Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg under augusti 2010

Av Kvasthilda - 31 augusti 2010 09:00


Tema nr 34 Början

244/365


Den här statyn står i Hedemora kyrka i Dalarna. En lite grovhuggen skulptur av en blivande mor. Är det en havande Maria? Fast hon är mörkyad. I mitt häfte om Hedemora kyrka finns inte den här skulpturen i Annakoret omnämnd.

Idag börjar även mitt nästa arbetsår. Eller har börjat. Jag slutar i princip mitt första skift efter semestern när detta publiceras. *bäh* Nattskift... 00.52-09.57 Noga med minutrarna :-) Har allt gått bra har jag redan slutat. Men nu var det ju början det handlar om idag så det struntar vi i.


Början av ett nytt liv



Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2010 hos akson



Av Kvasthilda - 31 augusti 2010 04:15


Kors i fanders. Vallmon blommar än. Tror jag. I mörkret är alla katter grå. Det är lite för skumt för att verkligen bekräfta i förbifarten. Får se när jag vänt om nån timme o ljuset återvänt.

Började arbetsåret med långtåg o i nattradion har de diskuterat nattjobb. Hur gör du för att klara jobb, sömn o mat?


i radion · jobb · sms
Av Kvasthilda - 30 augusti 2010 09:28


Ehhh... ore mine kanske? Fast jag har inget med gruvan i sig att göra. Egentligen. Eller är det ejänkligen? Mwoaahahahahaa... Idag är semestern officiellt slut och min första dag börjar i --- ingenting. En nolldag. Första skiftet startar 00.52 inatt... urrk o stön. Inte favvoskiftet. O just nu kommer jag inte in i SÖMen så jag kan önska mig för oktober. Senast den sista varje månad. Loggade in häromdagen o fick mitt schema för september men sen försvann lösenordet. Vinden måste ha tagit det. Eller regnet spolade bort det. Nej vinden, för det försvann redan innan jag lämnade Dalarna. Fast det regnade ju faktiskt lite grann. Hur som helst är det borta. Gone. Kaputt. Fick ett nytt av supporten men det funkade inte så då blev jag väl utelåst igen. Nu ska jag avvakta nån timme innan jag försöker igen. Det måste ju funka inatt.... Annars får jag åka utan mina uppgifter. Not värry good.

Undrar just hur många som ringer supporten första dagen efter semestern? En o annan som glömt sitt lösenord. Vi måste ju byta var o varannan månad så det är lätt att tappa bort sig om man inte använder något form av "tema". Icke rekommendabelt. Men ofta enda chansen att komma ihåg det utan att skriva upp - VÄRRY MUCH NOT rekommendabelt.

O kaffet är slut. Buhäääää. Fick gå o gräva i Makens jaktlådor för att hitta några korn att koka kaffe på. Han har kaffe i gamla krutburkar. Antar jag. Krutflaskor. De har stort o bra lock. KAN ju vara nåt inköpt i en jakt/sportbutik men vad vet jag?

Har ett paket att hämta upp oxå. Men ingen id att knata iväg de får kilometrarna dit för att hämta det. Har redan fått en påminnelse så det kanske brådskar lite. Vet inte om det har förkortad liggetid. Jäklar i snuset om jag missar det i alla fall! Min nya iPhön.

O pigan har badat sin. Klantarsle.

Nånä. Har diverse väskor att unpacka så det är väl bäst att sätta fart.

Ha en bäst Måndag!



Av Kvasthilda - 30 augusti 2010 09:00


Tema nr 210 Ost

243/365


Fortsätter på gårdagens tema. Mozzarellasticks.... Mums. Hälsosamt o fint med all olja ;p  O ost är alltid gott. Till stripsen beställer vi smält cheddarost. Mums.



Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2010 hos akson



Av Kvasthilda - 29 augusti 2010 23:44


 

Fotat idag 12.45


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

Bildligt Talat v35


Av Kvasthilda - 29 augusti 2010 21:42


En dag sent idag igen. Har ju varit på resande fot o inte kunnat kryssa. Dock löste jag krysset direkt igår, med viss svårighet då min brors barn satt vid köksbordet och surrade :-) O direktsändning var det också, o från Dalarna till det. Väsmans Vattenfestival i Ludvika. Julia kände igen en av låtarna men ville inte sjunga med då hon tyckte det kändes lite genant.


Det börjar med en dubbel och slutet av augusti. Vi hör Månsken i augusti med Lena Ph.


Sen ska vi ha ett djur det sjungs om. Eller inte. Ålefeskarn's vals hörs på dragspel med Skövde Dragspelsklubb. Ingen sång där inte.


