Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg under januari 2023

Av Kvasthilda - 31 januari 2023 09:00


Tema nr 9 Arbetsställning

31/365


"The Miners"
 



Temalista 


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2023 

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Av Kvasthilda - 30 januari 2023 09:00


Tema nr 24 Busväder

30/365


-.



Temalista 


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2023 

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Av Kvasthilda - 29 januari 2023 09:00


Tema nr 227 Röda rosor

29/365


I stället för att vänta på sommaren eller besöka en blomsteraffär, nyttjar jag tillfället med tårtrosen som blev över efter svågerns födelsedag. Går ju inte att äta den där "pappers"-rosen ändå. Nåja, sockerpasta, men den är inte god. Älskar mina rosenskålar. 



Temalista 


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2023 

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Av Kvasthilda - 28 januari 2023 11:00

Sitter och laddar för Melodikrysset. Maken har åkt till svågerns stuga över dagen och själv sitter jag med en vagt molande huvudvärk efter nattens sömnbrist. Hoppas klara mig ända till Narvik ikväll så jag få somna innan väckarklockan ringer igen vid tresnåret inatt. 


Men långt före det twistar vi igång med Chubby Checker

Come on let's twist again
Like we did last summer
Yeah, let's twist again
Like we did last year
Do you remember when
Things were really hummin'?
Yeah, let's twist again
Twistin' time is here
Hee, and 'round and 'round and up and down we go again
Oh, baby, make me know you love me so
And then:
Twist again
Like we did last summer
Come on, let's twist again
Like we did last year
Twist, yo!


Puh.... Lite lugnare, men maffigare är Jonas Gardells underbara Aldrig ska jag sluta älska dig. Den skrevs till filmen Livet är en Schlager. Undrar om han håller fast vid den meningen nu? Läste att de ska skiljas, Mark och Jonas. Jisses. Didn't see that one coming. 


Ett par andra killar det stormade kring under några år var Andreas och Magnus, Lundqvist och Carlsson, killarna i Alcazar. En total parentes för uppgiften. Men deras förlovning gjorde livet lättare för många HBTQ. Fint. Den ena blyg, den andra utåtriktad. Nåja, Det skulle leda till melodin.

I am not a sinner, nor a saint
Not that I will loose my head and faint
Every time we touch, no
Am I forgiven living and loving my way

För krysset plockar vi ut syndaren i det hela. Utan n. 


Fler par. Ett par syskon den här gången. Vi hörde Niklas och Pernilla Wahlgren i Diggar dig

Du är den sötaste som finns
Du är den finaste jag vet
Du har allt det där som alla önskar sig (hej!)
Jag diggar dig

Tillsammans gjorde de barnprogram under titeln Nicke & Nilla. 


Efter det får vi höra att Danilo diggar Hanna i Glada Änkan, Lippen Schweigen. En svensk revy(?) gjorde om den till Punschen kommer


Före pausen spelade Annika en mix med Panetoz Dansa, Pausa och Jan Lindblads fågelvisslingar. Tröga jag tog hjälp av MTHW på Facebook för att klura ut vad hon sökte. Självklart. Paus ? Fågelsång. Pausfågel


Bästa Tommy Körberg på det. Han sjöng sin signaturmelodi, fast på svenska. Finns väl ingen melodi som är så förknippad till Tommy som Anthem ur Chess? På svenska blir det schack och melodin heter I mitt hjärtas land. Vi ska också ha Tommys initialer, TK


Sen en musikkrock som heter duga.

So you're a tough guy
Like it really rough guy
Just can't get enough guy
Chest always so puffed guy
I'm that bad type
Make your mama sad type
Make your girlfriend mad tight
Might seduce your dad type
I'm the bad guy
Duh

Billie Eilishs Bad Guy tolkades av The Holophonics och deras musikgenre är ska, om man får tro gunget i låten.  


O nä, Det blir inget bröllop på lördag. Sitter just o bingear The Rookie och det lördagsbröllopet kom också av sig. En annan lördag kanske. Låten skrevs av Stikkan Andersson, men för krysset skriver vi in hans "riktiga" namn, Stig


Annika levererade en Eldemanledtråd, men hennes är så konstiga att man inte hittar en röd tråd nånstans. Eller så lyssnar jag inte. Vi hörde signaturmelodin med Stort S ur filmserien om James Bond. Eller agent noll-noll-sju


Petter och Titiyo sjöng och rappade för nästa kryssadress. Och det p-et ledde mig även till pippin ovan, fast nedanför. I krysset då. Glatta livet heter låten. Rap-stycket. Nåja, det är ju en melodi i botten i alla fall. 


Vi slutade med en låt med Jill Johnson och Lisa Miskovsky, To Know Him Is to Love Him. Den skrevs av Phil Spector och spelades in 1958 av The Teddy Bears. 

To know know know him is to love love love him
Just to see him smile makes my life worthwhile
To know know know him is to love love love him
And I do


O med det ska jag förbereda kvällens/nattens skift och försöka komma ihåg att ta med mig kameran så jag kan åka förbi o kika på snöskulpturerna i stan i morgon efter jobbet. Kan jag ju göra utan kameran, men jag vill nog ta lite bilder också, annat än med mobilen, fast den tar bättre bilder emellanåt. Bästa bilden är i alla fall den som tas. 

Med eller utan bilder, hoppas ni får en fin lördag! 



Av Kvasthilda - 28 januari 2023 09:00


Tema nr 136 Koncentriska cirklar

28/365


Maken är ju jägare och det kräver att bössorna och träffsäkerheten ska hållas i trim. 



Temalista 


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2023 

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Av Kvasthilda - 27 januari 2023 09:00


Tema nr 43 Eget lärande

27/365


Jag hade norgefortbildning igår och fick utbildningsmaterialet tillsänt mig innan själva utbildningen. Det är många som har efterfrågat det och våra instruktörer har anammat det och skickar numer ut presentationen i förväg så den som känner sig manad eller behöver läsa lite mer, kan göra det. Ibland är det lättare att sitta i lugn och ro och läsa in materialet, för att sedan följa upp med själva utbildningstillfället med kollegor, där man kan dryfta sina tankar eller utveckla det vidare. 
Vi väntar på att ERTMS ska införas på Malmbanan. Börjar så smått under året. Kommer att kännas jätte-konstigt utan röda signaler längre fram som säger till var vi ska stanna. Nu gäller det att vara med på ett annat sätt, när all information visas i hytten. 



Temalista 


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2023 

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Av Kvasthilda - 26 januari 2023 09:00


Tema nr 217 Påfyllning

26/365


Kaffet urdrucket? Nä, fyller på en kopp till och tar en hembakt nötkaka till. 

Fotograferat igår, men idag fyller jag på norgekompetensen. Fortbildning. 


Temalista 


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2023 

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Av Kvasthilda - 25 januari 2023 09:00


Tema nr 122 Kaffedoften

25/365


Första morgonkoppen kaffe är urdrucken, men doften hänger kvar. En dagsfärsk bild, faktiskt tömdes sista slurken för några minuter sen (när jag lägger in detta - en dryg halvtimme till publicering). Jag sitter hemma, även om mitt skift redan börjat. Första tåget inställt så jag ska ta en bil för att hämta hem mitt andra /hemvändande tåg ikväll. Skönt att slippa sitta i Svappavaara hela dagen och sörpla automatkaffe i pappersmugg. 



Temalista 


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2023 

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Januari 2023 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards