vi traskar ut i köket o äter lite julmatsrester. Eller till bamba då. La Bamba. Barnmatsbespisningen. Trodde det var nåt speciellt bara för kiruneser men det tycks heta "bamba" över stora delar av landet. Vi sa aldrig det när jag gick i skolan. Givetvis var det Los Lobos version av matsalen. 

Bamba, bamba
Bamba, bamba
Bamba, bamba
Bamba

 

Para bailar la bamba
Para bailar la bamba
Se necesita una poca de gracia
Una poca de gracia pa mi pa ti
Ay y arriba y arriba


Arriba! Det sjöng Babsan i Mellon 2011 när hon letade en spanjor. Ett par år före det tävlade Christer Sjögren med I love Europe. *skakar på huvudet* i takt med de blå fjäderboorna o kjolarna. Eller vad de nu hade på sig den svenskfranska cancangruppen av flickor han hade med sig på scen. Lennart Palm stod för dagens musikaliska....ehhh illlustration. 


Another year has gone by
And I'm still the one by your side
After everything that's gone by
There's still no one saying goodbye
Though another year has gone by

Celine Dion sjöng som bara hon kan. 


Inte sista dansen, men väl "sista kvällen av danserna". Eller promenader. Promenadkonserter om man ska vara riktigt petig. Storslaget. Det är det alltid i Royal Albert Hall när Pomp and Circumstance framförs i Last Night of the Proms och Land of Hope and Glory spelas. 


Vi slutar med mer champagne och en stjärnsmäll. 

Happy new year

Happy new year
May we all have a vision now and then
Of a world where every neighbour is a friend
Happy new year
Happy new year
May we all have our hopes, our will to try
If we don't we might as well lay down and die
You and I

ABBA. Fantastiska ABBA. 


Gott Nytt Jul. Nej, Gott Slut och Gott Nytt År! Vi hörs igen nästa vecka. Och år. 


Av Kvasthilda - 29 december 2012 09:00


Tema nr 47 Exotisk

364/365


Under en promenad i skärgården hittade jag ett litet träsk. Det ser ut som i sydstaterna. Man väntar sig att ett träskmonster snart ska dyka upp - eller en alligator. O det hade ju varit väldigt exotiskt! 




Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2012


Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Av Kvasthilda - 29 december 2012 01:05


att sömnen var lite halv(hel!-)taskig igår natt.... 






Åsså bara en fönsterbild. Frostrosor på rutan.  


Av Kvasthilda - 28 december 2012 12:00


Årets längsta natt. Det var förra veckan det. Men inatt har jag upplevt en natt som aldrig kom. Inte ville infinna sig. Jodå, att det var beckmörkt o rent ljusmässigt rena natta är en sak, men min kropp fattade aldrig att slappna av o somna. O det var gubben som skulle upp i ottan o jobba. Han var också uppe halva natten, vilket i sig är ofattbart. 

Vi tittade på den nya Ken Follett-serien. En värld utan slut. Den sk fortsättningen på Svärdet och spiran. Den utspelar sig i samma by och med samma katedral och församling som den förra serien men hundratalet år senare. Och svensk teve slår ihop två avsnitt till ett. Tackolov. Så i stället för de åtta avsnitt serien består av är det fyra långa. Sen blev det andra filmer men jag stupade i säng innan Rambo slutade. Eller i samma veva. Kunde inte somna så jag läste en bok i stället. Lenobias val. En bok i House of Night-serien. En fristående bok. Tunn. Försökte somna, men tji. Sökta fram hörlurarna o satte på en ljudbok. Drev inte bort som jag brukar utan hörde nästan allt. Lite halvkoma. Så kom Maken in i sovrummet för att förbereda sig för sin dag. Hopplöst. Sen han gick till jobbet tog jag ur ljudpluggarna o la mig tillrätta en gång till. O somnade. Till slut. O vaknade klockan tio när mobilväckaren ringde. Stängde av den o vände mig om. Pallade fan inte kliva upp. En dryg halvtimme senare kom en bil runt husknuten o jag vaknade med hjärtklappning. Maken hemma på lunch. Struntade fortfarande i att kliva upp o somnade om igen o vaknade en halvtimme senare. Gubben låg på sofflocket i köket hörde jag. Åsså började hans jävla mobil ringa. Den väcker döda när han har den i jobbmode. *rys* 

Klev upp men är fotfarande mosig. Skönt att man inte har så många måsten. En tvätthög stor som Kebne-kajse har jag att ta itu med - och en ren diskmaskin som ingen annan tycks fatta att förbarma sig över. 

Men jag vill gärna fixa mina fotodiskar o strunta i de där andra måstena. Köpte en ny hårddisk före jul (skulle kanske ha väntat till mellandagsrean?) som jag kopierat alla mina fotofiler till. Märker att det är en disk som jobbar oavbrutet. Den vibrerar intill mig. Dumt. O jag har för lite USB-portar. Fungerande USB-portar. HUBarna går ju bara sönder o slutar fungera efter ett tag. Den här disken vill gärna ha en USB3 men det har jag ingen så den får banne mig klara sig med en USB2. Sådeså. Dock tar jag den inte via en HUB. Den gamla fotodisken går numer genom HUBen o pepparpeppar så funkar det. Dotras funkar inte den vägen. 

Snor o snörvel. Finns det en extra näsa nånstans? Bytesdelar. Jag behöver en ny. 

O Tyrannen har varit på soffbordet insåg jag när jag klev upp. Hon lekte med en plastgrej o jag funderade vad det var. Hon satt på en påse kattgodis. Sådär en tremiljoner små tandhål i den. Men inget godis fick hon ut. Tur att jag flyttade på Ante. 


Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< December 2012 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Skapa flashcards