Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg under april 2017

Av Kvasthilda - 30 april 2017 12:28

Oj, så trött jag är. Satte mig ner i fåtöljen o somnade! Före lunch! 
Har en tripp kvar till Narvik före ledigveckan, sen bär det av mot grönare delar av landet. Eller blåare. Beroende lite på hur man ser det. Brorsdöttrarna rycker i en, andra samlarvänner drar åt ett annat håll. Det är bara en halvtimmes väg, säger de allihop. Jojo, resan ja. Sen tillkommer allt det där man inte hunnit prata om under alla år man känt varann, eller barn ska pussas på o ojas över, o det räcker inte några få minuters samvaro till. Malin o hennes klippdockor. Hade varit vansinnigt kul att se. Störstebrors yngsta barnbarn som jag inte träffat. 

Det är mycket nu. 

Måste bara komma ihåg att rensa ur kattlådan innan jag drar, för sonen lär knappast komma ihåg att göra det. Bra om minnet räcker till att ge katta mat varje dag. O Tyras första ägare kommer inte ihåg det, om jag så ber henne. 

Nä. Lite mer att stå i, innan jobbet kallar i snöfallet. Faller Lovikkavantar från himlen idag. 

Av Kvasthilda - 30 april 2017 09:00


Tema nr 247 Pyr

120/365


-.




Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2017

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Av Kvasthilda - 29 april 2017 12:40

Sitter med Miriam Bryants Rocket i huvudet och tänker skriva kryssblogg. Löste det i realtid men har inte haft tid att sätta mig med bloggen förrän nu. Jobblördag igen. Min lösning idag (rätt eller inte) ser ut så här: 


Vi började med saft o bullar.  

Blir det särskilt äckligt
och beter sig folk som svin.
Då vill jag deppa så förskräckligt,
så då får det bli en mazarin.
Den som inte önskar ramla
i förtvivlans lömska fällor
måste alltid träget samla
på livets små, små glädjekällor.
Våldtäkt och tortyr, ack
sådant händer varje dag.
Tanken på detta gör mig syrak
men kaffe och bullar gör mig glad.

Den som tröstade sig med ett bullfat var Tage Danielsson.


Om de tyckte sig hamna i himlen pga bullar? Nä, det tror jag inte. Depeche Mode var syntgruppen som efterfrågades i alla fall. Heaven heter låten. 


En italiensk opera som handlade om en svensk händelse. Det borde vara om Maskeradbalen där Gustav III dog av en knapp förmodar jag? Giuseppe Verdi skrev den för en herrans massa år sen. 


Bullbak? Nä, men nåt som amerikanerna är världskända för, i alla fall i Amerika, pajer. Och inte mindre än en American Pie. Borde vara äpplen eller pumpa i den? Hank Marvin spelade den gamla dängan. Den släpptes långt innan Madonna gjorde den känd. 

Hon var rätt vild i Desperatly Seeking Susan. Ojojoj, Var det 80-tal eller var det? Madonna alltså. En desperat koppling till nästa tjej. Som inte heter Susan. Ace Wilder. Hennes Wild Child kommer ur årets Mello. Den där låten jag har så svårt för till en början, men den tar sig i refrängen. 

Sen kliver vi in i lilla Italien igen. Maffian i New York. Gudfadern. Nino Rota skrev musiken. 

Efter det en låt som verkligen hör hemma i våra trakter i år. Om hundra år kommer säkert åter våren. Det har känts så de senaste månaderna. Idag först är det nåt som verkligen liknar vår utanför fönstren! Isa Quensel sjöng, redan 1934. 


In the Chapel in the Moonlight. Se där. Det är engelska titeln på Under ekars djupa grönska. Funderar om jag nånsin hört den engelska titeln? Sist den var med i krysset fick vi ingen text till, men idag sjöng Carli Tornehave för oss. 


Herb Albert & Tijuana Brass stod för nästa ljudillustration. Harry Lime's Theme. Den hämtades ur filmen Den tredje mannen, ett återkommande underlag för krysslösningar. 


Sen klev vi in i Hennes Majestäts Drottningens hemliga värld av agenter. Temat ur Live and Let Die spelades av Carl Davies med Londonfilharmonikerna. 


Nåt helt annat. Tillbaks till Italien för att njuta ett stycke opera med De Tre Tenorerna. Nessum Dorma


Vi slutar tillsammans med Anders Eljas och Göteborgs symfonietta som spelade Taube för oss. Så länge skutan kan

Ja, vem har sagt att just du skall ha hörsel och syn,
höra böljornas brus och kunna sjunga?
Och vem har sagt att just du skall ha bästa menyn
och som fågeln på böljorna gunga?
Och vid motorernas gång
och ifall vakten blir lång,
så minns att snart klämtar klockan för dig: ding, ding, dång!


O med den dingdongen slutar vi dagens krysserier. 



