Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg under september 2019

Av Kvasthilda - 30 september 2019 18:44

Satana vilket väder det har bjudits på det senaste dygnet. Bore gav oss flera dm snö. Vaknade i ottan o skickade ett mess till dotra att hon skulle ta det lugnt, med tanke på att det fortfarande kräksnöade. Fick ett ilsket telefonsamtal en stund senare. Hon satt fast i en backe. Man väljer inte brantaste backen man hittar, när det finns andra vägar att välja. Hon lämnade sonika bilen där och då o gick till jobbet. Totalt kaos. X antal meddelanden och sms senare bestämdes det att jag skulle ta hennes farbror med mig o fara o hämta bilen o hoppas få på den vinterdäck under dagen. Var ett helt äventyr bara det. Att få hem bilen. Folk har inget trafikvett och knallar rakt över gatan. Spelar ingen roll att det är på övergångsställen o att de har företrädesrätt. Kan inte en bil stanna i tid ligger de pyrt till ändå. Såg flera personer trampa rakt över gatan med bilar på väg mot dem. 

Sen har det snöat. Och snöat. Och snöat. Traktorer o andra antisnömaskiner har inte hunnit med. Nu har det slutat snöa och tempen stiger. Alla väger ser ut som de brukar göra i slutet av april. Omöjliga att ta sig fram efter. 

Kråk packade katterna i bilen men hennes far ringde o var hispig så hon bar upp Tyrisen igen o katten var mer än lovligt stressad en stund efteråt. Först ner för trappor och in i buren, genom snö. Sen ut ur buren igen o bäras genom snö o upp för hela trappen. Jag ringde också henne och hörde Tyras gråt i trapphuset. Stackarn. 

For o hämtade Pigan när hon slutade och ongen efter det åsså åkte vi o handlade. Fingervantar åt barnet. O lite mat. O sen gav vi fan i att hämta hennes bil som stod hemma hos oss med vinterdäcken på. Vetesjutton var Svågern gjorde av hennes sommardäck... Ligger kanske kvar i bilen ännu. Får ta det i morgon. 

Idag är det skallebang för hela slanten - o mer därtill. PMS, fast utan P-et. Får se om man ger sig iväg i morgon. Vete fan. Visar sig vad vädret tycker. Kråk åker nog. Men det är då det. Ikväll blir det att sitta inne o ta det jävligt lugnt o försöka linda in skallen i bomull. 

O vet ni vem som är längst. Vladimir Putin eller en blåvalspenis som står uppstoppad på ett museum på Påskön? Söndagsmorgan när det är som bäst. Mest Störst, Flest Först. Säg det sju gånger i rask takt...

Svaret? Snoppen. Den är en cm längre än Putin. 

Av Kvasthilda - 30 september 2019 09:00


Tema nr 92 Gryta

273/365


-.




Temalista 


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2019

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Av Kvasthilda - 29 september 2019 22:37

Usch, Headache from hell igen. Varför? Ska det vara "den tiden i månaden"? 


Lyssnade på radion när jag körde hem och plötsligt kom ett meddelande i - måste-ha-varit-'trafiken' - att ett persontåg spårat ur norr om Boden, i Granträsk. Ringde gubben o kollade om han hört nåt, men han har ju varit ledig så icket. 

Hemresan gick vidare relativt smidigt, utom ett långt stopp för möte o när jag insåg att min tid för avgång passerat med ett par minuter ringde jag fjärren. "Ja, det händer ju en del efter järnvägen och vi har en del att göra". "Mmm, på södra." "Jo, men vi hjälps alla åt." Sant. Det var några få minuter innan jag hörde att det som initialt sades vara en urspårning inte riktigt var det, utan en bilpåkörning vid en obevakad övergång. Fy fan. Iofs kan ju loket ha spårat ur för det. Låter otroligt att det INTE skulle ha spårat nån enda hjulaxel, men enligt senare uppgifter stod hela tåget på rälen. Men personbilen o dess två passagerare hade inte samma tur. Båda dog i olyckan. Trist när sån't händer. Undrar om jag känner föraren? Tror inte det, för jag undrar om det inte var nattåget? Har inte tittat närmare på det. Skitövergångar. Obevakade övergångar är något av det värsta vi har. Kandidater hittar alltid en väg till spåren och tågen, men vanligt folk ska inte behöva råka ut för sån't här. Hoppas föraren är någotsånär OK. Hade inte velat sitta i den lokhytten. 


Mikael och Mikaela har namnsdag idag. Fina Micke. Har tänkt på honom rätt mycket idag. Hans bror skrev på Facebook idag om hur skört livet är och hur det trots allt går vidare. Han har på några dagar blivit farfar och morfar för femte o sjätte gången. Jag fick bild på ett av barnen, Krilles son. Krille skickade till mig på lille Einar. Einar Michael. ♥ Blev så glad. Hade hoppats det skulle bli en liten Micke, om än i andranamn. 

O läste en annan sak igår. Byn där de bor har en egen facebooksida o en kille i byn säljer toa o hushållspapper i balar. Micke gjorde en beställning på lördagen, den 25e... På måndagen var han död. Hann tänka tanken, Undrar om han hann betala dem? En enkel swish gick säkert iväg samma dag, men papperet förblev oanvänt. Såna där konstiga funderingar. Livet är vad det blir och det enda man är säker på är att man en dag ska dö. Fast Micke hade trettio år kvar än. Tycker vi. Som kanske är egoistiska och vill ha honom kvar. Konstigt hur det blir. 


O för att jag ska ta mig helskodd ner till stugan i veckan, kom pigan förbi efter jobbet och bytte sulor på min bil. Snörusk, kyla o mörker, men ändå tog hon sig den tiden. Älskade vän. Bjöd tjejerna på älgköttsoppa. Kött från årets kalv. Åsså fick Kråk sina födelsedagspresenter. Lite norsk "flygchoklad" - som finns att köpa i Abisko, en packe lefser och ett pussel. En sån där omöjlig grej man ska plocka isär o sätta ihop igen. Ehhh, Ja det är så pussel funkar....! Men jag menar, tre metallbitar som sitter ihop i en figur, men som är omöjliga att få isär, o plötsligt får man isär dem, men ska sen ha ihop det igen.... Brukar försöka köpa såna där pusselgrejer åt henne. De här fanns i flera svårighetsgrader och denna var en sexa av sex. Tror jag. Eller kanske en femma. Men svår. Hon gick bet, men var lite trött också. Det ligger instruktioner i kartongen om man skulle gå totalt bet. Dock är hon envis så jag tror inte hon kommer att fuska, vilket hennes mor hade gjort. 


Nu ska jag strax krypa under täcket och hoppas huvudvärken ger med sig. Men faaannn... Kom just på att jag inte har lakan i sängen. Skit. Bara att ta itu med det då. Kom till bäddad säng i Narvik igår så det är väl bara att bädda sin egen då. Skillnaden här är i alla fall att det finns "handhål" i mina påslakan. Man slipper vränga påslakanen ut-o-in för att dra det på täcket. Jaja, bäst att sätta igång med det då.


Kram på er. Var rädda om varann! 

Av Kvasthilda - 29 september 2019 09:00


Tema nr 77 Fästning

272/365


Tja.... Ringar att sätta fast båtar i...



Temalista 


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2019

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Av Kvasthilda - 28 september 2019 11:14

En lugn morgon. Sov lite längre idag, då jag blev sittande länge uppe igår kväll. Har ringt min mor som fyller 86 år idag. Grattis Mamma! ♥ Löste melodikrysset o har letat texter. Många av de svenska klassikerna finns givetvis inte att hitta, om man inte har nåt gammalt Allsångshäfte drällandes. Har försökt tyda vad Åke Grönberg sjunger i en rad men kommer inte fram. Det blir lite svårt när man tror sig höra nåt i en första lyssning och sen inte kommer förbi det. Kan ju höra om nån av mina läsare vet vad han sjunger, men det tar vi senare. Så här ser min lösning ut idag. 


Vi flyger på kärlekens vingar med Brødrene Olsen, Fly on The Wings of Love. De tävlade i ESC och tog hem pokalen till sitt hemland, Danmark. De levererade sina smuka stjärnskott 2000. Voj. Tiden går. Nitton år sen?? 


En Eldemanfavorit på det. En av de första idag. Nino Rota skrev musiken till bland annat Gudfadern-filmerna. Fantastisk musik. De är eviga klassiker. 


Povel Ramel på det. Han sjöng Studentsången med egen text. Vet inte vilken man helst sjunger efter sin examen, men de kanske passar båda två, beroende på omständigheterna :)

Sjung om fru Svenssons lyckliga karl,
låt honom plöja i ungdomens fåror.
Fem gamla hjärtan i sprit har jag.
å' en ljus elefant i ett snår.

Jag vet vilken Svågern skulle sjunga i alla fall. 


Lennart Palm tog sin an en vals av Åke Grönberg - och det är häri mitt textbryderi ligger... Vad sjunger Åke Grönberg efter dessa första fyra rader? 

Du ser livet e som en gungande liten gunga
Oppåt så går det oppåt så går det ner
Dagarna äro ljusa dé e aldrig tunga
bara man låter sorgerna sina ner

Runt hela landet _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ ?? 
Alla ni kan de' 
Hej på're gamle vän!

Valsen är förstås Gungeligung. "Alla ni kan de' ". 


Darin och Sophie Zelmani i en duett om alla våra barn, All Our Babies

Your eyes, I've come to see them
I've come to feel your soul
I wish my arms could hold you,
like you were mine too
'Cause it can't be
We can't leave any child
Make sure they are alright
They're all our babies
They're all our babies
All our babies


Hur gick det till när farfar var ung? Det fick vi inte höra, eftersom vi skulle ha ett ord i titeln. Yngve Forssells gamla hit. 

Sen tar vi båten från Dover till Calaïs med Style. Gigi Hamilton, Christer Sandelin och Tommy Ekman. De var fyra en gång i tiden då Kayo var med, fast då hette de Freestyle. 


Tillbaks till Eldemans favoriter, The Persuaders, eller Snobbar som jobbar


De där herrarna rörde sig långt från Hundar, ungar och hembryggt äppelvin. Roland Cedermark spelade. 


Inte heller James Bond rör sig i de kretsarna, utan mer som snobbarna - o en av dem har ju varit Bond. Jag säger bara, Roger Moooore. Vi hörde titelspåret från Octopussy, All Time High, med Rita Coolidge. 

We're an all time high,
We'll change all that's gone before.
Doing so much more than falling in love.
On an all time high,
We'll take on the world and wait.
So hold on tight, let the flight begin

 
Två underliga ord som kan kopplas ihop. fyra bokstäver och ett u. Per-Åke Holmlander spelade Fuga på sin tuba


It's just another kind of Lovin' med Monica Törnell och Lasse Holm. De tävlade i Mellon 1986 med den, fast på svenska då. E' de' det här du kallar kärlek? 


Vi slutar med nåt alla strävar efter. Money Money Money. För krysset ska vi ha det som förhoppningsvis alstrar just pengar, en inkomst. Lennart Klerwall spelade. 


Jag ska själv ut och hämta in lite av den varan ikväll. Jobbarhelg :) Hoppas ni har en skön helg för att samla kraft till ert inkomstbringande nästa vecka. 



Av Kvasthilda - 28 september 2019 09:00


Tema nr 248 Rymmare & Fasttagare

271/365


-.



Temalista 


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2019

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Av Kvasthilda - 27 september 2019 23:45

Så sitter man uppe alldeles för länge igen. Varför ska folk prompt börja chatta mitt i natten? Jag som haft mitt dygnsslut vid tvåtiden på natten är halvt medvetslös före midnatt. Några dagar i stugan med tidiga morgnar och tidiga skift den här veckan har vänt på mitt dygn. Kanske bra? 

Av Kvasthilda - 27 september 2019 09:00


Eget tema nr 27 Mandala

270/365


-.



Temalista 


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2019

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< September 2019 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Skapa flashcards