Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg under december 2021

Av Kvasthilda - 25 december 2021 11:00

Årets sista kryss är här. Vi har en vecka kvar av året, men vi hinner ju gå in i ett nytt år innan lördagen kommer, så 51 är sist ut detta år, 2021. Så här ser min lösning ut idag: 


Vi dansade rakt ut i sommarnatten, En kväll i juni. Thomas Kågström spelade. 


En vacker sommarnatt kan himlen vara oskyldigt blå. Jil Johnson sjöng en låt av bröderna Gärdestad. Ted skrev musiken och Kenneth satte text till den. 

Himlen är oskyldigt blå
Som ögon när barnen är små
Att regndroppar faller som tårarna gör
Rår inte stjärnorna för
Älskling, jag vet hur det känns
När broar till tryggheten bränns
Fast tiden har jagat oss in i en vrå
Är himlen så oskyldigt blå


Sen hörde vi ett stycke musik framföras av Nelson Garner som skrevs av tangentmästarnas mästare i början av 1800-talet, Chopin


Eldeman brukar ha finska skivor, men idag var det två tyska melodier. Vi hörde Happy Birthday i lite underliga arrangemang. 


Nästa melodi är en av de jag alltid vill se på julafton. O en av de jag hinner se innan korvstekning och potatiskok tar över. Mössens arbetsvisa i Askungen, fast i dess engelska original. 

Vi ska sy och vi ska klippa,
vi ska göra, ska vi tippa
För den stora galakvällen
Så ska vi sy modellen,

Vi syr och släpper i den
och ett skärp av siden,
och Askungen på bal
bland gästerna i hundratal
den vackra flickan blir i slottets stora sal.

Man duckar alltid när den gigantiska nålen far genom kjoltyget och lillmusen innanför gör detsamma. Vi skriver sy i krysset. 


För nästa adress fick vi höra titelmelodin ur en film jag vill se, helst på bio. En av två jag såååå mycket vill se. No Time To Die. Billie Eilish släppte låten i februari förra året, men filmen har inte gått upp på bio förrän nyligen, pga covid. Och i Kiruna är det svårt att hinna se nånting av de stora blockbusters-filmerna. Tre dagar. TRE dagar?? Fast Spider-Man fick extra föreställningar. Hjälper föga för en skiftarbetare. 


I Stockholm finhs det större chans att se filmer en och fjorton gånger innan de försvinner. Stockholm är en melodi av och med Orup


Nästa melodi var instrumental från början, skriven av Janne Krantz och hette då Ömhet. Sen satte Åsa Jinder tänder och nycklar (nåja, nyckelharpesträngar) i den och skrev en text och den bytte då namn till Av längtan till dig, där Cajsastina Åkerström sjöng. 


Dagens finska connection var Lill Lindfors. Hon föddes i Finland innan hon blev en av våra mest älskade sångerskor. Hon gjorde en skiva tillsammans med Jacques Werup där bland annat Gör mig lite levande igen ingick. 


Levande var Fred Astaire. På vita duken i alla fall. Top Hat hette en av hans filmer, där nästa melodi var med, Cheek to Cheek. Musik av Irving Berlin. 

Heaven, I'm in heaven
And my heart beats so that I can hardly speak
And I seem to find the happiness I seek
When were out together dancing cheek to cheek


Vårt andra grannland fick representeras av A-Ha idag. De framförde en melodi som inte är jätteofta spelad, Don't Do Me Any Favors


Vi slutade i Tyskland med en julspalm, Es ist ein Ros entsprungen eller på svenska då Det är en ros utsprungen

Es ist ein Ros entsprungen
Aus einer Wurzel zart.
Wie uns die Alten sungen,
Von Jesse kam die Art
Und hat ein Blümlein bracht,
Mitten im kalten Winter,
Wohl zu der halben Nacht.


O det var det det... 

Så Mycket Bättre är också avslutat för i år. Någon av alla tråkiga recensenter tyckte det var en trist säsong. Tycker inte jag. Mina favoriter var bröderna Norén, om det nu undgått någon. Hade velat se deras julkonsert. En kompis var o såg dem i Leksands kyrka för några dagar sedan. Deras spelning från Filadelfiakyrkan i Stockholm finns inspelad och jag började se den - lite för sent en natt så den ligger fortfarande och väntar. Pojkarna från Kvarnsveden. ♥ 


Nåja. Tack för i år! Ha en fortsatt fin jul och ett Gott Nytt År så kanske vi ses på andra sidan nyåret igen. 



Av Kvasthilda - 24 december 2021 10:00

Så blev det då jul igen. Vår dörrstoppstomte hälsar Merry Christmas - och så gör även vi!


♥ ♥ ♥ Ha en underbart God Jul! ♥ ♥ 

 

 

Av Kvasthilda - 23 december 2021 10:00

Tomten är helt slut av alla julförberedelser... 



Av Kvasthilda - 22 december 2021 10:00

Jag brukar besöka loppisar om jag kan, före jul och rota runt bland juldukarna och pynt. Ibland fyndar man. Hittade inte mindre än fyra dukar jag gillade sist jag var på en loppisrunda, vilket bara händer nån annanstans än i Kiruna. For in till Piteå en sväng. 