Av Kvasthilda - 29 april 2017 09:08

Fy fan. Hundra dagar med Trump. Hur kan man hitta på så mycket galenskaper på så kort tid? Det senaste är nog värst av allt o storhetsvansinnet breder ut sig fullständigt.
Nej, det finns inget miljöhot. Isarna i Arktis krymper inte alls och Holland kommer inte att sjunka. Nej nej nej. Alla miljömuppar och forskare i världen har fel. För att inte prata om folk med vanligt folkvett. Jag är president över världens mäktigaste land. Det gör mig till kung över universum. För att kunna operera i hemlighet kliver vi ur världsmiljösamarbetet och ställer oss bakom muren till Mexiko och funderar hur vi bäst kan exploatera alla miljöresurser i världen. Olja!! Olja är bra. Det måste finnas under isarna i Arktis o Antarktis. Vi spränger bort några miljarder ton av is, vem fan behöver is, annat än i whiskyn? Sen letar vi i underjorden om det finns olja därunder. Det ger tusen och tusen jobb och gör mig, nej, jag menar Amerika rikt. Vaddå miljö? Jag bor i New York. Här finns bilar. De behöver bränsle. Jag flyger till Washington och till det behövs flygbränsle. Vaddå is?? Det är ju bara fruset vatten och det behövs inte till nåt. Sen drar vi oljan närmaste vägen i gigantiska pipelines genom vildmarken i Kanada och Alaska. Där kan ju ingen bo ändå förutom grizzlybjörnar och dem behöver vi absolut inte. De har vi dessutom vapen i skolorna för. Skogen i sig fyller ingen funktion. Det är bara en massa träd. O vattnet i indianreservaten. Äh. De förtjänar inget vatten. De bara super i alla fall. Vad ska de med vatten till? Men pipelines gör ingen skada.
Skjut mig nån. Världen är galen. O värst av alla en orange idiot med gul toupé som idiotförklarar allt o alla.
Må det oljegasförgiftade hamburgerköttet fastna i halsen på dig.

Av Kvasthilda - 29 april 2017 09:00


Eget tema nr 6 Förevigar

119/365


Det är viktigt med dokumentation.



Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2017

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Av Kvasthilda - 28 april 2017 20:54

Lägg till Spotifylista i ditt inlägg. Ehh. Nä. Men den har snurrat här hela dagen, även när inte jag varit hemma. Glömde helt bort att jag skulle på en butik i stan idag för att leta nåt åt kompisen i Skåne nästa vecka. Kom ihåg det när jag passerade butiken med grindarna stängda o låsta för trappen. Nåja, hinner in på måndag också. Typiskt bara. 

Har inte packat en pinal. Å andra sidan ska jag inte ha med mig så mycket kläder. Vafan. Man tar alltid med sig ombyten omutifallatt o använder inget av det. Ska bara vara borta några dagar. Så skitig blir man inte av att sitta o prata över en kopp kaffe :) O nån supervärme är det inte heller i Skåne om man får tro prognoserna. Ska bli kul. Även om jag måste flyga för att ta mig dit. Lyfta o landa två gånger. *blä* O måste fixa en resväska till som min ryms inuti. Törs man lägga laptopen i resväskan? Ska väl vara försäkrat men ändå. Blir så naken om den går sönder. 

Har jag sagt att jag inte gillar att resa? Att vara påplats är helt OK, men vägen dit o hem är inge' kul. Inte heller till stugan. För långt. Fem timmar. Många mil. Några fler nu, men kortare faktisk restid. Med ett långt uppehåll på Arlanda. Ska också bli kul! Nä. Har lite att göra o fullt skift i morgon om inget sker. 

O när ska jag hinna melodikryssa? Nån gång under eftermiddagen blir det. Hej på Er! 

Av Kvasthilda - 28 april 2017 09:00


Tema nr 137 Hurtig

118/365


O där drar de iväg. En i taget. Jaktstart.



Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2017

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Av Kvasthilda - 27 april 2017 23:15

Herre jisses. Inte kan man komma sig i säng heller..... Nåja. Är ju ledig i morgon också o får väl ställa klockan på ringning så jag inte sover bort hela dagen. Ska ju upp tidigt på lördag morgon igen. 

Kollade hur det står till med mina gymmande monster. Hade tre tidigare idag. Nu bara en kvar. Ja, en av dem ska ju vara ute enligt konstens alla regler, men hade hoppats de andra fått vara ifred. Det är som det ska. Bra att det rör på sig. I Narvik. Inget rör sig i Kirunagymmen. Blå surskallar överallt. 

Nä, blerrk. Kanske ska krypa i säng då...? I morgon invigs vår nyaste COOP-butik. Lappgatan är uppbyggd igen efter branden. Pigan har bytt arbetsplats o är ju där nu. Får se om chifen är där o leker räv i morgon.... Som Lappischifen gjorde när de hade nyinvigning av Loussa. 

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< April 2017 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Skapa flashcards