Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg under augusti 2023

Av Kvasthilda - 31 augusti 2023 09:00


Tema nr 209 På en pinne

243/365


Ytte-pytte-pyttiga dalahästar.



Temalista 


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2023 

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Av Kvasthilda - 30 augusti 2023 09:00


Tema nr 5 Annorlunda

242/365


-.



Temalista 


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2023 

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Av Kvasthilda - 29 augusti 2023 09:00


Tema nr 92 Handarbete

241/365


-.



Temalista 


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2023 

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Av Kvasthilda - 28 augusti 2023 09:00


Tema nr 226 Röd

240/365


En av alla dalahästars grundfärg är röd.



O apropå Dalarna. Fotade den här karusellen med kurbitsmålade fjärilar under Kirunafestivalen och hade tänkt ha den som temabild först. Får bli en extra då. 


Temalista 


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2023 

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Av Kvasthilda - 27 augusti 2023 09:00


Tema nr 254 Snickeri

239/365


-.



Temalista 


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2023 

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Av Kvasthilda - 26 augusti 2023 10:51

I väntan på ett regelrätt inlägg med lullull och allt, kan jag ju dela med mig av mina spretiga tankar. Så här ser det ut när jag kryssar :D 

Nåja, söndag kväll när jag nu hittat tiden att sätta mig ner. Så här ser då mitt inlägg och lösning av Annika Jankells kryss ut den här veckan :) 


Vi började med Harry Brandelius. Eller snarare Kyrkslätts spelmän som spelade Harrys Nordsjön. Gissar att de flesta sjöng med i texten vi inte hörde. 

Men det är skönt när man får lätta ankar
Och sticka ut på böljorna de blå
När vi passerar Doggers bankar
Från fiskeflottan en hälsning vi få
Varhelst en svensk sjöman på jorden vankar
Har han Nordsjön i blodet ändå
Därför hälsar han glatt med ett kraftigt "Hurra"
Den gungande Nordsjön blå


En av de bästa balladerna i min bok. Love Hurts med Nazareth. Den tar mig direkt tillbaks till tonåren och skoltiden. 

Love hurts, love scars
Love wounds and mars
Any heart
Not tough or strong enough
To take a lot of pain, take a lot of pain
Love is like a cloud
Holds a lot of rain
Love hurts
Ooh, ooh love hurts


En helt annan powerballad på det. Vi hörde My Heart Will Go On, inte med Celine Dion, utan med en mycket ung Zara Larsson. Hon tävlade i Talang med den som tioåring. Kan ju säga att det har gått bra för henne! 


Mat och musik. Vem minns inte Sune Mangs? En annan gourmand är Edward Blom och han har spelat in några låtar, bland annat dagens kryssbidrag, När man festar, festar man. Ja, ska're va så ska're. 


En del filmmusik idag. Nästa filmlåt var Thank You ur filmen Sliding Doors. Sjöng gjorde Dido

And I want to thank you
For giving me the best day of my life
Oh, just to be with you
Is having the best day of my life


Nästa låt, Candle in the Wind gjordes en gång som en hyllning till Marilyn Monroe, men Elton John skrev om texten när Prinsessan Diana dog och den har blivit en jättehyllning till henne i stället med namnet Goodbye England's Rose.

Goodbye England's rose
May you ever grow in our hearts
You were the grace that placed itself
Where lives were torn apart
Goodbye England's rose
From a country lost without your soul
Who'll miss the wings of your compassion
More than you'll ever know

Vi lägger ett s till Dianas namn som svar på frågan till vems minne?


Genrebyte efter pausen. Vi hörde Robot Romeo från 1976, med dansbandet Jigs


The String Sisters spelade en cover för nästa kryssadress. Cruicified gjordes av en grupp med discobeat, Army of Lovers. Alexander Bard (AB för krysset) skrev det mesta och sångerskan heter Camilla Henemark


En låt med inte helt självskrivet innehåll är Barnvaktsboogie med Rock-Olga. Den har engelsk text i original, Baby Sittin' Boogie, men Sveriges första tjejrockare, från Gävle gjorde den på svenska. 


En av tevehistoriens kortaste intromusik hördes sedan. Men eftersom vi fick höra en presentation av programledaren, Jan Öivind Svan - och dessutom höra hans skånska, visste nog de flesta att vi sökte Fråga Lund. Hade en klasskompis  i gymnasiet som vidhöll att lundamål inte är skånska. Eller snarare att Lundabor inte är skåningar. Fråga Lund är igång än idag och jag känner en i expertpanelen, Gabriella (och hennes man för den delen). 


Vårmusik i höstrusket. Men egentligen finns inte vi i första textraden. 

Sjungom studentens lyckliga dag,
låtom oss fröjdas i ungdomens vår!
Än klappar hjärtat med friska slag,
och den ljusnande framtid är vår.

Jag trodde sången vi hörde var på danska, men det var visst tyska? O Hurra! igen då :) 

Jamentack! Självklart. Jag reagerade när jag skrev mina noteringar men det tog för lång tid tills jag skrev inlägget att jag aldrig kollade upp denna igen. Givetvis är det vi men en annan melodi: 

Vi gå över daggstänkta berg, fallera'!,
som lånat av smaragderna sin färg, fallera'!
Och sorger har vi inga,
våra glada visor klinga
när vi gå över daggstänkta berg, fallera'!

Tack för att du uppmärksammade det, Mats!  


Nästa melodi var dock på svenska. Ursvenska. Alice Tegnér. Apropå vår. 

När lillan kom till jorden
Det var i maj när göken gol
Sa mamma att det lyste
Av vårgrönt och av sol

Vi plockar ur när till krysset. 


Veckans kryss slutade med en gammal sommarplåga. Bokstavligen. 

Ingen sörjer när du dör, ingen ska sakna det du gör
Ingen vill veta var du köpt din tröja
Och fast du gjort allt som man ska, du är artig, du är glad
Och du har tränat bort din dumma dialekt

Raymond & Maria. 


O med det säger jag tack o hej för den här veckan. Hoppas ni haft en fin helg. Ja, det var ju det där med söndag kväll. 



Av Kvasthilda - 26 augusti 2023 10:50

Inlägg kommer så snart jag hinner. Jobb idag, och PokéFest före det så det blir vad det blir. 

Av Kvasthilda - 26 augusti 2023 09:00


Tema nr 64 Folkdans

238/365


Har varit i Dalarna i veckor i sommar, men inte sett en enda folkdans. Hittade denna bricka, eller var det ett fat?, på vilken det låg en påse med en pappersparad och detta får bli min bild för folkdans. *suck* Ett par som svänger sina Sverigedräkten-klädda ben kring en midsommarstång. Kan ju vara folkdans. Folkets dans om inte annat. 



Temalista 


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2023 

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Augusti 2023 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards