Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg under juli 2020

Av Kvasthilda - 26 juli 2020 00:52

Det har varit lite mycket idag med GO Fest i PokémonGO. Har inte hunnit med mellox-et alls. Hittade lite tid ikväll och lyssnade igenom snabben och löste det hela och så här fick jag ihop det... (får leta lulull o annat senare)


VI hörde en melodi om örter? Monica Z sjöng, eller Zetterlund då. Den enda trubadur jag kan tänka mig som skrivit den är Cornelis Wreesvijk och det visade sig troligen vara korrekt. Inte för att jag kopplade texten till honom, utan mer för att han passade in... 


Sen var det en instrumental version av Den första gång jag såg dig av Birger Sjöberg, men  frågan hade inget med det att göra, utan vi skulle ta reda på vad han kallade sin hemstad, Vänersborg och det gissade jag var Lilla Paris. Också rätt. 


Näste muskiant till rakning, ehhh. ja. Nä. var i alla fall Eric Clapton

Översättningen av nästa titel - är en Eldemanfavorit också. She blir ju hon

Hope and Glory. Mums ZMW. Zelmerlöw. Han tävlade 2009 med den och det blir nio till krysset. 


Sen fick vi höra om The Way You Look Tonight


Goa, fina Sven-Erik o hans Sven-Ingvars. Sonen sa igår om en av deras låtar (Sommar, sommar o sol) att den är en av de bästa sommarlåtarna, men synd att han dog. Idag sjöng han om Los Ojos Lindos - på spanska. Två bruna ögon. Till krysset skulle vi ha ett. Öga


Revy på det. Peter Flack med sin Hjalmar. Han är från ööööörebroo. Jaja, Örebro då. 


För jag ljuger så bra. Det påstår Linda Bengtzing. 


Nästa musikstycke hämtades ur filmen om Tintin


Vi hörde sen något som passade in finfint på dagen. Vilken härlig dag. Hemma regnar det visst hela juli, men här i Falun har solen strålat hela dagen och vi har haft en fin kväll. Ewa Roos. 


Vi slutar med De fattigas piano illustrerad av Svenbertil Taube - i en ung röst. Originalet skrevs en gång av Leo Ferré. 


O med det tog dagens krysseriövningar slut. Hoppas ni haft en fin dag. 




Av Kvasthilda - 18 juli 2020 10:58

Solen lyser med sin frånvaro denna lördag i juli. O precis när jag skriver det, ser jag lite gult ljus utanför stugfönstret. Himlen är annars jämngrå så den har hittat nåt litet hål i molntäcket. Härligt. Lite sommar i alla fall :) 


O sommar börjar vi med. Jag tror på sommaren. Det måste man göra. Mats Olin sjöng. 

Jag tror, jag tror på sommaren
Jag tror, jag tror på sol igen
Jag pyntar mig i blå kravatt
Och hälsar dig med blommig hatt
Jag tror på dröm om sommarhus
Med täppa och med lindars sus
En speleman med sin fiol
Och luften fylld med kaprifol


Ja, det ger mig Bra Vibrationer... Magnus Svensson spelade Kikkis mellolåt från 1985. 


O vibrationer avger nästa melodiinnehåll. Harley Davidson. Som han sa, Eldeman, snyggt avslut med strängarna som låtsades vara ljudet av en bullrande HD. Brigitte Bardot sjöng. Eller pratsjöng. Eller så. 


De är en och annan på vägarna i sommar och de passerar säkert röda stugor på sin väg dit de ska. 

Röda stugor tåga vi förbi.
Glatt kring nejden hörs vår melodi.
Ljusa björkar, sommarhimmel fri
hägnar den jublande färden.
Sången klingar, hör vår muntra låt!
Allt är glädje! Må vi följas åt!
Solen lyser och vår vandringsstråt
dra vi med sång genom världen

Peter Ljung spelade. 


Så en av världens största röster. Ur Puccinis Turandot hörde vi Nessun Dorma med the one and only. Luciano Pavarotti


Nästa uppgift innehöll text mannen ovan sjungit många gånger. Dock var den en annan one and only röst vi hörde. Ur Verdis opera Rigoletto hördes en speciell version av La Donna È Mobile. M.A. Numminen. 


Häng med i Jazzen, Karlsson! Herr Karlsson var Sune Mangs och tillsammans med Monica Z sjöng de en av många låtar från teveserien Söderkåkar


För att ta sig till Söder, passerar man Mälaren - via någon bro. Där kanske man kan hitta Adéle som tittar ner på Water Under the Bridge och känner sig lite låg. 

If you're gonna let me down, let me down gently
Don't pretend that you don't want me
Our love ain't water under the bridge
If you're gonna let me down, let me down gently
Don't pretend that you don't want me
Our love ain't water under the bridge
Say that our love ain't water under the bridge


Mer sommarmusik. Psalm 474, även kallad Den blomstertid nu kommer. Lill Lindfors sjunger med en annan alldeles egen röst tillhörande Nisse, Nils Landgren. 


De tungvrickande textraderna Look at me, I'm a train on a track, I'm a train, I'm a train, I'm a chucka train, yeah.... blev något helt annt i Sverige när Galenskaparna och After Shave tog tag i det. 

Säng, säng, säng Säng, säng, säng
Säng, säng, säng

 

Se på mig jag är trött, jag är slut
Jag är trött, jag är trött, jag är jättetrött, ååh!
Säng, säng, säng
Sova, sova, sova
Säng, säng, säng
Sova, sova, sova
Säng, säng, säng
Sova, sova, sova
Säng, säng, säng

Vi tar en av dem till krysset. Säng


Disneymusik. Aristocats. Och Scat Cats säger att Alla snubbar vill ju vara katt.

Alla snubbar vill ju vara katt
För att en katt är alltid katt
Ja katt för sin hatt

Gävle Symfoniorkester spelade. 


Vi slutar med ingen alls. Eller nä. Nobody heter melodin som Klara Hammarström sjunger. 


O med det är vi klara för idag. 

Håll hjärtat varmt, huvudet kallt och händerna rena! 



Av Kvasthilda - 11 juli 2020 11:08

Lördagarna swishar förbi. Denna semesters första lördag har inletts och skramlat förbi till hälften. O med det säger jag....

I morgon är en annan dag. Jo. Niklas Strömstedt skrev den till Melodifestivalen och det var den senare generalen själv som tävlade med den 1992, Christer Björkman

...så länge hjärtat slår
(Kom) så länge spänningen finns kvar
I morgon är en annan dag
(Kom) så länge solen ler
(Kom) så länge lusten ger och tar
Så fort när allt försvinner
I morgon är en annan dag


Det var väl en dörr som öppnades om något? Lars Roos spelade Tommy Nilssons dänga, Öppna din dörr

Finsk flicksång på det. Tror han spelat henne tidigare, Karoliina Kovanen? Strunt samma. Hon sjöng en visa som utspelar sig under sommaren, ska vi tro på att den återkommer? 

Jag tror, jag tror på sommaren
Jag tror, jag tror på sol igen
Jag pyntar mig i blå kravatt
och hälsar dig med blommig hatt
Jag tror på dröm om sommarhus
med täppa och med lindars sus
En speleman med sin fiol
och luften fylld av kaprifol


Percy Faith sen, spelade en melodi utan text ur en filmmusikal, Sound of Music och den unga Maria var nunna när filmen började.  


Nästa musikstycke var ur en operett av Léhar och sångerskan heter Anna Netrebko, ackompanjerad av Prags filharmoniska orkester. 


Start spreadin' the news, I'm leavin' today
I want to be a part of it
New York, New York
These vagabond shoes, are longing to stray
Right through the very heart of it
New York, New York

NY


Hon hoppas att hon är Mistaken, fröken Tove Lo

I think you like the way she kissed you better
Maybe I'm mistaken
I think you loved the way you looked together
Maybe I'm mistaken
I can tell myself it doesn't matter
But it's hitting my heart
I think you're sleeping with me dreaming 'bout her
I hope I'm mistaken


Romans för violin och piano skrevs av Jean Sibelius


Sen hörde vi Gabriellas sång från Så som i himmelen, skriven av Stefan Nilsson och Py Bäckman. 


Medevi Brunnsorkester på det som ställde frågan Kan du vissla, Johanna?  


Sen blev det sång igen. Och jag säger ET phone home. Evert Taube. Kata Cardenal sjöng hans Dans på Sunnanö, på spanska. 


