Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg under juli 2023

Av Kvasthilda - 31 juli 2023 09:00


Eget tema nr 16 Cover

212/365


VI SPELAR INGA EGNA LÅTAR!
Det är Kiruna Kickers slogan. Kirunafestivalens egna husband. O de är skitbra! 



Temalista 


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2023 

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Av Kvasthilda - 30 juli 2023 09:00


Tema nr 310 Två-i-en

211/365


-.



Temalista 


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2023 

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Av Kvasthilda - 29 juli 2023 13:18

Skandal. Stava rätt. Namn är viktigt. Nå. Vi kommer dit. Kan börja med att säga grattis till våra fotbollsdamer som tog sig till slutspel med att krossa Italien under (bokstavligen) bästa sändningstid.

Så här ser min lösning ut idag, denna fina fotbollslördag. 


Som sagt. Inte många som sover en dag som denna. Hasse & Tage sjöng en vaggvisa till sin jycke. Sov lilla Totte

Sov, Totte liten
Världen är så biten
Somna så kommer snart John Blund
Till en otäck hund!


O en otäck jycke var inblandad i nästa uppgift också. Hämtad från Annika Jankells ursprung i musiktevens värld, hörde vi Ubangi med Cia Berg och Orup i deras underliga The Little Cat and the Dirty Dog. Så, Orups skitiga hund ska också in i krysset. Ingen sömn där inte. 


Leontopodium alpinum. Det blev en av Annikas ledtrådar till nästa kryssadress. Hämtad från de schweiziska alperna och Sound of Music, hörde vi en instrumental version av Edelweiss


Hello är en av Adeles hitlåtar. Idag hörde vi den på svenska med My Kullsvik.

Kan du inte svara mig?
På det som jag vill säga dig
Visst är jag ledsen för allt jag har gjort
Men du verkar inte vilja förstå
Kan du inte svara mig?
På det som jag vill säga dig
Visst är jag ledsen för att ha krossat din själ
Men du verkar inte bry dig om det
Nå' mer

Texten föreslår att vi lyssnar till ett telefonsamtal som alltså troligen föregåtts av en ring-signal. 


Kents sista album fick illustrera nästa kryssadress. Eller en låt från skivan som heter Då som nu för alltid. 2016 lade de ner sin verksamhet som band.  


En av mina absoluta favoritlåtar spelades sen. Somewhere Over the Rainbow med den alldeles för tidigt bortgångne Israel Kamakawiwo'ole. I videon till låten sitter han på en stol och spelar på sin ukulele


Speedy Gonzales (Speedy Gonzales)
Why don't you come home?
Speedy Gonzales (Speedy Gonzales)
How come you leave me all alone?

"He, Rosita, I have to go shopping downtown for my mother
She needs some Tortillias and Chilli Pepper!"

La, la la la la la la la la,

la la la la la la la la, la la la la la la
La la

Han  är snabb, den lilla ökenråttan och besjungs av Pat Boone. 


Bästa Newkid. Från Mycket Bättre 2020, där han tolkade Ana Diaz Starkare

Kanskе blir vi vänner någon dag
Och jag kan vara glad att du är glad
För varför ska vi se på det med sorg
Bara för vi gick varsitt håll
Om vi blev starkare, starkare


Sissel Kyrkjebø fick vara med att göra musik till Titanic. Vi skriver Norge i krysset för hennes hemland. 

Sen det som irriterar mig till max idag. Han har spelat och sjungit med Sissel ovan. Han är Orsas stolthet, Kalle Moraeus. Han sjöng sin fina mellolåt Underbart för krysset idag, men Jankell stavar hans namn fel. Nollåttor. Vi plockar bort ett a ur hans efternamn...! Skandal. Moreus

Är det säkert att du älskar mig
Hör du kärlekens alla toner
Klinga starkt och underbart
Underbart
Är det säkert att du väntat mig
Ser du kärlekens alla färger
Skimra starkt och underbart
Underbart


Italienska Umberto Tozzi ger tillbaks lite kärlek i alla fall - trots att fotbollstjejerna förlorade mot Sverige idag. Ti Amo


Vi slutar med Mr Blue Sky.

Mr. Blue Sky, please tell us why
You had to hide away for so long (So long)
Where did we go wrong?
Mr. Blue Sky, please tell us why
You had to hide away for so long (So long)
Where did we go wrong?

Han besjöngs av ELO, Electric Light Orchestra.


Vi har väldigt blå himmel idag. Finaste dagen på länge. Bara en o annan molntuss. Synd bara att tidernas förkylning slagit till och man tappat orken fullständigt! Bah. Krya på mig. Hoppas ni har det bra! 



Av Kvasthilda - 29 juli 2023 09:00


Tema nr 251 Smal gränd

210/365


Faluns smalaste gata, Brunnsgränd från två håll, och olika väderlek.





Temalista 


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2023 

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Av Kvasthilda - 28 juli 2023 09:00


Eget tema nr 15 Kluster

209/365


Jag har av någon anledning haft Kluster i bakhuvudet som ett av årets teman. Kanske det är Kaskad som spökat. Den här kohagen fotograferade jag för ett tema förra året, men i år bestod beståndet av kalvar i olika färger. Ett kalvkluster. En massa kalvar som följdes åt genom hagen. Vi har sett dem spridda här och där i hagen när vi passerat på vår väg till o från Falun, men alltid med någon form av närkontakt. Nåja. Då fick det bli ett eget tema. Kluster är en form av samling. Oftast kopplat till stjärnbilder. Men kalvar är ju så mycket gulligare. 




Temalista 


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2023 

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Av Kvasthilda - 27 juli 2023 09:00


Tema nr 343 Virka

208/365


-.



Temalista 


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2023 

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Av Kvasthilda - 26 juli 2023 09:00


Tema nr 12 Ballongblomma

207/365


-.



Temalista 


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2023 

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Av Kvasthilda - 25 juli 2023 09:00


Tema nr 125 Kanal

206/365


-.



Temalista 


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2023 

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Juli 2023 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards