Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg under september 2010

Av Kvasthilda - 30 september 2010 21:38


Undrar hur det går idag. Har inte sett alla bidragen men jag älskar Geir. Har sett facebookslingan på tevefyras hemsidan och det är ett jäkla kackel från tonåringarna. Hur gammal ÄR HAN?? Poptonnisarna då. Rocktonnisarna gillar gamla gubbar. Fast Olle är jäkligt bra han med. Hur ska det väljas EN gubbe av dem? Jisses.


Av Kvasthilda - 30 september 2010 09:00


Tema nr 202 Nöjd

272/365


Efter sina bad klev änderna upp på stranden och lade sig att torka - eller vad de nu gör :-) Nöjda ser de ut att vara, där i solskenet.




Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2010 hos akson



Av Kvasthilda - 29 september 2010 18:41


Veckans himmel är vad jag såg när jag körde hem med mitt tåg häromnatten. Givetvis går det inte att fotografera något annat än en konstnärlig bild av en nattsvart himmel med närapå fullmåne bland molnen och mångata i Torneträsk när man befinner sig i rörelse, men jag gillar bilden! Tror den blev fotad med en tid av en sekund eller möjligtvis en halv. Jag koncentrerade mig på månen o lät det andra bli som det blev. Nu syns ju inte månen heller, annat än som en stark ljusblob däruppe men det blev som det blev :-)



~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

Veckans himmelska bilder



Av Kvasthilda - 29 september 2010 14:59


Hahahahahaa! Gick in i köket för att hämta lite kaffe o fick höra sista meningarna i en intervju av Lotta Bromé. "Jag ringer google" sa hon. "Lycka till" svarade vem det nu var hon pratade med från Gällivare.

Hon ringde upp googlemaps och meddelade till telefonsvararen att Gällivare minsann inte flyttat på sig utan ligger där det alltid har legat, rätt många mil från Stora Sjöfallet.



 

Gällivare, i trakterna av Stora Sjöfallet.... Sen närdå?

 



Pilen pekar på Malmberget




Malmberget, med den oidentifierade och tillika huvudorten Gällivare söder därom.



Av Kvasthilda - 29 september 2010 13:13


Min älskade lilla Benke. Gråt inte.

Jag avskyr gnissel av metall mot metall och kommer aldrig att förstå tjusningen med det där..... Eller skillnaderna för den delen. ;)

Kramar till dig, min goa extradotter, med eller utan metall i öronen!


Av Kvasthilda - 29 september 2010 09:00



Tema nr 347 Vägledare

271/365


Ledaranden fick nog av trafikkaoset och ledde flocken åt ett o samma håll. Som Följa John simmade de andra änderna efter ledaranden. Fast det kanske är mer Följa Jonna? För stunden i alla fall. Strax delade de på sig o simmade åt olika håll igen, men under en kort stund höll anden täten och visade vägen.




Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2010 hos akson



Av Kvasthilda - 28 september 2010 11:18


Snickarglädje, det kan innefatta allt från en utsirad trappa med fantasifullt räcke till vindskivor i olika mönster. Mina bilder idag visar tre olika kyrkor jag träffat på under mina utflykter, var och en gjord i trä och prydda av diverse snickerier i olika omfattning. Vad jag senare insåg är att alla tre kyrkorna delar en speciell utformning, klocktornen och/eller tornspirans tak är "brutet" i snibbar. Ser exotiskt ut på nåt sätt. Osvenskt. Fast mycket i kyrkornas utformning är ofta osvenskt. Har inte forskat närmare i detta ännu. Alla tre är också byggda under artonhundratalets andra hälft och två av dem är daterade till 1880-talet med den utformning de har här.


Klicka på bilderna för större version


 

Jokkmokks nya kyrka, Lappland, Luleå stift



   

Los kyrka, Hälsingland, Uppsala stift


Mattsmyra kapell, Hälsingland, Uppsala stift


 



~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~


Veckans Husutmaning


Av Kvasthilda - 28 september 2010 09:00




Tema nr 308 Trafik

270/365


Det var en himla trafik där på Sundbornsån. Ett kväkande och kvackande utan like. Fram och tillbaks simmade de, ibland medströms, ibland motströms och de flesta åt olika håll. Ser lite smått kaosartat ut!





Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2010 hos akson



Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< September 2010 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Skapa flashcards