Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg under januari 2021

Av Kvasthilda - 31 januari 2021 09:00


Tema nr 170 Lämnat spår

31/365


-.



Temalista 


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2021 

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Av Kvasthilda - 30 januari 2021 12:34

Jag var lite upptagen i morse, men då jag i alla fall är hemma (med jourtelefonen i högsta hugg) kom jag mig in till min lilla radio, som av någon anledning aldrig har haft en strömkabel, utan går på batterier och de börjar vara lite trötta. Så här ser min lösning ut idag. 


Mitt i änglasången drog jag igång radion och då min lilla sticka med genvägen till min textfil krånglade hann jag inte höra var hon skulle in, Annie Lennox, men jag listade snart ut det.

No one on earth could feel like this

I'm thrown and overblown with bliss
There must be an Angel
Playing with my heart


På det kom en Eldemandubbel. Välj glädje säger en av mina kollegor jämt. Säg inte nej tyckte Steelmen medan Lars Ross påstod att Han är min sång och min glädje. Vem denna han är utröns inte riktigt. (o ja, jag vet vem 'han' är, men som den ateist man är så svamlar jag som vanligt). 


Ronny Eriksson med sin kvinnliga vapendragare, givetvis Anna-Lotta Larsson. De sjöng som vanligt en av Ronnys underfundiga och ironiska texter och att vara osäker på allt och kanske, kanske våga ta steget ut o träffas. 


Vi tar oss upp på taket. På taket till Lillebrors hus. Det är där han bor, Karlsson. Astrids första bok om honom heter Lillebror och Karlsson på taket


Shirley Clamp sjöng en av Roxettes stora hitar. När kärleken föds heter den på svenska, men originalet är It Must Have Been Love

När kärleken föds, har den inget namn
När kärleken dör, vet du vad som försvann
När kärleken föds, har den inget namn
Men vi hade den här, tills du släppte min hand


Malmö symfoniorkesters blåsorkester (heter de så?) spelade Jules Sylvain. Frågan som ställdes var Får jag låna nyckeln Anne-Marie? Jag skriver nyckel i krysset. 


Mrs Miller var väl kanske en föregångare till MA Numminen. De sjunger ungefär lika fint. Idag slaktade hon Strangers in the Night. Får man inte höra den med Frankie kan man gärna välja svenska versionen med Gunnar Wiklund eller Lasse Lönndahl, som är ljusår bättre. Då heter den Tusen och en natt. Inte att beblanda med en senare mellolåt. 


Vår grannland i öster stod för nästa bidrag. Elina Söderström sjöng en melodi jag inte för mitt liv kan sätta ett namn på, men den som skrev den var omisskännligen Carl Michael Bellman. Får forska mer i det där sen. 


Väck mig innan du gå-går. Wake me up before you GoGo. WHAM förstås. 


Sen tog vvi oss ut till kåken på åkern. Vem har aldrig kallat serien set? Det lilla huset på prärien. Laura Ingalls självbiografier som blev en långkörare i teverutan. 


Mello 2016. Eftersom 2020 försvunnit helt i nåt töcken blev det plötsligt väldigt länge sen Molly Sandén tävlade m,ed sin Youniverse. Hon kallar sig My i vissa samanhang, bland annat när hon sjunger den fantastiska melodin från Eurovision Song Contest, the Story of Fire Saga. Underbara, galna film. Så glad att jag hittat en film jag verkligen gillar med Will Ferrell. 


Vi slutar med Owe Thörnqvist där han sjöng en annan text än den vi brukar höra i berättelsen och Albin & Pia. Kanske Albin jobbar i ett kök sen han klev av båten från Amer'kat? En galen kock handlade den korta visan om idag. 


Nåja. Jag är lite tjyvens i magen idag, men tror det beror på kaffet. Har inte druckit kaffe på ett par dagar o nu sätter det igång magsyrorna. Jisses. Tre timmars skift kvar. 

Å som vanligt. Tvätta händerna och hålla avstånden! 



Av Kvasthilda - 30 januari 2021 09:00


Tema nr 140 Installation

30/365


Tidigare år har Kommunen byggt en igloo i snö här, men nattsuddare använde det som toalett så denna vinter är igloon öppen. 



Temalista 


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2021 

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Av Kvasthilda - 29 januari 2021 09:00


Tema nr 61 Ett svart hål

29/365


-.



Temalista 


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2021 

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Av Kvasthilda - 28 januari 2021 09:00


Tema nr 67 Fartränder

28/365


Det går inte fort... men fartränder blir det ändå om det inte är nog ljust. 



Temalista 


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2021 

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Av Kvasthilda - 27 januari 2021 09:00


Tema nr 246 Påskgul

27/365


Vi köpte lite "dalaämnen" i somras och barnbarnet har väntat hela hösten och vintern på att få måla dem. Han fick lite färger i julklapp och innan skolorna började igen efter jullovet, var han hos mormor och fick kladda av liv och lust. Vi målade dalahästar på plats i Nusnäs, men den här grisen fick till slut ikläda sig en riktigt kycklinggul färg med lite andra highlights. 



Temalista 


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2021 

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Av Kvasthilda - 26 januari 2021 09:00


Tema nr 11 Avskalat

26/365


Viss frukt är lite besvärlig att ha i salladen om man inte skalar den... Päronen kanske går, men gråpäron har lite grinigt skal. 



Temalista 


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2021 

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Av Kvasthilda - 25 januari 2021 09:00


Tema nr 286 Skum

25/365


De är nog allt lite skumma, di däringa tomtarna. 



Temalista 


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2021 

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2021 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Skapa flashcards