Vi slutar med Stanley Black och London Festival Orchestra som spelade Chim Chim Cher-ee ur Mary Poppins

Chim chiminey
Chim chiminey
Chim chim cher-ee!
When you're with a sweep
You're in glad company


Hoppas ni är friska därute! 


Av Kvasthilda - 4 juli 2020 19:24

Lördag vecka 27. Vecka 27 innebär regn. Regn regn regn. Det tjatar alltid Maken om. Har du semester vecka 27 får du skylla dig själv. Denna lördag må ha haft tunga grå moln och en del skvättande från himlen, men största delen av dagen har det inte regnat. Igår däremot skvalpade det på bra mellan varven och "skurade" sådär varannan km när jag körde hem mitt tåg. Vredet till vindrutetorkarna gick på o av lika ofta som torkarna! Nåja, Det var då det. Nu gäller det krysset. Jag har jobbat hela dagen och skriver nu kryssblogg i efterhand. Tyckte det var enkelt idag. 


Vi började med ett spel, fast en film. Black Jack. Så kallade sig gruppen i filmen med samma namn också.

För inatt, inatt är det du, är det jag
Och vi följer så lätt minsta motståndets lag
Mot en himmel som har nummer sju, inget stoppar oss nu
Åhh, inatt, inatt, kom och ge, kom och ta
Kom och dansa med mig du är allt jag vill ha
Ingenting som vi gör är tabu, inget stoppar oss nu


Göteborgs symfonietta under ledning av Tomas Bank ledde oss vidare. Vi hörde Balladen om Herr Fredrik Åkare och Den Söta Fröken Cecilia Lind. Ja, det är elva ord det. Fast till krysset räckte två av dem. Tänk om han en dag gör en elvadelad uppgift. Då blir det inget annat i hela krysset. Idag var det bara två ord vi behövde, som sagt. Balladen och åkare


Därifrån till något kortare. Ja gruppnamnet är en förkortning. Mello 2009. Baby Goodbye med E.M.D

Baby goodbye, baby farewell
I don't wanna lie
Coz we can't stay together
My friend
This is the end, the picture is drawn
You're not even on
Because you're gone
Gone, gone


Vi hörde en spansk melodi på det och skulle ha titeln på originalet. Där var det hela titeln. All of it, nej All of Me


Vi går på operett i sällskap med Wienersymfonikerna som spelade Ouvertyren ur en känd sådan. Till krysset skulle vi ha svenska namnet på Strauss operett och det var... är Läderlappen


En visa på det och vi sökte första ordet. Den första gång jag såg dig, det var en sommardag... Birger Sjöberg. 


Genrebyte. Ström. Växelström/likström. Vi hörde en grupp som tog motorvägen till helvetet.

I'm on the highway to hell
On the highway to hell
Highway to hell
I'm on the highway to hell

AC/DC


VI lägger till en bokstav där, i vinkel på växelströmmen. Ack Wärmeland du sköna


Never Let It Go på det. Ingen Frost-Elsa där inte. Afro-Dite.

So never let it go never stop
'Til you know
We'll be reaching for the top tonight
Surrender to the beat up and down
In the heat
We'll be shakin', shakin'
Shakin', shakin', shakin', shakin'
So never let it go never stop
'Til you know
We'll be reaching for the top tonight

Svårt att sitta still och vara tyst i loket när den spelas! 


Inte ett lok, men en annan farkost på det. Dana Dragomir spelade Så länge skutan kan gå. Uppgiften gällde att bestämma ett av orden i plural. Skutorna då. 


Skutan rullar vidare i en av Eldemans favoriter sen. Från årets Mello hörde vi Sonja Aldén med sin Sluta aldrig gå


Vi slutade med Hootenanny Singers som spelade o sjöng Ring Ring, här är Svensktoppsjuryn.

Ring, ring, här är svensktoppsjuryn, Ulf Elfving, är du där?
Ring, ring, nu har jag bestämt mig och det ska va' så här

Den skrevs från ett engelskt original under The Beatles namn, Maxwell's Silver Hammer - en ruskig text på den. Jag menar.... kolla här: 

Bang! Bang! Maxwell's silver hammer
Came down upon her head
Bang! Bang! Maxwell's silver hammer
Made sure that she was dead


O med det avslutar jag detta. Håll er friska därute! Säger som vanligt och Mark: Håll hjärtat varmt, huvudet kallt och händerna rena! 




Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2020 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Skapa flashcards