Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg under oktober 2023

Av Kvasthilda - 31 oktober 2023 09:00


Tema nr 206 Pumpor

304/365


-.



De kommer ju i alla möjliga former och färger.... Man anar bara den svarta i nedre kanten som är platt i formen som en blomma. 


Temalista 


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2023 

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Av Kvasthilda - 30 oktober 2023 09:00


Tema nr 91 Halloween

303/365


Skelettet har änglavingar ♥ 



Temalista 


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2023 

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Av Kvasthilda - 29 oktober 2023 09:00


Eget tema nr 33 Stadkant

302/365


Om förra svampen fått en pälsbrämad hatt, har det här klustret av svampar en vacker stadkant. Den vita kanten bryter av mot mönstret i varje svamphatt, som i sin tur påminner om årsringarna i en stubbe. Har dock inte tagit reda på vad svampen heter. 



Temalista 


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2023 

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Av Kvasthilda - 28 oktober 2023 14:54

Ja, det är ju lördag idag och även om jag löste krysset i direktsändning (med viss svårighet då en tankevurpa gav fel namn på en adress och jag blev osedvanligt irriterad på AJs knöliga stockholmsledtrådar som inte hjälpte nåt... mer om detta sen). Har staplat ved och hjälpt gubben med lite takläggning medan det fortfarande är ljust ute. Men nu tog orken slut och jag sätter mig med kryssbloggen en stund, med Spotify i bakgrunden med årets Så Mycket Bättre-låtar. Originalen än. Nå, tillbaks till krysset då. 


Vi börjar långt tillbaks i tiden, med en av världens mest kända filmlåtar. As Time Goes By. I början hör vi Ingrid Bergman tala, innan Dooley Wilson börjar sjunga. Filmen är förstås Casablanca


Tragiskt öde kallade Annika det som hände nästa ljudillustration. Den var satt att tävla i Mello 2016, men strax innan det var dags drogs låten ur tävlingen med plagiatanklagelser. Eller snarare, för att den redan tävlat i Eurovisonssammanhang, i Moldavien, men givetvis med annan text. Knepigt det där. Vi hörde Anna Book med det diskade bidraget Himmel för två. Den svenska texten skrevs av en av våra deckardrottningar, Camilla Läckberg. Känns lite amatörmässigt att tävla med samma låt igen, om det de facto var så. Annars är plagiatanklagelser något som ständigt haglar kring ESC. 

Ja, Ain't That a Shame? Fats Domino fick ta nästa övergång. 

You made me cry
When you said goodbye
Ain't that a shame?
My tears fell like rain
Ain't that a shame?
You're the one to blame


Om allt detta är Lögner eller inte låter jag vara osant. Ehh, osagt. Lustans Lakejers sångare sjöng för nästa adress. Vi skriver hans initialer, JK för Johan Kinde. Den första delen hade jag lite svårt att fixa, då jag skrev Book i stället för Anna på uppgiften ovan... Det gäller att inte störa sig alltför mycket på AJs svammel och tappa fokus. Nåja, det blev ju rätt till slut. 


Dolly Partons Jolene tolkades sen av Miley Cyrus. Det är som den vore hennes. Fast hon är ju Dollys guddotter så det är nog inte så underligt (tack för påminnelsen, Mats!)


Så drar vi till amerikas långsträckta stränder i Kalifornien och surfpoparna Beach Boys. Wouldn't It Be Nice. Det hade verkligen varit fint. Sommar och sol. 


Vi köper en biljett. One Way Ticket. Bakom micken på den, stod Eleanor Bodel

Gonna take a trip to lonesome town
Gonna stay at heartbreak hotel
A fool such as I that never learns
I cry a tear so well


One way ticket, one way ticket
One way ticket, one way ticket
One way ticket, one way ticket to the blues


Jisses. Norska Ylvis på det. What Does the Fox Say? Jadu. En av de mest irriterande låtarna genom tiderna.

What does the fox say?
"Ring-ding-ding-ding-dingeringeding!
Gering-ding-ding-ding-dingeringeding!
Gering-ding-ding-ding-dingeringeding!"
What the fox say?
"Wa-pa-pa-pa-pa-pa-pow!
Wa-pa-pa-pa-pa-pa-pow!
Wa-pa-pa-pa-pa-pa-pow!"
What the fox say?
"Hatee-hatee-hatee-ho!
Hatee-hatee-hatee-ho!
Hatee-hatee-hatee-ho!"
What the fox say?
"Joff-tchoff-tchoffo-tchoffo-tchoff!
Tchoff-tchoff-tchoffo-tchoffo-tchoff!
Joff-tchoff-tchoffo-tchoffo-tchoff!"
What the fox say?

Fortfarande ingen som fattar vad den där räven yrar om. 


Maken hörde några toner från nästa illustration och det kom direkt. Onedinlinjen! Ja, exakt. Vi hörde Peter Gilmore med The Onedin Line Ouvertyre. De far ju kors och tvärs över hav och ocean. Båtarna alltså. 


Sen svingar vi runt i takkronorna igen med Sia

I'm gonna swing from the chandelier
From the chandelier
I'm gonna live like tomorrow doesn't exist
Like it doesn't exist
I'm gonna fly like a bird through the night
Feel my tears as they dry
I'm gonna swing from the chandelier
From the chandelier


Från Så Mycket Bättre för nåt år sen kom nästa kryssbidrag.  

Jag ber Prinsessan, kom tillbaka hem
Prinsessan kom tillbaka hem
(Jag är ensam och vill ha min vän)
Ensam och vill ha min vän
(Jag önskar att jag hade dig brevid mig nu)
Men jag får inget svar
(Enda som jag behöver nu)
Prinsessan, du är allt jag har

I programmet deltog bland andra Casper Jarnebring som försökte framföra Prinsessan. Lite spel för gallerierna då han fick ett utbrott och stormade av scenen... Fast, minns ni? Casper sprang av scenen, till synes jättenervös och kom tillbaks med sina band-kompisar i ArvingarnaOriginalet gjordes av Popsicles och hade då engelsk text, Hey Princess. Det var lite rabalder mellan grupperna ett tag. 


Vi slutar med något jag tyckte lät som Lennart Palms orgel...? Ja, lyssnade igen och hon sa ju det! Kärleken är evig. Kärleken till herr Palm som tolkade Lena Ph.  


O det var det. Tolkningar till höger och vänster - och ikväll börjar äntligen årets version av Så Mycket Bättre! Det finns på TV4 Play sedan midnatt, men som sagt. Har ju varit lite upptagen och inte hunnit se det. Dogge, Sanne Salomonsen, Lasse Holm, Peg Parnevik, Eagle-Eye Cherry och många fler i årets säsong. Spännande! 



Av Kvasthilda - 28 oktober 2023 09:00


Tema nr 155 Luden

301/365


Många är svampfynden i år. I mina trakter inte så mycket, men jag är å andra sidan ingen skogsmulle utan letar svamp i närområdet och där finns det mest sopp. Har följt några svampgrupper i höst och fynden har fortsatt att välla in, långt sedan snön lagt sig över naturen hos oss - och med det dränkt och dödat allt vad svamp heter.
De här svamparna jag inte riktigt kan artavgöra i min egen bild, har fått ett lager av mögelsporer och är helt ludna. Ser ut som de fått en mössa med pälskant. 



Temalista 


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2023 

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Av Kvasthilda - 27 oktober 2023 09:00


Tema nr 300 Tjurig

300/365


Fast skenet bedrar nog lite... Pigans griniga min kan inte dölja hennes leende under det. 



Temalista 


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2023 

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Av Kvasthilda - 26 oktober 2023 09:00


Tema nr 292 Sårad

299/365


Jadu... Lite mer än sårad. Halshuggen rent av. Och Engelbrekts undersåtar har tappat ansiktet. Någon har huggit armen av Engelbrekt, i vilken han håller svärdet. 
Nåja, Originalet är gjutet i brons, det här är en mindre "replika" på Lugnets Minigolfbana, där varje bana visar en del av Faluns historia och intressen. 




~~~~~~~~~~~~ 


En gammal arkivbild på Engelbrektsmonumentet på Stora Torget intill Falu Kristine kyrka.


Temalista 


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2023 

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Av Kvasthilda - 25 oktober 2023 09:00


Tema nr 72 Funderar

298/365


Barnbarnet ser ut att klura på hur morbror ska fixa banan.



Temalista 


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2023 

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Oktober 2023 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards