Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg under juni 2018

Av Kvasthilda - 30 juni 2018 12:17

Ojojoj.... Junis sista melodikryss o semestern är snart slut. I morgon bär det av hemåt igen. Det gick att lösa Melodikrysset, även med barnbarnet kring fötterna, om än med visst hyssjande emellanåt. 


The Vikings inledde dagens kryss med Lilla vackra Anna

Molly Sandén förklarade det där med Undanflykter

Han kysste mig en gång
En gång för mycket
Det hade aldrig hänt om jag varit nykter
Jag backade på en gång
En gång det räckte
Undanflykter, tomma undanflykter


Evert Taube för vågrätt fjorton. "Vågrätt är bra" sa Eldeman. Mmmmm. Skoj. Linnéa är en flicka han längtade hem till där han guppade på Atlantens böljor. "Omfattande vattensamling". Mmmm. 

Och det lockar och det viskar och det hugger och det drar
när man ser på bilden av sin svenska flicka.
Den som ständigt är i land och hos sin flicka vara kan,
vet ej hur det känns ombord för en sjöman.

Törna in i våta kläder i en sur och usel skans,
och så ut igen och alle man till väders!
När orkanens alla djävlar på Atlanten går till dans,
och för jämnan skall en sjöman va' till hands.


Efter det kommer en låt om en stökig barndom i en stad med ljuset från Andromeda över huvudet. Krystat much? Ja, min beskrivning, Kents texter är alltid bra. Eller Jocke Bergs då. 

Vi var kids (just kids)
Vi var småbarn
Vi var kids (just kids)
I en spökstad
Vi var kaos (växte upp)
Utan ansvar
Vi förstörde (vårt liv)
Med vår vänskap
Men jag ångrar ingenting av det vi gjorde
Du kan komma dit du vill om du tror på det
Varje tanke varje dröm varje hjärtslag
Kommer eka mycket högre i en död stad

 

Säg vad tänker du på?
Jag vet hur långt du kan gå
Som ljuset från Andromeda


Dagens gitarrgrupp. Spotnicks med Bo Winberg spelade Tommy Nilssons En dag


Så drar vi till Rio Rio Rio Rio Rio de Janeiro.... Tappade nog bort - eller blev det nåt för mycket Rio där. Man hänger inte riktigt med.... Uti Rio de Janeiro skrevs av Kai Gullmar och Gus Morris.


Roger Moore. Jag säger bara det, Roooger Moooore. Helgonet i det här fallet. Det var därifrån tevesignaturen kom. 


mycket bättre anno 2015. Det var det året vi kunde höra Miriam Bryant utbrista, Va??? Har DU skrivit den???  Ison & Fille tog sig an Triads Tänd ett ljus, denna fenomenala julklassiker och gjorde den till nåt helt annat. Den skrevs bland annat av Niklas Strömstedt som var målet för Miriams fråga. 


Gubbstuff med Gunnel. Herre gud, var kommr alla namn ifrån? De spelade en Vikingarna/Christer Sjögren-låt, Till mitt eget Blue Hawaii


Nästa låt hade jag gärna tagit titeln till, men den kanske inte går att uttala för någon som inte är född och uppvuxen i Älvdalen...? Lena Willemark håller hårt på sin barndoms dialekt och har jobbat stenhårt för att den ska bevaras och inte försvinna in i svenskan. 


Vi lämnar Älvdalen och far Jorden runt på åttio dagar. Åttan skriver vi in i krysset. Cincinatti Pops dirigerades av Erich Kuntzel.  


Vi slutar med ett viktigt budskap. Lyssna till ditt hjärta.

Lyssna till ditt hjärta
som vet vad du känner
Det finns ingen annan
än du som bestämmer

 

Lyssna till ditt hjärta
du har allt inom dig
Det finns inte nån som
kan ta det ifrån dig

Den tävlade i Mellon 2001 med gruppen/duon Friends som bestod av Nina Inhammar och Paula Pennsäter. 


O det var allt för idag. Halva året har passerat. GAH. 



Av Kvasthilda - 30 juni 2018 09:00


Tema nr 231 Rogivande

181/365


-.



Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2018

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Av Kvasthilda - 29 juni 2018 23:36

Sådärja. Höll på att glömma dagens blogg mitt i allt lyssnade på traditioner i radion och Karlavagnen med Edvard Blom och jobb med mina 365-or. Det har blåst kalla nordanvindar hela dagen med skurar och svarta moln delvis täckande himlen men när klockan närmade sig tiosnåret lugnade det ner sig och aftonen har varit sagolik med en ljuvlig solnedgång. 

Morgonen blev lite kaotisk, då dotra hade lite panik eftersom hennes mobil hade plingat oavbrutet och folk ville ha hem henne. -Jag har ju barnet, hur ska det gå? -Ja, vaddå? Han kan väl stanna här med mig? Sååå... vi stoppade hennes resväska i bilen, satte fast barnet i bilstolen och for mot Boden i snabb marschtakt. Kom fram en kvart före avgångstid.... som blev en timme senare ändå pga inväntan av nattåget från Stockholm. O yttterligare en timmes försening innan hon var hemma i Kiruna. O det var innan ongen o jag nådde stugan i Långa igen. Vi tog en promenad runt Boden, fikade lite i kyrkans namn, köpte lite värmeljus på gilla, letade toaletter flera gånger, gick på Frasses o käkade - barnet är inte helt lätt att tillfredsställa matvis... Två pitbulls skrämde halvt ihjäl honom när vi gick till bilen utanför en butik. De var lösa i en parkerad bil med nedvevade rutor o högg mot rutorna när vi gick förbi. Barnet tvärnitade o stirrade på dem, väldigt skärrad. Tvi. 

Han somnade på hemvägen o jag for igenom Älvsbyn men ändrade mig o vände tillbaks, väckte ungen o gick o köpte glass. En viss skillnad att få ett barn att somna för natten efter en halvtimmes lur, kontra ytterligare en timmes sömn i bilen. Glassen höll honom vaken ända till stugan. Nu var det nog så lång tid han sov o har väl precis kommit till ro för natten. 

En helg kvar av semestern. Buhä. Buuuhäääääääää. Vem fan vill ha semester i juni??? 

Av Kvasthilda - 29 juni 2018 09:00


Tema nr 232 Rosa timmen

180/365


-.



Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2018

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Av Kvasthilda - 28 juni 2018 21:01

Satan i gatan vad sur jag - mest på mig själv. Har tappat min GotCha. Fyrahundra spänn i sjön. O dessutom sitter den fast i laddkabeln så den som hittar den lär ju bli mer än lovligt glad. Om de fattar vad det är. Jävla skit. All energi man  har går åt till att hålla koll på en busig och liten Tvärvigg som inte hör ett jota vad mamma o mormor säger. O det gör att jag missar den lilla detaljen att hålla reda på småsaker - som plusen i powerbanken. Den kan ha farit ur när jag jagade minioren o plockade upp honom ett par gånger o han tappade stöveln o göööö... en massa knas. Nåja, Skitsamma. Borta är den. Jävligt onödigt bara. 
Nu sover Lillkläppen, förhoppningsvis för natten. Dock har han inte pinkat sen nån gång så han lär väl vakna under natten nån gång. Pottan står i alla fall i köket så han slipper leta sig ut i regnet. Mor o mormor sitter nog uppe X antal timmar till, om tidigare kvällar ska bestämma tempot och tiderna. 

Av Kvasthilda - 28 juni 2018 09:00


Tema nr 16 Blommor och bin

179/365


Stod vid mammas blomland en stund o studerade humor och flugblommor o bin där de flängde mellan blomstren, mest i gräslöken.



Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2018

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Av Kvasthilda - 27 juni 2018 23:30

Idag sov vi läääänge. Vaknade av ett jäkla oliv o när jag tittade upp en fråga, Vems är den? GAAAHhh. Ongen hittade  mormors pokémonboll med innehåll. O jag är pissis. Det var bara att kliva upp o pinka av barnet. 

Nu har vi öppnat diverse TsumTsum med och utan barnet och dubbletterna har getts till barnet. Diverse ickedubbletter har bytt ägare från mormor till mor. Skoj skoj. O helt galet. 

O Sverige gick till 8ondelsfinal. Jeeeezzz. Christian Olsson i radion. I luuuurve him. 3-0 Sverige Mexico. Whaaaa'?? O ett ännu större WHAAAAT? kom lite senare när vår match avbröts..... Eller nä. Men referaten därifrån. Vad hände på mexikanska läktarna. Ser du nåt som kan ha orsakat larmet? sades det i radion till nån som var på plats.... O jo. Sydkorea slog in ett mål mot Tyskland.... Strax före slutsignal. Tyskland utslagna o Sverige vidare. WOW. 

Av Kvasthilda - 27 juni 2018 09:00


Tema nr 25 Busy little bee

178/365


Alltså, när jag sitter o jobbar med just de här bi-lderna spelas i radion, Let it be med Be-atles. Skrattattack...



Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2018

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2018 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Skapa flashcards