Däremot blir det sång i nästa uppgift... Tant Krusidulla från Krusidullien... Ja, det är ju de små blå. Smurfarna. Nu har krysset inget med den låten att göra utan vi vill veta vad originalet handlar om - en hatt och vad man förslagsvis har på sig för byxor till det. En Tyrolerhatt används väl med fördel till skinnbrallor med hängslen. Lederhosen. På hårets Klas Fogel sjöng.


Sen följde den lilla melodin som unga fröken frågade om jag visste vilken det var.

Mmmmm... sa jag. Vet du?

Ja, svarade hon.

Kan du sjunga den då?

Nej.

Nähä....

Rosen var det ju då. Fast i ett hysteriskt tempo och spelat på elgitarr. Eddie and the Blazers stod bakom tonerna.


Rosor fick min syster av sin sambo för ett tag sen och tjejerna på kontoret tyckte det var SÅÅÅ romantiskt. Det var deras förlovningsdag och han kom in på kontoret med en bukett för att överraska henne. Nu höll inte rosorna för evigt men kanske under En lång lång tid? Det var just vad Håkan Hellström sjöng om från sitt senaste album, För sent för Edelweiss. Hans nyaste har inte släppts ännu utan beräknas komma ut runt den 13 oktober.


Sista uppgiften före halvslaget är bara en bokstav. Vad melodin heter vet jag inte men det korta ordet som redan är inskrivet om man fixade Hellström är ö. "Två Walter" spelade sa Eldeman, Walter Eriksson och Andrew Walter.


Sen kommer Nils Dacke o hans hemska partyorgel igen. Hur lyder uppmaningen i refrängen? Det vi hör är Björn SKifs melodifestivallåt från 1975, Michelangelo och där vill Björn att han ska plocka upp telefonen o svara.

Michelangelo, kan du svara på
Hur du gjorde dom, alla tavlor som blev historia sen
Michelangelo, men så svara då
Kan du komma hit, och ta med stafflit och måla av min vän


Känner ni för att sjunga med i andra versen så gör gärna det... Jojooooo..... Vem hinner det om man inte heter Hacke Hackspett? Det sjungs om Finland i rask Säkkijärven polka-takt och de som spelar o sjunger ny text är far o son, Charlie o Lennie Norman. Pappa Charlie som är född i Ludvika.


En annan duett, o kanske lite otippad när den kom? En söt tjej och skådespelerska sjunger tillsammans/mot en välkänd popartist och fd pojkbandsångare. Var ju ett tag sen. Pojken har gått sta o gift sig. Jag tror inte hans fru tyckte det var SÅ stupid att säga I love you. Something stupid heter låten från 2001 med Nicole Kidman o Robbie Williams.


Från Norman till Chaplin. Vi söker här en film och musikskapare och det tog mig en stund att fatta vad svaret var. Skrev Charles o funderade villken jäkla Charles?? Sen sa Eldeman "vanligaste versionen" av namnet o då klickade det till att det ju givetvis var herr Chaplin. Alltså Charlie. O säkert hämtat från Moderna Tider. Igen.


Åsså över till skönsång.... Eeehhhh. NÄ. Tillome Eldeman kom av sig när han pratade om sång i den här kryssledtråden. Hoppa Hulle med Bert Karlsson. "Det var faktiskt en av Melodikryssets stamlyssnare som...... eh sjöng". Att kalla det för sång? Nej igen.


Så slutar vi i imperfekt. Eller en dag som redan passerat. Beatles' Yesterday översätts till igår på svenska så det skriver vi i krysset idag. Eehh igår. Faktiskt.


O så var det med det.


Av Kvasthilda - 29 augusti 2010 09:00


Tema nr 110 Hunger

242/365


Det har blivit några hampisbarer i sommar. Smidigt när man inte tar med sig något att äta. Det finns säkert mer hälsosamma salladsbarer men när hungern drar ids man inte leta efter dem utan far till en näraliggande hampisrestaurang vars skyltar ofta syns på långt håll... Här en hiskeligt färgad i Uppsala. Som de 'norrlänningar' vi är föredrar vi den här kedjan före "donken". På bilden finns några hungriga människor. Vi har fått vår mat o sitter o studerar omgivningarna. Utanför fönstren befann sig ett stoooort gäng varelser som är konstant hungriga... Kajor. Det finns några stycken sådana i Uppsala med omnejd. Som stora moln far de över himlen, från det ena stället till det andra.





Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2010 hos akson



Av Kvasthilda - 28 augusti 2010 20:11


På väg hem, meddelst tåg. Knökfullt. Åtminstone mina schweintunga väskor. Kupen i ena änden o väskstället (fullt) i andra änden av vagnen. *suck*


Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Augusti 2010 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Skapa flashcards