Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg under september 2023

Av Kvasthilda - 30 september 2023 22:16

Efter några dagar i Dalarna med döttrarna, för att fira den äldsta (33) och deras mormor (90) vändes åter bilen norrut idag och vi har tillbringat större delen av dagen längs E4an. O det regnade genom hela Västerbotten. Fy för den lede. Mellokrysset löste jag via mobilen medan det gick i radion, men ska nu försöka få ihop lite kryssblogg av det också. Får se om lullullet hänger med ikväll. 

Men ja... tillbaks i stugan igen o Lapptoppen kraschade efter att jag skrivigt halva kryssinlägget - o inte hunnit spara utkastet. ÄNNU EN GÅNG! *grrrrrr*


Vi började med nummer ett. Det blev hon också med sin låt, Number One

You are the one, you're my number one
The only treasure I'll ever have
You are the one, you're my number one
Anything for you 'cause you're the one I love

Helena Paparizou tävlade och vann för Grekland 2005. 


Tommy Körberg med flera sjöng ur Les Miserables för nästa kryssadress. Än en dag heter melodin på svenska. 

Dogge Doggelito, ska han vara med i Så Mycket Bättre i höst? Han är förgrundsfigur i bandet The Latin Kings som idag rappade och sjöng en av sina låtar, Kompisar från förr


Så blev det barnteve. Vi hörde signaturmelodin från Nasse. Inte Nalle Puhs kompis, utan vår alldeles egen Nasse, vars böcker skrevs av Sven Nordqvist, som blev  en teveserie och handlar om en nalle i randig mössa och prickig overall. 


A Silly Love Song.

You'd think that people would've had enough of silly love songs
I look around me, and I see it isn't so
Some people want to fill the world with silly love songs


And what's wrong with that?
I'd like to know, 'cause here I go again


I love you
I love you
I love you
I love you

Den tillkom bara för att Paul McCartney struntade i att kritiker (och John Lennon) tyckte att han gjorde fåniga och lättsmälta låtar. Paul skrev den tillsammans med hustrun Linda, för deras gemensamma grupp Wings

Hans skor är för stora
Och hans mössa för trång
Hans byxor för smala
Och hans rock är för lång

Men det gör detsamma
För han är min soldat
Någonstans i Sverige

Tommy Bergs spelade denna svenska evergreen. Min soldat


Det kan vara ljuva tider. Eller inte. "Boden, platsen som Gud glömde". Det har hörts en och annan gång. Kent... De har gjort en låt som heter The Belle Epoque

Men ja.... Deras text kan ju ha något med samtiden att göra. 

Jag är handen som gungar vaggan
Jag är staten och kapitalet
Jag är säkerhetsmanualen
Anonyma kommentarer
Jag är mobbingen på nätet
Jag är Big Macen du äter
Jag är moskéer och katedraler
Jag är bibeln och koranen


Alla för alla och en för en
Alla för alla och en för en
Alla för alla och en för en
Så börjar vi om igen



Lille Sigismund... Undrar vem det är? Någon som i alla fall inte kan rå för hur vacker han är. Vad rår väl Sigismund för det är hämtad ur operetten Vita Hästen


Helt motsatt - sett till färgen - är då Gamle Svarten som är svenska titeln på nästa melodi vi inte hörde någon text till. 


Näste låt, däremot härde vi den tjeckiska texten till. Helena Vondráčková sjöng Mám nový vůz som vi hört med Whitney Houson i original, I Wanna Dance With Somebody


Anna Charlotta spelade sen en av sina idoler, Suzi Quattro. Förutom att hon gav namn åt gruppen och sjöng, spelar hon bas

Watch Out!
You know the 48 Crash
Come like a lightning flash
(48 Crash, 48 Crash)
And the 48 Crash is a silk sash bash
(48 Crash, 48 Crash)

 

48 Crash, 48 Crash
Come like a lightning flash
A lightning flash
And it's a silk sash bash
A silk sash bash
That's the 48 Crash

Det finns en restaurangkedja i Norrbotten som heter SusiQ... Ba'enparentes... 


Vi slutar i 60-talet, med en svensk grupp - startad i Danmark läste jag.

Every raindrop means a lot
Loneliness for every drop
Like a season
There are many reasons

Tages.  


Jahaja.... Råkade se att IDOL är igång och alla är uttagna till fredagsfinalerna nu. Ser ju sällan på teven... 



Av Kvasthilda - 30 september 2023 09:00


Eget tema nr 24 Skrynklig

273/365


En något övermogen strävsopp.



Temalista 


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2023 

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Av Kvasthilda - 29 september 2023 09:00


Tema nr 181 Mörkret lägger sig

272/365


-.



Temalista 


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2023 

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Av Kvasthilda - 28 september 2023 09:00


Tema nr 223 Ruiner

271/365


Vad ska man säga? Malmen ska fram. O i dess spår faller hus. 



Temalista 


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2023 

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Av Kvasthilda - 27 september 2023 09:00


Tema nr 232 Samtal

270/365


Tog några bilder i Nusnäs, där en kvinna intervjuade en av killarna i snickeriet. Tänkte göra två teman, men vet inte om jag gör det... Behöver visserligen fler teman så kanske.... Här står hon still och samtalar och skrattar med i hans historier. 



Temalista 


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2023 

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Av Kvasthilda - 26 september 2023 09:00


Eget tema nr 23 Går ihop

269/365


Ett klurigt tema. Vad ska man döpa det till? En del av maskineriet i Linslageriet. Sju redan flätade trådar, eller linor då, går ihop mot nästa del av maskinen för att göra en ännu tjockare stållina till gruvdriften. Dessa linor användes bland annat till korgarna som hissades ner i och upp ur gruvschakten med arbetare på väg till och från sitt jobb i Falu Gruva - och givetvis för att ta upp kopparmalmen ur gruvans djup. 



Temalista 


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2023 

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Av Kvasthilda - 25 september 2023 09:00


Egeet tema nr 22 Tråd

268/365


Klurade länge på vad jag skulle döpa temabilderna till, för fotona jag tog i Linslageriet vid Falu Gruva. Egentligen är de här trådarna redan ihopslagna av flera järntrådar. Det är fascinerande hantverksmaskiner, dessa stora träkonstruktioner. Som stora spinnrockar. Några av dem kan du prova styra, med handtag, men de flesta har stannat för många år sen och är sedan "frusna i tiden". 



Temalista 


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2023 

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Av Kvasthilda - 24 september 2023 09:00


Tema nr 184 Naturens olika faser

267/365


Ja, vad säger man? Hade en halv tanke om att visa en rönnbuskes blad för det här temat, men tänkte att aspdungarna längs Malmbanan blev en mer effektiv bild för temat. Vi blir alltid lika överraskade när första snön kommer i september. Oftast försvinner den igen efter några dagar. Får se vad facit blir den här gången. Hade lagt in ett helt annat tema här, men det jag då skrev stämmer inte när jag skriver detta: "Nä, vi har inte fått nån snö än", vilket alltså inte stämmer alls... 

En sak jag absolut inte gillar i den här bilden, är hur Trafikverkests entreprenörer för underhållet har behandlat "min" aspdunge här. Det är många år sen banarbetarna gick med röj- och motorsåg längs järnvägen. Nä, nu kör de med nån form av kedjor som sliter av stammar på buskar och träd, i förbifarten. Resultatet blir meterhöga, asfula, läskiga pinnstubbar. Det gör ont i mig. Inte bara för viltet som tar sig innanför staketet och kan göra sig illa på det där eländet, utan även för att det är så erbarmligt fult. 



Temalista 


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2023 

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< September 2023 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards