Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg under april 2020

Av Kvasthilda - 25 april 2020 10:58

Tog mig hela dagen och lite till att återkomma till bloggen. Det är nu tolv timmar sen jag satte mig ner fär att lösa krysset - och så här fick jag ihop det idag. 


Rampljus heter ett album som släppt senare i vår. Eller första delen av det. I maj är det sagt att Håkan Hellströms nya album ska finnas att köpa och den låt som först hörs från albumet är Tillsammans i mörker

Så jag sa, jag följer dig utför,
tillsammans I mörker
Jag har också varit där
Och om du skadar dig själv,
så skadar du mig med
Du är min värld


På det fick vi Streets of London med John Williams och Tore Swaneruds Södermalm. Eldemandubbel... 

Därifrån far vi lite längre ut i världen, på Titanic... My Heart Will Go On. Celine Dion är från Kanada. Dit skulle inte båten. O kom inte ens till sin rätta destination... 

Lite längre säderut längs amerikanska kusten ligger Miami. Där utspelade sig teveserien med snutarna Crocket o Tubbs. Miami Vice

Ljuva 80-tal. Vi kliver några år framåt i tiden, tar på oss strumpor och går på Mello. Jan Johansen tävlade med Se på mej 1995. 


Resandet fortsätter. Kanske det var Capri han mötte tjejen han ville skulle se honom? 

Det var på Capri vi mötte varandra,
jag minns det än som det vore igår.
Då bland mimosor jag såg henne vandra,
i Italiens blommande vår.


Äh. Vi sticker till Laxå i stället. 


Hela programmet är proppat med geografi. Vi hörde Boney M med No Woman No Cry. Annars har vi hört den med Bob Marley and the Wailers, som var från Jamaica. En av mina gamla favoritlåtar. 

No, woman, no cry
No, woman, no cry
'Ere, little darlin', don't shed no tears
No, woman, no cry


I San Remo höll Den Glade bagaren hus. Sen vet jag inte vad han sa Eldeman i dagens andra dubbel. En utländsk melodi? Kanske är det från början men jag tyckte det var samiska. Jo. Googlade lite o hitta ett av mina egna gamla inlägg. Petra Holmborn sjunger på samiska. Melodin var Inatt jag drömde


Vi tar oss vida ut i världen för nästa uppgift. Ända till Vietnam. Marlena Laszlo och Niklas Andersson sjöng duett ur musikalen Miss Saigon.

if we're together that's when
we'll hear it again
the song
played on a solo saxophone
a crazy sound
a lonely sound
a cry that tells us love goes on and on
played on a solo saxophone
it's telling me
to hold you tight
and dance like it's the last night of the world

För krysset ska vi ha landskoden. VN


Björn Skifs var Vild och vacker. Fast idag fick vi inte höra honom sjunga, utan Lennart Palm hade satt toner till hans melodi. 


För nästa uppgift hörde vi en av Eldemans favoriter. Minns inte exakt hur han uttryckte sig. Jo, yssnade om. En av grammofonhistoriens varmaste röster. Jim Reeves. I Won't Forget You

I know that I won't forget you
For I've loved you too much for too long
Though you don't want me now
I'll still love you
Till the breath in my body is gone


Vi slutade med en Samling vid pumpen. Ulf Peder Olrog


O med det säger jag tack o hej. Här blåser det. Än. Har stormat hela dagen. Verkar inte sluta än... 



Av Kvasthilda - 25 april 2020 10:56

Förbereder lite. Har löst krysset men ska ut o spela lite Pokémon. Abra-dag idag. I stormvinden. Synd att det inte är en flying 'mon.... Abra Kadabra Alakazam. 

I'll Be Back! 


Av Kvasthilda - 23 april 2020 07:30

Klurar lite. Jag har ju helt stannat av med mina 365or. Och bloggandet. Det går lite hand i hand. Livet har sparkat oss i huvudet hela vintern och det har påverkat bloggandet också. Yttre saker som jag inte kan påverka fast jag försöker med alla medel jag kan. O det gäller definitivt inte bara Covid-19. Sen har vintern påverkat mitt fotograferande. Jag menar. Var hittar man inspiration i detta eviga snöande? Man kan liksom bara göra så många teman på ett snöfall. Även om samerna har en jädra massa ord för snö, så faller det lite i 365an. O det är inte ord jag har i mitt ordförråd. Jag vill ha vår o sommar så jag får lite inspiration. Bara för att poängtera detta kan jag meddela att det snöar här. Faller stora flingor från molnen därovan. O jag väntar på att snön ska rasa från taket. Vi behöver ett par dagar till med värme för att det ska komma ner. O värst är snötäcket precis ovanför ytterdörren. Man kliver ut med andan i halsen varenda gång - o det trots att vi fått ett pyttetak över trappen för att ha ett andningshål när man går in eller ut. Bara det håller för det där gigantiska snötäcket däruppe. Känns lite riskabelt. Kanske det är byggt så att snön ska "hoppa över" skyddstaket. Det är ju byggt i samma vinkel som hustaket. Jag hade velat ha ett vinklat tak, där snön faller ner på sidorna av trappen i stället för framför, men vi har det där jollret med kulturminnesmärkningar, och andra lagar som såna här grejer faller under. Det är viktigare än liv. Fattar inte det där. Om barnbarnet kommer hit precis när takraset bestämmer sig för att ske, är det definitivt inte optimalt med ett förlängt tak, snarare än ett som leder bort snön. Fast skiten ska ner. O det är på väg. Bara en tidsfråga. 

Av Kvasthilda - 18 april 2020 11:40

Så gick en vecka till och lördagens musikhändelse kom och gick. Så här gick mina fundringar idag. 


Händerna mot himlen. Petra Marklund började idag. 

Händerna upp I luften
Pannan mot baren, nu spränger vi taket
Hamnar I himlen, där änglarna gråter
Stan är vaken, allt är förlåtet älskling
Händerna upp I luften
Vi ska bli fulla, livet är meninslöst
Vem bryr sig?
Natten är vacker, du är som natten
Och jag är en vinnare igen


Därifrån klev vi in i Kapten Bäckdahls skafferi o tittade till Humle och Dumle. De avslutade (inte alltid) sina avsnitt med Moss moss


Filmmusik på det. Vi hörde The Rose utan text. 


En rosa ja. Skänk en ros i Tyrolen. Ungefär så översätts väl texten i nästa melodi, Schenkt man sich Rosen in Tirol med Elisabeth Schwarzkopf. Om hon ville ge den till, eller fick den av Adam kan inte jag lista ut, med annat än att se operetten. Det var det där med tyska... Melodin i Fågelhandlaren skrevs i alla fall av Carl Zeller


Egon Kärrman och Radions underhållningsorkester spelade sen en gammal Owe Thörnqvist-låt. Titta titta här och ttta titta där... Fröken försökte hålla lektion för klassen där en och annan elev hade hyss för sig. 


Sen går vi på operan och lyssnar på Aida. Cincinatti Pops spelade. I dess Coronatider är det kanske inte det bästa att göra. Minns en händelse som någon artist berättade, där motspelaren under hela föreställningen var närgången och efteråt bad sina motspelare att hålla sig undan då han var förkyld... 


Zara Larsson säger i alla falll Don't Worry 'bout Me


Rolf Lindblom spelade en Carl Anton-melodi efter det. Överbyvals


Vi tar oss tillbaks till operettscenen och lyssnar på Jan Malmsjö i rollen som greven Danilo, där han går till Maxim och pussas med alla tjejerna i ensemblen. Den glada änkan... 


Nåja. En hund är alltid trogen i alla fall. 

Me and you and a dog named Boo
Travellin' and livin' off the land
Me and you and a dog named Boo
How I love bein' a free man

Lobo


Britney Spears och G-Eazy framförde dagens mest ekivoka inslag, Make Me.... Den klår hennes gamla dänga Oops I did it again med hästlängder... 


Så. Håll huvudet kallt, hjärtat varmt och händerna rena! Håll avstånden. 



Av Kvasthilda - 16 april 2020 10:56

Attans, Elisabet är farlig. Hon la upp en ursnygg tröja på deras facebooksida som jag var tvungen att "klicka hem". Jaja. Nåt nytt i garderoben till sommaren. O sällan att det är rosa... Deras resor hit är ju inställda på obestämd tid så det är ju postbeställning som gäller. O det är supersmidigt. Kommer hem i brevlådan. 

Var till tandis häromdagen. Blev lite paff när de ringde för nån vecka sen. Hade missat samtal från dem. De ringde igen, när det då var o jag fick en tid till Phong. Fast iofs visste jag inte att det var till honom, utan bara till en hygienist. Bäst. Nu är det lugnt i ett halvår igen :) 

Undrar just hur länge det dröjer innan allt annat lugnat ner sig - o Trump försatt hela världen i konkurs...? 

Av Kvasthilda - 15 april 2020 09:18

Undrar hur det ser ut därute i covid19-världen? Jag rör mig inte riktigt i de områdena. Vi handlar och går på ungefär som vanligt, men håller avstånden på alla sätt vi kan. Andra gör det inte, utan går förbi så nära att man nästan känner andedräkten i nacken. Ska det vara så svårt? COOP har satt upp svart-gula band överallt i varuhuset för att få folk att på något sätt hålla avstånd. Ser att många respekterar detta och väntar till den flyttat sig som står i just den rutan där något finns de ska ha. Återigen. Andra som inte gör det. Fler och fler affärer har fått upp droppskydd över kassorna för att skydda den som sköter kassan. Vissa har hemmabyggda skydd, medan andra köper in sina. Beror lite på vad det har för typ av nutik. Dottern o hennes kompis satte upp en skyltfront från en trasig skylt. ClasOhlsson har tagit ett par tavelramar och plockat bort bakstyckena. Snajsigt. Leksaksaffären väntar fortfarande på sina, men klistrade upp "Stå här"-lappar på golvet med ett par meters mellanrum. De om nån behöver droppskydden. Trångt kring kassan. 

Tänker ofta på det där puckot som, när han stod i en matkö, alldeles vid kantinerna med mat och hostade. Han höll för munnen med näven. So far so good, även om armvecket hade varit fan så mycket bättre - och om han vänt sig FRÅN disken. Men det var vad han gjorde sen som gjorde mig. WHUUUT???? Han tog sleven för att ösa mat med samma hand... Vi gick dit o bytte ut den rätt snabbt... 

Mina händer är nariga och hemska. Jag har problem med torra händer i vanliga fall vintertid, men nu när man tvättar händerna så ofta och noggrannare än vanligt är det omöjligt att hålla efter. Skulle behöva en fet o bra kräm som hjälper att motverka torrheten. Så en tjej på Arlanda en gång som tvättade händerna o nåt jag upplevde som total noja. Hon hade förmodligen nån form av OCD som sa åt henne att jag måste smörja in tvålen hundra varv.... Undrar hur hon hanterar detta idag? Kan inte vara lätt för de som har någon form av diagnos att hantera den här sjukdomsbilden. 

O den där jävla Trumpen. Han är fan inte klok nånstans. Hör just på nyhterna att NU drar USA in bidraget till WHO. Han har pratat om det i veckan som gått men nu verkar det ske - o med omedelbar verkan. Han ÄR INTE KLOK. Men stå utanför allt då för fan. Som att det är WHOs fel att världen ser ut som den gör? Corona var ju en hoax sa han från början. Idiot. Han bara bufflar på som vanligt o beter sig som den jättebaby han är. Hoppas vid gud att amerikanerna tar sitt förnuft till fånga o kastar ut honom från Vita Huset. Om han alls bor där. Han bor väl i sitt Trump Tower. Det är inte som med den förre presidenten som hade öppet hus och delade många filmer och bilder från sin värld. Den här är bara om makt och inget annat. Fake News. Undrar hur det står till med hans tanke om Fake News nu? När världen förändras i den takt den gör. Tillome Los Angeles var smog-fritt häromdagen. Alla miljoner bilar som dagligen trafikerar vägarna där, står hemma i ett garage nånstans och spyr inte ut sina avgaser. 

Men det är säkert kossornas fel. De fiser ju så jorden går under... Undrar om det ens är mätbart? Folk... 

O apropå just det. Folk. Befolkning. Missade det magiska numret igår. Vi passerade 7 777 777 777 personer i jordbefolkningen nån gång under gårdagskvällen, vid 8-tiden nånstans. worldometers info När jag skriver detta bläddrar mätaren förbi 7 777 896 100. Hinner upp några till innan jag hinner publicera inlägget. 


Av Kvasthilda - 12 april 2020 16:18

... det var dagens kod för att komma sig in. Tillome bloggplatsen är i karantän. Fast med kraschen häromdagen och deras totala ovilja eller oförmåga att svara på epost på supporten funderar jag om de är i karantän hela bunten. Långt från servrar o annat. De är då jäkligt dåliga på att hålla sina bloggare uppdaterade om vad som händer. De har fortfarande den där noteringen om Full HD-bilder.... Hur många år nu? Nån ny app har vi inte sett o var den gamla föråldrad DÅ, vad är den då NU? 


Boris är utsläppt o Bore har fått spel. ABC. Andas. Det är jag, Andas. Ta det lugnt. Du kan inte påverka väder och vind o idioter. 

B. Boris har lämnat lasarettet i London och andas nu på egen hand. Kul för honom. Mindre kul för folket. Men jaja. Han är ju ledare. Av nåt slag. 

B2. Bore. For på jobbet i ottan på isiga vägar. Kommer hem (via bakhytt, men har ju sett att det snöat utanför rutorna) o mäts av total vinter. Bilens bakruta är täckt av drygt en dm snö o hela bilen står i två dm av detsamma. Det har drivit. Kommer jag mig från parkeringen alls? Jodå. Det gick. Kom hem o skulle köra upp mot garaget. Gick mindre bra. Var bara att flytta bilen o hämta snöföraren. Nånstans mellan 15-20 cm snö har det kommit. O det snöar än.... Blir intressant att se om jag tar mig till jobbet i morgon bitti. 

C. Corona. Covid19. Förstås. Ordet på allas läppar. Orden. Folk fattar ingenting. INGENTING. Stanna hemma i påsk. Åk inte till fjällen. Men jodå. Våra fjällanläggningar håller öppet. Glömde kolla på hemvägen hur det såg ut i gränsen. Man är lite vilse när man åker bakhytt. Reagerar givetvis när man passerar sektionen vid gränsen, men tänkte inte på att titta ut o se hur det såg ut i backarna. Snöar idag, mest på tvären så folk håller sig kanske inomhus, snarare än att vara ute i backar i nysnön. Andra påskar har man passerat där o gräddhyllan har varit knökfull av afterskifolk. Ungefär som det ser ut på alla uteserveringar i Stockholm... HÅLL AVSTÅNDEN. Nä. Packa ihop sig. 

Nä, ska leta mig nåt att äta. Gräva fram ett kycklingben kanske? Eller koka ris till grytbitarna jag har i kylen? Nåt ska jag väl hitta på. Kanske är lat o vispar ihop lite pulvermos... 

Av Kvasthilda - 11 april 2020 17:15

Ja, vad ska man säga, nästan en månad har gått sen jag skrev mitt sista inlägg här. Är så jävla less på allt som pågår omkring mig och att folk inte fattar att Nok är Nok, som norsken säger. Det räcker nu. 

Corona räcker. Trump räcker. 365an gick i stå. Inget händer i den avdelningen. 


Anledningen till att jag kryper fram nu igen, är att jag hade en liten skräckupplevelse igår. Nåt som hade kunnat bli det. Fjärren ringde mig o sa att föregående tåg kört på något, men föraren hade precis då tittat åt ett annat håll och visste inte vad det var. Jag fick frågan om jag ville köra förbi och syna av. Som jag fattade det var det mitt i ett stugområde och det kändes inte helt hundra. Ringde gubben o surrade med honom. Ringde en kollega som varit med om nåt liknande fast hen visste inte om det, förrän polisen knackade på dörren där hen låg o sov. Det kunde ju vara en snöklump. Eller nån påskfirande fyllskalle från nån av stugorna i området. Eller en ren. Eller nåt annat. Jag stressade upp mig innan jag kom fram till driftplatsen där jag skulle börja syna. Eller inte om jag så bestämde mig. Valet var ju mitt. Blev fråntagen det, då driften skickade ut personal och jag fick stanna vid infarten. Så småningom kom lysena på deras fordon och jag fick grönt. *puh* Då var det troligen bara en snöklump. Annars hade jag väl stått där än... 

Sov helt OK under natten, huvudvärken till trots. Inte så många timmar, men dock. Nu är jag lite mosig i skallen igen men ska upp före fan i morgon, så det kanske är bra. 


Gullegullan Drottning Elizabeth. Heja Marianne Mörck, du sköna sköning. Helgpasset. Hon ringde in till Ring så spelar vi i morse. O nu spelar de Gröna granna, sköna sanna sommar igen. Den önskade sig Marianne i morse. Lill-Babs. Hennes motspelerska i sista teveserien hon spelade in, Barbro. Bonusfamiljen. Ja, den är väl somrig om nåt. Här dröjer det lääänge innan vi har gräs o sommar. En hare mötte mig vid garaget när jag kom hem o den satt vid kanten av garaget och grävde lite i gruset vid väggen. Såg att den sparkade fram nån torr buske eller gamla grässtrån. De längtar nog också efter sommaren o få beta färskt gräs. 


Det tinar i alla fall. Ännu ligger det en halvmeter tjockt snötäcke på vårt tak. Undrar om skyddstaket de byggde över trappen kommer att hålla när det där far ner? Jag som, ville att de skulle bygga ett vinkeltak, så blev det bara en förlängning av befintligt. 


O Corona ja. En kompis till mig är på väg till Karolinska i detta nu. Han har gått hemma i ett par veckor o hostar blod de sneaste dagarna. Får inte behålla mat. MEN FÖR FAN - ÅK TILL LASARETTET! O det gjorde han. Igår. Idag blir det resa till större sjukhus och troligtvis IVA. Krya. Krya. Krya. 


Usch. 


Pratade med mor o far igår i alla fall o de mår bra båda två. Sonen har flyttat till Golfbrors hus, då han i sin tur bor hos Ingela. Jättebra. Bara de håller sig i skinnet nu o inte går varann mer på nerverna än de brukar. Med det här jävla viruset kan man ju tycka att de kunde gnabbas om annat, men de trampar på i samma gamla fotspår. Hur som haver. Var rätt skönt att prata med mamma också för omväxlings skull. Pappa svarar alltid, men han hör så jäkla dåligt så det har nästan varit omöjligt att prata med honom alls. O mamma hör det hon vill. Får se om man får en chans att alls hälsa på dem i sommar. De är så gamla och jag är rädd att jag inte får träffa dem igen. Gör riktigt ont i hjärteroten. 


Själv har jag hostat o snorat o nyst o härjat i några veckor. Säkert samma sedvanlig skitförkylning jag dras med 370 dagar om året. Var lite drygt sista dagarna hemma. Hade ju tänkt jobba helgen som var då o for på stan för att köpa frukost. Han knappt innanför dörrarna igen innan huvudvärken slog till igen och det blev inget jobb alls. Jävla skitmånad. Tror jag har ETT traktamente. Två karensdagar. Hur ofta händer det?? Drog ner till stugan under ledigveckan o även om jag fick träsmak i arslet av köksstolen, pga de förbannade isvindarna i hundratjugo utanför dörren, var det skönt att få vara där och elda lite o titta på katten där hon stormtrivdes i husses nya fåtölj. Hon var inte ute många minuter, för hon gillar inte heller kalla vindar. O svinhalka. Tillome katten halkade på isen. Fy fasen. Men som sagt. Det var skönt att få vara där. All snuva försvann. Hostandet avtog. Huvudvärken kom o gick, men var uthärdlig. 

Nu, när jag varit hemma några dagar igen börjar jag snuva igen. Måste vara allergisk mot nåt i huset. Allt jävla damm troligen. 


O min favoritbutik är såld. Dammit. Stannar alltid till i Kåbban om de har öppet o köper Gahkku. Lappkakor. Svingott bröd. Åsså kanelbullar om de har. På nervägen såg jag att de hade utförsäljning av butiken o blev VADDÅ? Vad pågår? Fick veta att de sålt åt nån kvinna från Happis. Eller Kalix. Nånstans i de trakterna. Meeen då. Hur blir det nu med världens bästa bröd o bullar? 

Köpte en halsduk och en mössa på halva priset i alla fall. Och några efterrättsskålar och en korg från Rice. En fin liten julbricka. O några ätpinnar. De hade inga rosa kvar så det blev några random färger. Världens bästa godisplockare. Ja? Man slipper bli kletig av ostbågarna. Förlåååt alla masar o kullor. Ostkrokar heter det. 

Jaja. Ska fixa lite frukost till morgondagens skift. Upp före fan. *gäsp* 


Håll huvudet kallt, hjärtat varmt och händerna rena!

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2020 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Skapa flashcards