Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg under februari 2012

Av Kvasthilda - 29 februari 2012 15:48


Depressionsanfall.... Mitt bästa objektiv - som i mest använda, har gått sönder. Nåt är trasigt o det skramlar i det. Det stramade när jag var i Narvik häromdagen och avståndsmotorn hakade upp sig. Zoomade lite o det var lite kärvt. Nu är det nåt som släppt inuti och den fastnar helt. Förbannade jävla skit. Då är frågan. Ska man kosta på att laga det - eller köpa ett nytt??? Hade lixom inte beräknat detta som första objektivköp/åtgärd när traktamentena så sakteliga börjar trilla in. Skit o pannkaka. 


%"&!&%"&#!%!!!

bbc

Av Kvasthilda - 29 februari 2012 15:16


Engelska kanalen BBC (British Broadcasting Corporation) har producerat en o annan hjärtknipande teveserie genom åren. Romantik och bedrövelser hand i hand. Filmatiseringar av storverk skrivna av Englands stora, som Jane Austen eller systrarna Brontë. Maffiga skildringar av ett aristokratiskt England under förrförra seklet kontra medelklassen o nedåt. Många härliga timmar. Många av dessa filmatiseringar o teveserier finns att köpa i samlingsboxar på DVD. Vi har tre av dem. Det finns ett par olika serier, de vi har kommer ur serien "BBC" - som i Best British Classics. Snygg översättning av förkortningen. 

Vad sägs om titlar som Vanity Fair, Northanger Abbey, Middlemarch eller The Barchester Chronicles med en ung Alan Rickman i en av rollerna? Idel engelsk skådisadel. 


Av Kvasthilda - 29 februari 2012 09:00


Tema nr 299 Svåråtkomlig

60/365


29 februari är ett rätt svåråtkomligt datum. Årsdagen av svärfars bortgång. Och min brorsdotters sons födelsedag. 

Min bild visar nåt helt annat. Väldigt svårtåtkomligt. Vi ska ut med vårt tåg här men kommer inte åt spåret. Det står ett lasttåg i vägen! 



Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2012


Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Av Kvasthilda - 28 februari 2012 09:00


Tema nr 106 Hotellrum

59/365


Vi tillbringar mycket tid hemifrån. Narviksturerna och svängarna till Boden inkluderar oftast vistelse på hotell. Home away from Home. 


 

Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2012


Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Av Kvasthilda - 28 februari 2012 08:51


Tisdag morgon. Mariadagen. Normalt set den sista dagen i februari. Inte så i år. 

Morgonen blåser bort. Bokstavligen. Ska ut o åka persontåg för att kompisen ska köra hem ett godståg ikväll. Om nu persontåget kommer. Har varit lite si o så med det. Då får vi väl ta nästa. Om det går. 

Inget funväder att köra gods i. Säkert storm i fjällen. *bah* Givetvis är det storm i fjällen. T2 är ju här o examinerar. Han har ännu inte upplevt en gränskörning utan nollsikt. Typ. 

Maken sa i alla fall hejdå i morse. Nån på plussidan. 

Termometern på skärmen visar fyra under strecket. Kökstempen visar minus 6. Solen skiner utanför mitt fönster men gadgeten säger moln. Växlande molnighet i storm-vindarna. 

Nä, lite kaffe o fixa ryggan för en dag i Narvik. Kanske vi går ut o äter idag. Får se. Tre tjejer. Vi är några kvar än av landets mest jämlika station..... Det tunnas ut av olika anledningar. Folk flyttar, andra går innanför dörrarna, nån byter plats inom grindarna o nån provar på nåt annat. Inte lätt att vara småbarnsmor som lokförare. Tur att man gjort bort det där för länge sen! 

Av Kvasthilda - 27 februari 2012 22:12


Ska man köpa böcker passar man på när det är bokrea. Nu är det ju så att vi inte var ut när rean startade o jag vet inte hur bokutbudet såg ut då men nu var det löjligt lite böcker på rean. Som det var nåt med. Minns bokrean man skruttade runt på i Falun. På Blids. Som den hette en gång i tiden. Vad är det nu? Akademibokhandeln? Tja, nånting kedjeaktigt är det. Eller som när vi var i Borlänge under utbildningen o man gick på bokhandeln där. Där fanns det lite att snoka i. Men lite har jag köpt i alla fall. Lite hyllvärmare. Och ögongodis. Kråkan hittade inget. Vi for på COOP o handlade lite mat o semlor o passade på att titta till bokpallarna där också. Hon hittade inget där heller men jag plockade på mig ett par böcker till. Köpte ett par häromdagen o en ljudbok - o idag blev det två till. Biografier o sångböcker. En sångbok som normalt kostar över 500 spänn fyndades idag för eehhh 149? Tror det. En bok med Evert Taubes samlade sånger - och en del historia. Historier. O bilder. 

Åsså en biografi om Gösta Ekman. Den yngre. Farbrorn som inte ville va' stor

Babbens Jag vägrar dö nyfiken. En biografi om Michael Jackson. Jag menar ... sjuttionio spänn. O en grillbok med Börjes samlade recept. Med bilder från Torne Träsk. Antar jag. Har inte bladat igenom den mer än en snabbglutt.



Har ju hans viltmat sen tidigare o tyckte grillboken kunde göra den sällskap i matbokhyllan. Eller var fan den nu är. Ligger väl vid datorn än kanmantänka. Lite fullt i receptbokhyllan. Många Leila är det. O kokböcker från Aftonbladet. Eller var det Expressen? Tja, båda kanske. Bakböcker. Kokböcker med recept från världens alla hörn. Icke komplett serie. Nån av dem. Eller snarare ingen av dem. 

 Nåja, bokrean då. Några romaner. Nåt måste man ju ha att fördriva tiden med också. En Ludlum. En Bodström. En Ranelid. Var ju tvungen att se om karln kan skriva böcker. Bokhandeln hade två av hans men bara den ena var på rea. Den andra var nog ny. Sammalika omslag. Samma stil. En blå o en röd. Köpte den blå. O baraföratt... En ljudbok på en av Daniells Steel's romaner. BARAFÖRATT.... Jamenkolla...! Fattaruväl att jag bara var tvungen att köpa den också? Mirakel. En segelbåt i solnedgång på omslaget till kartongen. Ungefär i samma färgskala som Ranelid i Mellon. Sådär lite åt det morotsorange hållet. Skokräm. Fast Steelomslaget är mer gult än orange. Ljudbok. Men säkert bättre läst än i Mellon. Får man hoppas. Det var ju lite mer som kniven i hjärtat.... mowahahahahaaa....
Gillar Danielle Steels romaner. Fast det var ett tag sen jag läste nån sån tantsnuskbok. Av henne. Nora Roberts är en annan historia. De hade hennes blomtrilogi på rean. Blå Dahlia, Svart Ros och Röd Lilja. Alla tre i samma bok. En riktig tjockis. Läser just nu tredje boken. I pocket. 



De hade Hobbiten på rea. Boken om Bilbo Bagger. Eller heter han Säck? I nya översättningen har de ju översatt alla namnen också. Ungefär som Humlesnurr. Ja, Dumbledore alltså. 

Nåja. Vad mer? Tror det täckte in det mesta. 

Gick på KappAhl också o köpte ett par flanellbyxor. Myspyspyjamasbyxor. Grårandiga. För en femtiolapp får de väl duga. Kan ju mysa på i ett par flanellisar lika gärna som i tajts. Eller övervarma fleecebyxor. 

Har dessutom beställt tid för synkontroll och en tid hos Maria för att fixa håret på nåt sätt. 

Så... allinall en rätt bra eftermiddag på stan med Kråkan :)


Tur att man fått nåt bra ut av denna dagen. Maken är på sitt vanliga rosenhumör o far till Stockholm i morrn bitti. Nåja, det är hans magvärk. Far han iväg sur får han väl göra det då. Jag ids inte bry mig om surkartar. Har en Narvikstur att koncentrera mig på. Började med att jag blev pissförbannad när jag kom hem. Guuunåde den som rör hans kaffekopp..... Men min mugg hade han knökat ihop i en bunke med ett par temuggar - den ena min också. Jävlarihelvete om de fått sig en nagg för att humörmakaren inte kan ge fan i att bängla ihop prylar. Nej JAG har inte rört nånting... NäsåFANheller! Du ska inte försöka inbilla mig att nån av huliganerna har klämt ihop muggar på det viset. O sen knöööat in brödkorgarna i skåpet - där de INTE får plats - bara för att göra plats på diskbänken för guvetvad. 

Jag drog ut de där jävla korgarna igen o slängde brödet som låg i, o ställde upp dem på skåpet där de SKA vara. Åsså tömde jag den förbannade diskmaskinen o fyllde den med all jävla disk som Maken vägrar ta reda på. En sån dag blev det efter hemkomsten o den där skitstöveln blir sur o smäller i dörrar o klampar omkring som en treåring. Är du sur ska jag vara mer sur. Jag är mest sur. Naanaaaananaaaanaaaaa.... Måste vara de där x-o-y-kromosomerna som krockar. 

Mia får väl ta med honom ut igen så han piggnar till. Det finns nog flera museum kvar de kan besöka. 

Ha så kul! 


Nåt som gör mig glad: 

Måste dock köpa dem själv. Kan själv som Svärmor sa. Måste vara därifrån treårstrotset kommer. 

Av Kvasthilda - 27 februari 2012 12:34


Eller undra' sa flundra' om gädda' ä' fisk? En av min Kära Mors stående uttryck. Sitter o "plockar" med mina foton. Alltid ett funderande o trixande med 365an. Hitta teman till fotona, eller hitta foton till temana. Det ena ger det andra o det andra ger det första. Virrvarr. Men trevlig virrande och irrande. 


Maken fick också irra en stund innan det löste sig med hans flygresa hem från Hufvudstaden nästkommande tisdag. Inte morgondagen då har reser ner utan alltså nästa när han ska hem igen. Det är ju Rautaspremiär nästa helg och han vill gärna hinna hem i tid för att kunna tillbringa några dagar på fjället innan fisket sätter igång. Han hade fått en plats på kvällsflyget hem o slog bakut. Nej, nej och åter nej. Nu har det ordnat upp sig. Tjejen som hade bokat trodde att han ville sova innan han skulle flyga hem, då hon förutsatte att de hade nattjobb.... Nej, Nej och åter nej igen. De ska jobba dagtid. O han vill hem även om det hade varit nattjobb. 


Igår kom T2 upp för examinationer. Han hinner köra tre stycken o det blir min praktikkompis o två KY-are. Så kan det gå. T3 kommer upp för min examination - och de återstående två förarna nästa vecka. Den tur som jag trodde var min första egna tur visade sig bli examinationsturen. Så kan det gå. Igen då. 


Nä, om man skulle försöka väcka Kråkan o ta sig ner på stan. Bokrea. Glasögon. Nåt ska man väl lyckas hitta på? 

Om inte annat skiner solen. 

Av Kvasthilda - 27 februari 2012 09:00


Tema nr 305 Taggig

58/365


^v^v^v^v^v^v^v^v^v^v^v^v^v^v^



Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2012


Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29
<<< Februari 2012 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Skapa flashcards