Av Kvasthilda - 21 december 2021 10:00

Bakom lucka 21 hittar vi givetvis årets Blossa-glögg. Den som hämtades från Fotbolls-VMs hemmaplan. Spanska toner med apelsiner och annat. Tja. Den är helt OK. 



Av Kvasthilda - 20 december 2021 10:00

Givetvis ligger Last Christmas på mina spellistor i jul. Här är Whamageddon inget problem. O än mer när en av årets finaste julfilmer på Netflix heter just Last Christmas och är sprängfylld med Wham-låtar. I granen i köket hänger en högtalare vid namn Julkula. Den håller nån timme innan den behöver laddas igen, men det räcker till många juliga låtar. Min gamla iPhone är stationerad i köket med en spellista som säkert har trettio år på nacken. Dock kopplas Julkula-n till nya mobilen och gamlingen är kopplad till de ännu äldre högtalarna från vår första PC, en Compaq som för länge sen flyttat till datorernas jaktmarker av ettor och nollor. Högtalarna håller än :) De satt på skärmen en gång i tiden. Ja, jisses. Bra ljud i dem! 


 -

Av Kvasthilda - 19 december 2021 10:00

Hoppas ni har en härlig 4e advent! 



Av Kvasthilda - 18 december 2021 20:32

Oj, hela dagen har gått och jag har inte hunnit sätta mig med kryssblogg. Löste den på hemvägen med mitt tåg. 100% Jul. Med finska skivor o en massa andra konstigheter. Och nya och gamla klassiker. Jussi förstås. 25e året han kör julkryss, Eldeman! Nå, så här fick jag ihop det idag (måste leta fram mina anteckningar): 


Vi började med den finska skivan. Laura Voutilainen sjöng något som vi i Sverige skrålade med i som Jag såg mamma kyssa tomten


En av årets mer spelade jullåtar är en duett med Ed Sheeran och Elton John, Den heter kort och gott Merry Christmas och tillkom under de sk Lockdown Sessions, när hela England var i covidkarantän.

So just keep kissin' me under the mistletoe
Pour out the wine, let's toast and pray for December snow
I know there's been pain this year, but it's time to let it go
Next year, you never know
But for now, Merry Christmas, we'll
Dance in the kitchen while embers glow
We've both known love, but this love we got is the best of all
I wish you could see you through my eyes, then you would know
My God, you look beautiful
Right now, Merry Christmas

Det luktar granbarr, hyacinter och ny julklassiker av den. 


Ingmar Nordströms spelade När juldagsmorgon glimmar. Vi skulle skriva in verbets grundform så det blir glimma då. 


Jul, jul, strålande jul, glans över vita skogar,
himmelens kronor med gnistrande ljus.
glimmande bågar i alla Guds hus,
psalm, som är sjungen från tid till tid,
eviga längtan till ljus och frid!
Jul, jul, strålande jul: glans över vita skogar!

En av Eldemans favoriter sjöng Betlehems stjärna, Sonja Aldén. 


Näste melodi fick vi instrumentalt. Ulla Vrethammar spelade Gläns över sjö och strand på sin cello


Sista uppgiften före nyheterna och innan jag nådde den berömda tunnel nr 5 var julens absolut mesta klassiker. Eldeman sa, Skynda er att skriva in svaren nu, stäng ögonen och njut - om ni inte kör bil. Givetvis var det O Helga Natt med Jussi Björling som serverades. Det lilla jag nu hörde innan tunneln bröt sändningen. 


En annan numer klassisk melodi som spelats sen 1984 är Do They Know it's Christmas. Band Aid. Ett rätt smart namn på gruppen. En grupp som sattes ihop för att hjälpa folk i nöd, som ett plåster kan göra. 


Göteborgs symfonietta spelade ringleksmusik för nästa uppgift. O just göteborg var en kul koppling, då Leif Loket Olsson gjorde den i något julbingolotto för hundra år sen eller så. 

Flickorna de små uti dansen de gå,
de tänka just som så,
en vän jag kunde få.
Och om du vill bli allra kärastes min
så bjuder jag dig att i dansen träda in.

För bomfaderalla, bomfaderalla, bomfaderalla lej,
för bomfaderalla lej, för bomfaderalla lej.

Vi skriver för sista ordet i titeln. 


Mer julmagi. Weeping Willows har gjort en ny julsång, som de släppte i oktober, The Magic is Real. Med på skivan hade de Lisa Nilsson. Magiskt. 


Ja, Nu är det jul igen. Snart. 


Det strålar en stjärna förunderligt blid,
i öster på himlen hon står.
Hon lyst över världenes oro och strid
i nära två tusende år.
När dagen blir mörk och när snön faller vit,
då skrider hon närmre, då kommer hon hit
och då vet man, att snart är det jul.

Snart var ju ordet i tiden och den som sjöng När det lider mot jul var Anders Ekborg. 


Vi slutar med en röd näsa, ungefär som i Tomten är far till alla barnen där Anders medverkade :) Näsan är egentligen en mule och sitter på en ren vid namn Rudolf. 


O med detta avslutar jag årets julkryss. Så Mycket Bättre har jag sett under dagen och ja. Underbart. Fint. Fantastiskt. I bakgrunden spelas en av många fina julmusiklistor på Spotify. John Lundvik. Mmmmm. Sååå. Ha en underbar jul så kanske vi "ses" på Juldagen. Hejpa! 



Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2021 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards