Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg under april 2023

Av Kvasthilda - 30 april 2023 09:00


Tema nr 288 Svarta tomater

120/365


-.



Temalista 


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2023 

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Av Kvasthilda - 29 april 2023 10:58

Många vattenskämt av Anna Charlotta idag. Och lite annat. Måste också berätta att traktorn varit här och röjt snö under kryssets gång. Vi har fått lite drygt tre decimeter av den blöta, tunga, vita varan. Isch. April April. Nåja, hinner komma en hel del till, innan vårsolen tar över världen, även hos oss. 


Vi började med en ros liv, La Vie en Rose, Édith Piaf.  


O det där med vår ja. Nästa kryssadress fylldes av Vårvindar friska.

Vårvindar friska, leka och viska
Lunderna kring likt älskande par
Strömmarna ila, finna ej vila
Förrän ni havet störtvågen far

Vi har haft en hel del vårvindar här som förstört isar runt om i fjällvärlden. Värme och vind är inte snällt mot isarna och de är förrädiska just nu. Över 70cm på sina håll, men med tunn skorpa på andra. Det gäller att se upp. Maken ska till fjälls i veckan. Valborgshelg. 


Snabba kast i vinden. Vi hörde Feven för nästa uppgift, med hennes De tio budorden


Märk hur vår skugga, märk, Movitz mon frère
Inom ett mörker sig slutar
Hur guld och purpur i skoveln, där
Byts till guld och klutar
Vinkar Charon från sin brusande älv
Och tre gånger sen dödgrävaren själv
Mer du din druvan din ryster
Därför, Movitz, kom hjälp mig och välv
Gravvård över vår syster!

Sofia Karlsson sjöng från sina vindar, Visor från vinden, Märk hur vår skugga, eller Fredmans Epistel No 81. Till krysset ska vi ha vissamlingen den kom från, Bellmans Fredmans Epistlar


Siw Malmkvist sjöng om Slit och släng på sextiotalet men originalet från 1956 heter Lucky Lips och gjordes av Ruth Brown. 

Lucky lips are always kissing, lucky lips are never blue
Lucky lips will always find a pair of lips that will be true!
I don't need a four-leave clover, rabbit's foot or good luck charm
With lucky lips I'll always have a fellow in my arm!


Anna Charlotta nämnde panflöjten i nästa låt och det är vad gruppen heter. Eller ja. Typ. Never Mind the Pan Pipes. De spelade en låt av gruppen The White Stripes. Låten heter Seven Nation Army. Strängarna som hörs kommer inte från en bas, även om det låter så, utan det är en pedal kopplat till en gitarr som ger ljudet. Riffet är ett av de mest kända genom senaste decennierna. 


Roar. Den Svenska Björnstammen på det och deras undran om vem som ska rädda dem.

Vart jag mig i världen vänder står jag här med tomma händer
Längtar efter något som kan rädda mig (Som kan rädda mig)
Vart jag mig i världen vänder står jag här med tomma händer
Längtar efter något som kan rädda mig (Som kan rädda mig)


Jag ska bara... Vi hörde signaturmelodin ur filmerna om Alfons Åberg. Ska man gå o vissla o nynna på den nu? Har hänt förr... 


Vi tar oss ut på dansgolvet sen, och dansar kind mot kind med Fred Astaire. Cheek to Cheek hämtades ur filmen Top Hat från 1935. 

Heaven, I'm in heaven
And my heart beats so that I can hardly speak
And I seem to find the happiness I seek
When we're out together dancing cheek to cheek


Evert Taube på spanska sen. Katia Cardinal sjöng hans Min älskling, du är som en ros. Taggig och jävlig. Eller hur det nu var. 


En känd Motownlåt på det, från 1967. 

(Reach out) Come on, girl, reach on out for me
(Reach out) Reach out for me
Hah, I'll be there with a love that will shelter you
I'll be there with a love that will see you through

Four Tops heter gruppen. 


O dagens kryss slutade i skräck. John Williams låt Jaws - Main Title and First Victim. Isch. Hajen


And That's All Folks! Hoppas det slutar snöa nu. Ha en skön och säker Valborgsmässoafton! 



Av Kvasthilda - 29 april 2023 09:00


Tema nr 55 Fasantupp

119/365


-.




Temalista 


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2023 

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Av Kvasthilda - 28 april 2023 09:00


Tema nr 113 Inbjuder

118/365


-.



Temalista 


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2023 

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Av Kvasthilda - 27 april 2023 09:00


Tema nr 225 Råk

117/365


Den slingrar sig över Torneträsks is, den långa råken och syntes tydligt i ljuset från den tidiga morgonsolen. 



Temalista 


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2023 

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Av Kvasthilda - 26 april 2023 09:00


Tema nr 21 Borg

116/365


Med rosen i fönstret ger den här lilla boxen en koppling till Skönheten och Odjuret.



Temalista 


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2023 

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Av Kvasthilda - 25 april 2023 09:00


Tema nr 25 Bävergnag

115/365


-.



Temalista 


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2023 

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Av Kvasthilda - 24 april 2023 09:00


Tema nr 161 Lång exponeringstid

114/365


-.



Temalista 


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2023 

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< April 2023 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards