Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg under september 2022

Av Kvasthilda - 30 september 2022 09:00


Tema nr 83 Fynd i skogen

273/365


-.



Temalista 


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2022 

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Av Kvasthilda - 29 september 2022 09:00


Tema nr 16 Bland blommor och blad

272/365


Eller kanske tvärtom. Bland slipers och makadam växer rallarrosor och fjällvallmo, den senare den blomma som slår ut i blom först längs järnvägen och håller ut längst på hösten. När detta publiceras har de troligtvis gett upp mot snö och vinter. 



Temalista 


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2022 

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Av Kvasthilda - 28 september 2022 09:00


Tema nr 128 I värmen

271/365


Det gäller att smida medan järnet är varmt. Mmmm. 





Temalista 


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2022 

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Av Kvasthilda - 27 september 2022 09:00


Tema nr 99 Groda

270/365


Det är ju frågan. Var är den? Promenerade till Narviks kirke för att fotografera grodan som stod där, men det visade sig att de har bytt ut den hysteriska soptunnan mot en tråkig. Har fortfarande chans att kunna hitta en i Narvik, men det kräver ett långt uppehåll så jag hinner ta en långpromenad... 




Temalista 


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2022 

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Av Kvasthilda - 26 september 2022 09:00


Tema nr 158 Kärleksstig

269/365


-.





Temalista 


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2022 

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Av Kvasthilda - 25 september 2022 09:00


Tema nr 10 Bagge

268/365


Fast inte. Det är en bock.



Temalista 


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2022 

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Av Kvasthilda - 24 september 2022 11:02

Tröttare än tröttast denna lördagförmiddag. Bra då, eller dåligt med ett lättsmält kryss? Lite gott och blandat i musikväg i alla fall. Och ett par kryssbrickor till mina trakter, en till Kiruna och en till Kurravaara (som stockholmare inte kan uttala, vilket var en stor grej när Åsa Larssons bok gjordes till teveserie, hennes huvudperson är från Kurra). Så här har jag fått ihop det idag: 


Här kommer natten, det var en gång en svensk låt med Pugh Rogefeldt och tolkad av Miss Li, fast dagens första låt var en engelsk låt med "samma" titel, Here Comes the Night. Patti Smith framförde den efter att hennes manager övertalade Bruce Springsteen att ge henne låten. Han hade tänkt göra den själv. 


Tenorernas tenor sjöng för nästa adress. Luciano Pavarotti sjöng Nessun Dorma ur Puccinis Turandot


Melodifestivalen 2005. Det året tävlade Josefin Nilsson med hjärtats egna ord

Jag vill va' där du är
Jag vill leva och växa här
Skriva en framtid ihop
Med hjärtats egna ord


Jösses. Mahalia Jackson sjöng We Shall Overcome - och vem kommer inte ihåg den galna idén Birgit Friggebo fick att få motståndare i Rinkeby att sjunga denna? Vi översätter även första ordet till svenska. 


Du gav bara löften. Är inte det något politiskt så säg? Stefan Borsch höll i micken tillsammans med Vikingarna

Aldrig mer får jag se dig, inte höra din röst
Aldrig mer kan jag finna, någon som ger mig tröst.
Du gav bara löften, som jag ej förstod
Nej älskling förstå mig, aldrig mer kan jag tro


Sen går vi på musikal och hör Liza Minelli framföra All That Jazz. Hon var inhoppare under en månad i musikalen Chicago


Så Mycket Bättre, fast egentligen inte. Lisa Nilsson gjorde Ana Diaz 100 med finlandssvenska namn i stället för de latinska Ana har med. De har lite olika ursprung. Ana Diaz sjöng sin låt själv idag. 

Aldrig trodde jag
Aldrig trodde jag
Att vi två skulle hamna här
Two runaways som alltid varit 100
Aldrig trodde jag
Aldrig trodde jag
Att vi två kunde sluta
Aldrig trodde jag
Att jag skulle gå


Men nästa kryssbidrag kom definitivt ur Så Mycket Bättre. Lill-Babs var med i första säsongen och en av dagarna var Thomas DiLevas. Lill-Babs framförde hans Vingar när vi älskar


Halvsju. Lennart Swan. Barnblocket med John Blund. När man är trött har man "grus i ögonen" och det är exakt vad John Blund har i sin lilla säck. Sömnpulver sa Annika, men det är sand. På engelska kallas han The Sandman. 


Back to Black spelades för nästa adress och det var en av Amy Winehouses stora låtar. 

We only said goodbye with words
I died a hundred times
You go back to her and I go back to
I go back to us


Trance Dance på det. De spelade You're gonna get it!. Ett par av medlemmarna är finlandssvenskar, bland annat sångaren Ben Marlene. 


Vi slutade i kärlekens tecken. För kärlekens skull av Ted och Kenneth Gärdestad som i ett hyllningsavsnitt till Ted (i Så Mycket Bättre) framfördes av Danny Saucedo. 

Det är för oss solen går opp
Och lyser som guld för kärlekens skull
Solen går opp, så oskuldsfull
Och lyser på oss för kärlekens skull


Hoppas ni får en fin lördag. Själv ska jag jobba ikväll. 



Av Kvasthilda - 24 september 2022 09:00


Tema nr 54 En lugn stund

267/365


Bokstavligen. Det kan nu blåsa på det här stället. En fin kväll. 





Temalista 


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2022 

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< September 2022 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards